KESKUSTELUT > RISTIKOT > IS VIIKONLOPPU 2.-3.12.2017

9470. IS Viikonloppu 2.-3.12.2017

Eki1.12.2017 klo 22:38
Huomenna Tonin pehmis sekä Teemun ja Mannisen kakspuolpalloskovis 12x5-alakulmalla.
2. Mie1.12.2017 klo 23:51
Kuulostaa hyvältä tuo Kovis.
3. Pr2.12.2017 klo 11:55
Leppoisa kovis. Aukiolla hyvä vihje esim. YÖSSÄ. Muuta muukin pitkä sana, joita harvemmin ristikoissa näkee. Piirrokset selkeät, ja käsin kirjoitetut tekstitkin ihan ok, vaikka eräskin vihje ensin epäilytti. Kiitän.
4. Pr2.12.2017 klo 11:56
Muutama muukin...
5. O2.12.2017 klo 15:41
Pääkuvasta mukava lause. Pr: n kanssa samaa mieltä, myös tuon hyvän vihjeen suhteen. Todella nautittava ristikko.

Kiitos Teemu Pallonen ja Pekka A. Manninen!!!
6. Rampe2.12.2017 klo 17:19
Pari ristikkäistä sanaa ei valitettavasti kuulunut omaan yleissivistykseeni, joten niitä jouduin googlettamaan kohtuuttoman kauan.
Pr epäili yhtä ratkaisusanaa. Itse olen sitä mieltä että yksi ratkaisusana on väärä eli ei tarkoita samaa kuin vihje.
Muuten taattua Pallosta ja kakspuolonen oikea rankkaus.
7. Joutilas2.12.2017 klo 18:13
Helpohko Kovis,mutta erinomaisen loistava sanasto. Kiitos!
8. happonen2.12.2017 klo 22:59
Oli erinomainen rakenne ja sanasto mutta minuun makuuni vähän liiankin suoraviivainen vihjeitys. Puolessa tunnissa tämä oli täynnä lukuun ottamatta kahta sanoitusmielessä kiinnostavaa nimeä, jotka kysyin suosiolla Googlelta ja myönsin siis tietämättömyyteni näiden henkilöiden osalta. Mutta ihan miellyttävä ratkontakokemus tämä oli. "Puu ole äänessä" oli hauska vihje.
9. O3.12.2017 klo 13:56
8. happonen, niin oli sekin!
10. Jaska3.12.2017 klo 14:48
Pallosen bravuuria taas: 5x12 = 60-ruutuinen aukio ja kp 6,10. Sanasto ja vihjeitys 2½-tason huomioon ottaen myös tuttuun tapaan kiitettävät

Kaikki ratkaisusanat vastaavat minun mielestäni vihjettään. Ihan tarkkaan ottaen eräs vihje olisi kyllä eksaktimpi kahden merkin keskinäisellä vaihdoksella. Ehkä Rampe tarkoitti samaa vihjettä. Palataan asiaan aikanaan.

Pr:n mielestä Pekka A. Mannisen (ent. P.A. Manninen?) käsin kirjoitetut tekstit ovat OK. Ehkä haukansilmille, ja minullekin tässä ristikossa suurimmaksi osaksi. Kun Mannisen kirjaimet ovat hyvin pieniä, en niistä apuneuvotta selviydy. Valitettavasti ristikon yleisarvosana jää siitä syystä alle täyden kympin. Arvosteluani huom. ei kuitenkaan pidä tulkita täyslaidalllseksi.
11. Pr3.12.2017 klo 16:07
Kun kirjoitin, että tekstit ovat ihan ok, ja lisäsin vielä epäilyksen, aiheettomaksi tosin osoittautuneen, heräämisen erään vihjeen suhteen, en millään tavoin mielestäni ottanut positiivista kantaa kalligrafian puolesta. Se on ristikoissa parhaimmillaankin korkeintaan siedettävää, pahimmillaan mahdotonta sotkua! Että näin...
12. Tarja3.12.2017 klo 16:48
Minulla ei ollut nyt, eikä ole koskaan aiemminkaan ollut, minkäänlaisia ongelmia saada selvää Mannisen käsialasta tai vihjeistä. Tykkään kovasti hänen rennosta tyylistään.
13. Jiikoo3.12.2017 klo 16:58
Sain juuri viimeiset kaksi kirjainta ruutuihinsa. Kiva kovis, vaikkakin minulle totuttuun tapaan mahdoton ratkottava ilman netin apuneuvoja. Minulle vihjetekstit olivat moniteholaseilla hyvin luettavissa ilman suurennuslasia.

Vaikka reissussa olenkin, niin eilen tuli katsottua tähän ristikkoon kätkeytyvä upea näyttelijäsuorituskin. Leffateatterin sijaintikunta ja tämänhetkinen olinpaikkani näkyy ilmenee ristikosta sekin, ylimmällä vihjerivillä, kuratöhryjen yläpuolella. Iltikseni ostin eilen Saaristonkadun K-Marketista.
14. HM3.12.2017 klo 23:51
Ei liian helppo minulle. Kaksijakoinen suhtautuminen, paljon hauskoja oivallusvihjeitä, mutta monia googletettavia kuitenkin Lukemisessa ei mitään ongelmia! Kiitokset laatijoille!
15. Masa I4.12.2017 klo 10:22
Morjens !
Näistä tykkään. Kaikille tuntuu olevan selvä FARKKUIHIN, mulle ei, siis piilo jää puuttumaan, ei väilä.

O : Et voi tietää !? Skål !
16. Masa I4.12.2017 klo 10:29
Moro 2
Kyl se heti löytyi tietty netistä mitä FARKKUIHIN !
17. Eki5.12.2017 klo 22:07
5.-6.12. Iltiksessä on kaksi tonnin palkintoristikkoa. Toinen on itsenäisyysristikko aiheena Mauno Koivisto, toinen uutisristikko.
18. Mie8.12.2017 klo 15:42
Lavoniusta kaipaan aina ulkoasun osalta mutta menihän tämäkin, oli hieman helpohko kakspuolikas omasta mielestä. Ihan kiva Kovis.
19. O8.12.2017 klo 15:48
Eki 17.
Täytetty molemmat!

[Masa I morjens !
Holari !? ]
20. Hobba14.12.2017 klo 00:56
Vasemman laidan rikkinäiset kupit ja pkavippi mitäs näihin tulee?
21. Rampe14.12.2017 klo 07:09
Alun perin kommentissa 6. vääräksi moittimani vihje on PAKLATA. Se ei ole sama asia kuin vastaukseksi saamani PETSATA, sillä edellinen tarkoittaa kittaamista tai tasoittamista ja jälkimmäinen puun käsittelyä petsimaalilla tai -lakalla.
Vihje toimisi jos vastaus olisi PETRATA, mutta "palkkaraatava" olisi kovin onneton ratkaisusanaksi.
Hobballe: UKIT ja RAHALAINA.
22. Teemu Pallonen14.12.2017 klo 08:23
Rampe, vaihda kahden samassa kohdassa olevan kirjaimen paikkaa sekä vihjeessä että vastaussanassa, niin sitten pitäisi yhteys toimia.
23. Rampe14.12.2017 klo 08:26
No niin tietysti!
Kun olen hiljaa, ainoastaan vaikutan tyhmältä. Kun avaan suuni, asiasta ei jää epäilystä.
24. Eki14.12.2017 klo 08:29
Tuo on kyllä sarjassa "väärinkäsityksiä lie tullut enemmän kuin laki sallii ja monen teki mieli valittaa väärästä synonyymista". Tarkastajakin ihmetteli. Itselläni sattui leikkaamaan siinä vaiheessa.
25. Jiikoo14.12.2017 klo 11:32
Enpäs hoksannut jujua minäkään. Sain vastaussanaksi PETSATA ja monen muun lailla (luullakseni) ihmettelin kovin laatijan huonoa maalausalan tuntemusta! Upea, kiero vihje, jonka hienous olisi jäänyt minulta huomaamatta ilman tätä keskustelupalstaa!

Mitä palkintokilpailuun osallistumiseen tulee, ei tuossa tietenkään tullut 9 avainkirjaimen osalta ristiriitoja. Harva postittanee enää nykyisin kokonaista täyttämäänsä ristikkoa kirjepostina, kun homma hoituu kätevämmin ja halvemmalla tekstarina (eikä ristikon tarvitse edes olla täynnä eikä kaikilta osin oikein – riittää, kunhan 9 kirjaimen merkkijono on se mitä haetaan). No, tämä kakspuolonen oli juuri ja juuri kykyjeni rajoissa ja täyttyi ääriään myöten, joten osallistuin hyvällä omallatunnolla.
26. Jaska14.12.2017 klo 11:42
Minä arvelin Rampen tarkoittaneen vihjettä
TYÖO-
Ensinhän siitä saa väärän käsityksen, että siihen tulee normaaliin tapaan sopiva jatko O:n perään. EHTO pitää kuitenkin päätellä Ö:n ja O:n väliin. Niinpä minusta loogisempi vihje olisi ollut
TYÖ-O
Ehkä laatija hylkäsi sen liian helppona puolikovikseen.
27. Tarja14.12.2017 klo 12:00
Minä päättelin sen muodossa TYÖ(O)EHTO(O). Eli että yhdyssanan kumpaankin osaan liitetään o.
28. Jaska14.12.2017 klo 12:08
Se on epäilemättä myös laatijan logiikka. Siispä jätän nyt jäsenanomukseni Rampen klubiin...
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *