KESKUSTELUT > RISTIKOT > IS VIIKONLOPPU 9.-10.6.2018

9706. IS Viikonloppu 9.-10.6.2018

Eki8.6.2018 klo 17:43
Huomenna Tuomas Holopaisen ja Johanna Kurkelan kolmemiikka.
2. Hannu8.6.2018 klo 19:09
Herkkua siis tiedossa.

Minua on vaivannut, että kuka tekee kääntikset kun niissä ei koskaan mainita tekijää. Kuukkelilla löysin tämän:

http://www.sanaristikot.net/keskustelut/index.php? p1=vast.php&id=4369

Onko kääntikset aina Ekin käsialaa?
3. Eki8.6.2018 klo 19:17
Kyllä. Ainakin tähän asti. Minulla on yleensä vihko mukana ja teen niitä siihen hiljakseen. Tulee parempia kuin että luomaa deadlinen ja sitten laatii kiireellä. Valitsen sitten aina tilanteeseen sopivan. Näitä menee myös mm. Pelikaaneihin ja Avun ristikkolehtiin.
4. Hannu8.6.2018 klo 20:25
Kiitos tästä tiedosta Ekille. IS-Viikonlopussa ja SK:ssa edelleen omat intressit vielä. Eläkkeellä sitten ehkä Pelikaanejakin ja muita, jos sinne asti entää:-). Sanonta, "Hiljaa hyvä tulee", pätee varmaan ristikon laadinnassa, että myös ratkonnassa.
5. Eki9.6.2018 klo 12:53
Kääntikseen hyviä sanoja löytää myös usein piilosanoja laatiessaan, siinäkin pätkitään ja luetaan eestaas. Vuosia kun näitä on laatinut, on aina ilahtunut, jos tuntee löytävänsä täysin ennen käyttämättömän idean. Laadin juuri yhden Avun numeroon 27, joka on Kuninkaalliset-erikoisnumero. Saadakseni ujutettua mukaan aiheen mukaisia nimiä jouduin vähän venyttämään hyväksyttäviä sanoja esim. muihin kieliin.
6. Joutilas9.6.2018 klo 15:40
Kyllä oli mieluummin 3+,kuin 3-. Etenkin koillisesta kävi viima niin,ettei meinannut läpi päästä.
Kiitos pähkäilyttämisestä.
7. Tarja9.6.2018 klo 21:44
Erinomainen kovis. Oikea yläkulma minullakin täyttyi viimeisenä. Pitkään harkittuani, parin kirjoittajan soraäänistä huolimatta, päätin taas tulla esille. Mutta en kehuakseni itseäni, vaan antaakseni kehut ja kiitokset ristikon tekijöille, jotta he tietäisivät onnistuneensa ja luoneensa sopivan vaikean ja hyvin viihdyttävän, ratkojalle mukavia ahaa-elämyksiä tuottaneen ristikon. Näitä odottelen aina vain lisää.
8. Jaska10.6.2018 klo 13:21
Eräs ahaa-elämys ei ollut mukava.
9. anna h10.6.2018 klo 18:44
Kehun minäkin tätä ristikkoa, oli täyskolmonen, sillä koillisnurkka vaati todella työtä, netistä oli tietoa haettava, mutta lopussa kiitos seisoo (toivottavasti), jos tuli oikein ratkottua. Jaskan viittaama ei niin mukava ahaa-elämys, mietitytti, mutta mielestäni olen sen oikein oivaltanut. Ja jos tarkoitamme Jaskan kanssa samaa erikoisuutta.
10. O10.6.2018 klo 18:59
6. olisi lisännyt kolmosen kanssa plussan ja niin olisin minäkin, sillä kovin vaikea ristikko tämä oli.
Sama paikka jäi viimeiseksi, kuten muillakin.
Yksi parhaista LIITTÄÄ HYNYSEN SIIPALLA.

Kiitos Tuomas Holopainen ja Johanna Kurkela!
11. Zepe10.6.2018 klo 20:05
LIITTÄÄ HYNYSEN SIIPALLA

Kuinka monen ruudun vihje tämä? Itsenäistä pohdiskelua varten lehteä ostamattomana siis kyselen.
12. Matias-Myyrä10.6.2018 klo 20:26
En ole minäkään lehteä ostanut, mutta veikkaan, että siinä on neljä kirjainta.
13. Kaapo10.6.2018 klo 22:21
Lause oli vähän omituinen, mutta kivaa oli kun sen keksi.
14. Rampe11.6.2018 klo 10:14
Kyllä ristikko minulle täyskolmonen oli. Osasta Holopainen/Kurkelan ristikoista olen pitänyt, osasta en.
Tähän en ihastunut siksi, että jouduin googlettamaan enemmän kuin koviksissa yleensä.
Tämä johtunee huonosta showmaailman tiedoistani, kun taas laatijapariskunta on osa sitä.
Mutta eikö myös pääkuvan lauseiden ratkaisusanojen pitäisi olla oikeita sanoja?
Mielestäni siitä tingittiin tässä ristikossa.
15. Eki11.6.2018 klo 10:33
Minusta lauseissa voi viljellä millaisia sanoja tahansa.

Tässä hauskoja keskusteluja asiasta.

http://www.sanaristikot.net/keskustelut/?id=1529
16. happonen11.6.2018 klo 10:55
Hyvät tunnelmat jäi tästä, hauska idea pääkuvassa ja useampi mainio vihje. Pari vihjettä kyllä vaatisi anatomiaa. Minuakaan ei yksi "epäsana" häirinnyt - hyvin käytettynä (kuten tässä ristikossa) tällaiset ovat piristäviä juttuja.

Kokonaisuutena tasapainoisempi ja parempi ristikko kuin tämän duon edellinen IS kovis. Tattis!
17. tuula x15.6.2018 klo 23:35
Kaksi päivää silloin tällöin olen täytellyt tätä ristikkoa, joka on mielestäni vaikeampi kuin monet kolmoset. Suurin osa on kylläkin ratkottu, mutta vasemman laidan pääkuvan sana vaakasanoineen tuottaa pientä pääkipua. Myöskin itäreunan kanssa olen painiskellut hartaasti, mutta täyttä selvyyttä siihenkään ei ole vielä tullut, joten jatkanen vielä tuumimista...
18. Ratkoja19.6.2018 klo 07:35
Olen yksi niistä joille oikea yläkulma jäi ratkaisua vaille. Mikä siis on tämä oikealle lähtevän päälauseen toinen sana? Kiitos tiedosta.
19. Tarja19.6.2018 klo 08:49
VAIMONSA NKALALLA HOKEMA (Hauki on kala)
20. Jaska19.6.2018 klo 10:59
Ekin mukaan sanamonsteri NKALALLA on lauseeseen sisältyvänä hyväksyttävä. Minusta se on siitä huolimatta kiitettävän arvosanan torpedoiva virhe. Miksi ihmeessä lause ei ollut muodossa "vaimonsa kalalla hokema"? Onhan "vaimonsa" myös genetiivi. Pelkästään "vaimon kalalla hokema" olisi niin ikään tuottanut plussan ällän perään. Eihän ollut epäselvää, kenen vaimoa tarkoitetaan.
21. O20.6.2018 klo 17:51
Mitä tuli kohtaan TÄTÄ SIMPPELIMPIÄ?
22. Jooseppi20.6.2018 klo 18:19
Naistenklinikka=NKL virallisesti
23. Tarja20.6.2018 klo 18:56
O, siihen tuli SANAKOT. Sanakko on lähinnä lapsille suunnattu ristikkotyyppi, jossa ratkaistaan yksi ylhäältä alaspäin menevä sana vaakasanojen avulla.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *