KESKUSTELUT > RISTIKOT > IS VIIKONLOPPU 15.-16.5.2021

9688. IS Viikonloppu 15.-16.5.2021

Ylläpito14.5.2021 klo 14:42
Huomenna Teemun ja Helin kakspuolpallonen. Lavoniuksen Heikki on taas vuorotteluvapaalla, joten Ekin jännärakenteinen pehmis myös Helin taiteilema.
2. Kuju14.5.2021 klo 19:53
Kuulostaa lupaavan helpolta viime viikonlopun jälkeen. Pitää ostaa!
3. Elva15.5.2021 klo 15:59
Teemun/Helin viihdyttävä ristikko sujui mukavaan tahtiin, tosin kaakkoiskulmasta löytyi vihje/ratkaisusana joka jäi ymmärtämättä. Täytyy vielä miettiä sitä.
4. Rampe15.5.2021 klo 17:58
Vaikeusasteeksi kakspuolpallonen on ainakin tarpeeksi.
Mutta tosiaan viihdyttävä ja antoisa ristikko.
Mikä parasta, tämän laatukoviksen pystyy ratkomaan googlettamatta mitään.
Vasenta sinistä ihmettelin aikani kunnes tajusin idean. Ehkä siinä jotain nurkumista jäi, lähinnä kuvassa, mutta siitä ei enempää.
Muutenhan Helin ulkoasu on tuttuun tapaan sellainen, jossa silmäni lepää.
5. Kuju15.5.2021 klo 21:54
Meni sutjakasti parissa tunnissa täyteen. Ei jäänyt kysymysmerkkejä lainkaan. Ei edes kaakkoiskulmassa, kuten Elvalle. Jos se Elvan kysymysmerkki on AUTIOTALO, niin mieti muutamia vuosikymmeniä taaksepäin.
6. Kuju15.5.2021 klo 22:08
Korjaus edelliseen. Sekoitin kaakon ja lounaan. Mutta ei kaakossakaan ole kysymysmerkkejä. Ehkä Elvan ongelma on TUHAT? Vähän kun funtsaa niin ei pitäisi olla ongelmaa.
7. Elva15.5.2021 klo 22:13
Tutkinkin jo ongelmasanaani ja ilmeni että sillä on rinnakkaistaivutusmuoto joka oli minulle tuntematon. Joten asia ok.
8. Elva15.5.2021 klo 22:32
Piilis oli hieno. Tällä kertaa lyhyet sanat vaativat eniten pohdiskelua. Viimeisenä p1, johon olln keksinyt sopivahkon sanan joka kuitenkin jäi vaivaamaan, kunnes välähti.

Tavis oli myös mainio, NIMEN LOPPU- kohdan ympäristö vaati eniten pohtimista. Mutta taas kerran selvisin Kultistani.
9. Lars16.5.2021 klo 11:27
Nämä on just mun mieleen, ei ihan läpikirjoitettava vaan saa käyttää niitä muutamaa harmaata aivosolua mitkä vielä jäljellä. Kiva ja tosiaan ainakin melkein googlaamaton ristikko. KIITOS
10. Ritu16.5.2021 klo 19:55
Eilen illalla töiden jälkeen yritin aloittaa tämän koviksen ratkonnan. Ei siitä mitään tullut, kun väsymys painoi väkisin silmiä kiinni. Kahvi olisi piristänyt, mutta sekin jäi keittämättä täällä olleen pitkän sähkökatkon takia. Tulipahan nukuttua pitkästä aikaa kunnolla ja sen kyllä huomasi, kun aamulla tartuin jo ennen kukonlaulun aikaa kynään. Ristikosta jäi vajaa kolmannes ratkomatta, kun kuuden jälkeen piti taas lähteä töihin. Tuosta ratkomastani ristikon alkupuolesta en saanut mitään mainittavia kiksejä. Joskus vaikeimmissa olen päässyt eteenpäin vain kirjain kirjaimelta puhkuen. Tässä jopa arvasin loppuosan sanoista suurempia pinnistelemättä.
Ja sitten se avonaiseksi jäänyt kolmannes, jonka ratkoin tänään töiden jälkeen. Enpä enää arvaillut sanoja. Jouduin jopa turvautumaan Googleen muutaman sanan tarkistaakseni. Ja tuo alue ratkesi myös sitä kaivattua oivalluksen iloa antaen.

Teemulta ei heikkolaatuisia ristikoita synnykään. Silti vaihtelevaa on tämä ratkojan ilo laatijan eri ristikoiden parissa. Esimerkiksi IS:n ristikko perjantaina 7.5. oli myös Teemun laatima helpohko ristikko. Mutta muistan kun nautin tuosta ratkontatuokiosta joka solullani, vaikka se helppo olikin. Laatija oli vaan saanut niin laajan skaalan harvinaisempiakin kirjaimia sinne tutuilla sanoilla, että sykähdyttihän se.
Ja pisteenä Iin päälle: hyvät ristikot ei unohdu kai koskaan. Niinpä tässä koviksessa pääkuvan puhekuplassa ollut teksti jäi vaivaamaan minua. Ihan kuin olisin nähnyt Teemun ristikossa tuon suuntaista ennenkin. Piti oikein tarkistaa asia. Muistin väärin, ei ollut sama, mutta jotain samansuuntaista. Tämän vkl:n pääkuvassa luki:"Olen täydessä iskussa!" Vajaa vuosi sitten lauantaina 11.7.2020 Teemun ristikon pääkuvan puhekuplassa oli:"Tein ottelun ainoan osuman jatkoajalla ja voitimme! OLEN KOVASSA ISKUSSA!"
Futisaiheiset ristikot olen säilyttänyt huolella. Teemun suuntaan laittaisinkin tässä samalla pienen toiveen: ehkä kesällä EM-kisojen kunniaksi saan yhden ristikon lisää kokoelmiini.
11. Jaska16.5.2021 klo 21:53
Viimeviikkoisen täyskovikseksi kokemani jälkeen oli luvassa helpotusta Pallosen 2½-merkatun muodossa. Nyt kävi vaihteeksi niin, että ristikko olikin omalla skaalalla keskis. Kyse oli hyvästä tuurista. Muutaman pitkän sanan arvaaminen oikein (tosin yksi vaati kumituksen) vähillä risteävillä vauhditti kärkiaikakirjoihin oikeuttavan saavutuksen. Pitkän jakson tilastollinen ilmiö. Keskimäärin taantumus on vankka.

Korjaamani sana jäi vähän kaivelemaan muuten erinomaisessa (tietysti) sanastossa. Täytyy tsekata, jos ei kaivelu muuten lopu.
12. iso S18.5.2021 klo 10:14
Objektiivisesti sanottuna vaikeusaste on tunnetusti subjektiivinen. Usein Pallosen 2½ saa minut tuntemaan että Peterin periaate uhkaa toteutua: olen noussut kykenemättömyyteni asteelle. Tällä kertaa en edes pahemmin hengästynyt. Sikäli jätin kaiken radalle, että mitään ei jäänyt hampankoloon. Jos tätä tasoa tulee lisää niin hyvä niin, niin hyvä.
13. JPR18.5.2021 klo 21:55
Erinomainen ristikko! Selkeät vihjeet ja kuvat. Eikä nettiä tarvinnut hyödyntää muuhun kuin tarkistamiseen. Kiitokset tekijöille!
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *