KESKUSTELUT > RISTIKOT > SK 11/21

9612. SK 11/21

Heljä-Maija19.3.2021 klo 15:59
Kylläpä hankalan kolmetähtisen ristikon oli Kari Vaalamo laatinut, toteutus Heli Kärkkäisen. Illan mittaan se kuitenkin pikku hiljaa ratkesi, vaikka aluksi piti vähän aikaa vain tuijotella. Ovelia ja mutkikkaita vihjeitä oli roppakaupalla ja vieläkin on yksi oivaltamatta.
Antti Parkkisen piilosanakaan ei ollut helpoimmasta päästä. Huolella rakennettuja konnankoukkuja oli siinäkin. Mukava iltapuhde kummankin parissa, kiitos laatijoille!
2. PM19.3.2021 klo 19:14
Samanlaiset ratkontakokemukset ristikosta kuin Heljä-Maijallakin. Todellakin, ovelia vihjeitä oli rutkasti, ehkä enemmän kuin SK:n kolmitähtisissä yleensä. Oli siinä ratkomista. Hieman on vieläkin vajaa, kahden kirjaimen ollessa epävarmoja erään vs sanan keskellä. Risteävien mukaan ne voisin kirjoittaa, mutta vihje ei avaudu. Ehkä sitten aamulla..
Piilosanan ratkonnassa käytin aikaa melko vähän, onnistuin yhdellä istunnolla.
Kiitos laatijoille!
3. Pike20.3.2021 klo 09:51
Vaalamon ja Kärkkäisen ristikko oli ihan mainio ratkottava. Täydet pisteet siitä. Piilosana sen sijaan oli lapsellisen helppo. Käytän sanaa lapsellinen siksi, että sukulaislapsenikin osasi lähes suoralta kädeltä ratkaista monta vihjettä.
4. Elva20.3.2021 klo 19:15
Huomasin sivujen auenneen jälleen, mikä suuresti ilahdutti ja myös yllätti, kun olin jo menettänyt toivoni.

Tänään olen ratkonut Vaalamon kolmitähtistä ja nauttinut hänen upeista vihjeistään. Kari Vaalamo kuuluu laatijoihin, joiden ajatukset ja logiikka synkkaa omieni kanssa, joten ratkomisetkin ovat yhtä juhlaa. Aikaa kului nytkin juhliessa tuntikaupalla, ei todellakaan ollut helpoimmasta päästä. Mutta sainpa täyteen, tosin pari ratkaisusanaa en aivan ymmärtänyt, vaikkakin uskon niiden olevan oikein.

Paljon kiitoksia ristikosta sekä myös Heli Kärkkäisen hienoista kuvista.
5. Jiikoo24.3.2021 klo 10:46
Olipas Vaalamo piinallisella päällä! Oli korkea aika saada ratkaisu valmiiksi tänään, kun deadline kolkuttelee jo ovella ja uutta äskoota pukkaa (toivoakseni) postilaatikkoon huomenissa.

Valmiiksi ja valmiiksi... Kaakonkulmalla vielä 4 ruutua odottaa täytöstä. Mutta koska minulla ei ole omaatuntoa muualla kuin kantapäässä, tohdin lähettää ratkaisuni, koskapa kaksikymppisen pyyntiin riittää 15 kirjaimen pötkö. Uutos ratkaisee, ei puutos.

Eipä tuo Parkkinenkaan ihan helpolla päästänyt, mutta tuli sentään täyteen ilmestymisviikon nimiin.

Huomenna muuten minä ja 2-henkisen ruoka- ja ristikonratkojakuntamme pehmisspesialisti pääsemme ikäkuluina immeisinä piikkipaikalle! Onhan tuota jo ehditty odottaakin.
6. Tuikku24.3.2021 klo 11:36
Vaalamon ristikkoa en edes yrittänyt, kuten en edellisen viikonkaan ristikkoa. Monesti ristikoissa on niin pienet kuvat, että tarvitsen suurennuslasin, jotta muutamasta kuvasta saisin selvää. Tiedän, että netistä saan ristikon ja zoomin näkyviin, mutta istun mieluiten lempituolissani lehti ja kynä +kumi käsissäni. Piilikset pyrin saamaan valmiiksi mahdollisimman pian, eräänlainen haaste itselleni. Sentään yhden yön kypsyttelyyn annan, jos tarpeen.
Piikeistä puheenollen: odottelemme miespalvelijan kanssa jo kakkosta, kun kuulumme ykkösryhmään.
7. Pike24.3.2021 klo 11:59
Hohhoijaa koskahan meikäläisille keski-ikäisille (alle 50) tuota piikkiä tarjotaan? Taitaa mennä pitkälle syksyyn. En muuten käytä maskia enkä visiiriä, en matkustele, en kokoonnu, en tapaa kerrallaan yli 3 henkeä, en käy kauppakeskuksissa, en biletä, en käy baareissa, kulttuuritilaisuuksissa, näyttelyissä, museoissa, elokuvissa, kuntosaleissa, kirjastoissa, pysyttelen 10 metrin päässä kaikista muista ihmisistä, niistän omaan nenäliinaani ja yskin hihaan. Tarvitsenko edes rokotetta? Aion kyllä sen ottaa, jos ilmaiseksi annetaan. Taisi mennä vähän ohi aiheesta, mutta olkoon!
8. Siru24.3.2021 klo 13:30
Olipa ristikko vaikea tai helppo, niin into ratkaisujen lähettämiseen on laimentunut huomattavasti sen jälkeen, kun voittajaa ei enää millään muotoa ilmoiteta! Ei se kakskymppinen, vaan sen jännittäminen, näkyisikö oma nimi tai edes nimikirjaimet voittajan paikalla, saa intoa ristikon ratkomiseen ajallaan!
9. Tuikku24.3.2021 klo 13:42
On se vain mahtavaa, kun sentään SK jaetaan vielä laatikkoon eikä tarvitse mistään kauempaa kuin kotiportilta hakea. On edes muutakin "viihdykettä", siis ratkottavaa, ettei viikon kohokohdaksi jää kaupassa tai apteekissa tms pistäytyminen. Nehän vielä meille ikivanhoille sallitaan. Hankin vuoden alkupäivinä Ekin EVVK:n ja sitä olen täytellyt. (Uskallanko mainostaa kirjaa.) Myönnän kyllä silmäileväni vielä esim tämän viikon SK:n ristikkoa (Vaalamo). Mutta en saa kuin sanan sinne, toisen tonne.
10. Pike24.3.2021 klo 14:51
Ei tarvitse edes laatikosta hakea, kun meille kirjasto tarjoaa sivustollaan ilmaiseksi Suomen Kuvalehden, josta tulostan ristikon ja piilosanan sen jälkeen kun olen tekstit lukenut/silmäillyt. Suomen Kuvalehden tilaushinta on järkyttävän kallis.

Monta muutakin aikakaus- ja sanomalehteä on luettavissa kirjastomme palvelussa. Olen jo perunut monta lehtitilausta, kun ne voi ilmaiseksikin lukea. Avun, Eevan ja Annan ristikot olen tulostanut ja ratkonut. Kiitos tästä palvelusta kirjastollemme!
11. Lars24.3.2021 klo 15:01
Lainaus: 10. Pike 24.3.2021 klo 14:51
Ei tarvitse edes laatikosta hakea, kun meille kirjasto tarjoaa sivustollaan ilmaiseksi Suomen Kuvalehden, josta tulostan ristikon ja piilosanan sen jälkeen kun olen tekstit lukenut/silmäillyt. Suomen Kuvalehden tilaushinta on järkyttävän kallis.Monta muutakin aikakaus- ja sanomalehteä on luettavissa kirjastomme palvelussa. Olen jo perunut monta lehtitilausta, kun ne voi ilmaiseksikin lukea. Avun, Eevan ja Annan ristikot olen tulostanut ja ratkonut. Kiitos tästä palvelusta kirjastollemme!


Kait kuitenkin käytät maskia kirjastossa asioidessasi ja desinfioit kätesi ennen ja jälkeen lukemisen/kopioimisen?
12. Tuikku24.3.2021 klo 15:24
Pitäisiköhän tuosta Piken vihjeestä (10. Pike 24.3.2021 klo14.51) ottaa vaarin. Ei ole juolahtanut mieleenikään, että meidän kirjasto tarjoaisi lehtien ristikoita kopioitavaksi. No, ainakin SK:ta meillä lukee tyttären pojat, joille toimitamme lehteä luettavaksi. Sirun kanssa (8.Siru 24.3.) olen samaa mieltä. Oli kiva nähdä, kuka milloinkin ioli voittaja. Edes nimikirjaimet ja paikkakunta. Silloin voisi vaikka arvailla, tuntisiko voittajan, hah hah.
13. Heppu24.3.2021 klo 17:02
Täyttelin tätä hiljaa hyvää tulee -periaatteella pikkuhiljaa. Muu ei olisi onnistunut, koska tämän laatijan aivoitukset ovat minulle outoja. Laatija on myös visusti kiertänyt kaikki Ratkojista löytyvät vihjeet. Vasen alakulma oli pitkään isosti kesken, mutta kun aloin hakemaan netistä humppaa, niin ratkesi myös ylempää. Kieroja ja vaikeita vihjeitä. Ainakin "istiäkin" ratkaisua pidän kyseenalaisena jos logiikan ymmärsin. Mutta "vaikuttaa laskussa" jäi minulta ymmärtämättä.
14. eol24.3.2021 klo 18:35
Kyllä minusta niin "istiäkin" kuin "vaikuttaa laskussa" ovat täysin ok.
15. Pike24.3.2021 klo 18:35
Lars, meidän kirjasto tarjoilee ne lehdet kotikoneelle. Ei tarvitse edes mennä kirjastoon. Kioitos tästä palvelusta!
16. Pike24.3.2021 klo 18:36
Hitsi virhe: siis kiitos tästä palvelusta!
17. Batman24.3.2021 klo 19:14
”Lainaus: 15. Pike 24.3.2021 klo 18:35
Lars, meidän kirjasto tarjoilee ne lehdet kotikoneelle. Ei tarvitse edes mennä kirjastoon. Kioitos tästä palvelusta!”

Missä tällaista tekijänoikeuksien polkemista tapahtuu? Ja voivatko tsadilaisetkin käyttää tätä maalaisten etua?
18. Jukkis24.3.2021 klo 19:48
Lainaus: 17. Batman 24.3.2021 klo 19:14
Missä tällaista tekijänoikeuksien polkemista tapahtuu? Ja voivatko tsadilaisetkin käyttää tätä maalaisten etua?
_______________________________________________
Onhan SK Helmetissä luettavissa. Eikä kirjastolaitos taida varsinaisesti tekijänoikeuksia polkea.
19. Batman24.3.2021 klo 20:01
”Lainaus: 18. Jukkis 24.3.2021 klo 19:48
Lainaus: 17. Batman 24.3.2021 klo 19:14Missä tällaista tekijänoikeuksien polkemista tapahtuu? Ja voivatko tsadilaisetkin käyttää tätä maalaisten etua?_____________________________________________ __Onhan SK Helmetissä luettavissa. Eikä kirjastolaitos taida varsinaisesti tekijänoikeuksia polkea.”

Nyt tuli yllättävää tietoa. Miten tuo käytännössä toimii?
20. Jukkis24.3.2021 klo 20:17
Noudattamalla Helmetissä olevia ohjeita.
21. Batman24.3.2021 klo 20:23
”Lainaus: 20. Jukkis 24.3.2021 klo 20:17
Noudattamalla Helmetissä olevia ohjeita.”

Ylimielinen, mutta ehkä odotettavissa ollut vastaus. Kiitos paljon!
22. Jukkis24.3.2021 klo 20:46
Ai meinaat että pitäis tänne kopsata ne ohjeet? Jos näin tekisin, niin olisko leikepöydän käyttö liian ylimielistä, vai pitäiskö ne nöyränä sieltä ihan omin käsin kirjoittaa tähän?
23. Batman24.3.2021 klo 21:00
”Lainaus: 22. Jukkis 24.3.2021 klo 20:46
Ai meinaat että pitäis tänne kopsata ne ohjeet? Jos näin tekisin, niin olisko leikepöydän käyttö liian ylimielistä, vai pitäiskö ne nöyränä sieltä ihan omin käsin kirjoittaa tähän?”

Kuten sanottu, odotettu vastaus ja ihan omaa syytäni kyllä. Etsi Suomen Kuvalehti ja jatka siitä olisi ollut ihan kiva vastaus tällaiselle kapitalistille, joka ei yleensä käytä julkisia palveluita.
24. Jukkis24.3.2021 klo 21:04
Aha, ei-ylimielinen versio:

Kysymys: Miten Suomen Kuvalehteä luetaan kirjaston palvelussa?
Vastaus: Etsimällä se sieltä.

Täytyy muistaa jatkossa, ettei vaikuta ylimieliseltä.
25. Jiikoo24.3.2021 klo 22:50
Piti tämän keskustelun innoittamana kaivaa esille HelMet-kirjastokortti ja kokeilla. Salasana ei tietenkään muistunut mieleen ja se piti ensi töiksi päivittää. SK löytyi luettavaksi, mutta ristikkosivun suora tulostus ei (tietenkään!) onnistunut. Vippaskonsteja en jaksanut kokeilla, koska lehti nyt joka tapauksessa kannetaan postilaatikkooni – on kannettu vuosikymmeniä ja kannettaneen jatkossakin. Paperilehti on sentään ylivoimainen käyttöliittymä lehtien lukuun ja ristikoiden ratkontaan.

Puuttuvat neljä kirjaintani (ks. 5.) sain etätuen avulla täyteen hetki sitten. Vaihdettiin lankomiehen kanssa tämän ristikon ratkontakokemuksia puolin ja toisin. Välimatkaa meillä taitaa olla parhaillaan noin 750 km maantietä pitkin laskettuna. SK 11/2021 hänellä oli kannettu ykköskotiin vähän tännemmäs, mutta ristikkonsa ja piiliksensä hän sai lumilomamajalleen minun lehdestä tuoreeltaan skannaamanani ja meilaamanani; tulostinkin hänen etäresidenssistään sopivasti löytyy paperille saattamista ajatellen.
26. Jukkis25.3.2021 klo 07:30
"... ristikkosivun suora tulostus ei (tietenkään!) onnistunut."

Jaa. Kun on lehden aukeama näytössä niin ruudun vasemmassa ylänurkassa on ikoni, jossa on kolme viivaa. Sen takaa löytyy printteri-ikoni. Sitä kun klikkaa niin oletusarvona voi tulostaa aukeaman molemmat sivut, mutta säätämällä saa printattua vain jomman kumman sivun. Ettäkö tämä ei sitten kuitenkaan toimi?
27. Jiikoo25.3.2021 klo 12:56
Jukkis (26.): Sain eilen koneelle antamaani tulostuskäskyyn ruudulleni vastauksen, jossa kehotettiin tulostamaan lehden (eikä HelMetin) valikosta. Olisikohan lehden ja kirjastojen välillä jokin diili, joka antaa lehdelle yksinoikeuden päättää, kuka tulostaa mitäkin lehden verkkosisällöistä? Itse en ole ostanut oikeuksia lehden verkkoversioon, koska en harrasta printtimedian lukemista verkossa ja SK:n kin kohdalla paperilehti riittää minulle mainiosti.
28. Tuikku25.3.2021 klo 14:01
Panenpa vielä lusikkani soppaan: En ole koskaan aiemmin kuullutkaan mistään Helmetistä ja tietenkin otin heti netistä selvää. Ei näytä koskevan meitä maalaisia
(vaikka täällä Lapin Pariisissa asunkin), vaan ?oko tuo 'helmet' on ilmeisesti käytettävissä vain pääkaupunkiseudun asukkaille. - Minäkin harrastan ihan perinteisesti lehtien ristikoita, tai oikeammin mieluiten vain piiliksiä. Kuvaruutujen (TV, tietsikka/kännykkä/tabletti) tuijottelua tulee muutenkin ihan liikaa.
29. Info25.3.2021 klo 15:18
Lapissa asuvalle Lapin kirjaston kautta
https://lapinkirjasto.finna.fi/
eMagz

Kotimaisia aikakauslehtiä digitaalisina näköislehtinä. Kokoelma on etäkäyttöinen, eli voit lukea lehtiä kirjastossa tai omalta laitteeltasi. Palveluun kirjaudutaan kirjastokortilla ja pin-koodilla.
30. Tuikku25.3.2021 klo 16:19
Hei, kiitos info (29). Täytyy kokeilla. Kirjastokortti tietysti on, mutta nyt korona-aikana olen tutkinut omaa kirjahyllyä ja aloittanut uusintakierroksen vanhojen kirjojemme parissa. Emme ole kirjastossa vierailleet. Sattuneesta syystä.
31. Pike26.3.2021 klo 08:21
Hämeessä Vanamo-kirjastojen sivulta on ainakin ihan helppo tulostaa e-aikakauslehtien ristikoita. Tarvitaan vain kirjastokortin numero ja tunnusluku (pin). Olen käyttänyt palvelua jo pitkään ja olen erittäin tyytyväinen. Tulostan niitä ristikoita, joiden vastauksia voi lähettää s-postilla tai lehden omilla sivuilla netitse. Tulee halvaksi.
32. Pike26.3.2021 klo 09:33
Juuri äsken tulostin Vanamosta SK 12 -ristikon ja piilosanan. Pallosen yksitähtinen tuli täyteen 10 minuutissa. Vuokilan piilosana kait vaatii enemmän aikaa. Yleensä niissäkään ei ole ollut ongelmia.
33. Zeppo28.3.2021 klo 22:19
Kiva, kun muutkin ovat löytäneet Helmetin ilmaiset lehdet ja niin muodoin printattavat ristikot.
Kun lehden ristikkoa ei tuo posti, vaan sen voi itse printata, niin se vähentää olennaisesti
epäolennaista vitsailua ja viisastelua lehden saapumisajasta ja -tavasta tällä foorumilla.
Porukka voi keskittyä olennaiseen , eli ristikoihin
34. Ylläpito/siirto2.4.2021 klo 21:01
3. Elva 1.4.2021 klo 09:38
Tästä Vaalamon huippuhienosta ristikosta on jäänyt parista vihjeestä kysyttävää.
Ylälaidasta lähtevä pystysanavihje EI YLPÖN ARVO. Minulla on EMIIRI, enkä tajua yhteyttä.
Kahdeksas rivi ylhäältä vihje — • • minulla on AISA, enkä ymmärrä yhteyttä. (Vihje on siis vaakaviiva ja kaksi pistettä)

4. Rampe 1.4.2021 klo 09:45
Elva, ristikkoa näkemättä veikkaisin, että emiiri on arvo(nimi), vaikkei Ylpön Arvo olekaan.

5. Pike 1.4.2021 klo 10:07
Olisikohan AISAPARI ?

6. Elva 1.4.2021 klo 10:11
Rampe, se kävi kylläkin mielessä, mutta tuntui vähän liian yksinkertaiselta selitykseltä, kun olen tottunut Vaalamon kompiin. Olet varmaankin oikeassa.

7. Elva 1.4.2021 klo 10:20
Kiitos Pike valistuksesta. Tämä taas on mielestäni kunnon kompa, kun pitää ensin keksiä ratkaisusana risteävistä ennenkuin tajuaa yhteyden.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *