KESKUSTELUT > RISTIKOT > PUNAINEN PELIKAANI 4/2017

9306. Punainen Pelikaani 4/2017

Tapio17.6.2017 klo 13:56
Kiitos taas hyvästä ristikkolehdessä. Pienellä vilaisulla tarjonta vaikutti hyvältä ja odotettavissa ainakin kaksi melko pahaa ristikkoa. Kovisaukeama tuskin kuitenkaan erityisen vaikea. Nähtäväksi jää, onko Tuomas Holopainen saanut laadittua oikean koviksen (tähän mennessähän vaikeustaso on ollut 2+ - 2 1/2 luokkaa).

Aloittelin hieman. Joonas Anttilan s. 5 ja Hannu Salokankaan s. 15 kakkonen ovat peruskakkosia vaikeampia - jos Joonaksen kakkosenkin kanssa tekemistä, mitä sitten kolmosen?
2. Täyttelijä17.6.2017 klo 22:12
Olipa jännittävästi kuvailtu! Tuskin maltan odottaa täyttelyä!
3. Kiikku18.6.2017 klo 17:28
Tapio, miksi taas piti ottaa tuo ikävä ja ylimielinen ote ja keikistellä kompetenssin puutteessa?
4. Tapio18.6.2017 klo 18:24
Arvio Holopaisesta perustuu Punainen Pelikaani 3/2017 -säikeeseen ja useiden henkilöiden kommentteihin. Olen ratkonut aika monta kovista, joskaan en niin paljon monet muut. Tein arviot ihan hyvällä omalla tunnolla enkä koe olevani ylimielinen.

Mitä kovisaukeamaan tulee, oli aivan ennakkoarvion mukainen ja perustuu vain siihen, minkä tuntuman olen saanut laatijan aiemmista ristikoista. Aiemman kokemuksen perusteella tein toisen kappaleenkin arviot. Tällä kertaa Salokankaan 2 1/2 oli selvästi minulle kakkosia pahempi ja ehkä ylitti perus 2 1/2 tason. Yksi kohta jäi jopa epävarmaksi, joten tällä kertaa minulle lähellä kolmosta.
5. Tapio18.6.2017 klo 19:00
No sain Salokankaan 2 1/2 varmasti oikein, mutta hieman yllätti. Koska kukaan ei voi pitää itseään vaikeustason arvioinnissa täysin kompetenttina, tämän asian suhteen kompetenssin puute on ihan huuhaa väite.
6. Kiikku18.6.2017 klo 20:23
Ilmeisesti ratkoit jo, kun kerran lausutkin. Vaikeustason arviointisi ei kiinnosta pätkääkään minua, saattaa toki kiinnostaa muita, mitä epäilen. Tapio, luet säikeitä ja teet kommenteista lyhytnäköiset johtopäätöksesi. Yrittäisit ymmärtää sisältöä.
7. Jaska18.6.2017 klo 22:23
Tapio siis tarkoittaa, että kukaan ei pysty menemään muiden nahkoihin vaikeustason arvioinnissa. Sitä vastoin jokaiinen paljon eritasoisia ristikkoja ratkonut on pätevä antamaan niistä henk.koht. arvionsa. Ja sallittua on sen julkistaminen täälläkin. Vaikka se ei kiinnostaisi muita pätkääkään.

Holopaisen kovis on muuten vaikeudeltaan kolmemiikka. Arvosanansa sellaisena ysimiikka. Miinus tulee yhdestä huonosta vihjeestä, jollainen ei kuulu laatukovikseen. Pehmiksessä se menettelee. Se on tyyppiä "tyttö x y:näkin". Jopa tunnustetut huippulaatijat syyllistyvät joskus samaan syntiin. Ehkä vain laiskuuttaan.
8. Kiikku19.6.2017 klo 00:21
En tykkää silti tyylistä, vaikka lie tahatonta ja luontaisesti töksähtelevää. Sitä paitsi ärsyttää Tapion arvostelun pohja, hän on lukenut säikeitä ja muiden kirjoituksia, usein ymmärtäen väärin. Koska on pänkki. Se siitä.
9. Kiikku19.6.2017 klo 00:27
Jaska, miten niin Tapio tarkoittaa, ettei mene muiden nahkoihin arvioinneissaan, niinhän hän juuri tekee. Yleistää omat arvionsa, vaikka ei ole ratkaissutkaan. Huitaisten katsoo, että ahaa. Mikäpä siinä ja nyt vaikenen.
10. Tapio19.6.2017 klo 07:28
Yritän joo mennä mudenkin nahkoin ja ainakin yritän mahdollisimman oikeudenmukaisen arvion luomista. Minua ärsyttää eniten yliampuvat kärjistykset, kun arvioidaan tehtävän vaikeustasoa.

En ole tätä kirjottaessani ratkonut Holopaista vaan minulla oli siitä ennakko-odotus (sama ennakko-odotus oli varman monella muullakin), joka nyt muuttui Jaskan kommentin perusteella. Salokankaan haastavimman ja Pallosen kovisaukeaman suhteen ennakko-odotukset pitivät suurin piirtein paikkaansa.

Vaikeimpia ovat ennakko-odotuksen perusteella varmaan lähes jokaisen PuPeja ratkoneen kohdalla Anttilan ja Viitamäen ristikot - Anttilan kohdalla lähes takuuvarmasti!

Kiva, että Mirjakin mukana. Kokonaisuus vaikuttaa todella hyvältä.
11. Matias-Myyrä19.6.2017 klo 07:55
Olen ratkonut tämän lehden kaikki kolmetähtiset ja oman arvioni mukaan vaikein oli Hakonen ja toiseksi vaikein Lähteenmäki. Viitamäki ehkä kolmas. Anttila oli paljon helpompi kuin hänen aikaisemmat ristikkonsa ovat keskimäärin olleet.
12. Tapio19.6.2017 klo 08:17
Tuon perusteella ennakko-odotukseni menivät Lähteenmäkeä lukuun ottamatta juuri noista ristikoista niin pieleen kuin mahdollista. Otan nyt tuon siltä kannalta, missä järjestyksessä noita ratkon ja mikä täytyy olla vire. Kiitti infosta.
13. Tapio19.6.2017 klo 19:05
Tai verrattuna Matias-Myyrän arvioon minulla Anttila ja Hakkonen heittivät kuperkeikkaa. Mitä tähdityksiin tulee, on muistettava se, että miten Sanaris on saanut raavittua lehden kasaan. Lehdessä pitää olla tietty määrä 1, 1 1/2 2, 2 1/2 ja 3 tähden ristikoita (joissakin erikoistehtävissä voi tulla poikkeuksia). Olettaisin, että tällä kertaa oli vaikeamman pään ristikoihin jopa hieman ylitarjontaa ja jollakin toisella kertaan Tonin ja Hannun ristikot olivat saattaneet olla kolmosiksi merkittyjä ihan vaan siksi, että olisi ollut tarpeeksi monta kolmosta.
14. Kiikku19.6.2017 klo 19:38
Raavittua ja kaiken sorttisia oletuksia. Kohta Tapio on asiantuntija, paitsi laadinnassa, myös ristikkolehtien toimittamisessa. Olen monttu avoinna.
15. Portteri20.6.2017 klo 03:50
S.14 ristikko on pohjanoteeraus muuten niin tasokkaassa lehdessä. Varsinki sanastoltaan. Onko keskellä oleva tupakkakuvan vastaussanassa virhe
16. Tapio20.6.2017 klo 08:59
Googlasin ratkaisusanan - on käytetty silläkin kirjoitustavalla. Ei minusta huono ristikko.
17. Tapio20.6.2017 klo 12:11
14 liittyen. Eki joskus kirjoitti, että lehden kasaaminen on työlästä. Yksi osa työläyttä on saada sopiva kokonaisuus. IS Viikonloppu 27.-28.5.2017 ei mielestäni ollut kovin paljon vaikeampi. Tonin 2 ½ oli mielestäni tyypillistä 2 ½ vaikeampi ja olisi ihan hyvin voinut laittaa kolmosenakin (IS-asteikolla olisi ollut todennäköisemmin 3- kuin 2 ½). Toki minun arvioni ovat kovasti mutua – en osaa Jaskan tavoin eritellä ristikkoa vaan luon lähinnä fiilispohjalta kokonaistuntuman ristikoista. Toisinaan yksittäinen vihje nousee pintaan.
18. Zzzzz20.6.2017 klo 13:21
Onko Tapiolla muuta elämää kuin ristikot ????!!!! Ihan tässä muitakin hengästyttää ko. joka saitilla hääräävän tosikon selittelyt ja niuhottamiset!!
19. [Tapio]20.6.2017 klo 17:15
[Henkilöön menevät kommentit voi esittää mieluummin http://www.sanaristikot.net/keskustelut/?id=9263 Olen viime päivinä ratkonut yhtä IS-ristikkoa ja PuPe:n tehtäviä, enkä ole muilla säikeille esiintynyt]
20. Tapio21.6.2017 klo 22:53
S. 8 sanakehikkoon en yhdelle vihjeelle saanut mielekästä ratkaisusanaa (tein asiasta virheilmoituksen). Yritin kyllä googlata ja löytää vihjeen ja ratkaisusanan välille jonkin yhteyden, mutta en vaan löytänyt. Jotta en antaisi minkäänlaista lisävinkkiä, en kerro mistä vihjeestä on kyse vaan kysyn, ihmettelikö kukaan muu tässä tehtävässä erästä vihjettä.
21. Täyttelijä21.6.2017 klo 23:07
Hienoa, että teit virheilmoituksen! Jos ratkoo sinun tasollasi, virheen täytyy olla laatijan.
22. Kiikku22.6.2017 klo 00:44
Laatijan virheestä on varmasti kyse, juuri tässä tapauksessa.
23. Höh22.6.2017 klo 07:42
Kas kun tekee virheilmoituksen ja jos sitä ei laiteta virhepalveluun saa tapio sillä tavalla selville, että hänellä on ratkontamoka, joita kyllä on todella vähän verrattuna siihen, että hän jo muutaman vuoden ratkonut ristikoita.
24. Tapio22.6.2017 klo 08:24
En epäile ratkontavirhettä vaan sitä, että joko
* en löytänyt yhteyttä vihjeen ja ratkaisusanan välillä; laitoin google-hakuun sekä vihjeen että ratkaisusanan - mielestäni tuon pitäisi riittää varmistamaan, että ratkaisusana on oikein
* väärä vihje
25. Teemu Pallonen22.6.2017 klo 10:24
Lisääpä Tapio noiden kahden lisävaihtoehdoksi:
* tehtävä on ratkottu väärin. Sinulla on ilmeisesti nelikirjaimisesta sanasta sekä ensimmäinen että viimeinen kirjain väärin. Mieti niihin kohtiin parempia vaihtoehtoja risteävien sanojen kautta.
26. Tapio22.6.2017 klo 11:35
Oli joo ratkontavirhe. Kaikki laittamani vaakasanat olivat sisällöllisesti ok, mutta pari muutakin kehäsanaa toimivat huonosti.
27. Tapio22.6.2017 klo 11:43
On nämä sanakehikot olleet aina oikein, mutta itse olen pari kertaa mokaillut. Näissä ei ole tähditystä, mutta ovat munulle usein vastanneet avoristikon vaikeustasoa.
28. Tapio22.6.2017 klo 12:04
7 tehtävää rakomatta ja lehti on osoittautunut erittäin laadukkaaksi. Edelliseen lehteen tein kaksi oikeutettua virheilmoitusta. Välillä tulee tehtyä vääriä ja vain keskim. joka toinen mennyt nappiin ja olen nyt tämän lehden suhteen pakkasen puolella - ihan hyvä, jos sinne jäisinkin! On oikeasti kiva kohdata aiempaa virheettömämpi lehti. Sanaris on parantanut laatua - minunkin pitäisi.
29. Ylläpito22.6.2017 klo 14:23
"...pari muutakin kehäsanaa toimivat huonosti." Jäitä hattuun, Tapio! Tämäkin virheilmoitus aiheutti paljon vaivaa tyhjästä ja unettomia öitä. Sitä kun ei yötä päivää olla työkoneiden äärellä.
30. Tuomas L.22.6.2017 klo 14:40
Tapio, mietipä tuota viestiä 20. Jos siinä ei olisi tuota suluissa olevaa kohtaa "tein asiasta virheilmoituksen", se olisi ihan perusteltu ja järkevä viesti (siitäkin huolimatta, ettei tehtävässä ollut virhettä). Voisin kirjoittaa sellaisen itsekin. Mitäpä jos jatkossa esittäisit virhe-epäilysi ensin täällä palstalla etkä ryntäisi heti tekemään ilmoitusta? Yleensä täällä mainitut virheet päätyvät virhepalveluun ilman erillistä ilmoitustakin.

Muuten, lehdessä ON ainakin yksi virhe, tosin niin pieni, ettei sitä ehkä tarvitse edes virhepalveluun kirjata. Lopun aukeamaristikossa on vasemmalla sivulla melko keskellä vihje ....TA; koska ratkaisusanassa on viisi kirjainta, on heti ilmeistä, että vihjeestä puuttuu yksi piste. Tuota eivät varmaan läheskään kaikki ratkojat ole edes huomanneet, enkä olisi ehkä itsekään huomannut, ellei vihje olisi niin isolla kirjoitettu.
31. Tapio22.6.2017 klo 15:09
Olin joo hätäinen - kun jokin tuntuu määttävän, pitäisi ensin kokeilla vaihtaa risteäviä ja saada sitä kautta parempi lopputulos. Minun paha piirteeni on toisinaan jumiutua tiettyyn ratkaisusanaan, jos se tuntuu erityisen hyvältä.

Tuomas tosiaan huomasi ihan aidon pikku virheen - tuon tapaisista virheistä on aina tehty virheilmoitus ja ne ovat aina päätyneet virhepalvelusivulle. Jäi minultakin huomaamatta. Jos tuo ei virhepalveluun ilmesty, Tuomas voinee siitä ilmoittaa.

Teemun kohdalta en muista aiemmin kohdanneeni tilannetta, että vihjeessä olisi Teemusta itsestään johtuva virhe. Kerran Avun ristikoissa Sampo Kontunen oli lukenut väärin Teemun vihjeen. Epäilen, että kuvittaja tehnyt tuon virheen, mutta voihan se olla Teemultakin pikku moka. Noita sattuu aina silloin tällöin ja kerran yhdestä Tonin vastaavasta virheestä oli itselleni harmia.
32. Tapio22.6.2017 klo 15:37
Vastausaikajuttua en ymmärrä.

Virhepalvelussa ilmoitetaan:
"
Vastauskupongissa on vanha päivämäärä. Oikea 10.8.2017 löytyy mm. sivulta 2.
"

Heitin jo em. sivun roskakoriin. http://pelikaaniristikot.fi/kilpailut/vastauskupon git ilmoitetaan avainsanoista viimeiseksi päivämääräksi 25.08.2017. Olen ymmälläni, että vastausaikaa virhepalvelun mukaan alle 2 kk., mutta vastauskuponkisivun mukaan ainakin avainsanojen suhteen yli 2 kk.
33. Ylläpito22.6.2017 klo 15:44
Jäitä hattuun, Tapio! Keskity nauttimaan äläkä etsi virheitä joka hemmetin paikasta! Ei sitä tässäkään asiassa ole.
34. Jukkis22.6.2017 klo 15:48
Miksi kirjoittelet Passeliasiaa Punaisen säikeeseen?
35. Tapio22.6.2017 klo 15:50
Ai niin joo - ekaksi tulee Passelin tiedot - sori. Tulipa uusi tapa mokailla. Tulipa sitä mokailtua yhden päivän osalta ihan liikaa.
36. mummo22.6.2017 klo 21:24
Lainaus: 15. Portteri 20.6.2017 klo 03:50
S.14 ristikko on pohjanoteeraus muuten niin tasokkaassa lehdessä. Varsinki sanastoltaan. Onko keskellä oleva tupakkakuvan vastaussanassa virhe

Siis onko?
37. Höh22.6.2017 klo 21:52
Niin tällä virheilmoituksella tapio sai tiedon että on ratkonut väärin m.o.t.
Eikö tuohon tyyppiin saa mitään rotia?
38. Jaska22.6.2017 klo 21:53
Minä äänestän on. Laatijan ja tarkastajan mielestä ei ole, minkä todistanevat palautusajan jälkeen. Odotetaan siihen asti.
39. Tapio22.6.2017 klo 22:28
37. En tehnyt ilmoitusta esitetyssä tarkoituksessa, vaan hätiköin.
36 & 38; minusta varsinaista virhettän ei ole, mutta odotetaan palautusajan päättymistä.
40. Täyttelijä23.6.2017 klo 00:32
Rauhoittukaas nyt. Jos Tapio on tehnyt virheen se on tahaton - ehkä on tapahtunut tahaton hätiköinti mutta kaikesta muusta syyttäminen ikävää henkilöön liittyvää kirjoittelua, jonka pitäisi olla hauskoilla sulkeilla selkeästi indikoitu.
41. Matias-Myyrä23.6.2017 klo 06:34
Huomasin tuon Tuomaan mainitseman ....TA -virheen ratkoessani.
Samanlainen virhe on s. 26 Hakosen ristikon oikeassa laidassa. Vihjeessä T**** MIEHET? pitäisi olla 5 tähteä.
Saman ristikon alalaidan kuvassa pitäisi minun logiikkani mukaan olla se nuoli toiseen suuntaan.
42. Tapio23.6.2017 klo 09:29
No sittenhän tässä on jo enemmän virheitä kuin PuPe 3/2017, jossa mielestäni on vain kaksi virhettä (kolmatta listattua en pidä virheenä).

41. mainittuihin virheisiin tulee itsellä kiinnitettyä huomiota vain, jos on tarve laskea pisteiden tai muiden välimerkien määrä. Todellisen ratkontaongelman noissa tapahtuvissa mahdollisissa virheissä on silloin, kun välimerkkejä tulee useissa kohdin. Vihjeiden välimerkkivirheet vaikuttavat olevan kovisten yleisin virhetyyppi.

En aktiivisesti etsi virheitä, mistä osoituksena se, että välimerkkivirheet jäävät minulta usein huomaamatta.
43. Tyhmä23.6.2017 klo 09:55
Lainaus: 42. Tapio 23.6.2017 klo 09:29
No sittenhän tässä on jo enemmän virheitä kuin PuPe 3/2017, jossa mielestäni on vain kaksi virhettä .......
En aktiivisesti etsi virheitä, mistä osoituksena se, että välimerkkivirheet jäävät minulta usein huomaamatta.

......

Sitähän sinä lähes pelkästään teet!!!
44. [Tapio]23.6.2017 klo 13:27
[ ks. http://www.sanaristikot.net/keskustelut/?id=9263#9 94831 ]
45. Tapio23.6.2017 klo 17:44
Holopaisen ristikossa jälleen kerran ärsyttää vihjeiden sijoittelu vastoin ristkkoakatemian suosituksia. KESÄPAIKKA pitäisi olla tämä... -vihjeen alapuolella. Vähän hidasti ratkontaa, mutta helpoimman pään kolmonen tämä taitaa silti olla.
46. Jukkis23.6.2017 klo 18:13
"En aktiivisesti etsi virheitä..."

No täsmälleen sitä teet, kun tuostakin piti tulla valittamaan. Vihjeet on ihan loogisesti siihen aseteltu järjestyksessä vasen, oikea.

"...hidasti ratkontaa". Just, ratkonnan nopeushan se oleellisinta näissä on. Mua jurppii kun vaikeissa ristikoissa ratkontaa hidastaa se kun en keksi, mitä sanoja vihjeistä tulee. Pitäiskö tehdä tästä tahallisesta ratkonnan hidastamisesta virheilmoitus?
47. Tapio23.6.2017 klo 18:25
Jos vihjeet asetetaan päällekkäin, ristikkoakatemian ohjeiden mukaan oikealle puolelle menevä ratkaisusana sijoitetaan alapuolelle ja vasemmalle puolelle yläpuolelle. Yläosassa kaikki muut vihjeet on sijoitettu ristikkoakatemian ohjeiden mukaan, mutta ei 45.:ssä mainitsemani vihjepari.
48. Jukkis23.6.2017 klo 18:33
Mitä ihmeen sekoilua on tämä "oikealle puolelle menevä ratkaisusana sijoitetaan alapuolelle ja vasemmalle puolelle yläpuolelle."

Mutta oot kyllä aikamoinen fakki-idiootti näiden kanssa.

Meinaat että jos vihjeet on näin:
http://aijaa.com/VHpQkf
niin vihjeen 1 ratkaisu tulee vasemmanpuoleiseksi pystysanaksi?

Tuossahan on tämän ristikon tilanne vain hiukka liioiteltuna.
49. Tapio23.6.2017 klo 18:48
Onhan toki "tämä..." aavistuksen vasemmalla vihjeestä KESÄ..., mutta "tämä..." vihje ja KESÄ... ovat molemmat kahden pystysuuntaan menevän ratkaisusanan päällä. Kun vihjeet ovat kahden pystysanan yläpuolella, akatemia kehottaa sijoittamaan enemmän oikealla olevan pystysanan vihjeen alapuolelle ja vastaavasti vasemmanpuoleisempaan pystyriviin liittyvän vihjeen yläpuolelle. Tämän ohjeen mukaan aloin ratkoa kulmaa. Oikean yläkulman kaksi reunimmaista vihjettä on sijoitettu kuten pitääkin ja aivan kuin ristikkoakatemian oppikirjasta.
50. Tapio23.6.2017 klo 18:59
Täysin oikeaoppinen sijoittelu olisi johtanut siihen, että "tämä..." olisi pitänyt sijoittaa kolmelle riville. Nipotustahan tuo on, mutta se vaan tuli kohdalle etsimättä. No tämän ristikon ratkaiseminen meni arvaukseksi, sillä en keksi vihjeen "hienouksia" vasemmalla olevaa piilokirjainta. Ratkaisun oikeellisuus on siis 33%, koska kirjain meni arvaukseksi.
51. Jukkis23.6.2017 klo 19:04
"En aktiivisesti etsi virheitä..." No just.

Olisit voinut tuumia että "ahaa, sanat meni noinpäin, ahaa, onhan tuo alempi vihje tosiaan selvästi vasemmalla, joten mitäs tässä, noin ristikon piirtäjä ne nyt laittoi, OK".

Sen sijaan taas kerran se toteutunut vaihtoehto oli "laatija on tehnyt virheen ja siitäkös pitää heti laittaa noottia kun on tehnyt eri tavalla kuin minä tekisin ja kun on säännötkin, ja ihan akatemia kehoittaa".

Sun suhtautuminen tähän ajanvietteeseen on kieroutunut. Jo aiempien tempaustesi takia laskeneet sympatiapisteesi sen kun vaan lähestyy miinus ääretöntä.
52. eiju23.6.2017 klo 19:07
Lainaus: 46. Jukkis 23.6.2017 klo 18:13
"En aktiivisesti etsi virheitä..."No täsmälleen sitä teet, kun tuostakin piti tulla valittamaan. Vihjeet on ihan loogisesti siihen aseteltu järjestyksessä vasen, oikea."...hidasti ratkontaa". Just, ratkonnan nopeushan se oleellisinta näissä on. Mua jurppii kun vaikeissa ristikoissa ratkontaa hidastaa se kun en keksi, mitä sanoja vihjeistä tulee. Pitäiskö tehdä tästä tahallisesta ratkonnan hidastamisesta virheilmoitus?

Suosittelen, hmm... lämpimästi :D
Kyllä jurppii minuakin tuommoset hidasteet.

Hauskaa Jussia!
53. Ylläpito23.6.2017 klo 19:08
Iloista jussia kaikille!
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *