KESKUSTELUT > RISTIKOT > SK 25-26/2017

9309. SK 25-26/2017

Tuttu22.6.2017 klo 12:15
Ihmiset, juhannus-SK:ssa kolmitähtinen Brigitta Kalpa!!! Hurraa!!!
2. Tuttu22.6.2017 klo 14:20
B:ssä Erkki Vuokilan sokkokrypto, jonka sanotaan olevan visainen! Nyt on juhannukseksi askaretta joko pihalla puutarhakeinussa tai sisätiloissa sohvalla !!
3. Pike23.6.2017 klo 07:51
Oikein mukava Brigitta, mutta ratkesi liian nopeasti, siksi yksi tähti olisi sille riittänyt. Tähditän näitä ristikoita käyttämäni ajan mukaan. Piilosana taas kerran liian helppo. Sokkokrypton jätin juhannuspäivän välipalaksi, mutta eipä siinäkään liene mitään ongelmia, jos se on Vuokilan laatima.
4. Täyttelijä23.6.2017 klo 08:08
On se Pike kyllä kova.
5. Tapio23.6.2017 klo 10:02
On kyllä. Arvioin kyllä itsekin vaikeustasoa aika lailla Piken tapaan. Pike on kuitenkin lähes poikkeuksetta minua nopeampi ratkoja. Olen kerran ratkonut ristikon Pikeä nopeammin (olin saanut ristikon ratkottua kun Pike ilmoitti, että hänellä oli kesken). Ratkonta-aikaan vaikuttaa hirveästi psyykkinen tila, joka tulee ottaa huomioon. Kunkin laatijan tyyliin sisälle pääsyllä on myös suuri merkitys. Lopputuloksena hyvin subjektiivinen näkökulma.

Laatijoille ratkojien tähdityksistä voi olla todellista hyötyä vain, jos riittävän moni kertoo mielipiteensä.
6. Höh23.6.2017 klo 10:21
Tapion psyykkinen tila on huolestuttava.
7. iso S23.6.2017 klo 13:22
Laatijoille ratkojien kertomista tähdityksistä lienee suurin hyöty silloin, kun ristikosta toiseen tähdittäjinä ovat samat luotettavaksi tunnetut ratkojat, joiden osaamistaso on tiedossa tai tulee tietoon kun heiltä saadaan arviot vaikeusasteeltaan vaihtelevista ristikoista. Mm. viretilan vaikutus näkyy paremmin silloin kun katsellaan perustasoltaan samanlaisten ratkojien vaihtelevia arvioita. Se ei kerro paljon mitään, jos tuntematon vaihteleva joukko kertoo jotain, mikä saattaa olla totta tai tarua.

Ratkonta-aikaa ei pidä sekoittaa ratkonnan valmistumisen aikaan. Esimerkiksi eilistä Hesarin ristikkoa en vielä vilkaissutkaan, mutta se ei silti välttämättä todista että olen hitaampi ratkoja kuin kaikki ne, jotka ovat jo ristikon ratkaisseet.

Vertailun vuoksi: eräs lupaava juniori juoksi pari viikkoa sitten satasen vähän yli kymmeneen sekuntiin. Minä, lupaava seniori, voin luvata juoksevani satasen alle kymmeneen, jos saan lähteä yhdeksältä. Olenko siis nopeampi?
8. O23.6.2017 klo 22:55
Samaa mieltä Piken kanssa, eli yksi tähti olisi riittänyt. :)
9. Tapio24.6.2017 klo 08:06
Pike ja O voisivat hieman miettiä sellaisen rstkojan kannalta, joka ei ole tottunut kovisvihjeisiin. Jos niihin ei ole tottunut, ristikko on selvästi ykköstä vaikeampi (ei sitä muuten olisi vaikeaksi arvioitu - en tosin ole saanut ristikoa käsiini, muuta näin oletan). Toki jos jo kaksi arvioi ristikon helpoksi, vaikeustasoarviointi on epäonnistunut. Mutta mikä on yleisellä tasolla ristikon oikea vaikeusastearvio, sitä ei voi Piken ja O:n kommenttien pohjalta päätellä.
10. Tuttu24.6.2017 klo 08:33
Miksi Tapio kommentoi sellaisiakin ristikoita, joita ei ole edes nähnyt?
11. Ylläpito24.6.2017 klo 08:36
Tapio. Huomioipa nyt, että taas ratkomatta tuomitsit ristikon julkisesti laatijan vaikeustasoarvioinnin epäonnistuneeksi.

Täällä ovat monet sinulle huutaneet positiivisempaa asennetta. Jo kahdesta sellaisesta "pitäisi" tajuta, että tyyli on epäonnistunut. Ehkä sinun pitäisi perustaa tyylipalvelu. Tee se vaikka vauva.fi-sivuille. Täällä alkaa väen mitta olla täysi.
12. Hohhelihoijaa24.6.2017 klo 08:48
Koskahan Tapio oppii, että Pike vain provoilee. Tänne ei pian uskalla kirjoittaa mitään, jonka kyllä terävämmät älyävät, kun Tapio jo vetää kaikesta nollajohtopäätöksiä, tietämättä ja ymmärtämättä asiasta mitään.
13. O:lle24.6.2017 klo 08:53
Tavallisesti olet niin ihana. Nyt aiheutit myrskyn. Hymiö viestin perässä tekee sen vielä mahdottomaksi tulkita varmuudella oikein.
14. Tapio24.6.2017 klo 10:57
O on yleensä tehnyt sangen realistisia vaikeustasoarviointeja, joten oletin, että kun O kommentin 8 tavoin noin kirjoittaa, ristikon täytyy olla annettua vaikeustasoa selvästi helpompi. Piken arviointiin en minäkään luota yksinään, mutta jos tulee useita saman suuntaisia arvioita, Piken arvioinnissakin saattaa olla ainakin jotain perää. Provokatiivisia kärjistyksiähän Piken kommentit usein ovat ja yritin kommentissa 9 tuoda esille, että tuskin yksi tähteä olisi oikeudenmukainen arvio. O:n kommentti saattaa olla ironinen, mitä en ottanut huomioon, koska O ei yleensä provokatiivisia kommentteja tee.
15. Tapio24.6.2017 klo 11:13
13. liittyen - juuri niin! En olisi Piken kommenttiin reagoinut, mutta kun O kirjoitti, miten kirjoitti, joten

* halusin kyseenalaistaa 1 tähden arvion ja hieman saada O:ta ajattelemaan tähditystä laajemmin
* kun O esitti, että ristikko on liian helppo kolmen tähden ristikoksi, otin O:n arvion huomioon

Aina silloin tällöin joku muukin kuin Pike tekee kärjistyksiä, mistä ei ole hyötyä laatijalle. Pyrkimykseni ei ollut olla negatiivinen eikä positiivinen vaan realistinen. Minun realistisuuteen pyrkivä kirjoitteluni nyt tulkittiin negatiivisuudeksi.
16. Siru24.6.2017 klo 11:14
Olen näitä SK-ristikoita aika paljon ratkonut. Lopulta sain tämänkin valmiiksi, mutta kyllä piti melkoisesti aivonystyröitä hieroa! Kolme tähteä tälle ristikolle on mielestäni paikallaan.
17. Tuttu24.6.2017 klo 11:30
Tapio, edelleen kysyn, miksi käyt tästä ristikosta noin voimallista keskustelua, kun et ole koko ristikkoa nähnytkään. Käy nyt kaupasta tai kioskilta ostamassa lehti, niin on jotain pohjaa analyyseillesi! Sama tilanne oli IS juhannusristikossa, jota et myöskään ollut nähnyt! Siitäkin teit painavia arvioita!????
18. Tapio24.6.2017 klo 11:45
Tämänkertaisen reaktion nosti komm. 8 komm 15 esitetyistä syistä. Saan lehden käsiini aikaisintaan 26. päivä kirjastosta.
19. Ylläpito24.6.2017 klo 12:23
Tapio, eikö edes Jukkiksen "sympatiapisteet miinus ääretön" herättänyt?

Muistatko, kun taannoin sovittiin, että hillitset kirjoituksiasi. Yritimme jussin alla saada jäitä hattuun. Ei tämä sitä ole. Tuo "realistinen, ei negatiivinen" olisi voinut hymähdyttää, jos tilanne ei olisi muuten näin karmea.
20. Tapio jäähylle!!!!24.6.2017 klo 15:35
.
21. Tapio24.6.2017 klo 16:14
En aloittanut provokatorisia kommentteja ja pyrin vain ja ainoastaan tuomaan realismia - sekö on sitten paha asia?
22. Ylläpito24.6.2017 klo 16:23
Et siis ymmärrä yhtään. Pitäisi varmaan yrittää vielä... Olet niin kuin se kuski moottoritiellä, joka ihmettelee, kun kaikki muut ajavat väärään ajosuuntaan. Ei tule mieleenkään, että itse olisi väärässä, vaikka muut kuinka tööttäävät ja näyttävät keskisormea.
23. O:lle24.6.2017 klo 16:37
Odotamme selitystäsi. Ei muuten mutta kiinnostaa.
24. terveen paperit24.6.2017 klo 17:21
Joka väittää että tämä oli vaikeusasteeltaan yhden tähden ristikko ei ole koskaan nähnytkään yksitähtistä tai on harhainen.
25. O24.6.2017 klo 17:43
23.
Se 8 oli vitsiksi tarkoitettu Piken kommenttiin 3 ja siksi se hymiö. Olen pahoillani, sillä se oli huonosti esitetty. :(
26. O:lle24.6.2017 klo 17:46
Voi minkä teit.
27. Voi itku24.6.2017 klo 18:50
Ristikko ei mielestäni ollut mitenkään erityisen vaikea. Pallojen määrään en ota kantaa, koska se arviointi on yhtä helppoa / vaikeaa kuin päättää kuka kuiskaa kovimmin. Piilis oli helppo. Kryptossa kävi moukan tuuri, heti kaksi sanaa oikein. Sitten ei tarvinnut pahemmin päätä vaivata.
28. TU25.6.2017 klo 21:31
Kalvan, tai mikäli halutaan sanoa Kalpan ristikko oli minusta tosi kiva ja paria paikkaa sai ihanasti pohtia vasemmalla puolen. Minulle ei kolmonen, kuten selostusosassa mainittiinkin, että ristikko paremmin kakstähtinen ja oli kiva ratkottava, tahtoo lisää! Juhannusmökillä oli aivan upea juttu, kun edellisen viikon H:linnan Kaupunkiuutisten Kesäliitteessä oli Joutsin ristikko, aivan mahtava laadinta, tykkäsin kovasti, olikin ihan kuin toinen kakspuolonen lahjana ja taattua Joutsia!
29. TU25.6.2017 klo 21:41
Edelliseen kommenttiini lisään, että kumminkin aina odotan kolmetähtisiä ja varsinkin olen tykästynyt Pitkälään ja Pihlajamäki on aina suosikkini, ehkäpä ykkönen. Hänen tyylinsä on ainutlaatuinen. Tykkään kaikista, kiitos kivoista ristikoista!
30. O26.6.2017 klo 15:53
26.
Eikö 25. ollut pahoitteluni riittänyt? Mitä niin hirveätä olen tehnyt?
31. keijo26.6.2017 klo 16:45
Ei O kyllä mitään myrskyä ole nostanut. O:lle nimimerkin kommentit sen suhteen hieman outoja. Hän on ehkä vain liian tosikko tai ymmärtänyt asian jotenkin väärin.
32. Tapio26.6.2017 klo 17:29
Kyse kaiketi siitä, että otin O:n komm. 8 tosissani, mistä aiheutui turhaa kirjoittelua. Mitä ristikon vaikeusastearvointiin tulee, TU:n näkökulma huomion arvoinen, sillä hän pyrkii oikeudenmukaiseen arvioon. Itse ratkoin äsken piiliksen, joka oli sangen helppo, mutta niin pitää ollakin. Helppo piilis voi kuitenkin olla hauska.

Ongelmana viimeisten kolmen SK:n suhteen on miekestäni ollut se, että kokonaisuus on ollut aina vähän liian helppo.
33. TU26.6.2017 klo 17:30
Mä olin ymmärtävinäni, että 26 olis ollut humoristinen ilmaisu.
34. TU26.6.2017 klo 18:19
On kyllä nyt tähdennettävä Tapiolle ja siten muillekin, että en pyri oikeudenmukaiseen arvioon, kerroin vain aivan miltä itsestäni tuntui. En siten arvioi lainkaan, vaan pidän sitä hölönpölönä, koska meitä iloisia ratkojia on paljon ja erilaisia. Tähditys antaa toki suuntaa ja on paikallaan.
35. Tapio26.6.2017 klo 19:16
Minulla nyt ei ole paras ratkontavire, mutta voisi tämä olla 2+ -tasoa IS-asteikolla, joten SK:ssa kävisi kolmosesta. Kivan tuntuinen ristikko. Pitäisi oppia erottaman vitsi oikeasta arviosta.
36. Tapio26.6.2017 klo 19:16
Minulla nyt ei ole paras ratkontavire, mutta voisi tämä olla 2+ -tasoa IS-asteikolla, joten SK:ssa kävisi kolmosesta. Kivan tuntuinen ristikko. Pitäisi oppia erottaman vitsi oikeasta arviosta.
37. TU26.6.2017 klo 20:48
Tapio, en minä vitsaillut, kerroin vain oman tuntumani ja sitä ei käy yleistäminen.
38. Tapio26.6.2017 klo 22:25
Viittasin O:n kommenttiin no 8 - pahoitteluni epätarkkuudesta, en komm 28:aan. Ei näemmä kannata koskaan tehdä päätelmiä yksistään toisten kommenttien perusteella ilman, että itse on ratkonut tehtävän.
39. Aksu29.6.2017 klo 11:47
Mitä eroa on siinä, että vihjeen perään pistetään kysymysmerkki tai sitten ei? Tässä ristikossa niitä oli vain pari, joskus on ollut enemmänkin. Vai onko se vain laatijan päähänpisto?
40. Anna-Liisa29.6.2017 klo 11:55
Piilosana oli kiva! Pystyyn 7 aika katala, mutta ratkesihan se sitten, viimeisenä.
41. Tapio29.6.2017 klo 12:48
39. Tässä vaiheessa ei voi antaa apua. Mutta kun ristikon lähetysaika on umpeutunut, sitten asiaan voi palata. Minulle jäi yksi vihje kysyttäväksi, mutta minunkin täytyy odottaa - tällä kertaa tavanomaista pidempään, kun on kaksoisnumero.
42. Aksu29.6.2017 klo 13:02
Enpä ole apuja pyydellyt, ristikko on jo ratkaistu!

Milloin perustat Korjauspalvelun Sanarikselle, Tapio!
43. Tapio29.6.2017 klo 13:32
Ajattelin, että jos asiaa käsiteltäisiin nyt, joku voisi saada apuja - jos olet ratkaissut, et sinä, Aksu, mutta joku muu.
44. Tapio29.6.2017 klo 15:28
Ristikon anatomia kautta voi tutkia vanhoja ristikoita ja niiden vaikeiden kohtien selityksiä. Sieltä voi oppia mm. kysymysmerkin käytön vivahteista.
45. Hm.29.6.2017 klo 19:51
Tapio, itse et tunnu oppivan ollenkaan, samat jutut ihmetyttävät aina vaan, vuodesta toiseen. Sillä taustalla en lähtisi opastamaan.
46. Tapio29.6.2017 klo 20:11
Liioittelua. PuPe 3/2017 oli puolisen tusinaa vihjettä, joiden logiiikka oli hakusessa ja koko lehti ratkaistu (lukuun ottamatta sokkokrytoa, jota en koskaan ratko).
47. Funny29.6.2017 klo 21:13
Tapion ei ehkä kannata paljon opettaa muita, mutta samaten muiden ei yleensä hyödytä opastaa Tapiota. On monasti nähty, että molemmista syntyy ns. paljon porua, mutta vähän villoja.
48. Tapio1.7.2017 klo 11:13
Jos ihan asiallisesti esitän jonkin opastuksen, toivon asiallista suhtautumista. Mitä yhteen vihjeeseen tulee, kun tarkastelin sitä uudelleen, keksin idean, joten minulla ei ole enää tarvetta palata tämän tehtävän pariin. Minulla on aina joidenkin vihjetyyppien kanssa ongelmia ja selvitän ne vaihtelevalla menestyksellä. Oikein kiva ristikko Kalvalta ja kuten kerroin, meni ainakin minulla SK:n kolmoskategoriaan.

Kun tarkastelee kolmea viimeistä tehtävää, kokonaisarvio on vähän pehmeä.
SK 22 Ristikko Teemu Pallonen ja Sampo Kontula. Piilosana Jari Keränen.
Vaikka SK:ssa pitää olla välillä helppoja tehtäviä, 22:ssa kokonaisuus oli kuitenkin mielestäni ylihelppo, sillä sekä ristikko että piilis olivat helppoja. Helpon ristikon rinnalla soisi olevan ainakin kohtuullisen vaativan piiliksen, mutta haastavampi piilis tuli jo edellisellä viikolla (Oskalalalta).
SK 23 Joutsin kakkonen lähempänä ykköstä (korkeintaa 1 1/2 eli SK:n kakkosen alarajoilla).
SK 24-25 kolmoseksi merkitty IS-asteikolla lähempänä kakkosta.
49. Tapio1.7.2017 klo 11:28
Numerot tuossa väärin. 22 po 24 ja 24-25 po. 25-26.
50. Poleemi1.7.2017 klo 11:36
Sampo Kontuselta voit myös pyytää anteeksi. Ja Oskalala on jännä nimi.

Nyt voisit kyllä rentoutua ja vetää henkeä. Lepää loppupäivä!
51. Anna-Liisa2.7.2017 klo 16:32
Nimi. Poleemi, relaa vähän äläkä jeesustele! Taidat sinäkin olla levon tarpeessa.
Etkö itse koskaan ole tehnyt nimi- tai kirjoitusvirheitä?
52. Poleemi2.7.2017 klo 16:46
Pyydän ranteeksi, Anja-Liina.
53. pelaaja3.7.2017 klo 18:39
IL 3.7.2017: "Tasavallan presidentti Sauli Niinistö kutsui pesäpallotähti Toni Kohosta Korhoseksi, mutta kumpikaan osapuoli ei ottanut asiaa turhan vakavasti."
54. Errare humanum est3.7.2017 klo 19:53
pelaaja, Kiteen Pallon kasvatti Toni Kohonen on ennen Sotkamo-kauttaan edustanut Kiteen ohella myös Oulun ja Kouvolan superpesisseuroja, mutta v:sta 2011 Sotkamon Jymyä edustaneena hän alkanee käydä jo sotkamolaisesta. Ohi Virtasen Suomen yleisimmäksi nousseen sukunimen Korhonen yleisyys on juuri Sotkamossa aivan omaa luokkaansa, joten Niinistön erehdys on varsin ymmärrettävä!
55. O3.7.2017 klo 22:01
Miten SK-ristikot liittyvät edelliseen ? (53 IL 3.7.2017)
56. pelaaja4.7.2017 klo 07:56
O, no joo, anteeksi. Ajattelin vain sitä edeltävien kahden nimikommentin takia laittaa esimerkin siitä, että sattuuhan sitä isommillekin pojille ja että miten isot pojat sellaisen asian hoitavat suuremmitta suruitta ja hälyittä.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *