KESKUSTELUT > RISTIKOT > PUNAINEN PELIKAANI 4/2017

9306. Punainen Pelikaani 4/2017

Tapio17.6.2017 klo 13:56
Kiitos taas hyvästä ristikkolehdessä. Pienellä vilaisulla tarjonta vaikutti hyvältä ja odotettavissa ainakin kaksi melko pahaa ristikkoa. Kovisaukeama tuskin kuitenkaan erityisen vaikea. Nähtäväksi jää, onko Tuomas Holopainen saanut laadittua oikean koviksen (tähän mennessähän vaikeustaso on ollut 2+ - 2 1/2 luokkaa).

Aloittelin hieman. Joonas Anttilan s. 5 ja Hannu Salokankaan s. 15 kakkonen ovat peruskakkosia vaikeampia - jos Joonaksen kakkosenkin kanssa tekemistä, mitä sitten kolmosen?
2. Täyttelijä17.6.2017 klo 22:12
Olipa jännittävästi kuvailtu! Tuskin maltan odottaa täyttelyä!
3. Kiikku18.6.2017 klo 17:28
Tapio, miksi taas piti ottaa tuo ikävä ja ylimielinen ote ja keikistellä kompetenssin puutteessa?
4. Tapio18.6.2017 klo 18:24
Arvio Holopaisesta perustuu Punainen Pelikaani 3/2017 -säikeeseen ja useiden henkilöiden kommentteihin. Olen ratkonut aika monta kovista, joskaan en niin paljon monet muut. Tein arviot ihan hyvällä omalla tunnolla enkä koe olevani ylimielinen.

Mitä kovisaukeamaan tulee, oli aivan ennakkoarvion mukainen ja perustuu vain siihen, minkä tuntuman olen saanut laatijan aiemmista ristikoista. Aiemman kokemuksen perusteella tein toisen kappaleenkin arviot. Tällä kertaa Salokankaan 2 1/2 oli selvästi minulle kakkosia pahempi ja ehkä ylitti perus 2 1/2 tason. Yksi kohta jäi jopa epävarmaksi, joten tällä kertaa minulle lähellä kolmosta.
5. Tapio18.6.2017 klo 19:00
No sain Salokankaan 2 1/2 varmasti oikein, mutta hieman yllätti. Koska kukaan ei voi pitää itseään vaikeustason arvioinnissa täysin kompetenttina, tämän asian suhteen kompetenssin puute on ihan huuhaa väite.
6. Kiikku18.6.2017 klo 20:23
Ilmeisesti ratkoit jo, kun kerran lausutkin. Vaikeustason arviointisi ei kiinnosta pätkääkään minua, saattaa toki kiinnostaa muita, mitä epäilen. Tapio, luet säikeitä ja teet kommenteista lyhytnäköiset johtopäätöksesi. Yrittäisit ymmärtää sisältöä.
7. Jaska18.6.2017 klo 22:23
Tapio siis tarkoittaa, että kukaan ei pysty menemään muiden nahkoihin vaikeustason arvioinnissa. Sitä vastoin jokaiinen paljon eritasoisia ristikkoja ratkonut on pätevä antamaan niistä henk.koht. arvionsa. Ja sallittua on sen julkistaminen täälläkin. Vaikka se ei kiinnostaisi muita pätkääkään.

Holopaisen kovis on muuten vaikeudeltaan kolmemiikka. Arvosanansa sellaisena ysimiikka. Miinus tulee yhdestä huonosta vihjeestä, jollainen ei kuulu laatukovikseen. Pehmiksessä se menettelee. Se on tyyppiä "tyttö x y:näkin". Jopa tunnustetut huippulaatijat syyllistyvät joskus samaan syntiin. Ehkä vain laiskuuttaan.
8. Kiikku19.6.2017 klo 00:21
En tykkää silti tyylistä, vaikka lie tahatonta ja luontaisesti töksähtelevää. Sitä paitsi ärsyttää Tapion arvostelun pohja, hän on lukenut säikeitä ja muiden kirjoituksia, usein ymmärtäen väärin. Koska on pänkki. Se siitä.
9. Kiikku19.6.2017 klo 00:27
Jaska, miten niin Tapio tarkoittaa, ettei mene muiden nahkoihin arvioinneissaan, niinhän hän juuri tekee. Yleistää omat arvionsa, vaikka ei ole ratkaissutkaan. Huitaisten katsoo, että ahaa. Mikäpä siinä ja nyt vaikenen.
10. Tapio19.6.2017 klo 07:28
Yritän joo mennä mudenkin nahkoin ja ainakin yritän mahdollisimman oikeudenmukaisen arvion luomista. Minua ärsyttää eniten yliampuvat kärjistykset, kun arvioidaan tehtävän vaikeustasoa.

En ole tätä kirjottaessani ratkonut Holopaista vaan minulla oli siitä ennakko-odotus (sama ennakko-odotus oli varman monella muullakin), joka nyt muuttui Jaskan kommentin perusteella. Salokankaan haastavimman ja Pallosen kovisaukeaman suhteen ennakko-odotukset pitivät suurin piirtein paikkaansa.

Vaikeimpia ovat ennakko-odotuksen perusteella varmaan lähes jokaisen PuPeja ratkoneen kohdalla Anttilan ja Viitamäen ristikot - Anttilan kohdalla lähes takuuvarmasti!

Kiva, että Mirjakin mukana. Kokonaisuus vaikuttaa todella hyvältä.
11. Matias-Myyrä19.6.2017 klo 07:55
Olen ratkonut tämän lehden kaikki kolmetähtiset ja oman arvioni mukaan vaikein oli Hakonen ja toiseksi vaikein Lähteenmäki. Viitamäki ehkä kolmas. Anttila oli paljon helpompi kuin hänen aikaisemmat ristikkonsa ovat keskimäärin olleet.
12. Tapio19.6.2017 klo 08:17
Tuon perusteella ennakko-odotukseni menivät Lähteenmäkeä lukuun ottamatta juuri noista ristikoista niin pieleen kuin mahdollista. Otan nyt tuon siltä kannalta, missä järjestyksessä noita ratkon ja mikä täytyy olla vire. Kiitti infosta.
13. Tapio19.6.2017 klo 19:05
Tai verrattuna Matias-Myyrän arvioon minulla Anttila ja Hakkonen heittivät kuperkeikkaa. Mitä tähdityksiin tulee, on muistettava se, että miten Sanaris on saanut raavittua lehden kasaan. Lehdessä pitää olla tietty määrä 1, 1 1/2 2, 2 1/2 ja 3 tähden ristikoita (joissakin erikoistehtävissä voi tulla poikkeuksia). Olettaisin, että tällä kertaa oli vaikeamman pään ristikoihin jopa hieman ylitarjontaa ja jollakin toisella kertaan Tonin ja Hannun ristikot olivat saattaneet olla kolmosiksi merkittyjä ihan vaan siksi, että olisi ollut tarpeeksi monta kolmosta.
14. Kiikku19.6.2017 klo 19:38
Raavittua ja kaiken sorttisia oletuksia. Kohta Tapio on asiantuntija, paitsi laadinnassa, myös ristikkolehtien toimittamisessa. Olen monttu avoinna.
15. Portteri20.6.2017 klo 03:50
S.14 ristikko on pohjanoteeraus muuten niin tasokkaassa lehdessä. Varsinki sanastoltaan. Onko keskellä oleva tupakkakuvan vastaussanassa virhe
16. Tapio20.6.2017 klo 08:59
Googlasin ratkaisusanan - on käytetty silläkin kirjoitustavalla. Ei minusta huono ristikko.
17. Tapio20.6.2017 klo 12:11
14 liittyen. Eki joskus kirjoitti, että lehden kasaaminen on työlästä. Yksi osa työläyttä on saada sopiva kokonaisuus. IS Viikonloppu 27.-28.5.2017 ei mielestäni ollut kovin paljon vaikeampi. Tonin 2 ½ oli mielestäni tyypillistä 2 ½ vaikeampi ja olisi ihan hyvin voinut laittaa kolmosenakin (IS-asteikolla olisi ollut todennäköisemmin 3- kuin 2 ½). Toki minun arvioni ovat kovasti mutua – en osaa Jaskan tavoin eritellä ristikkoa vaan luon lähinnä fiilispohjalta kokonaistuntuman ristikoista. Toisinaan yksittäinen vihje nousee pintaan.
18. Zzzzz20.6.2017 klo 13:21
Onko Tapiolla muuta elämää kuin ristikot ????!!!! Ihan tässä muitakin hengästyttää ko. joka saitilla hääräävän tosikon selittelyt ja niuhottamiset!!
19. [Tapio]20.6.2017 klo 17:15
[Henkilöön menevät kommentit voi esittää mieluummin http://www.sanaristikot.net/keskustelut/?id=9263 Olen viime päivinä ratkonut yhtä IS-ristikkoa ja PuPe:n tehtäviä, enkä ole muilla säikeille esiintynyt]
20. Tapio21.6.2017 klo 22:53
S. 8 sanakehikkoon en yhdelle vihjeelle saanut mielekästä ratkaisusanaa (tein asiasta virheilmoituksen). Yritin kyllä googlata ja löytää vihjeen ja ratkaisusanan välille jonkin yhteyden, mutta en vaan löytänyt. Jotta en antaisi minkäänlaista lisävinkkiä, en kerro mistä vihjeestä on kyse vaan kysyn, ihmettelikö kukaan muu tässä tehtävässä erästä vihjettä.
21. Täyttelijä21.6.2017 klo 23:07
Hienoa, että teit virheilmoituksen! Jos ratkoo sinun tasollasi, virheen täytyy olla laatijan.
22. Kiikku22.6.2017 klo 00:44
Laatijan virheestä on varmasti kyse, juuri tässä tapauksessa.
23. Höh22.6.2017 klo 07:42
Kas kun tekee virheilmoituksen ja jos sitä ei laiteta virhepalveluun saa tapio sillä tavalla selville, että hänellä on ratkontamoka, joita kyllä on todella vähän verrattuna siihen, että hän jo muutaman vuoden ratkonut ristikoita.
24. Tapio22.6.2017 klo 08:24
En epäile ratkontavirhettä vaan sitä, että joko
* en löytänyt yhteyttä vihjeen ja ratkaisusanan välillä; laitoin google-hakuun sekä vihjeen että ratkaisusanan - mielestäni tuon pitäisi riittää varmistamaan, että ratkaisusana on oikein
* väärä vihje
25. Teemu Pallonen22.6.2017 klo 10:24
Lisääpä Tapio noiden kahden lisävaihtoehdoksi:
* tehtävä on ratkottu väärin. Sinulla on ilmeisesti nelikirjaimisesta sanasta sekä ensimmäinen että viimeinen kirjain väärin. Mieti niihin kohtiin parempia vaihtoehtoja risteävien sanojen kautta.
26. Tapio22.6.2017 klo 11:35
Oli joo ratkontavirhe. Kaikki laittamani vaakasanat olivat sisällöllisesti ok, mutta pari muutakin kehäsanaa toimivat huonosti.
27. Tapio22.6.2017 klo 11:43
On nämä sanakehikot olleet aina oikein, mutta itse olen pari kertaa mokaillut. Näissä ei ole tähditystä, mutta ovat munulle usein vastanneet avoristikon vaikeustasoa.
28. Tapio22.6.2017 klo 12:04
7 tehtävää rakomatta ja lehti on osoittautunut erittäin laadukkaaksi. Edelliseen lehteen tein kaksi oikeutettua virheilmoitusta. Välillä tulee tehtyä vääriä ja vain keskim. joka toinen mennyt nappiin ja olen nyt tämän lehden suhteen pakkasen puolella - ihan hyvä, jos sinne jäisinkin! On oikeasti kiva kohdata aiempaa virheettömämpi lehti. Sanaris on parantanut laatua - minunkin pitäisi.
29. Ylläpito22.6.2017 klo 14:23
"...pari muutakin kehäsanaa toimivat huonosti." Jäitä hattuun, Tapio! Tämäkin virheilmoitus aiheutti paljon vaivaa tyhjästä ja unettomia öitä. Sitä kun ei yötä päivää olla työkoneiden äärellä.
30. Tuomas L.22.6.2017 klo 14:40
Tapio, mietipä tuota viestiä 20. Jos siinä ei olisi tuota suluissa olevaa kohtaa "tein asiasta virheilmoituksen", se olisi ihan perusteltu ja järkevä viesti (siitäkin huolimatta, ettei tehtävässä ollut virhettä). Voisin kirjoittaa sellaisen itsekin. Mitäpä jos jatkossa esittäisit virhe-epäilysi ensin täällä palstalla etkä ryntäisi heti tekemään ilmoitusta? Yleensä täällä mainitut virheet päätyvät virhepalveluun ilman erillistä ilmoitustakin.

Muuten, lehdessä ON ainakin yksi virhe, tosin niin pieni, ettei sitä ehkä tarvitse edes virhepalveluun kirjata. Lopun aukeamaristikossa on vasemmalla sivulla melko keskellä vihje ....TA; koska ratkaisusanassa on viisi kirjainta, on heti ilmeistä, että vihjeestä puuttuu yksi piste. Tuota eivät varmaan läheskään kaikki ratkojat ole edes huomanneet, enkä olisi ehkä itsekään huomannut, ellei vihje olisi niin isolla kirjoitettu.
31. Tapio22.6.2017 klo 15:09
Olin joo hätäinen - kun jokin tuntuu määttävän, pitäisi ensin kokeilla vaihtaa risteäviä ja saada sitä kautta parempi lopputulos. Minun paha piirteeni on toisinaan jumiutua tiettyyn ratkaisusanaan, jos se tuntuu erityisen hyvältä.

Tuomas tosiaan huomasi ihan aidon pikku virheen - tuon tapaisista virheistä on aina tehty virheilmoitus ja ne ovat aina päätyneet virhepalvelusivulle. Jäi minultakin huomaamatta. Jos tuo ei virhepalveluun ilmesty, Tuomas voinee siitä ilmoittaa.

Teemun kohdalta en muista aiemmin kohdanneeni tilannetta, että vihjeessä olisi Teemusta itsestään johtuva virhe. Kerran Avun ristikoissa Sampo Kontunen oli lukenut väärin Teemun vihjeen. Epäilen, että kuvittaja tehnyt tuon virheen, mutta voihan se olla Teemultakin pikku moka. Noita sattuu aina silloin tällöin ja kerran yhdestä Tonin vastaavasta virheestä oli itselleni harmia.
32. Tapio22.6.2017 klo 15:37
Vastausaikajuttua en ymmärrä.

Virhepalvelussa ilmoitetaan:
"
Vastauskupongissa on vanha päivämäärä. Oikea 10.8.2017 löytyy mm. sivulta 2.
"

Heitin jo em. sivun roskakoriin. http://pelikaaniristikot.fi/kilpailut/vastauskupon git ilmoitetaan avainsanoista viimeiseksi päivämääräksi 25.08.2017. Olen ymmälläni, että vastausaikaa virhepalvelun mukaan alle 2 kk., mutta vastauskuponkisivun mukaan ainakin avainsanojen suhteen yli 2 kk.
33. Ylläpito22.6.2017 klo 15:44
Jäitä hattuun, Tapio! Keskity nauttimaan äläkä etsi virheitä joka hemmetin paikasta! Ei sitä tässäkään asiassa ole.
34. Jukkis22.6.2017 klo 15:48
Miksi kirjoittelet Passeliasiaa Punaisen säikeeseen?
35. Tapio22.6.2017 klo 15:50
Ai niin joo - ekaksi tulee Passelin tiedot - sori. Tulipa uusi tapa mokailla. Tulipa sitä mokailtua yhden päivän osalta ihan liikaa.
36. mummo22.6.2017 klo 21:24
Lainaus: 15. Portteri 20.6.2017 klo 03:50
S.14 ristikko on pohjanoteeraus muuten niin tasokkaassa lehdessä. Varsinki sanastoltaan. Onko keskellä oleva tupakkakuvan vastaussanassa virhe

Siis onko?
37. Höh22.6.2017 klo 21:52
Niin tällä virheilmoituksella tapio sai tiedon että on ratkonut väärin m.o.t.
Eikö tuohon tyyppiin saa mitään rotia?
38. Jaska22.6.2017 klo 21:53
Minä äänestän on. Laatijan ja tarkastajan mielestä ei ole, minkä todistanevat palautusajan jälkeen. Odotetaan siihen asti.
39. Tapio22.6.2017 klo 22:28
37. En tehnyt ilmoitusta esitetyssä tarkoituksessa, vaan hätiköin.
36 & 38; minusta varsinaista virhettän ei ole, mutta odotetaan palautusajan päättymistä.
40. Täyttelijä23.6.2017 klo 00:32
Rauhoittukaas nyt. Jos Tapio on tehnyt virheen se on tahaton - ehkä on tapahtunut tahaton hätiköinti mutta kaikesta muusta syyttäminen ikävää henkilöön liittyvää kirjoittelua, jonka pitäisi olla hauskoilla sulkeilla selkeästi indikoitu.
41. Matias-Myyrä23.6.2017 klo 06:34
Huomasin tuon Tuomaan mainitseman ....TA -virheen ratkoessani.
Samanlainen virhe on s. 26 Hakosen ristikon oikeassa laidassa. Vihjeessä T**** MIEHET? pitäisi olla 5 tähteä.
Saman ristikon alalaidan kuvassa pitäisi minun logiikkani mukaan olla se nuoli toiseen suuntaan.
42. Tapio23.6.2017 klo 09:29
No sittenhän tässä on jo enemmän virheitä kuin PuPe 3/2017, jossa mielestäni on vain kaksi virhettä (kolmatta listattua en pidä virheenä).

41. mainittuihin virheisiin tulee itsellä kiinnitettyä huomiota vain, jos on tarve laskea pisteiden tai muiden välimerkien määrä. Todellisen ratkontaongelman noissa tapahtuvissa mahdollisissa virheissä on silloin, kun välimerkkejä tulee useissa kohdin. Vihjeiden välimerkkivirheet vaikuttavat olevan kovisten yleisin virhetyyppi.

En aktiivisesti etsi virheitä, mistä osoituksena se, että välimerkkivirheet jäävät minulta usein huomaamatta.
43. Tyhmä23.6.2017 klo 09:55
Lainaus: 42. Tapio 23.6.2017 klo 09:29
No sittenhän tässä on jo enemmän virheitä kuin PuPe 3/2017, jossa mielestäni on vain kaksi virhettä .......
En aktiivisesti etsi virheitä, mistä osoituksena se, että välimerkkivirheet jäävät minulta usein huomaamatta.

......

Sitähän sinä lähes pelkästään teet!!!
44. [Tapio]23.6.2017 klo 13:27
[ ks. http://www.sanaristikot.net/keskustelut/?id=9263#9 94831 ]
45. Tapio23.6.2017 klo 17:44
Holopaisen ristikossa jälleen kerran ärsyttää vihjeiden sijoittelu vastoin ristkkoakatemian suosituksia. KESÄPAIKKA pitäisi olla tämä... -vihjeen alapuolella. Vähän hidasti ratkontaa, mutta helpoimman pään kolmonen tämä taitaa silti olla.
46. Jukkis23.6.2017 klo 18:13
"En aktiivisesti etsi virheitä..."

No täsmälleen sitä teet, kun tuostakin piti tulla valittamaan. Vihjeet on ihan loogisesti siihen aseteltu järjestyksessä vasen, oikea.

"...hidasti ratkontaa". Just, ratkonnan nopeushan se oleellisinta näissä on. Mua jurppii kun vaikeissa ristikoissa ratkontaa hidastaa se kun en keksi, mitä sanoja vihjeistä tulee. Pitäiskö tehdä tästä tahallisesta ratkonnan hidastamisesta virheilmoitus?
47. Tapio23.6.2017 klo 18:25
Jos vihjeet asetetaan päällekkäin, ristikkoakatemian ohjeiden mukaan oikealle puolelle menevä ratkaisusana sijoitetaan alapuolelle ja vasemmalle puolelle yläpuolelle. Yläosassa kaikki muut vihjeet on sijoitettu ristikkoakatemian ohjeiden mukaan, mutta ei 45.:ssä mainitsemani vihjepari.
48. Jukkis23.6.2017 klo 18:33
Mitä ihmeen sekoilua on tämä "oikealle puolelle menevä ratkaisusana sijoitetaan alapuolelle ja vasemmalle puolelle yläpuolelle."

Mutta oot kyllä aikamoinen fakki-idiootti näiden kanssa.

Meinaat että jos vihjeet on näin:
http://aijaa.com/VHpQkf
niin vihjeen 1 ratkaisu tulee vasemmanpuoleiseksi pystysanaksi?

Tuossahan on tämän ristikon tilanne vain hiukka liioiteltuna.
49. Tapio23.6.2017 klo 18:48
Onhan toki "tämä..." aavistuksen vasemmalla vihjeestä KESÄ..., mutta "tämä..." vihje ja KESÄ... ovat molemmat kahden pystysuuntaan menevän ratkaisusanan päällä. Kun vihjeet ovat kahden pystysanan yläpuolella, akatemia kehottaa sijoittamaan enemmän oikealla olevan pystysanan vihjeen alapuolelle ja vastaavasti vasemmanpuoleisempaan pystyriviin liittyvän vihjeen yläpuolelle. Tämän ohjeen mukaan aloin ratkoa kulmaa. Oikean yläkulman kaksi reunimmaista vihjettä on sijoitettu kuten pitääkin ja aivan kuin ristikkoakatemian oppikirjasta.
50. Tapio23.6.2017 klo 18:59
Täysin oikeaoppinen sijoittelu olisi johtanut siihen, että "tämä..." olisi pitänyt sijoittaa kolmelle riville. Nipotustahan tuo on, mutta se vaan tuli kohdalle etsimättä. No tämän ristikon ratkaiseminen meni arvaukseksi, sillä en keksi vihjeen "hienouksia" vasemmalla olevaa piilokirjainta. Ratkaisun oikeellisuus on siis 33%, koska kirjain meni arvaukseksi.
51. Jukkis23.6.2017 klo 19:04
"En aktiivisesti etsi virheitä..." No just.

Olisit voinut tuumia että "ahaa, sanat meni noinpäin, ahaa, onhan tuo alempi vihje tosiaan selvästi vasemmalla, joten mitäs tässä, noin ristikon piirtäjä ne nyt laittoi, OK".

Sen sijaan taas kerran se toteutunut vaihtoehto oli "laatija on tehnyt virheen ja siitäkös pitää heti laittaa noottia kun on tehnyt eri tavalla kuin minä tekisin ja kun on säännötkin, ja ihan akatemia kehoittaa".

Sun suhtautuminen tähän ajanvietteeseen on kieroutunut. Jo aiempien tempaustesi takia laskeneet sympatiapisteesi sen kun vaan lähestyy miinus ääretöntä.
52. eiju23.6.2017 klo 19:07
Lainaus: 46. Jukkis 23.6.2017 klo 18:13
"En aktiivisesti etsi virheitä..."No täsmälleen sitä teet, kun tuostakin piti tulla valittamaan. Vihjeet on ihan loogisesti siihen aseteltu järjestyksessä vasen, oikea."...hidasti ratkontaa". Just, ratkonnan nopeushan se oleellisinta näissä on. Mua jurppii kun vaikeissa ristikoissa ratkontaa hidastaa se kun en keksi, mitä sanoja vihjeistä tulee. Pitäiskö tehdä tästä tahallisesta ratkonnan hidastamisesta virheilmoitus?

Suosittelen, hmm... lämpimästi :D
Kyllä jurppii minuakin tuommoset hidasteet.

Hauskaa Jussia!
53. Ylläpito23.6.2017 klo 19:08
Iloista jussia kaikille!
54. Tapio24.6.2017 klo 11:34
Samoin. Kiva ristikko muuten. Minulta puuttuu kuitenkin kokemusta arvioidakseni ristikkoa muuten.

Keräsen ristkossa hauskasti vihreä "kehys". Muutama hieman kulahtanut vihje, mikä ei kuitenkaan suuremmin häirinnyt, kun vastaavasti oli kivoja vihjeitä.
55. Pr24.6.2017 klo 16:43
Taas kerran on ihan pakko kehaista Hakosta erinomaisesta tehtävästä. Vaaikeahan se toki oli, eikä helppoja alkuunpääsykohtia ollut kovinkaan paljon. Mutta kun alkoivat pääkuvan vihjeet aueta, olikin oikein mukavaa maaliin saakka.
56. Hoopee25.6.2017 klo 19:19
Mukavasti on riittänyt aikaa ristikoille Juhannuksena ja lehti alkaakin lähestyä loppua. Mulle eniten tuottaa tuskaa Anttila jälleen, koskaan ei ole Joonaksen kolmonen tainnut valmistua, tuskinpa nytkään. Viitamäki vielä korkkaamatta, ne usein lähes yhtä mahdottomia kuin Anttilan. Lähteenmäki ja Hakonen olivat laadukkaita ja mulle juuri sopivan kovia kolmosia. Loput kolmoset vähän helpompia, mutta kaikki huippulaatua.
57. Kuinka25.6.2017 klo 21:55
Tapion mielestä ristikossa oli kivan vihreä kehys, mutta vihjeistä osa kulahtaneita. Onneksi Tapio on positiivisella lähtökohdalla, kun värit sentään ovat kivoja. Hienoa se, ettei ihan lyttää koko sanaristikkoa, kun oli pirteä väritys, oi kiitos paino, ettette haalentaneet.
58. eeva26.6.2017 klo 08:19
Kävin pitkästä aikaa tällä keskustelusivulla. Hämmästys (ja paha mieli) oli suuri. Sen sijaan, että puhutaan ristikon hankalista ym kohdista, keskustelu on näköjään mennyt keskinäiseksi kinasteluksi ja nokitteluksi.
Luulin löytäväni apua vaikeisiin vihjeisiin (tiedän, ei tietenkään saa antaa suoria vinkkejä), mutta jouduinkin lukemaan tätä sanasotaa...
Taidan pysyä poissa.
59. Tapio26.6.2017 klo 08:38
Apuja ei ennen elokuun loppua saisi pyytää, muuta on harmi, jos muuten koet noin.

56 liittyen. Anttilan suhteen näemmä täytyy odottaa vaikeampaa ristikkoa, mitä Matias-Myyrä (kommentti 11) antoi ymmärtää. Olen kyllä Anttilan kolmoset täyteen saanut, mutta onkohan kertaakaan tullut ratkottua oikein - lopputulos ei siten ole juuri sen kummempi kuin kesken jäänyt ratkaisu. Pienestä kritiikistä huolimatta pidin helpoimpia (Pallosen, Keräsen ja Holopaisen) kolmosia laadukkaina. Tonin ja Hannun 2 1/2 myös kivan haastavia. Jätän vaikeimpia ristikkoja tarkoituksella myöhemmäksi.
60. eiju26.6.2017 klo 14:03
eeva,

anteeksi, jos pahoitit mielesi.
Pienen vinkin voin antaa. Edellisestä lehdestä mulla "jäi päälle" Viitamäen koukut ja ratkaisinkin tästä lehdestä suht´ helposti sivun 29.
Tästä lehdestä voisi täyttää Anttilan ristikot peräkkäin, josko ajatus ei karkaisi. :D
61. Tuttu26.6.2017 klo 14:19
Hyvä, Tapio, hyvä kommentti!!!
62. Jaska27.6.2017 klo 19:41
Esimerkin innoittamana tein minäkin matiasmyyrät eli ratkoin lehden viisi kolmosta. Niiden absoluuttisen omankädenoikeudenmukainen vaikeusjärjestys on seuraava.

1. Lähteenmäki. Pahis (rajani yhden sivun ristikolla neljä tuntia). Viiden tähden skaalalla täysviitonen. Useampia ratkontavirheitä.Yli viisi tuntia.

2. Hakonen. Pahis. Täysviitonen, vaikka ei aivan yhtä vaikea kuin L. Virheet hidastivat. Noin 5 tuntia.

3. Viitamäki. Pahis..Neljäpuolonen ottaen huomioon normaalia selvästi pienemmän sanamäärän (on ristikossa toinenkin pikku vajavuus, olepas skarppina,Tapio!). Pari tyhmää virhettä hidasti paljion. Noin neljä tuntia.

4. Anttila. Kovis. Nelonen. Nyt ei pahemmin ylikonstikkaita vihjeitä. Vajaat neljä tuntia.

5. Pallonen (aukeama). Tasainen puolikovis eli kolmepuolonen. Kolme ja puoli tuntia.

6. Keränen. Niin ikään 3½. Pari virhettäni pelasti ristikon vajoamasta keskiskastiin. Kovikselle siis lopulta vihreä valo!

Entä kuka oli paras? Cardiffin kilvan tavoin julistettakoon vain voittaja: Pallonen. Täydellinen pläähittömyys ratkaisi. Kunniamaininta parhaasta yksittäisestä vihjeestä Anttilalle. Kiitokset kaikille.

Kiitos kaikille
63. Tapio27.6.2017 klo 19:45
Holopaista et maininnut ollenkaan vaikka aiemmin mainitsit.
64. Jaska27.6.2017 klo 22:48
Hienoa Tapio, että olet skarppina..Unohdit kuitenkin pilkun. Virhe on myös konsessiivinen konjunktiosi kausaalisen asemesta. Mikä se on? Varikko tietenkin.
65. Tapio28.6.2017 klo 07:51
Varikko meni ohi, mutta komm. 7 perusteella voisi päätellä, että Holopaisen ristikko sijoittuisi Jaskan arvioissa Pallosen ja Keräsen vaiheille, mutta sen tarkempaa johtopäätöstä en voi 7 ja 63 perusteella vetää.
66. Jaska28.6.2017 klo 09:11
Myös kivääriteline tai ohjussiilo:)
67. Tuomas L.28.6.2017 klo 10:41
Kun nyt virheitä on haettu, niin riimipiilosanan vihjeessä 11 vaakaan on painovirhe, "kämensyrjät".

En ole Hakosen ja Anttilan tehtäviä vielä ratkonut, ja Lähteenmäessä on totuttuun tapaan muutama tyhjä ruutu. Sanoisin kuitenkin, että muista koviksista Viitamäki on selvästi vaikein. Pallonen ja Keränen ovat (hyviä) peruskolmosia ja Holopainen sitten enemmänkin kaksipuolikas. Esimerkiksi Pihlajamäen 2½ vei minulta enemmän aikaa.
68. Tapio28.6.2017 klo 11:07
Tuomas L. voisi nuo pikkuvirheet ilmoittaa virhepalveluun (minulta jäi tuo kirjoitusvirhekin huomaamatta). Holopaisen ristikon vaikeustasosta olen samaa mieltä, vaikka yhden vihjeen yksi näkökulma vähän ihmetyttää. Pihlajamäen ristikot ovat yleisesti ottaen kivoja, mutta joskus vihjeiden sijoittelu tuottaa hieman ongelmia.
69. Pr28.6.2017 klo 13:53
Sainpas täyteen Viitamäenkin pari päivää kaljua kiillotettuani! Siitä riemastuneena loihen lausumahan kovisarvioni minäkin. Holopainen ei oikein täytä koviskriteerejä. Hakosesta tuli parhaat fiilikset vaikka aika vaikea olikin. Kerälä ainakin poikkeava, siksi vaikeahko. Anttila tutun kinkkinen, ei tainnut päivä riittää siihenkään. Viitamäki minulle pahin, viimeisenä ratkesi ylälaita, muutama varmana pitämäni sana menikin uusiksi. Pallonen tuli täyteen tasaista tahtia liikoja kompuroimatta. Kiitos kaikille laatijoille!
70. Sepeteus29.6.2017 klo 09:11
Olipa viihdyttävä Viitamäen ristikko,ratkesi suht´ helposti. Anttila ja Hakonen vielä takkuavat,mutta mietitään Samoin Lähteenmäen tavuristikosta puuttuu joitakin sanoja. Kokonaisuutena lehdelle antaisin arvosanan 9+
71. happonen30.6.2017 klo 12:49
Aloitin lehden täyttämisen vastoin tapojani vaikeammasta päästä. Yleensä kun tulee "lämmiteltyä" alkuosan helpommilla ennen kuin käyn käsiksi jälkipään "herkkuihin".

Anttilassa oli kyllä mielenkiintoista sanastoa - monta sanaa, joita ei kovin montaa kertaa (tai koskaan) ole ristikoissa nähty. Hyvä näin! Vihjeitykseltään ei kuitenkaan ihan tiukinta Joonasta ja ratkesi melkein kokonaan yhdessä parin tunnin istunnossa, aika paljon sai punnertaa ja monen sanan validius piti tarkistaa lähdeteoksista!

Keräsellä oli hauska idea - siis se vihreä kehä, jonka kautta oppi pari uutta sanaakin. Pallonen vyöryi tasaisen hitaasti läpi ristikon, hyvä setti tämäkin.

Holopainen oli helpohko, vaikeustasoluokitus oli mielestäni hieman yläkanttiin.

Jaskan listan (#62) top3 + helpommat odottaa vielä sopivaa hetkeä. Hyvältä vaikuttaa tämäkin lehti, kiitos Eki & co.
72. eiju30.6.2017 klo 13:16
Kaikki yhtä "helppoja"! Postitin jo lehden.
73. Tapio30.6.2017 klo 17:36
En ymmärrä, miten joku ratkaisee Anttilan noin helposti kuin happonen - en meinaa saada vasempaan yläkulmaan millään keskenään sopivia sanoja. Meinaa taas jäädä joko kesken tai ratkottua väärin. Oli itselle outoja faktajuttua, joita sai etsiskellä.
74. Tapio30.6.2017 klo 18:49
No sain Joonaksen ristikon ratkottua loppuun asti, mutta ihan 100% varma en ole, menikö täysin oikein. Joonas huiputteli useaan otteeseen. Monesti ekaksi laitoin oikean sanan, sitten kumitin, kun tuntui ettei voi sopia risteävän kanssa ja vielä kerran kumitus ja alkuperäinen sana takaisin. Sellaista ratkonta varmaan muillakin välillä on.

67 liittyen. ”Kun nyt virheitä on haettu, niin riimipiilosanan vihjeessä 11 vaakaan on painovirhe, "kämensyrjät". ”

Tuo kirjoitusvirhe ei ole vielä virhesivulla. Puuttuva avainsanan 6. kirjain jäi huomaamatta, sillä oli arvannut sanan ennen viimeisiä kirjaimia ja olin laittanut arvauksen perusteella 6:nnen kirjaimen. En siis huomannut tällä kertaa ainuttakaan virhettä – en siis todellakaan varta vasten etsi virheitä vaan niitä tulee eteen ja huomaan ne jos huomaan (ja valitettavasti tulee joskus pidettyä oikein laadittua ristikkoa virheellisenä).
75. TU30.6.2017 klo 19:03
Mä täytän aina kuuliksella, täytän mielessäni aina useamman, ennen kirjoittamista. Joskus täytän hyvin hennosti, kun tahdon hahmotella. Kumitus siis aivan tuntematonta.
76. Eki30.6.2017 klo 19:17
Tässä säikeessä on sana virhe itsenäisenä tai sanan osana 72 kertaa, Tapion viimeisessä 7 kertaa. Ennen sitä Tapion viesteissä sana toistuu 27 kertaa, lisäksi sitaateissa se on Tapion sanomana useamman kerran. Esim. Jaska tosin puhuu vain omista virheitään.

Virhepalvelu on perustettu oikeille merkittäville virheille, mutta toki sinne pannaan ihan pienetkin, kun se kerran on olemassa. Kämensyrjäkin on tulossa. Se on hieno palvelu, mutta on nyt osoittautunut jo kyseenalaiseksi.

Tämä tässä nyppii. Virheitä hoetaan, niitä kehotetaan ilmoittamaan, ihmetellään kun ne eivät ole ilmestyneet, niitä lasketaan ja pohditaan pohtimasta päästyä, mietitään onko enemmän vai vähemmän kuin viimeksi kun oli niin ja niin monta virhettä ja kerrotaan että minä en löytänyt sitä ja sitä virhettä enkä siitä edellisestä sitä ja sitä.

Jos puhuttaisiin enemmän niistä sisältötuntemuksista, myös negatiivisista, mutta niitä tässä on yritetty tuottaa, vaikka tuntuu, että on tuotettu vain virheitä. Huomaan kyllä, että useimmat puhuvat vain niistä. Kiitos heille!
77. Eki30.6.2017 klo 19:19
Taas tuli haaskattua hyvää tarkastusaikaa joutavaan jaaritukseen. Toivottavasti se ei osoittaudu joutavaksi. Eivätkä virheet sen takia lisääntyneet.
78. TU30.6.2017 klo 19:38
Virheet ovat inhimillisiä, mitä enemmän tekee, sitä mahdollisempia ne ovat. Ihan sama, minua eivät häiritse. Pitää ottaa huomioon ratkottaessa, mutta yleensä virhe on omassa päässä.
79. TU30.6.2017 klo 19:44
Tarkennan, että ns. virheet ovat poikkeuksetta omassa ajatusmaailmassa.
80. Hannu30.6.2017 klo 20:07
Toivottavasti tämä Ekin erittäin selvä 76. kommentti nyt viimein menee Tapionkin ymmärrykseen, jonka himohommaa on ollut jokaisesta ristikosta vain virheiden löytäminen ja niistä laajasti raportoiminen ja kertailu monilla eri säikeillä, ja aivan suotta. Ne ovat useimmiten osoittautuneet kuitenkin Tapion omiksi virheiksi oivalluksen tai tiedonpuutteen vuoksi.

Epäselvistä kohdista epäilijät kyselevät ja vaihtavat ajatuksia ensin yleensä täällä, eivätkä suinpäin riennä tekemään virheilmoituksia Tapion tapaan, joka katsoo tarpeelliseksi niistä kaikille vielä ilmoittaa. Otapa Tapio Tuomas L:n neuvosta vaari niin voisit sen alaviistoon jyrkästi osoittavan sympatiakäyräsi saada jopa pikkuhiljaa stondikseen. Olet varmaan huomannut, että käyttäytymisesi ja sanomisesi vaikuttaa jo eräiden ihmisten työssä jaksamiseen. Ymmärtänet, että silloin ollaan jo vakavien asioiden äärellä.
81. Tapio30.6.2017 klo 20:12
76. Tuleehan niistä kirjoitettua liikaa. Omalta kohdaltani tuli kirjoitettua liikaa siksi, että minua nyppii, kun väitetään, että niitä etsimällä etsin, vaikka niin en teekään. Kirjainmerkkitason virheistä en juuri piittaa (elleivät ne oikeasti haittaa ratkontaa), mutta faktaheitoista kyllä. Ainakaan toistaiseksi faktaheittoja ei ole tullut vastaan enkä usko kohtaavanikaan.

80. Myönnän PuPe 4/2017 kohdalla munanneeni yhden turhan virheilmoituksen verran. Harmittaa (ja nolottaa) hirveästi itseänikin. Yritän toki vastaavia välttää (muidenkin kuin PuPe-ristikoiden kohdalla).
82. Keila30.6.2017 klo 20:41
Tapio, tarkastele kokonaisuutta. Ymmärrätkö loukkaavasi? Et varmaankaan, suollat vain juttua ja tärkeintä on oma päteminen. Tajuatko, miten typerältä se näyttää?
83. Tapio1.7.2017 klo 06:47
En ymmärrä aina loukanneeni - sen kanssa tullut aina ongelmia. Mutta eipä sitä kokonaisuutta hahmota muutkaan. Olen moneen kertaan todennut PuPen kokonaisuutta ajatellen hyväksi lehdeksi. En ole 2017 lehtien suhteen juuri aiheettomasti syyttänyt laadintavirheistä, vaikka muutama aiheeton syytös on tullut ja aiheellisetkin ovat saanet liian suuren painoarvon.
84. Tarja1.7.2017 klo 10:57
Kyllä oli hykerryttäviä vihjeitä Pitkälän ristikossa s. 24. Vaikea, mutta kerrassaan herkullinen ratkottava.
85. Tapio2.7.2017 klo 13:15
62:ssa "Neljäpuolonen ottaen huomioon normaalia selvästi pienemmän sanamäärän (on ristikossa toinenkin pikku vajavuus, olepas skarppina,Tapio!). "

Kirjainmäärä n. 75% sivun 28 Anttilasta, mutta silti oli hitusen hankalampi ylälaidan takkuilun takia. Jaska voi ratkaisuajan jälkeen kertoa, mitä hän tarkoittaa toisella vajavuudella. Antilan kohdalla vain yksi vihje jäi vähän epäselväksi, mutta Viitamäessä useita - jopa niin, etten voi olla varma, ratkaisinko tehtävän aivan oikein.

Selvästi tässä säikeessä on käynyt esille se, että eri ristikot ovat itse kullekin vaikeita, sillä Sepeteukselle Viitamäki oli helpohko, vaikka useimmille se oli vaikea tai vaikeahko. No vaikeusasteen arvioinnissa kukaan ei koskaan tule täysin asiantuntijaksi, koska asia on niin persoonakohtainen. Jätän tässä säikeessä useimpien mielestä haastavimmat tehtävät myöhemmäksi.
86. M2.7.2017 klo 18:01
Ketähän Harto Hakonen on mahtanut ajatella tehdessään tämän lehden ristikon...
87. Hm.2.7.2017 klo 20:47
Tapio, mihin pyrit?
88. Tapio3.7.2017 klo 11:33
87. Jos viittaat 85, en erityisesti yhtään mihinkään. Olipa vain kommentti Jaskan ja monen muun kommentteihin samoista ristikoista. Koska Jaska viittasi minuun, toki haluan jossakin vaiheessa tietää, mistä on kyse. Sillä, että kukaan ei ole asiantuntija vaikeusastearvioissa on vain toteamus sen kokemuksen perusteella, joka minulla on vuosien mittaan tullut( ja luulen, että monet jakavat sen). Ihan samalla lailla kuin kuka tahansa, voin omia arvioitani tehdä, mutta eivät ne se parempia tai huonompia ole kuin muidenkaan ratkojien, koska mitään absoluuttista totuutta ei ole olemassa.
89. Tapio3.7.2017 klo 12:24
86. liittyen. Harton kuvamaasta kielestä - pakko liittyä yleiseen keskusteluun eri säikeissä tällä sivustolla:

* TEKELE... HUONO: sanaa "tekele" ovat käyttäneet Sanariksen SK-ristikoista nimimerkit Pike ja malakias
* HUONO huonoksi aika moni - minäkin joskus, mutta en viime aikoina - päin vastoin olen pitänyt ristikoita hyvinä, mutta niissä jokin yksittäinen vihje on voinut olla huono
* VIRHEEN - minä liikaakin ja ehkä tämän pointti kohdistuu ennen kaikkea minuun
* EPÄSELVIÄ KUVIA - aika moni, minäkin - tätä Harton ristikkoa tarkastelin suurennuslasilla, kun oli niin pieniä kuvia; Harton tehtävien kuvia on joskus hieman PuPe-säikeissä arvosteltu
* TEHTÄVÄ ON KESKEN - kukahan tällaista on esittänyt ja mistä?
* VAIKEA - malakiaksella on ollut tämän suuntaista, mutta enemmänkin arvosteltu, että tehtävä on liian helppo
* SYVÄLTÄ. VOI PISTÄÄ SEN MINNE VALO EI PAISTA... HANURISTA - yksittäisen vihjeen kannalta tuon tapaista joskus tullut kirjoitettua, mutta onkohan kukaan kirjoittanut koko tehtävästä, en ainakaan PuPe:n kohdalta sellaista tapausta muista.

Harton ristikoista kyllä lähes poikkeuksetta on pidetty, joten hyvin vähän tuosta kuvitteellisesta vuodatuksesta koskee Hartoa itseään - hän näemmä enemmänkin pännii tämän sivuston yleinen kirjoittelu. Selkeä kannanottohan tuo on.
90. eiju3.7.2017 klo 13:53
Tsemppiä Eki & Kumppanit!

Jos saan täytettyä ristikot "oikein" eli järkevin sanoin, silloin vihjeetkin ovat mielestäni oikein. Joutavat jaarittelut joutavat romukoppaan. Samoin ristikoiden "tähdittelyn" puntaroinnit. Joillekin jotkut ristikot ovat vaikeita ja toisille toiset. Sen luulisi jokaisen ymmärtävän. Tarvinneeko niitä täällä setviä. EI!

Noin huumorimielessä ehdotan pientä "virhettä". Jättäkää "vahingossa" tähdet pois ja latokaa ristikot sikin sokin johonkin satunnaiseen PuPeen ja sulkekaa virhepalvelu "toistaiseksi". Oon sen verran kyrpiintynyt minäkin turhiin valituksiin.

Ratkojien pulmista ja ratkaisuvinkeistä tosiaan voitaisiin keskustella enemmän. Haitanneeko tuo, jos antaa kaverille pienen vihjeen. Keneltä se on pois, kysyn vaan.
91. Jukkis3.7.2017 klo 14:05
No se tästä nyt puuttuukin, että näiden ristikoiden hienot tarkkaan harkitut vihjeet täällä vesitettäisiin joidenkin "saisko vinkkiä" -tyyppien halusta. Ei helvetissä, pysykää vinkkien kinujat vaan niiden Hesarin risttikoiden parissa.
92. eiju3.7.2017 klo 15:08
Lainaus: 91. Jukkis 3.7.2017 klo 14:05
No se tästä nyt puuttuukin, että näiden ristikoiden hienot tarkkaan harkitut vihjeet täällä vesitettäisiin joidenkin "saisko vinkkiä" -tyyppien halusta. Ei helvetissä, pysykää vinkkien kinujat vaan niiden Hesarin risttikoiden parissa.

********
Anteeksi, Jukkis.
Hesari en omista, PuPe on mulle ehdoton ykkönen.
Olen ilmaisuissani melko suorasukainen ja usein väärinkin ymmärretty.
En tarkoittanut ihan suoria vihjeitä. Edellisessä lehdessä oli yhdessä tosivaikea kulma. Valitin siitä täällä. Sain "isoäidiltä" vinkin ja KANNUSTUSTA - en suoraa vihjettä! Mulle se lopulta aukesi aivan toisesta kohdasta, toisin ajatuksin kuin isoäidillä.
EN tietenkään halua tänne mitään ratkaisuja vaan joitakin pikkukikkoja: "nämä on niitä laatijoiden koukkuja", "lue vihje uudestaan", "katso kuvaa tarkemmin" tai joitakin vastaavia. Ovatko tuollaiset vinkit liian paljastavia? Saattavat olla, joten ehkä ei sittenkään. MUTTA kaikille "ongelmaisille" kunnon kannustus lienee sallittua? "Kyllä sinä sen vielä ratkaiset!"
Olen huomannut, että kun ruikutan täällä ristikon vaikeudesta, niin ratkaisenkin sen tuossa tuokiossa. Usein joku voi kommentoida ja tsemppauksesta kiitän kaikkia. Sekin auttaa, ainakin minua. Perheenjäseneni ovat jo tottuneet kommenttiini: "Heti ratkesi, kun kysyin sinulta. Kiitos!", vaikka kukaan ei sanonut mitään mun ristikko-ongelmaan. Rupean jo uskomaan "maailman telepatia-energiaan" tai johonkin näkymättömään tietoon. Kun asian tuo julki, se on heti jossakin tietoisuudessa.
Juu, olen vähän höpsö, mutta en mielipuolisen hullu. Avoin moniin asioihin.
93. Eki3.7.2017 klo 15:20
eiju Lainaa3.7.2017 klo 13:53
Noin huumorimielessä ehdotan pientä "virhettä". Jättäkää "vahingossa" tähdet pois ja latokaa ristikot sikin sokin johonkin satunnaiseen PuPeen ja sulkekaa virhepalvelu "toistaiseksi". Oon sen verran kyrpiintynyt minäkin turhiin valituksiin.

Tuon on hauska idea ja tekisi mieli toteuttaa, mutta on ehkä liian uskaliasta...
94. eiju3.7.2017 klo 15:31
Hyvä Eki,

toteuttakaa!

Siinäpä olisi kaikille tiukkapipoille todellinen "ongelma".

Toivottavasti moni muukin PuPen YSTÄVÄ (ei ruikuttaja!) on samoilla linjoilla kanssani.
Rohkeutta kehiin, Eki! :D .
95. matts3.7.2017 klo 15:56
Olen joskus miettinyt että riittäiskö ristkoita luonnehtimaan pelkät: pehmis keskis kovis?
96. Eki3.7.2017 klo 16:12
Juu, mikäs siinä minun puolestani, vaikka välimuotojakin on. Nuo sattuvat kyllä olemaan iltiksen brändejä eli eivät ehkä tuollaisenaan siirry yleiseen käyttöön. Tuo keskis syntyi kerran toimituksessa rupatellessa ihan vahingossa.
97. Tapio3.7.2017 klo 16:13
Käytännössä minustakin riittäisivät - joskin haluaisin pehmikset kokonaan pois, koska "lämmittelyn" voisi PuPe:ssa ihan hyvin aloittaa keskiksillä. Ainakin 4/2017 eräät 2 1/2 ja 3 ovat tässä lehdessä eräissä tapauksissa niin lähellä toisiaan, että voisi melkein heittää lanttia, kumpaan kategoriaan pitäisi laittaa.

Näemmä myös eiju tunnisti Harton kritiikin kohdistuneen itseensä.

Harton tehtävää olen yrittänyt tässä aloitella - tuntuu nimen omaisesti Harton tehtäväksi tavanomaista vaikeammalta. Vaikuttaa siltä, että sen kanssa menee monta päivää (PuPe 1-3/2017 olen saanut saman päivän aikana Harton tehtävän ratkottua) - en valita siitä, sillä joidenkin tehtävien kanssa niin kuuluu käydäkin (PuPe 3/2017 Viitamäen kanssa tappelin kolmena päivänä).
98. Tapio3.7.2017 klo 16:48
Joku saattaa nyt tätä kommenttia pitää ylimielisyytenä, mutta sitä se ole vaan tiedän varsin hyvin osaamiseni rajat - PuPe 3/2017 itse asiassa toi osaaminen rajat esille. En osaa sen vaikeampia ristikoita ratkoa oikein (vähän vaikeampia saisin ehkä täyteen, mutta en virheettömästi).

Ei sinänsä ole väärin, vaikka tämän kertaiset Harto Hakosen ja Tapio Lähteenmäen ristikot jäisivät minulta pahastikin kesken. Tapio Lähteenmäki on aina osaamiseni rajoilla ja joskus ylivaikea, joten jos se jää pahasti kesken, siitä ei voi mitään yleistä johtopäätöstä vetää. Mutta jos minulta Harton tehtävä jää pahasti kesken, joku toinen voisi jo kirjoittaa, että PuPe:n tehtävät ovat ylivaikeita.

Minulla ei ole hirveän suuri kokemus PuPe:sta, joten minun on hirveän vaikea suhteuttaa PuPe 3/2017 muihin nähden. Voin nyt vain heittää kysymyksen, pitäisikö PuPe-lehtien olla yleisesti em. lehteä vaikeampia ja kuinka paljon? Olen sen verran kaukana Jaskan ja Tuomas L:n osaamistasosta, että minun mielestäni PuPe 3/2017 on pidettävä vaikeustasoltaan alarajana. Minusta on ihan oikein, jos PuPe hieman ylittää osaamistasoni.
99. eiju3.7.2017 klo 16:54
Lainaus: 97. Tapio 3.7.2017 klo 16:13

"Näemmä myös eiju tunnisti Harton kritiikin kohdistuneen itseensä.Harton tehtävää olen yrittänyt tässä aloitella - tuntuu nimen omaisesti Harton tehtäväksi tavanomaista vaikeammalta."

*****************************

EIJU EI tunnistanut minkään kritiikin kohdistuneen itseensä! (Olenko liian tyhmä?) Mistä tuommoisen käsitys syntyi sinulle, ARVOISA Tapio? Vastaa nyt, HYVÄ ihminen!
Ratkaisin lehden viikossa ja postitin jo viime viikolla. "Hartot" ja "artot" eivät minun ratkontaani liiemmin hidastaneet enkä tunnusta minkään kritiikin kohdistuneen itseeni.
Nyt kyllä olet ihan pihalla, Tapio! Kannattaisiko sinun tarkistaa lääkityksesi? !!
100. Tapio3.7.2017 klo 17:04
Kirjoitit "kun ruikutan täällä ristikon vaikeudesta", tulkitsin, että koit Harton kritiikin VAIKEITA, kohdistuneen itseesi ihan samaan tapaan kun koin VIRHEITÄ... kohdistuneen itseeni. Ts. luin kirjoitteluasi ns. rivien välistä ja tein sen perusteella johtopäätöksen.
101. eiju3.7.2017 klo 17:38
Lainaus: 100. Tapio 3.7.2017 klo 17:04
Kirjoitit "kun ruikutan täällä ristikon vaikeudesta", tulkitsin, että koit Harton kritiikin VAIKEITA, kohdistuneen itseesi ihan samaan tapaan kun koin VIRHEITÄ... kohdistuneen itseeni. Ts. luin kirjoitteluasi ns. rivien välistä ja tein sen perusteella johtopäätöksen.

*********
Hyvä Tapio!

Minun kirjoituksiani EI SAA lukea ns. rivien välistä! Olen sen verran kovasanainen muija, että sanon suoraan, enkä liiemmin vihjaile mitään ainakaan tietoisesti.
Noh, onhan se niinkin, että tekstinymmärtäminen on lukijan asia - joku ymmärtää, toinen ei! Sinä ehkä et!
Kun näissä säkeissä "ruikutan", se on yleistä valitusta (eli oikeammin ristikoiden kehumista
102. Hm.3.7.2017 klo 17:55
Tapio tekee aina johtopäätöksiä, jotka ovat älyttömiä. Hän lukee muiden kirjoituksia ja tekee niistä pitkiä koosteita, eikä ymmärrä lainkaan, mistä puhutaan.
103. eiju3.7.2017 klo 18:00
Lainaus: 100. Tapio 3.7.2017 klo 17:04
Kirjoitit "kun ruikutan täällä ristikon vaikeudesta", tulkitsin, että koit Harton kritiikin VAIKEITA, kohdistuneen itseesi ihan samaan tapaan kun koin VIRHEITÄ... kohdistuneen itseeni. Ts. luin kirjoitteluasi ns. rivien välistä ja tein sen perusteella johtopäätöksen.

*********
Tapio hyvä,

minun kirjoituksiani EI SAA lukea ns. rivien välistä! Olen sen verran kovasanainen muija, että sanon suoraan, enkä liiemmin vihjaile mitään rivien välissä!
Noh, onhan se niinkin, että tekstinymmärtäminen on lukijan asia - joku ymmärtää, toinen ei! Sinä ehkä et!
Kun näissä säkeissä "ruikutan", se on yleistä valitusta (eli oikeammin ristikoiden kehumista). Nuo "VAIKEAT VIRHEET" olen jo unohtanut tietystä syystä, eli lehden postittaminen jo viikko sitten!
104. eiju3.7.2017 klo 18:04
Lainaus: 102. Hm. 3.7.2017 klo 17:55
Tapio tekee aina johtopäätöksiä, jotka ovat älyttömiä. Hän lukee muiden kirjoituksia ja tekee niistä pitkiä koosteita, eikä ymmärrä lainkaan, mistä puhutaan.

*******
Pannaanko jätkä matalaksi? -- keinoja kaihtamatta!!!!
105. Hm.3.7.2017 klo 18:36
Ei laiteta, sääliksi paremmin käy. Itsekin taas turhaan kommentoin.
106. eiju3.7.2017 klo 18:45
Lainaus: 105. Hm. 3.7.2017 klo 18:36
Ei laiteta, sääliksi paremmin käy. Itsekin taas turhaan kommentoin.

OK! Annetaan olla.
107. HM3.7.2017 klo 23:56
(En siis ole Hm, olen käyttänyt nimikirjaimiani kauan.) Tapio, ole kiltti ja tarkista, miten paljon olet tältäkin säikeeltä vienyt tilaa! Etkö pysty millään pysymään omilla säikeilläisi tai jopa pitämään hiljaisuuskilpailua vaikka viikon ajan? Olet varmaan huomannut, että meitä sinun kommentointiisi väsyneitä on paljon.
108. Heljä-Maija4.7.2017 klo 13:18
Jotta kenellekään ei jäisi väärää käsitystä, haluan kertoa: Niin kauan kuin sanaristikot.net on ollut olemassa, olen aina kirjoittanut omalla nimelläni, en koskaan piiloutunut minkään nimimerkin taakse.

Asiallista ja rakentavaa keskustelua toivoisin. Parantamisen varaa siinä ainakin minun mielestäni on. Hyvää kesää ja rattoisia ratkontasessioita kaikille ristikkoharrastajille!
109. Tapio4.7.2017 klo 18:28
Kaipaisin ylipäätänsä aktiivisempaa keskustelua.

Kommentti 86 provosoi kyllä turhankin monta kommenttia (89-106 oli seurausta tästä provokatiivisesta kommentista).

Hakonen tuli ratkottua, mutta siihen jäi eniten kohtia, jotka eivät ratkottaessa täysin auenneet (mm. 41 mainittu seikka) ja ainakin joitakin vihjeitä täytyy jälkikäteen kysellä.
110. Keila4.7.2017 klo 19:57
Minä en koskaan ole ratkonut ristikkoa, etten olisi ymmärtänyt. Kyllä sen tietysti täyteen saa, kun lykkää kirjaimia ruutuihin.
111. Tapio4.7.2017 klo 20:55
Tehtävä on täysin mahdollista ratkoa oikein, vaikka jokin vihje jää ymmärtämättä. Ratkaisun epävarmuus tietenkin kasvaa, mitä enemmän ymmärtämättömiä kohtia jää. En minä pelkkään täyttelyyn sorru, jos Keila sellaista (epäasiallisesti) vihjaa (tällaiset vihjailut saisi kokonaan lopettaa).

Tällä hetkellä epävarmoja kohtia on enemmän kuin 3/2017, joten lehti. vaikuttaa hieman edellistä haastavammalta. Onko niin oikeasti, en osaa sanoa. Ihan tarpeeksi haastava minulle ainakin.
112. Kiikku4.7.2017 klo 21:40
Ai niin ja sinähän revit aina ristikon lehdestä papperkeräykseen, kun se on täynnä kirjaimia. Onhan se ahdistavaa, kun ei tiiä.
113. Heljä-Maija5.7.2017 klo 00:36
PuPen ratkoin valmiiksi hetki sitten. Kun sen valmiiksi saa, voi myös olla varma, että kaikki ongelmakohdatkin menivät oikein. Toki on niin, että kaikille jokainen vihje-ratkaus ei välttämättä ole auennut; niin ovelia nämä laatijat joskus ovat ja hyvä niin. Niihin yllätyskohtiin palataan sitten elokuun lopulla, jos tarvetta vielä on!
114. Heljä-Maija5.7.2017 klo 13:21
Puolihämärässä tuli kirjoitusvirhe. Piti olla tietenkin vihje-ratkaisu.
115. Tapio8.7.2017 klo 08:27
Se mitä täällä on kerrottu Lähteenmäestä herättää rimakauhua - yksi Lähteenmäen ristikko lojuu hyllyssä vieläkin pahasti keskeneräisenä. Ei kai ole silti suuri häpeä, jos se jää kesken kun muut on sentään ratkottu?

Vaikka kyse on detaljista, pariin otteeseen Viitamäen ristikon yläosassa on ollut liian isoja kuvia, mistä syystä pystysuoraan laitettavien sanojen vihjeet ovat pystysanaan nähden aika paljon vasemmalla, usein jopa lähes kokonaan eri sanan päällä kuin mikä on ratkaisusana. Tiedän, että jotkut närkästyvät sijoitteludetaljeihin puuttumisesta, mutta vihjeiden sijoittelu nyt vaan on tärkeä osa laadintaa.
116. Tarja12.7.2017 klo 10:09
Minulle Hakosen ristikko tuottaa eniten tuskaa. Se on yhä kesken, ja ehkä jääkin.
117. Jukkis12.7.2017 klo 10:57
Niin minäkin luulin eiliseen asti. Ja sitten se yhtäkkiä olikin valmis.
118. Tapio12.7.2017 klo 20:59
Lähteenmäki on paha kuten aina, mutta n. 80% tällä hetkellä sentään selätetty (toivottavasti loppukin). Piti netistä tarkistaa monestakin sanasta, onko kyseistä sanaa olemassakaan ts. oli itselle ennestään tuntemattomia sanoja.
119. TU12.7.2017 klo 21:54
Muutama jo valmis, se yksi on minusta tylsä, missä Trumpin kuva. Pihlajamäki on innostavampi Kuvalehdessä. Ehkä tämä on mulle liian vaikea toistaiseksi, tulee jo liikaa ihmeteltävää.
120. TU13.7.2017 klo 00:08
Saattaa olla liian vaikea ja katsellaan. Tuosta saa nauttia pitkään. Ehkä ei tilausta, kun tässäkin riittää ratkomista.
121. Tapio13.7.2017 klo 08:27
Lehti ratkottu ja todennäköisesti oikein. Lähteenmäki ei ollutkaan minulle niin vaikea kuin minkä oletin toisten kirjoittelun perusteella, joten "rimakauhu" oli turha.

Joitakin kohtia täytyy ottaa esille ratkaisun lähetysajan päätyttyä. Oikein hyvä ristikkokokonaisuus tässä lehessä oli.
122. Heljä-Maija14.7.2017 klo 21:43
Tapio, olen ihan samaa mieltä kanssasi siitä, että koko lehti oli maukasta ratkottavaa - kuten minun mielstäni on aina. Eikö ollutkin voittajan olo, kun sokkokryptonkin selätit !
123. Tapio15.7.2017 klo 13:16
Sokkokrypton ohitin.
124. TU16.7.2017 klo 22:01
Mökillä ratkoskelin taas illalla pötkötellen ja on se niin, että Pitkälä on kiva! Perälle en ole vilkaissutkaan vielä ja Pihlis onkin vaikeampi, kuin aluksi tuntui. On mielestäni itseasiassa minulle vaikeampaa ratkoa tällaista lehteä, kun on niin helppo koklata muita tehtäviä, kun ei ole pakko keskittyä yhteen vaan. Oikein rattoisaa, pikkuisen led-nipsulukulampun houkuttamana, olivat itikat ratkontaseurananani! Taitaa olla jo 6 ristikkoa täynnä!
125. Marianne8517.7.2017 klo 15:48
Vinkkejä hinkuvat: google on hauska työkalu, jos keksii minkään kaukaisen logiikan ;) Jos ei halua käydä palstalla siten, että saa haluamattaan provosoitua muita.
126. happonen19.7.2017 klo 19:31
Lehti on lähes täynnä ja niin siinä taas kävi että yksi Lähteenmäen alue ammottaa vielä tyhjänä. Mielestäni hieman normaalia vaikeampi tavis, jossa Suomen kielen rajoja testataan taas tosissaan - ihan positiivisessa mielessä siis! Yksi lehden hauskimmista vihjeistä löytyy myös Lähteenmäestä - ne siniset otukset siinä aika lailla keskellä.

Viitamäestä pidin myös paljon, tulin harhautetuksi useampaan kertaan ja tämä vaati useamman istunnon ratketakseen.

Hakoselle pisteet modernista sanastosta ja ajankohtaisesta aiheesta. Muutenkin oli kyllä laatimismielessä varsin vaikea sanoitus. Oli ehkä aavistuksen Viitamäkeä vaikeampi, mutta elämystaso jäi kuitenkin hieman Viitamäkeä alhaisemmaksi kun oli taas jokunen aika ikäväkin vihje (tämä tästä -osastoa yms).

Anttilassa oli yksinkertaisuudessan aivan nerokas vihje: se nuolisymboli vasemmalla alhaalla :)
127. TU19.7.2017 klo 23:43
Vaikea, vaikea on lehti mulle. Mieluisa kumminkin. Kyllä on rahalle vastinetta, luulenpa, etten konsaan saa täyteen. Eipä se ole niin tärkeää, tämä varmaan käpristyy ja lapsenlapsi sen ratkoo.
128. eiju21.7.2017 klo 17:22
Lainaus: 127. TU 19.7.2017 klo 23:43
Vaikea, vaikea on lehti mulle. Mieluisa kumminkin. Kyllä on rahalle vastinetta, luulenpa, etten konsaan saa täyteen. Eipä se ole niin tärkeää, tämä varmaan käpristyy ja lapsenlapsi sen ratkoo.

********
HYVÄ, että on mieluisa sinullekin. Suattaapi nin hyvinki ratketa sinunkin käsissä. TSEMPPIÄ!
Ajan myötä "opit" ratkaisemaan vaikeatkin. Näin voin sanoa kokemuksesta. Laatijoilla on omat kiemuransa (esim. Mirja Pihlajamäki: "voi olla ..., ehkä..." sitä sun tätä!). Niitä kun oppii vääntämään auki, niin ratkominen maistuu aina vaan makeammalta.
129. TU21.7.2017 klo 19:15
Eiju, kiitos tsemppauksesta! Pihlis on jo melkein valmis, olen aina tykännyt hänen laatimuksistaan, SK:ssa olen tutustunut häneen.
130. Eki21.7.2017 klo 19:30
Tiedoksi: Mirjan uusin tehtävä tuli Passelin Pelikaanin painoonmenopäivänä ja ehti lehteen, joka ilmestyy 2.8. Myös Punaiseen 15.8. jäi julkaistavaa häneltä. Ja SK:hon 31/17.
131. TU21.7.2017 klo 20:15
Eki, mukava kuulla. Tilasin nyt Pupen sitten kumminkin, vaikka on kokonaisuudessaan taidoilleni hieman vaikea.
132. eiju21.7.2017 klo 21:12
Lainaus: 131. TU 21.7.2017 klo 20:15
Eki, mukava kuulla. Tilasin nyt Pupen sitten kumminkin, vaikka on kokonaisuudessaan taidoilleni hieman vaikea.

Voi hyvä ihminen. Vaikeudet on tarkoitettu voitettaviksi ja kiva, kun tilasit lehden. Jos minäkin vuosien kuluessa, niin mikset sinäkin? Usko vaan. Ja ne kaikki "miksemmä tota heti tajunnut" -oivallukset kruunaavat lopulta kaiken aivovoimistelun.

"Sääntöjen" puitteissa voin avittaa sinua. .... hi-hi, jos itse tajuan.

Eki, Mirjan ristikot "voivat olla" joskus tosi kinkkisiä. Terkkuja.
133. TU23.7.2017 klo 23:25
Katselin sitä sanakehikkoa ja mun on nyt tunnustettava olevani hieman vajaa. Mä en niinku tajuu, että voiko se vaakarivi jäädä vajaaksi, kuten mä? Luin ohjeet, en snaijannu. Kehä ok. En ikinä ole nähnyt tällaista.
134. Olli24.7.2017 klo 18:54
Lainaus: 133. TU 23.7.2017 klo 23:25
Katselin sitä sanakehikkoa ja mun on nyt tunnustettava olevani hieman vajaa. Mä en niinku tajuu, että voiko se vaakarivi jäädä vajaaksi, kuten mä? Luin ohjeet, en snaijannu. Kehä ok. En ikinä ole nähnyt tällaista.

Ei ole vaakariveissä tyhjiä ruutuja (paitsi se yksi ihan keskellä). Joka rivillä on kaksi sanaa ja ruudut täynnä. Joo ja kehäsanat kiertävät myötäpäivään (se ei ollut mulle ekalla kertaa ihan selvää).

Muuten täytyy sanoa, että ristikot olivat mukavia, kun kerrankin kaikissa pääsi alkuun suht nopeasti ja ne ratkesivatkin asiallisessa ajassa. Joskus on pitänyt miettiä päivätolkulla ensimmäisiä sanoja ja kirjaimia. Nyt tuli enemmän voittajafiilis, kun ristikot etenivät. Jostain syystä yläreunat Hakosessa, Anttilassa ja Pitkälässä veivät aikaa. Hienoja vihjeitä monessa kohtaa.
135. TU24.7.2017 klo 19:49
Minua hämmästytti, varmaankin älyämättömyyteni vuoksi se ohjeistus, jossa kerrottiin kolmestakin sanasta...
136. TU26.7.2017 klo 21:21
Kimpparatkonta on tosi kivaa. Olen harrastanut sitä työkavereiden ja toki puolison kera myös. Yksin ratkon aina pötkölläni vaan, enkä lähetä ratkaisuja ikuna. Ehkä nyt lähetän, mikäli muistan, kun mulla on ne avainsanat joissakin valmiina.
137. Eki26.7.2017 klo 21:37
Avainsanoilla ei ota osaa rahapalkintojen arvontaan.
138. TU26.7.2017 klo 21:51
Eki, hyvä tietää, etten turhaan lähetä. Eikä haittaa, kun vain ilokseni ratkon.
139. TU27.7.2017 klo 21:12
Luinkin jo lehdestä säännöt ja muut. Olisin toki hoksannut, ennen lähettämistä. Kyllä nämä vaan täyttyvät, pikkuhiljaa.
140. happonen30.7.2017 klo 21:49
Huh - Lähteenmäkikin täyttyi vihdoin ja viimein. Mietin useamman viikon ajan mitä "kännäävän ilta" - ruudussa olevat keltaiset tavarat olivat ja löytyihän niillekin järkevä ratkaisusana - luulin kyllä erheellisesti niitä pitkään kaulimiksi.

Pariksi viikoksi pitäisi kehittää jotain muuta päänvaivaa seuraavaa PuPea odotellessa...
141. Tapio28.8.2017 klo 15:35
Seuraavassa lista vihjeistä, jonka logiikkaa en osittain/ollenkaan ymmärrä tai en vain ole ihan varma, ymmärsinkö vihjeen idean oikein.

s. 23

ENNEN
KOVIA > TEET (vasemmalla alhaalla)

Onko kyseessä ns. kova tee? (alla lainaus Urbaanisanakirjasta)

”kova tee
Tee, johon on sekoitettu alkoholia.
Haluutsä sun teen normaalina vai kovana?

Onko tässä ajatus, että ennen kuin juodaan väkevämpiä, juodaan teetä ja sitten kovaa teetä tai vain kovia vai miten vihje pitäisi tulkita?

s. 25

Kuva sähkökitarasta, jossa on paikoillaan vain kaksi kieltä + teksti ”(4. VAINE)” > TOKAI (vasemmalla alhaalla)

Oletan, että kyse kitaramerkistä Tokai. En ymmärrä suluissa olevan tekstin merkitystä. Ylimmät ja alimmat kielet ovat E-kieliä, mutta en ymmärrä, mitä merkitystä sillä on ratkaisusanaan?

s. 26

JON > RAIT (pääkuvan vasemmalla puolella)

En löytänyt julkkista nimeltä Jon Rait. Ehkä supistelmavihje. Jos John Raitt -nimestä poistetaan toiseksi viimeinen kirjain, saadaan sukunimestä RAITT sana RAIT, mutta eikö pitäisi poistaa sama kirjain molemmin puolin vain riittääkö, että poistetaan samasta kohtaan? Vai onko tässä takana jokin muu logiikka?

SUOMI KUNTANSA MUINOIN > LAAMANNI (vasemmalla keskellä)

Suomi tässä kaiketi verbi suomia = arvostella, josta laatija lienee johtanut merkityksen ”tuomita”. Viipurilla oli oma laamanni, joten Viipurin laamanneihin tuo sopisi.

VETTÄ TÄMÄN YMPÄRILLÄ > NUAS (vasemmalla alhaalla)

Viitataan kaiketi Nuasjärveen, mutta mitä NUAS oikein tarkoittaa. Vihjeen antamalla logiikalla NUAS pitäisi olla järvessä. Järveen laskee jokia, joten kai siitä kyse?

ESPLANADILLA (TARPEETON?) > LANA (vasemmalla alhaalla)

LANA löytyy sanasta Esplanadilla kätkönä. Miksi esplanadilla lana on tarpeeton - huonot talvet?Kyllä kai Hesassakin vielä lanaa tarvitaan?


s. 28

KÖYHÄN SIAN KAIMOJA! > UTET (alhaalla oikealla)

Putte on sika, pa sika on köyhä sika. PUTET – UTET olisi poisto, mutta on poistettu vain P-kirjain.

s. 29

KIILAAMISTA OSISSA > HITU (ylhäällä lähellä pääkuvaa)

HITU on osa sanasta OHITUS, joka liittyy kiilaamiseen sekä sanassa HITUSISSA, joka liittyy osiin eli noissa yhteinen osa on HITU. Vähän tuntuu liian vaikealta selitykseltä.

NSYLVANIA! > ASETE (pääkuvan alla)

Yritin alkuun PEN ja TRA, mutta kumpikaan ei toimi.

KUNNON MIES > KOVA (alhaalla vasemmalla)

Kunnon mies eli kova mies?

ALUI > UOTI (alhaalla vasemmalla)

Jos vaihdetaan kirjainten järjestystä, tulee LAUI > OUTI, tuosta ei ole sanapariksi (LAUI liike Helsingissä + mehikasvi). AULI > UTOI ei käy myöskään. En keksinyt, mistä jekusta on kyse.
142. huhu28.8.2017 klo 15:45
Kova tee vertaa kieltolaki.

(V)alui vs. (V)uoti.

Nuo noin niinku aluksi.
143. Ripa28.8.2017 klo 15:51
JON(O) > RAIT(O)
NSYLVANIA! = haetaan sanaa TRANSYLVANIA eli tässä TRATTA = ASETE
144. Ripa28.8.2017 klo 15:54
VETTÄ TÄMÄN YMPÄRILLÄ = NIAS
145. Tapio28.8.2017 klo 15:59
Huhun valistamista jälkimmäinen oli helppo - olisi pitänyt vain testailla alkukirjaimia.

Kova tee siis viittaa kieltolakiaikaan?

Sana "raito" oli ennestään täysin tuntematon sana, joten sitä en voinut keksiä.
146. happonen28.8.2017 klo 16:20
4. VAINE -> tuplavihje eli tämä on viikon neljäs päivä ja näyttelijä Kai Vaine

Pororaito = (vetävien) porojen jono. Aika vakiokamaa tuo raito on ristikoissa...

Helsingin Esplanadilla en muista lanaa nähneeni, tiedä sitten miten pitävät hiekan tasaisena. Urheilukentillä tätä tasoitinta kyllä näkee...
147. Tapio28.8.2017 klo 16:26
Lanalla ajattelin, että lanalla yritetään saada talvella jäiset urat tasaisiksi - taitavat Espalla talvella käyttää muita keinoja jäisiin teihin kuin lanaa. Maaseudulla kyllä maantiekarhu käyttää järeää lanaa jäävallien tasaamiseen kun aura ei ole tarpeeksi tehokas siihen tarkoitukseen.
148. Jukkis28.8.2017 klo 16:39
S. 29 KUNNON MIES -> NOOA.
149. Jukkis28.8.2017 klo 16:41
Jos HITU on OS:ssa, niin sehän on O-HITU-S.
150. Tapio28.8.2017 klo 16:52
Jälkimmäisessä olin jäljillä. s. 29 suhteen näemmä ristikko tullut ratkottua vähän väärin. 4/2017 meni siis huonommin kuin 3/2017, jossa ei ymmärtääkseni tullut ainuttakaan ratkontavirhettä. Ottaa vähän päähän.
151. ++juh28.8.2017 klo 17:08
köyhä sika = pennitön Putte
152. isoäiti28.8.2017 klo 17:09
Suomi oli muistaakseni Ruotsin vallan aikaanyksi laamannikunta.
153. Tapio28.8.2017 klo 17:30
Kiitos kaikille. Parissa viimeisessä oli oikeilla jäljillä, mutta ei ihan mennyt ajatus nappiin.
154. Tapio28.8.2017 klo 17:33
Seuraavassa lista vihjeistä, joiden suomen kieli herätti ihmetystä.

s. 14

Avonainen savukerasia > FILTERIT (melko keskellä ristikkoa)

Kielosessa sana on kahdella T-kirjaimella, mutta netistä löytyy myös yhdellä T:llä. Mielestäni yhdellä T:llä kirjoitettuna huonoa tai virheellistä suomen kieltä, joten vaikka en nyt suoranaisena virheenä pidä, kyseenalaisena ratkaisusana kuitenkin.

s. 28

ON
ARKI > USEITEN (yläosassa vasemmalla)

http://keskustelu.suomi24.fi/t/2881309/useiten--us eimmiten

”Sanaa ”useiten” ei löydy sanakirjoista, joten voi melko varmasti lähteä siitä, että se ei kuulu huoliteltuun yleiskieleen. Se on todennäköisesti epäsäännöllinen lyhentymä sanasta ”useimmiten”. ”

Tuntuu huonolta kieleltä, mutta ei suoranaiselta virheeltä. Mitä mieltä muut ovat?
155. Jukkis28.8.2017 klo 18:12
Ei "useiten" ole sama kuin "useimmiten". Ei kai siinä olisi järkeä, että sanojen kaikki taivutusmuodot laitettaisiin sanakirjaan. "Usein" sanan komparatiivi on "useammin" ja superlatiivi "useimmin" tai "useiten". Superlatiiveista ensiksimainittu varmaankin on ehkä mahdollisesti enemmän käytetty.
156. ++juh28.8.2017 klo 18:36
http://scripta.kotus.fi/visk/sisallys.php?p=376

Vakiintuneimmat iten-adverbit ovat käytössä yleisempiä kuin immin-varianttinsa:

(a) eniten (~ enimmin), mieluiten, pahiten, parhaiten, vähiten (PS), helpoiten (NS, skt)

immin-vastinettaan harvakäyttöisempiä mutta kuitenkin vakiintuneita iten-adverbeja on niitäkin useita (b). Lisäksi voi esiintyä satunnaisempia muodosteita (c).

(b) runsaiten (PS), heikoiten, huonoiten, koviten, nopeiten (skt)

(c) kirkkaiten, lujiten, lähiten, rajuiten, useiten, vaikeiten, varmiten (E)
157. Tapio28.8.2017 klo 18:42
No minua hämäsi se, että sana kuului c-kategoriaan eikä minun kielikorvaani tuntunut hyvältä - tosin kielikorvani on epätarkka.
158. Jaska28.8.2017 klo 21:02
Tapio on tarpeettoman höveli Pajakoskelle ja ristikonsa hyväksyjälle. Filterit on virhe, eikä näennäinen pakkorako sitä lievennä.Tarkastajan olisi pitänyt määrätä laatija entraushommiin. Ei mahdoton tehtävä sanaston heikkenemättäkään. Ehkä tarkastaja on soveltanut sääntöä 21. Säännöistä voidaan poiketa, mikäli...

Jatkona olisi mahdolinen esim. "...jos ristikolla on rikkeen kompensoivia ansioita." Kompensoikoot ne nyt sitten arvosanan aproksi.

Viitamäen Transylvania po.Transsylvania. Ehkä lapsus, mutta miinus mikä miinus. Siis kiitettävän perään.
159. Romero29.8.2017 klo 11:57
Onkohan Espan lanavihjeen selitys että Pohjois-Espalla on jalkakäytävän sulanapito lämmittämällä?

Peesaan Jaskaa siinä että Pajakoski tuntuu saavan yhtä sun toista läpi, kuten tässäkin. Muissakin hänen laatimuksissaan koetellaan rajoja. Sinänsä kiva että laadintaan tuodaan uusia näkökulmia ja asenteita, minä ainakin aistin hänen tehtävistään sellaista.

Pajakoski tuo myös jatkuvasti poliittista satiiria ristikoihin, mistä en tykkää. Esim. Pupe 4/2017 en ymmärrä miksi pääkuvassa pitää olla Vapaavuoren (jonka kuva oli huonosti tunnistettava, epäonnistunut) lisäksi pienemmät mm Halla-aho somen mestarina ja Trump humpuukimestarina. Näitä herroja on aikaisemminkin Pajakosken tehtävissä näytetty satiirin hengessä ja pääkuvasta on tullut sanoja, ei siinä sitten mitään. Jatkuva nälviminen vaan ei mielestäni kuulu ristikoihin. On varmasti kuitenkin ihmisiä joiden mielestä Halla-aho ja/tai Trump ovat ok-henkilöitä. Avainlauseissa on ollut myös kannanottoja poliittisista henkilöistä. Liikutaan vaarallisilla vesillä, kaikkien mielestä Trump ei ole humpuukimestari. Politiikka ja uskonto etenkin mielipidetasolla eivät mielestäni kuulu neutraaliin ristikkolehteen; Pajakoski myyköön nuo ristikot puoluelehtiin tms.
160. Pr29.8.2017 klo 12:03
Kiitos, Romero kun teit sen, mitä itse en laiskuuttani saanut aikaiseksi. Pois politiikka edes ristikoista!
161. Jaska29.8.2017 klo 12:05
Piti yrittää itsekin todistaa, että tyydyttävä tai ainakin välttävä entraus on mahdollinen. Aluksi muutin virheellisen monikon filterit yksiköksi.FILTTERI. Se johti 5x6-ruutuisen alueen kaikkien sanojen muutokseen oikean reuna-alueen keskellä Vapaavuoren alapuolella. Jouduin valitsemaan kahdesta pahasta vähemmän huonon. Versiossa 1 piti oiva pitkä sana LAVENTAJAT katkaista, jotta alkuperäisen ASUALEn sai korvatuksi ei erityisen tyydyttävällä sanalla ASUETU. (vaate-etu, esim. ilmainen työpuku), Kakkosversiossa laventajien sijasta on LOVETTOMAT, mutta silloin moitteeton ASEOTE romuttaa alkuperäisen ANELUn. Sen tilalla afrikkalainen erisnimi ANELE on ehkä monen ratkojan mielestä liian "aulismainen", joten pidän ykköstä parempana.

1. vaakasanat
entäs -> elho (kaksiruutuisen vihjealueen alempi ruutu pois)
filterit -> filtteri
asuale -> asuetu
joyce -> laari
atsot -> aatos

pystysanat
laventajat - > love + telat
untelot -> unettaa
rusi - > ruhr
äreys -> leuat
tiet -> oitis
coupe -> roope

2. lisämuutokset, vaakasanat
entäs -> etera
asuale -> aseote
joyce - > maaru

pystysanat
laventajat -> lovettomat
anelu -> anele (ruinaa!)
rusi - > roar (suht. kuulu leffa)
äreys -> reeat
tiet -> idus
162. +/-029.8.2017 klo 12:21
Espaa ei missään tapauksessa lanata, koska se päällystetty katu. Lanausta tehdään ainoastaa hiekkateillä. Lanauksessa siirretään mekaanisesti tienreunoille siirtynyttä hiekkaa takaisin keskemmälle. Näin tasoitetaan tielle syntyneitä kuoppia ja uria.
163. imx29.8.2017 klo 14:23
Minulta jäi ymmärtämättä s. 23 Salokankaan ristikon vasemmalla keskellä oleva melan kuva ja teksti TUON JUOMIA (lainausmerkeissä koko homma tai vain kuva?). Sain siihen APEUS, U piilokirjain.
164. Pr29.8.2017 klo 14:39
APEUS = MELANKOLIA. En kyllä muista että olisin noin ajatellut tehtävää ratkoessani.
165. imx29.8.2017 klo 14:58
Ah, kiitoksia! En olisi tuota varmaan ikinä itse keksinyt kun kolatkin vielä taipuivat, loistava vihje!
166. matts29.8.2017 klo 15:41
Esplanadi on Pohjois- ja Eteläesplanadi-nimisten katujen reunustama puisto, jossa on kyllä viheraleiden lisäksi hiekkakäytäviä.
167. Tapio29.8.2017 klo 17:36
Romeron kommenttiin liittyen ihmettelin lähinnä sitä, että vain Vapaavuoresta tuli ratkaisusanoja. Mutta ihmettelin kyllä myös sitä, että miksi taas mm. Trump otettu esille.
168. Tapio29.8.2017 klo 17:41
148. JukkisLainaa28.8.2017 klo 16:39
S. 29 KUNNON MIES -> NOOA.

Veneen etuosasta käytetään yleensä nimeä KOKKA, mutta N-alulla tulee NOKKA. En osannut lainkaan ajatella, että voisi tulla muuta kuin KOKKA. Eikös tätä voitaisi ajatella duaalina?
169. matts29.8.2017 klo 18:14
Ai nokka;-)
170. Tapio29.8.2017 klo 19:30
No mitä sitten tulee niihin risteäviin, jos NOOA on oikea pystysana? En minä siihen NOOA-sanan ekaksi risteäväksi saa muuta kuin NOKKA.
171. Jukkis29.8.2017 klo 20:23
NOKKA siihen tietysti tulee. En minäkään ymmärrä, mitä matts yrittää sanoa.
172. Matias-Myyrä29.8.2017 klo 20:54
Jaskalle googlauksen tulokset:
Transylvania 110 000 000 tulosta
Transilvania 11 800 000 tulosta
Transsylvania 634 000 tulosta
173. Tapio29.8.2017 klo 21:07
171. Kai matts tarkoittaa, että kyllä myös NOKKA olisi luonteva ratkaisusana. Mielestäni joten kuten hyväksyttävissä oleva duaali ristikossa on, koska KOKKA on luontevampi ratkaisusana eikä KOVA nyt ole totaalisen huono, vaikka siihen ei sisälly luontevaa assosiaatiota.
174. Jaska29.8.2017 klo 21:42
Vihjeeseen toki sisältyy assosiaatio mieskuntoon. Se, jos mikä, edellyttää kovuutta. Pehmeät arvot ovat luontevia naisille.
175. Jukkis29.8.2017 klo 22:33
Kotuksen julkaisussa "Pariisista Papukaijannokkaan. Suomenkieliset ulkomaiden paikannimet ja niiden vieraskieliset vastineet" ensisijainen muoto on Transilvania, mutta vaihtoehtoisiksi annetaan Transsilvania ja Transsylvania. Transylvania-muotoa ei kirjassa mainita lainkaan.
176. iso S29.8.2017 klo 22:54
Revitään totuutta näistä:

fi.wikipedia.org/wiki/Transilvania
Transilvania (romaniaksi Ardeal tai Transilvania, unk. Erdély, saks. Siebenbürgen) on historiallinen alue ja suuriruhtinaskunta, joka kattaa nykyisen Romanian keskiosat.

en.wikipedia.org/wiki/Transylvania
Historical names of Transylvania are:
Latin: Ultrasilvania, Transsilvania
Romanian: Ardeal, Transilvania
Hungarian: Erdély
Slovak: Sedmohradsko
German: Siebenbürgen, Transsilvanien
Transylvanian Saxon: Siweberjen
Polish: Siedmiogród, Transylwania
Turkish: Erdel, Transilvanya

Transylvania was first referred to in a Medieval Latin document in 1075 as ultra silvam, meaning "beyond the forest" (ultra meaning "beyond" or "on the far side of" and the accusative case of sylva (sylvam) "woods, forest"). Transylvania, with an alternative Latin prepositional prefix, means "on the other side of the woods".

http://www.latin-dictionary.net/search/latin/trans
Definitions:
1. (only local relations)
2. across, over
3. beyond
4. on the other side

http://www.latin-dictionary.net/search/latin/tran
Definitions:
1. go over, cross
177. Jaska29.8.2017 klo 23:47
Totuus on katsojan silmässä, kun katsannon kohteena on Uusi Tietosanakirja (1965). Se ilmoittaa alueen olevan Transsylvania, vaihtoehtoisesti Transsilvania .Tietosanakirjoihin suotavaa luottaa ammoin oli, Ei välttämättä enää;(

Moni laatija useinkin ahkeroi armoilla netin, josta minä en älynnyt vaihtoehtoisia kansainvälisiä nykytotuuksia kaivella. Perun miinuksen ja annan plussan iso S:lle vaivoistaan.
178. Tapio30.8.2017 klo 07:21
Joo.

Oletin että oikea etuliite voisi olla vain "trans" (nimen etymologian muistin), mutta jos "tran" tarkoittaa myös samaa, periaatteessa nimellä voisi olla neljäkin nimivariaatiota. Ajattelin, että toinen S-kirjain vain olisi tipahtanut aikojen saatossa useimmissa lähteissä pois. Mieli/muistikuva alkuperäisestä latinankielisestä nimestä minulla oli "Transsilvania"
179. Tapio30.8.2017 klo 07:57
Oikeastaan edelleenkin uskon, että kyseessä on "kuluminen", jonka syynä on se, että sanan etymologiaa ei ole mietitty.
180. Jiikoo30.8.2017 klo 09:44
Saivarrellaanpa metsäntakaisista (trans + silvania) isojen vesien isoihin nisäkkäisiin: Volkswagen lienee saanut innoitusta valaanrasvaurheilusta, koskapa on antanut eräälle automallilleen nimen Transporter (tran + sport). Vai kuinka?

Entäpä kaskelotti, jonka päässä oleva ontelo sisältää suomeksi valaanpääöljyksi kutsuttua evästä: eläinlajin englanninkielinen nimi on antavinaan viitteitä tuon voiteen koostumuksesta. Vai kuinka?

Joku viisas pähkäili joskus jossakin, pitäisikö Paasikiven patsas valaista. Voisiko joku toinen viisas valaista tätä kysymystä em. kontekstissa? Traanilyhtykö sopisi tehtävään parhaiten? Itse ostin joskus 1980-luvulla valaanlihaa trondheimiläisen marketin pakastealtaasta ja kypsentelin leirintäalueen mökin liedellä. Voisinpa jopa väittää pitäneeni tästä eväästä.

Satuin juuri eilen kävelehtimään Hietaniemen hautausmaalla. Erään vuonna 1870 syntyneen ja 1956 kuolleen, nuoruudessaan nimeä Johan Gustaf Hellstén käyttäneen valtiomiehen haudalla näkyi komeilevan varsin kookas kivipaasi. Miehen kulinaristisia mieltymyksiä en käy arvailemaan.
181. happonen30.8.2017 klo 11:40
Itsekin menin tuohon KOKKA / NOKKA-vipuun ja koitin järkeillä "kunnon miestä" adjektiivia hakien tyyliin kunnon (kala tms)mies = kova (kala tms)mies. Mutta varsin ontuvalta tuo käyttämäni ratkaisu tuntui. Toki NOKKA / NOOA -ratkaisupari on jälkikäteen ajateltuna varsin ilmeinen...
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *