KESKUSTELUT > RISTIKOT > PALAUTETTA RISTIKOIDEN TEKIJÖILLE

9541. Palautetta ristikoiden tekijöille

Tapio7.2.2018 klo 16:54
Tekijöillä tarkoitetaan tässä säikeessä ristikon vihjeiden laatijaa/laatijatiimiä ja ristikon mahdollista kuvittajaa (joskushan laatija itse kuvittaa ristikkonsa, jolloin ristikolla on tällöin vain yksi tekijä).

Ristikon laatijat ovat kaivanneet palautetta. Laatijoiden aika voi olla kuitenkin kovin rajallista, joten tähän säikeeseen voisi laittaa laatijoille palautetta tai laittaa linkkejä säikeisiin ja kertoa, mitkä säiden osat ovat sellaisia, joita laatijoiden olisi hyvä lukea.

Ennen kaikkea laatijat kaivannevat vihjeiden sisältöön liittyviä kommentteja, mutta luettavuusseikkoihinkin on hyvä kiinnittää huomiota.
2. Tapio7.2.2018 klo 17:10
Ennen kaikkea palautetta on toivottu piilisten osalta. Kahdessa SK:n helpokohkossa piiliksessä Antti Parkkinen onnistui loistavalla tavalla laatimaan sisäänpääsypiiliksiä. Niissä vihjeet olivat selkeitä ja hyvin hahmotettavissa. Piilikset olivat vaikean ristikon rinnalla, jolloin oli todella hyvä, että piilikset olivat helppoja.

Antti Skyttä seuraa hyvin omia laadintojaan, joten ainakaan hänen osaltaan IS Viikonloppu -ristikoiden laatijalle tarkoitettuja kommentteja ei tähän säikeeseen ole tarve laittaa.

Olisi oikeastaan hyvä tietää, ketkä laatijat haluaisivat palautetta tämän säikeen kautta.
3. Hannu7.2.2018 klo 20:58
Ketkään laatijat eivät ota sinua tapio todesta, että ihan turhaan tällaisia omasta angstista johtuvia säikeitä perustat. Yhäkö vielä yrität arvostusta saada jonkinlaisena ristikko- tai sanataiturina ja alaan perehtyneenä asiantuntijana...et saa ja koeta se ymmärtää hyvä ihminen jo!

Olet massiivisella loanheitolla tässä ajan kuluessa mitätöinyt ristikoiden laatijat laidasta lukien, ja sinun viimeisimmät ulostulot heitä kohtaan ovat imeliä ja vailla todellisuutta olevia moderaattoria nuolevia kehuja.
4. O7.2.2018 klo 22:07
Hannu 3.

Olen kanssasi täysin samaa mieltä. Tämä on jo uskomatonta!
5. Tapio8.2.2018 klo 07:39
Tarkoitin tämän ihan yleiseksi palautesäikeeksi. Mutta kun ei sellaisena toimi häiriköijien takia, säikeen voi poistaa.
6. östen8.2.2018 klo 07:47
Ovatko Hannu ja O häiriköijiä? Vaihtoehtoja lienee kaksi, ovat tai eivät ole. Ja jos eivät, sitten...
7. Tapio8.2.2018 klo 08:30
Ovat tällä säikeellä, koska pilasivat säikeen, jos moderaattori ei häirikkökommentteja poista. Mutta koska näyttää siltä, että säie saa vain ja ainoastaan asian vierestä meneviä kommentteja. Siksi toivon, että moderaattori poistaa säikeen ja joku toinen aloittaa vastaavan sisältöisen säikeen.

Säie perustuu 9533. IS Viikonloppu 3.-4.2.2018
"7. TarjaLainaa3.2.2018 klo 18:37
Vähän hämmästyin Antti Parkkisen tekstiä Ristikkoakatemian palstalla.
"...kukaan ei halua antaa minkäänlaista palautetta...ei koskaan kiitosta...oikeaa palautetta oikeilta ihmisiltä...oikeilta ratkojilta...miksei kukaan sano mitään?"
"
aloitettuun keskusteluun. Esitin jo siinä ajatuksen tällaisesta säikeestä samoin perustein kuin tämän säikeen kahdessa ekassa kommentissa, mutta moderaattori poisti kommentin.

Laitoin uuden säikeen, vaikka oli melko todennäköistä, että siihen tulee vain häiriköintiä. En voinut kuitenkaan käyttää toista nimimerkkiä, jolla häiriköintiä ei olisi tapahtunut.
8. östen8.2.2018 klo 08:38
Onhan niin, että kaikki haluavat eroon häiriköistä ja häiriköinnistä sekä kirjoituksista, jotka eivät ole sivuston hengelle hyväksi. Tapion naiivit yritykset ja niiden jälkeiset johtopäätökset ovat myrkkyä yhteishengelle, oli ne kirjoitettu omalla tai vieraalla nimellä. Niitä kannattaisi vähentää, mutta onko miehellä(?) siihen halua, kykyä ja toleranssia.
9. joskus8.2.2018 klo 10:07
Tapio on tietenkin näiden sivujen keskeinen ja pysyvä häirikkö. Eroon hänestä ei pääse, joten täytyy lopettaa täällä kommentointi. Toinen mahdollisuus olisi monien sivustojen tapa hyväksyä kirjoituksia vain näkyvissä olevalla omalla nimellä.
10. Tapio8.2.2018 klo 10:22
Vähemmän ärhäkkä kommentointi minun mielipiteisiini auttaisi paljon. Toki SK 5/2018 oli tyhmää arvuutella laatijaa. Harmitti se, että aloitustekstissä ei ollut laatijoiden nimiä, joten tuli arvuuteltua. Mutta tästä(kin) nousi tarpeettoman suuri haloo.

Kun tämän säikeen alkuperäinen tarkoitus on tärvelty, toivottavasti koko säie poistetaan.
11. Tarja8.2.2018 klo 10:35
Ilmapiiri olisi pysynyt parempana, jos kommentin numero 2 jälkeen ei olisi tullut yhtä ainoata kommenttia. Eivät nuo henkilön persoonaan kohdistuvat arvostelutkaan ilmapiiriä paranna.
Säikeen tarpeellisuudesta olen sitä mieltä, että ei ole tarpeen. Laatijat, jotka ylipäätään tällä sivustolla käyvät, löytävät omia laadintojaan koskevan palautteen niiden otsikoiden alta. Laatijat, jotka eivät muutenkaan tätä sivustoa seuraa, eivät tätäkään säiettä seuraa.
12. Tapio8.2.2018 klo 10:55
Tarja taitaa olla oikeassa. Sitten vain jokainen toivoo, että säi poistetaan. Toki jos kommentointi lopetetaan, hiljalleen säie häipyy taka-alalle.
13. östen8.2.2018 klo 10:55
Sellainen tunne - itseni mukaan lukien - että lähes jokainen yrittää jotenkin edistää tätä asiaa, mutta pieleenhän se yleensä menee. Oltaisiin hiljaa eikä sanottaisi mitään. Varmaan 99,9 % onkin, mutta se 0,1 % - itseni mukaan lukien - onnistuu asian pilaamaan.
14. Moderaattori8.2.2018 klo 11:00
Tapio, varmin keino saada viesti tai säie pysymään palstalla on ohjeistaa minua sen poistamisesta.

http://www.sanaristikot.net/keskustelut/?id=9328

Tuon säikeen avausviestissä kuvittelin tehneeni asian erittäin selväksi!
15. Tapio8.2.2018 klo 15:08
Vähän hassulta tuntui 9531. SK 5/2018 se, että minun sinänsä asian vierestä menneet kommentit syystäkin poistettiin, mutta jätettiin muiden kommentteja poistettuihin kommentteihin. Joidenkin henkilöiden asian vierestä meneviin kommentteihin ei puututa lainkaan.
16. pelaaja8.2.2018 klo 19:00
"Palautetta ristikoiden tekijöille"

Otsikon nähtyäni ajattelin, että ai jaha, noinko se IS:n juttu tosiaan poiki Ylläpidolta laatijakunnan hädän kriisienhallintatoimenpiteen. Mutta ei, se olikin Tapio asialla!
"Ennen kaikkea laatijat kaivannevat..."? "Ennen kaikkea palautetta on toivottu piilisten osalta."
Varmaan Tapiolta vilpitön auttamishalu mutta mutta.

Ps. Paha mennä sanomaan, miten SK5/2018 ja siinä ollut laatija-arvuuttelu tähän liittyy. Onneksi en ole uusi lukija. Jos olisin, olisin aivan sekaasi.
17. Hannu8.2.2018 klo 21:57
Lainaus: 10. Tapio 8.2.2018 klo 10:22
Vähemmän ärhäkkä kommentointi minun mielipiteisiini auttaisi paljon.

Niin että sinulla olisi vain sananvapaus ja hääräämisoikeus ja muiden pitäisi pitää turpansa kiinni, niinkö? Sinähän olet perhana ristikkosäikeiden Paavo Väyrynen...kaikkitietävä ja muita väheksyvä! Yli-ihmisenä itseään pitävä pelle.
18. Tapio8.2.2018 klo 22:15
Mielipiteen kertominen ristikosta ei ole minulla laatijan lyttäämistä vaan vain jonkin yksittäisen seikan kritisointia. Täällä on muita, jotka teilaavat useinkin koko ristikon. Hannu itse väheksyy muita.
19. Tapio8.2.2018 klo 22:24
Hannu on ollut ainakin tämän säikeen suurin häirikkö. Ei kovin fiksua kirjoittelua
"tapiohan ratkoo ristikoita (tai yrittää) "

sitäpaitsi väärä todistus, jos ottaa huomioon PuPe-ratkontani.
Yhtään keskeneräistä kovista ei minulta löydy.
20. O8.2.2018 klo 22:32
Mielestäni Hannu ei ole "säikeen suurin häirikkö"!
21. Hannu8.2.2018 klo 22:50
Lainaus: 19. Tapio 8.2.2018 klo 22:24
Hannu on ollut ainakin tämän säikeen suurin häirikkö. Ei kovin fiksua kirjoittelua"tapiohan ratkoo ristikoita (tai yrittää) "sitäpaitsi väärä todistus, jos ottaa huomioon PuPe-ratkontani. Yhtään keskeneräistä kovista ei minulta löydy.

Pysyisit tapio edes oikeassa säikeessä lainauksissasi. Hyvää yötä kuoma ja palataan asiaan myöhemmin.
22. Tarja8.2.2018 klo 23:03
En kyllä ihmettele enää, ettei Parkkista huvita seurata tällaista keskustelupalstaa. Ei minuakaan huvita.
23. TU8.2.2018 klo 23:25
Pelaaja (16) osui asian ytimeen, mikä minua risoo Tapion jutuissa usein. Hän katsoo asiakseen puolustaa muita ratkojia ja ymmärtää täysin väärin muiden ratkojien lausumat kommentit. Se on sellaista kummallista mestarointia, ilman käsitystä, mistä muut puhuvat. Tapio, puhu vain itsesi puolesta.
24. Jiikoo8.2.2018 klo 23:54
Arvasin heti aloituksen luettuani, millainen tästä säikeestä muodostuu. Aloitushan on periaatteessa ihan viattoman, vilpittömän ja likimain asiallisen oloinen, mutta lähtöisin ”väärältä” näppikseltä/kosketusnäytöltä. Palstan originelli on lukinnut esiintymisillään itsensä häkkiin, josta on ilmeisen vaikea päästä ulos.

Tapio vaikuttaa olevan jokseenkin immuuni kaikelle negatiiviselle palautteelle, jota hänen yliaktiivisen touhukas mestarointinsa tuntuu jatkuvasti kerryttävän varsin runsaasti. Turha on tällöin ihmetellä sitä, etteivät jutut ota ottaakseen tulta fiksuimmillaankaan.

Tapio, peiliin katsomisen ja palautteista onkeen ottamisen paikka? On useinkin kerta kaikkiaan parasta ennen Lähetä-painikkeen painamista miettiä, onko sellaista sanomista, jonka vastaanottamiseen muilla on valmiutta.

En kiistä, etteikö minun itsekin olisi syytä noudattaa tätä ohjetta. Minulta ei tähän säikeeseen tämän enempää.
25. Tapio9.2.2018 klo 07:38
Tiedän, että jos olisi ollut eri henkilö aloittamassa, tilanne olisi toinen. Jiikoo ymmärsi oikein, että yritin päästä pois häkistä, mutta se ei onnistunut.

"muita väheksyvä" on kyllä Hannulta totaalisen väärä tulkinta.

Ensinnäkin en milloinkaan halua esittää toisista ratkojista ilkeileviä ja väheksyviä kommentteja. Joiltakin tälle säikeelle osallistuvilta niitä sallitaan jonkin verran, mitä pidän vääränä.

Toiseksi arvostan ristikon laatijoita. Mielestäni Sanariksen ristikot ovat laadinteknisesti korkeatasoisia. Olen joskus kritisoinut virheellisen perustein yksittäisiä vihjeitä ja olen yrittää sellaista välttää enkä usko juuri sellaisiin viimeaikoina syyllistyneeni. Kuvaristikoiden kohdalla minulla ei ole kompetenssia ristikon kokonaisarvion luomiseen esim. Jaskan tavoin. Korkeintaan voin esittää vaikeustasoarvion, mutta sekin useimmitin turhaa. Usein oma vaikeustasoarvioni vastaa yleisimmin esitettyjä mielipiteitä, mutta jonkin tason poikkeamiakin on tullut vastaan. Asiavirheet, joista jo joku aiemmin on huomauttanut, pitäisi jättää toistamiseen huomauttamatta. Mutta voin kyllä yksittäisiä vihjeitä kritisoida tyyliseikoista. Yksittäisen vihjeen tyyliseikkojen kritisointi ei tarkoita koko ristikon mollaallaamista.

Piiliksii tarkastelen uusia tyylejä joskus liikaa sen perusteella, miten ennen on tehty ja millaisen mielikuvan olen vihjeistä aiempien kokemusten perusteella luonut. Tähänastista kokemusta on n. 1000 piiliksen verran eri vuosikymmenien piiliksistä (oikein ratkaistuja piiliksiä vähän alle tuhat).

Suhtautumiseni kuvittajiin on ankarampi kuin laadintoihin. Edellytän kuvitukselta lähes täydellistä laatua. Oikeastaan vain Lähteenmäki on poikkeus. Hänen laadintojensa laatu on niin hyvä, että kuvituksen heikkouden sietää. Pidän joitakin kuvituksia huonoina.

Sanariksella on useita todella hyviä kuvittajia. Hyvältä kuvittajalta kritisoin vain yksittäisiä vihjeitä ja vain vihjeen mahdollisesta epäselvyydestä.
26. HHS9.2.2018 klo 19:35
Mielestäni tämän säikeen perusvirhe on aloituksessa. Tämän avaaminen olisi kuulunut Ylläpidolle.
27. Rampe9.2.2018 klo 19:37
Annetaan tämän säikeen nyt jäädä taka-alalle. Turha tätä on aina keulalle nostaa vaikka itsekin juuri teen niin.
28. Tapio23.2.2018 klo 08:33
Hannu se on ottanut oikeudekseen ja saanut oikeuden epäasialliseen kommentointiin, jos esitän jonkin asiallisen kommentin.
29. Rampe23.2.2018 klo 08:40
Joten päätit nostaa tämän säikeen taas keulille. Hannua en tunne, saattaa hyvinkin olla ristikon tekijä.
Tai sitten odotat laatijoiden laittavan Hannun kuriin?
30. östen23.2.2018 klo 08:41
Kuinka monta kertaa sinulle on sanottu, että epäasiallisuudet pitää ohittaa ja modea ei pidä ripittää?

Vastaus: ?
31. östen23.2.2018 klo 08:42
(Äärettömän merkki ei taida toimia.)
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *