KESKUSTELUT > RISTIKOT > LAADINNALLINEN HAASTE

9549. Laadinnallinen haaste

Eki13.2.2018 klo 23:28
HSMetron ristikko 14.2.2018 oli minulle haaste. Olin päättänyt, että tungen siihen tuon sanaparin, joka pääkuvasta tulee. Tuo oli ainoa paikka, johon se sopi, mikäli ei salli alku- ja loppupiiloja ja haluaa sanaparin päättyvän ristikon reunaan. Ainoa joillekin laatijoille vastenmielinen asia tässä laatimuksessani lienee oikean yläreunan iso vihjetila. Pystyisikö sanaparin sijoittamaan niin, että sellaista ei tarvittaisi? Tiedän yhden toisen ratkaisun, jolla tuo iso tila ei kuitenkaan poistu. Edellytyksenä nimittäin on, että pääkuvalle jää sentään edes hieman pääkuvamainen tila.

Oikea alakulma oli tässä aika tiukka ja onnistui nippa nappa, mutta löytyikin varsin hyvät sanat tilanteen huomioon ottaen. Vähänkin isompaan ristikkoon tuo olisi ollut helppo sijoittaa. Sivun kokoisiin ristikoihinkin tilaaja usein ehdottaa selvästi liian pitkiä lauseita - ja usein liian monta. Jo kaksi pitkää lausetta vaatii todellista onnea, että ne risteävät jossakin. Jokainen tapaus on erilainen ja tietysti pitää yrittää.

Jos tulee hyviä ehdotuksia sijoittamiseksi tai jopa valmiita laadintoja, pohditaan pienen "tutkimuksen" tekoa. Koko on siis 18x10, alku- ja loppupiilot kiellettyjä, sanapari päättyy reunaan, pääkuvalle edes vähän ekstratilaa normaaliin vihjetilaan verrattuna.

Suoraan sanoen epäilen, että tehtävä on mahdoton.
2. Eki25.2.2018 klo 14:16
Olikohan tämä tehtävä oikeasti mahdoton, kuten uumoilin?

Helpompi haaste oli huomenna 26.2. mutta haaste kuitenkin. Samoin muuten 28.2. pienimuotoisempi mutta erittäin hankala. ja sitten perjantaina 2.3. on symmetrinen pitkäsanainen haaste. Että haasteellinen viikko tulossa.

Teemulla 27.2. on pystyakselin suhteen symmetrinen.
3. Eki26.2.2018 klo 07:00
Uudempi haaste on nyt julkistettu. Tai siis esittelen tämän pienemmän oman haasteeni. Sanojen piti tulla siististi pääkuvasta.

http://www.sanaristikot.net/ristikot/ristikko/inde x.php?mag=metro&year=18&id=180226
4. Jaska26.2.2018 klo 16:50
Siististi siten, että kaikki kolme ovat pääkuvasta reunaan saakka. Itse pääkuva on pakosti monimutkainen kulmanuolineen. En sano epäsiisti, mutta epäesteettinen se minun silmääni on. Normaalilla nelikulmaisella pääkuvalla haaste olisi ollut mahdoton.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *