KESKUSTELUT > RISTIKOT > IS VIIKONLOPPU 22.-25.6.2017

9308. IS Viikonloppu 22.-25.6.2017

Eki21.6.2017 klo 14:23
Huomenna juhannuslehdessä Skytän ja Kärkkäisen kolmen pallon kovis, Pallosen ja Liinalaakson pehmis ja Vuokilan ja Mannisen keskismiinusjättiristikko oletettavasti 2 000 euron palkinnolla. Piiliksessä Parkkinen.
2. Jukka23.6.2017 klo 08:33
Eräs naishenkilö siinä Koviksen kekskellä ei ole (enää) Kainuusta, vaan Pohjois-Pohjanmaalta.
3. Tapio23.6.2017 klo 09:48
Juhanuslehden ostaminen hieman kiinnostaa, mutta tuskin saan aikaiseksi ostaa. Jukkiksen mainitsemaan virheeseen liittyen, olisiko Sanariksen syytä laittaa yleinen virhepalvelusivu, jossa Pelikaaniristikoiden tapainen virheidenilmoitusmahdollisuus? Koskisi siis muita Sanaris-tehtäviä kuin Pelikaaneja.
4. Tyhmä23.6.2017 klo 10:00
Oliko pakko Tapion pilata tämäkin säie, vaikka ei ehkä jaksa lehteä ostaa! Ja täälläkin päällimmäisenä aiheena virheet!!!
5. Eki23.6.2017 klo 10:02
Ei tule kesää! Tai kesä tuli mutta tuo ajatus hyytää kuin kylmin talvi. Tapio, sinun ansiostasi olen miettinyt alan vaihtoa. Et todellakaan tajua, miten paljon mieli ja työnteko järkkyy noiden takia. Ihme, että virheet eivät tunnu vielä lisääntyneen.
6. Tapio23.6.2017 klo 10:16
Pyydän anteeksi kaikkia täysin aiheettomia virhesyytöksiä. En etsi aktiivisesti ristikoista virheitä, mistä osoituksena se, että osa virheistä jää minulta huomioimatta. Mutta kun löydän tai joku toinen löytää virheen, tulee herkästi kommentoitua. Olen joitakin IS Viikonloppu ristkoita ratkonut ja Skytän ristkot ovat olleet mainioita (toki yhteen toisten maintsemmaan ongelmavihjeeseen tuli itsekin kommentoitua). Oletan tämänkertaisenkin olevan erinomainen.
7. Tuomas L.23.6.2017 klo 10:31
Kommentin 2 kirjoittanut Jukka ei liene Jukkis.

Ei, en etsi aktiivisesti Tapion kirjoituksista virheitä, mutta kun löydän, tulee herkästi kommentoitua.
8. Niin ja...23.6.2017 klo 10:35
Juhannus ei ole juhanus.

En minäkään. Ne vaan iskevät päälle kuin yleinen syyttäjä.

Ristkoita on ristikoita. Maintsemmaan kirjoitetaan mainitsemaan. Siinä on siis kaksi virhettä. Yhdessä sanassa yhtä monta kuin koko Punaisessa Pelikaanissa.

Jne.
9. Pr23.6.2017 klo 10:43
No johan käy keskustelu kiihkeänä. Minä yritin vielä saada ratkottua tehtävän loppuun, mutta oikea ylänurkka jäänee selvittämättä. Pääkuvasta tulevan lauseen keskimmäistä sanaa en saa sitten millään ongittua esille. Eikä asiaa auta vihje tyyppiä TUOSTA TÄMÄ - TÄSTÄ TUO. Mutta tuli kekattua monta erinomaista vihjettä, kuten MENISKÖ JÄRVEEN. Kiitos taas tekijöille ja jaksamista Ekille!
10. [Tapio]23.6.2017 klo 10:44
[Kirjoitin kaikki nuo em. kommentit tabletilla, jonka kanssa tulee jatkuvasti kirjoitusvirheitä, enkä huomaa kaikkia korjata jälkikäteen. Pöytätietokoneella on voikko, jonka avulla suurin osa virheistä tulee korjattua. Tabletilla ei ole oikolukua. Pahoittelen, mutta jos kommentoin tabletilla, minun on hirveän vaikea kirjoittaa ihan oikein - jos ei ole joka hetki skarppina, tulee kommenttiin kirjoitusvirheitä.]
11. Höh23.6.2017 klo 12:38
Jätä sitten kirjoittamatta jos et viitsi oikolukea.
12. Tarja23.6.2017 klo 13:09
Pr, sama tilanne täällä. Muuten ristikko , kovan punnerruksen jälkeen, on valmis, mutta oikea yläkulma ja keskimmäinen pääkuvasana puuttuvat. En ole tänä vuonna näin vaikeaa ristikkoa vielä ratkonutkaan.
Hyvää Juhannusta kaikille!
13. Pr23.6.2017 klo 13:20
Sama täällä, Tarja. Vuoden päivät olen kai IS-koviksia ratkonut, ja tämä oli niistä vaikein. Odotetaan innolla (vaiko inholla?) anatomisia paljastuksia tuon nurkan tiimoilta. Hyvää jussin jatkoa!
14. O23.6.2017 klo 23:23
Pr.
Oli tuo jälkimmäinen (9) erinomainen minustakin. Nyt on Juhannusjuhlat vietetty osaltani, joten paneudun ristikkoon huomenna, ehkä iltapäivällä? Öitä :)
15. happonen24.6.2017 klo 17:26
Olipahan umpikiero ristikko! Juhannussaunan jälkeen aukesivat kyllä muut alueet paitsi vasen alanurkka ja oikea yläkulma - sitten tuli stoppi. Edes perinteinen keino eli yön yli nukkuminen ei auttanut - mutta kolmas kerta toden sanoi ja sain nuo aukkkokohdat kiinni.

Tosiaan hankalimpia koviksia vähään aikaan Iltiksessä. Oivallinen kokonaisuus, jossa on myös jokunen aika hankala sana mukana. Laatijaa ehkä harmittaa, että "syyspojat" oli mukana? Tosin se oli niin hyvin vihjeitetty, että enpä ihan heti keksinyt.

"Kanalla ennen varsinaista" on loistava ja hauska vihje!
16. Rampe24.6.2017 klo 18:48
Toivottavasti lehti löytyy huomenna (ja itse huomaan sen ostaa). Palaan silloin reissusta ja Tarjan ja O:n kirjoitukset saivat minut suorastaan kiihtymään. Skytän pahikset ovat minulle herkkua vaikka välillä hermot menevät.
17. Rampe24.6.2017 klo 18:48
Toivottavasti lehti löytyy huomenna (ja itse huomaan sen ostaa). Palaan silloin reissusta ja Tarjan ja O:n kirjoitukset saivat minut suorastaan kiihtymään. Skytän pahikset ovat minulle herkkua vaikka välillä hermot menevät.
18. Rampe24.6.2017 klo 18:51
Niin, no. O ei ollut vielä aloittanutkaan. Mutta uskon Tarjaa.
19. Pr24.6.2017 klo 19:17
Kiitos, happonen, kun loit uskoa siihen että ristikko on tuonkin nurkan osalta ratkaistavissa. Piti ottaa nöyrästi ruutupaperi avuksi ja miettiä vielä kerran uusiksi sana kerrallaan. Ja löytyihän se oikea kombinaatio lopulta. Huh sentään, onneksi lopulta ratkesi vain ristikko, pelihousut pysyivät ehjinä!
20. CO24.6.2017 klo 20:52
Todella pahin kovis sitten ties minkä ajan jälkeen. Oikea yläkulma ja vasen alakulma edelleen auki, mutta toiveikkaana uskon, että ratkeavat. Tosi hauskoja oivalluksia tuli monesta vihjeestä, kun ne tajusi.
21. TAM24.6.2017 klo 22:06
Muuten täysi, mutta tuosta tämä-tästä tuo on vielä ymmärtämättä
22. O25.6.2017 klo 15:38
Rampe 17.
Saitko pahiksesi?
23. Rampe25.6.2017 klo 16:59
O,
sain kyllä, kun oli lentokoneessa myynnissä. Ratkomisen aloitan vasta huomenna, koska teen Hesarin ristikon ensin alta pois.
24. Täyttelijä25.6.2017 klo 18:49
Olipahan puuhaa tämän kanssa! Oikea yläkulma ei ollut minulle paha mutta vasemman alakulman kanssa sai vääntää ihan tosissaan.
25. O26.6.2017 klo 15:56
Täyttelijä.
Olen kanssasi täysin samaa mieltä, eli samat ongelmat.
26. O30.6.2017 klo 17:21
Rampe mitä tykkäsit toivomastasi pahiksesta?

Kiitos tekijöille!
27. Eki3.7.2017 klo 23:20
Anatomia piakkoin saatavilla.
28. Rampe4.7.2017 klo 07:22
O,
kyllähän minä pahiksesta tykkäsin. Pettymyksekseni en tuntenut maalien tuntijaa, joten ehkä siksi jäi pääkuvan lauseiden lyhin sana ja Uotilan (?) naaman vieressä monta ruutua tyhjiksi.
Tavallisesti olen näissä keskikesän pahiksissa sutannut paperin puhki eri vaihtoehdoilla, mutta tänä vuonna jäin vain suu auki toljottamaan aukkopaikkoja.
Toivottavasti nuo kohdat eivät anatomiassa paljastu aivan yksinkertaisiksi. Pahoin pelkään, että niin kuitenkin käy.
29. O4.7.2017 klo 12:38
Rampe.
Anatomiaa odotellessa!
Tykkäsin kyllä enemmän viime viikonlopun ristikosta. ;)
30. Ylläpito4.7.2017 klo 12:41
Miten niin ootellessa?
31. O4.7.2017 klo 13:18
Anatomiassa löytyy!
32. Rampe4.7.2017 klo 14:00
Onneksi ainakaan vasemmalla alhaalla olevat ongelmakohdat eivät olleet liian yksinkertaisia. En tiennyt esimerkiksi Uotilan olevan "Nenne".
Nyt sitten tiedän senkin.
33. O4.7.2017 klo 16:03
Minulla meni oikeassa yläkulmassa, ennen yhdistystä, kohta osittain väärin. Molemmat lauseet sain kuitenkin oikein.
34. isoäiti4.7.2017 klo 17:11
Minulle oli telama-sana uusi. Onneksi sen sai tarkistetuksi, kun se väkisin siihen tuli. Hieno juhannusristikko, kiitos!
35. Tapio5.7.2017 klo 23:17
Yritän jälkijunassa ratkoa tätä. Vasen alalaita tuottaa erityisesti ongelmia. Laitoin pääkuvan pystysanaksi PERINTEINEN, jolloin AIKOINAAN PINKONUT toinen kirjain N. En muista ketään pikajuoksijaa, jonka toinen kirjain on N. Yritin etsiä, mutta olisi kuin olisi etsinyt neulaa heinäsuovasta. Mistähän päin edes etsisi? Vai onko kyse pikajuoksijasta ollenkaan?
36. isoäiti5.7.2017 klo 23:24
Suomalainen juoksija, erikoinen sukunimi.
37. Heh5.7.2017 klo 23:29
Anatomian kera onkin mukava ratkoa. Hankalampaa on sijoittaa pari euroa ja ratkoa ihan itse.
38. Tapio6.7.2017 klo 08:31
Kyse on VAIN siitä, että kun rahaa menee ristikoihin muutenkin, en IS viikonloppuristikoista halua maksaa. Aivan PuPe:n ristikoihin verrattavia nämä kyllä ovat. En katso anatomiaa ennen kuin olen ratkonut tehtävän. Yksi sana tuli vahingossa esille google-haussa ja osasin sijoittaa vahingossa lukemani minulle ennestään täysin tuntemattoman sanan TELAMA, mihin se liittyy. Nimimerkin Jukka korjaus auttoi. Antti Skytän tiedot jääneet vuoteen 2015, sillä 2016 tapahtui maakuntavaihdos. Vastaava tiedon päivittämisen puute tullut ristikoissa joskus aiemminkin.

Yritin löytää juoksijaa https://fi.wikipedia.org/wiki/Luokka:Suomalaiset_p ikajuoksijat , mutta siitä ei löytynyt eikä 100 m muunmaalaisista juoksijoista. Sitten jostakin muistilokeroista muistin Anias, jota tuossa ei ole listattu. Itse asiassa kulman hankalin sana oli minulle Leena Uotilasta käytetty "Nenne" - olen saattanut tuon kuulla joskus, mutta en sitä mistään muualta löytänyt kuin ristikkojutuista.
39. MOT6.7.2017 klo 09:00
[Tapio rahoittaa jo nyt Suomen ristikkotuotannon. Älkää pyytäkö enempää.]
40. Tapio6.7.2017 klo 11:22
Eniten ihmetytti inhokkivihjeistys: ideana, että sakesta tulee känniin eli tinaan - että minä inhoan kännivihjeitä!
41. Tapio6.7.2017 klo 11:30
Noita kännäilysanastoon liittyviä vihjeitä on ollut PuPe:ssakin. Eivätkö laatijat voisi lopettaa noita.... piip...
42. Eki6.7.2017 klo 11:37
Kyseessä on nk. kansanvalistus ja ennaltaehkäisevä toiminta. On hyvä muistuttaa ihmisiä alkoholin vaaroista ja seurauksista. Ja hyvä että sinä vielä täällä otat ne esiin, koska muuten vain koviksen ratkojat nuo olisivat saaneet tietoonsa.
43. Tapio6.7.2017 klo 11:37
Muuten vallan mainio ristikko, joka ei yhdessä päivässä ratkennut.
44. Tapio6.7.2017 klo 11:45
Katsoin jälkikäteen ristikkorengistä NENNE, jossa se oli mainittu.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Leena_Uotila se ei ole esillä, joten ei se kovin tunnettu lempinimi ole, koska jos olisi, olisi se Wikipediassa mainittu. Stadijutussa esillä: https://www.hel.fi/uutiset/fi/kaupunginkanslia/sta din-friidu-ja-kundi-2016.
Onkohan enemmän vain lähinnä stadissa käytetty. Joskus ristikoissa liiallinen stadikeskeisyys ärsyttää ihan kuin kaikkialla Suomessa pitäisi tietää, miten stadilaiset puhuvat ja mitä stadissa tapahtuu.
45. Jukkis6.7.2017 klo 11:50
Tapio ansaitsee sädekehän, koska selvästikin on alkoholivastaisuudessaan esimerkillinen ihminen. Sitten se sädekehä otetaan saman tien pois, kun oliko taas ihan pakko laittaa Skytälle piikkiä: "Antti Skytän tiedot jääneet vuoteen 2015, sillä 2016 tapahtui maakuntavaihdos. Vastaava tiedon päivittämisen puute tullut ristikoissa joskus aiemminkin." Kun tuolla anatomiassahan Skyttä on tämän asian käsitellyt.

Sitäpaitsi, kyseinen naishenkilö on todennäköisesti syntynyt Vaalassa silloin kun kunta oli Kainuuta, joten asiaa ei ole mikään pakko pitää yhtään minkäänlaisena virheenä.
46. Tapio6.7.2017 klo 12:07
Avasin anatomian vasta kommentin 38 jälkeen. Siinä luetellut vihje-ratkaisuparit olivat (sitä yhtä lukuun ottamatta) hauskoja. Muutama jäi hoksaamatta ja jonkun hahmotin eri lailla. TRAP itsessään on muuten tietynlainen tanko - kyseessä on nimittäin maastavetotanko (ks. googlella "trap ja tanko").
47. Jukkis6.7.2017 klo 12:13
Juu, tottakai, haukut laatijan tarkistamatta ensin, mitä laatijalla itsellään on asiasta sanottavaa. Ja revit lehdistä sivuja roskikseen ja sen jälkeen tulet tänne revittelemään asioilla, joita niistä roskikseen laittamistasi sivuista et viitsinyt lukea.
48. O6.7.2017 klo 16:11
Viikonlopun Ilta-Sanomat hinta peräti 2,90. (Muistaakseni)
49. Faktapankki6.7.2017 klo 16:14
Jussina oli 180 sivua.
50. Tapio6.7.2017 klo 17:05
2,90 € lähentelee yhtä PuPea (4 € vuosikertana) - uutiset luen tabletilta. Koska PuPe tulee monelta ratkottua melko lyhyessä ajassa, IS viikonlopun kovis varmaan monelle tarpeen.
51. O6.7.2017 klo 18:30
Olisi varmaan myös sinulle. Muutenhan et olisi täällä?
52. Tapio6.7.2017 klo 18:39
Olisi minulla Iisakin ristikoita varastossa. En ole kaikkia ilmaiskoviksia Sanariksen sivuiltakaan vielä ratkonut. Halusin nyt vaan olla hieman mukana IS-viikonloppuristikoiden ratkojien joukossa ja katsoa, oliko kokemus saman kaltainen kuin muilla - ja olihan se. Samat alueet tuottivat muillekin ongelmia - ja jopa samat vihjeet.
53. Heh6.7.2017 klo 18:50
Ratkonta itsessään ei siis ole sinulle tärkeää. Onhan tämä hoksattu, ettet nauti ratkonnasta. Se on jotakin kummallista kilpailua, vertailua ja itsetehostusta.
54. Tapio6.7.2017 klo 19:20
Kyllä minä nautinkin. En minä nopeimmille ratkojille pärjää enkä erityisen nopea yritä ollakaan, joten siinä mielessä en kilpaile. Vertailu on lähinnä huonoa itsetuntoa, mutta kyllä minä vertailussa ihan hyvin pärjäsin. Itsetehostuksen sijaan enemmänkin kyse siitä, että minun ratkomiskykyni ja kommentointiani pidettäisiin saman arvoisena kuin tässä säikeessä mm. Pr:n, Rampen ja Tarjan, muutamia nimiä mainitakseni. Olen toki keskimääräistä mokaherkempi ja saatan esittää näkemykseni joskus keskimääräistä kärjekkäämmin.
55. Heh6.7.2017 klo 19:48
Pitkään saat rämpiä parempiin sarjoihin, korjaa siis ajatuksella asennettasi. Puhu ratkonnasta vaan, äläkä pyri esittämään.
56. Heh6.7.2017 klo 20:23
Jotenkin tuo mokaherkkyys taas pistää silmään. Ei ole yhtään häpeä olla aloitteleva ratkoja, siitä se lähtee. Sinä vaan et näe sitä raamatun malkaa silmässäsi, se kummasti löytyy aina muualta. Koeta nyt hyvä ihminen hieman analysoida omia asenteitasi.
57. Ylläpito6.7.2017 klo 20:28
Ristikon anatomia on hieno tarjoamamme ilmaispalvelu.

Varjopuolena on sitten saada yliannos tietoa Tapiosta. Tai voiko sellaista kutsua tiedoksi, joka on jo tiedossa.

Voisitteko hillitä itsenne ja olla kyselemättä häneltä, Tapion kun on aina pakko vastata.

Tapio, et sinä kärjekäs ole, tökerö pikemminkin. On sitä moni yrittänyt selittää. Ei mene perille. Vähemmän sinua riittäisi. Pahoittelemme.

Ei pääosin Skytän ristikoita ratkomalla kyllä pääse perille is-kovisten kokonaisuudesta.
58. Heh6.7.2017 klo 21:04
Otan opikseni ja pidättäydyn innostamasta nimimerkkiä.
59. TU6.7.2017 klo 21:47
IS koviksia on tullut ratkottua kait viitisentoista vuotta. Yleensä kimpparatkontana ystävien kanssa, se on hauskaa, kun assosiaatiot ja kaikenlaiset mielleyhtymät heitellään kehiin. On siinä itsekin oppinut kaikenlaista vuosien varrella. Suuri on ilo ja kiitokset laatijoille ja kuvittajille. Tykkään, kun visuaalinen ilme vaihtelee, jokaisella oma persoonallinen käden jälki. Samoin SK.
60. Tapio6.7.2017 klo 22:27
57.liittyen. Sikäli nämä Skytän ristikot ovat erityisen mielenkiintoisia, että PuPessa Skytän ristikoita ei ole ja ne on useimmiten siitä vaativammasta päästä. Kiitti tästä tehtävästä. Tällä kertaa ratkaisu meni oikein, mutta olen näitä ratkonut yksi tai kaksi vähän väärin. Kun kerran osaan näitä ratkoa, olisi kiva, ettei joka mokaan puututtaisi. Olen aina kärsinyt vähän tökeröstä käytöksestä enkä siitä pääse koskaan eroon, mutta yritän parantaa.

Oli kiva, että myös Toni laati anatomian, sillä Tonin vaativampia tehtäviä ei PuPessa ole ollut tänä vuonna (joskin 2 1/2 oli melko haastava). Liljeroosin takia olen joskus meinannut IS viikonloppuristikon ostaa. Osasta en ole lainkaan kiinnostunut.
61. Eki & co6.7.2017 klo 22:34
Kun me osaamme näitä laatia, olisi kiva, kun ei joka mokaan puututtaisi.
62. TU6.7.2017 klo 22:38
No on se kumma, ettet ole kiinnostunut. Et ole kiinnostunut, vaikka et edes tiedä, mistä et ole kiinnostunut. Ihme sälli olet kyllä. Huh. Ylläpidon suosituksesta huolimatta kirjoitin tämän.
63. TU6.7.2017 klo 22:46
Eki voisi myös poistaa mokailun sanastostaan täällä, eikä peesata Tapiota sanoilla. Tapion negatiivinen ilmaisu on todella tympeää. Sanoilla on suuri voima ja merkitys ajatteluun.
64. Eki6.7.2017 klo 22:54
Poistettu.
65. Tapio7.7.2017 klo 10:31
62. Sen verran kun olen seurannut keskusteluja, yksi sun toinen valitsee, mitä lehtiä ostaa ja mitä ei. Seurattujen keskustelujen, PuPe:n ja SK:n perusteella minulla on käsitys, mistä jään paitsi. En millään jaksa uskoa, että eri lehdissä tietyn laatijan laadinnat poikkeaisivat tyyliltään paljoakaan toisistaan. IS ristikon muoto on yleensä ratkomistani ristikoista poikkeava, mutta minun on vaikea hahmottaa, että ristikon muoto millään tavoin vaikuttaisi ristikon vaikeustasoon.

63:een, En pitänyt sanaa "moka" erityisen huonona vaan vain arki- ja puhekielisenä ilmauksena virheelle. Ehkä minunkin sitä syytä välttää. Komm. 2 mainitun asian toistaminen oli typerää, sillä asia tuli kyllä kerrasta riittävästi esille - vastaavasta toisto hermostutaan välillä kotonakin.
66. Tyhmä7.7.2017 klo 10:45
LOPETA !!!!!
67. O7.7.2017 klo 13:08
65
Otsikko IS viikonloppu 22. - 25.6.2017!
68. Tapio14.7.2017 klo 13:20
Piilosanoja ei juuri kommentoida, mutta sain lehden käsiini. Parkkisen piilosana oli jännä. Aloitin oikeasta alakulmasta ja se oli erityisen helppo, mutta tehtävä ei ollutkaan kokonaisuudessaan niin helppo kuin siitä sai kuvan. Itse asiassa oikein kiva tehtävä. Ehkä muulloinkin piilosanoja voisi rakentaa tähän tapaan, että niiden ratkojajoukko kasvaisi.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *