KESKUSTELUT > RISTIKOT > SK 18/2017

9249. SK 18/2017

Eki5.5.2017 klo 13:52
Piilosanan pohja on väärä. Oikea löytyy osoitteesta:

http://www.sanaris.fi/sk1718piilosananoikeapohja.j pg
2. tapio5.5.2017 klo 14:11
Viimeksi noin taisi käydä -70-luvulla? (silloin useampaankin kertaan)
3. tapio5.5.2017 klo 16:02
Kuvan olisi voinut laittaa valkoiselle taustalle niin, että A4-tulostuksessa kuva tulostuu järkevän kokoisena.
4. O5.5.2017 klo 19:47
Ristikko puolestaan oli mukava kaksitähtinen. Paljon hauskoja vihjeitä. Hyväntuulenristikko. Suosittelen.

Kiitos Jari Keränen ja Päivi Vesanto!
5. Matti5.5.2017 klo 23:18
Ilta-Sanomissa noin kävi pari kertaa ei niinkään montaa vuotta sitten. Mukavaa lisähaastetta se silloin vaan toi mukanaan, kun piti konstruoida myös pohja. Saas nähdä kuinka nyt käy. En aio luntata.
6. Jiikoo6.5.2017 klo 00:13
En tullut lukeneeksi Ekin viestiä tältä palstalta ajoissa, vaan yritin ratkoa tehtävän ilman risteävien sanojen apua. Numeroista ilmeni, että eräät vaaka- ja pystysanat alkavat samalla kirjaimella, ja tämä auttoi toki melkoisesti. Kun sitten sain oikean pohjan käyttööni, sain aihetta korjailla kolmea epävarmaksi jäänyttä sanaa. Hyväksyttävään ratkaisuun tarvittavaa numeroitua avainkirjainta ei mielestäni tarvinnut niissäkään muuttaa.

Olipahan mukavan vaihtelevaa aivojumppaa ratkoa tehtävää näinkin!
7. tapio6.5.2017 klo 07:16
Olen joskus ratkonut ilman risteäviä, jolloin tehtävä muuttui kovikseksi. Kerran taisin onnistua tai ainakin melkein onnistua. Jos piiliksiä on vähän, ihan suositeltavaa välillä ratkoa niin. Kun ratkoo välillä vanhoja piiliksiä, haastetta riittää eikä tee mieli vaikeuttaa nykypiiliksiä.

70-luvulla joulun tienoilla Eki laittoi tyhjän pohjan kun sitä ennen oli pari kertaa melko lyhyen ajan sisällä töpeksitty.
8. Eki6.5.2017 klo 07:40
Sanaris on hoitanut palstaa 1.11.1989 alkaen. Sitä ennen minä en "laittanut" mitään.
9. Hui6.5.2017 klo 07:50
kyllä tapio tietää!
10. tapio6.5.2017 klo 08:14
8:aan. Eki nyt takertui muotoseikkaan. 70-luvulla joku muu laittoi tehtäväpohjan SK:hon, mutta mm. Eki tuolloin tehtäviä laati. Ilman pohjaa oleva tehtävä oli muuten 51/1976. Sitä taisi edeltää vain yksi väärä pohja (jotenkin jäi muistikuva, että vääriä pohjia oli useampi). Se, että tiedän tuo, johtuu siitä, että teen lyhyet muistiinpanot tehtävistä.
11. Eki6.5.2017 klo 08:26
Niin moni tykkäsi rakentaa pohjan itse, että toimittaja ehdotti jättämään pohjan joskus pois tahallaan. Muuten tehtävä oli laadittu aivan normaaliin tapaan. Halusin vain täsmentää, että kaikki lehdissä julkaistava ei ole kiinni siitä, mitä minä laitan. Esimerkiksi SK:n toimitus saa aina tiedon, että kaksoisnumerossa on kolme viikkoa aikaa vastauksille, mutta koska se teksti on toimituksellista materiaalia, en voi heitä sitä pakottaa vaihtamaan. Asioilla on puolensa, koska jos se vaihdettaisiin kaksoisnumeroon, se pitäisi muistaa vaihtaa takaisin seuraavaan numeroon.
12. Jasla6.5.2017 klo 09:46
On epäileminen SK:n toimitusta epäpätevyydestä, ellei se halua tai kykene lisäämään lähetysaikatiedotteeseen kaksoisnumeropoikkeusta.
13. Eki6.5.2017 klo 09:55
Hyvä Jasla! Olet ilmeisesti uusi pätevä kirjoittaja. Toimitus on monessa suhteessa pätevä, mutta tässä se ei ole ottanut aktiivista otetta enkä ole enää stressannut asialla, pannut sen vain viestieni mukaan.
14. Jaska6.5.2017 klo 13:10
Joo ei niitä kannata ärsyttää. Saattaisivat lopettaa ristikkosivut. Se ei olisi kiva juttu, kun etenkin koviksensa on.
15. tapio6.5.2017 klo 13:28
Ristikko oli hauska. Piilosanaa olisi ihan hyvin voinut yrittää ratkoa ilman ruudukkoa. Ihan mahdollista saada oikea ratkaisu niinkin. 51/1976 en osannut etukäteen luoda tehtäväruudukkoa, mutta kun vaan aloitti vasemmasta yläreunasta, ruudukko tuli pikkuhiljaa kasaan.
16. Jukkis6.5.2017 klo 14:32
"Vastausaikaa kaksi viikkoa lehden ilmestymisestä, kaksoisnumeroiden ristikoilla kolme viikkoa."

Ihan ilmaiseksi annan tämän innovaation lehden toimituksen käyttöön.
17. Eki6.5.2017 klo 14:34
Kieltämättä nerokas idea ja ehkä läpirunnottavissakin.
18. Jiikoo6.5.2017 klo 14:46
Keräsen/Vesannon kakkonen oli tosiaan kelpo laatimus, tykkäsin!

Yleensä aloitan SK:n tehtävät aina piiliksestä, mutta nyt piti tehdä ristikko ensin alta pois ja sitten miettiä, voisiko piiliksen onnistua ratkaisemaan ilman oikeaa pohjaa. Vastaus oli kyllä ja ei: sain mielestäni oikeaan ratkaisuun tarvittavat numeroidut avainkirjaimet kasaan, vaikka kolme sanaa osoittautui vääriksi. Oikean pohjan saaminen auttoi sitten ahaa-elämykseen ja jonkinasteiseen varmuuteen niidenkin kohdalla.

Tässä ketjussa mainitulla 1970-luvulla minulla ei ollut piiliksistä hajuakaan. Helpompia ristikoita ratkoin silloin tällöin huvikseni, osallistumatta kisoihin. Piiliksiin aloin perehdyttää itseäni vasta muutama vuosi sitten ja luulen osallistuneeni skabaan noin kahden viimeisen vuoden ajan SK:n jokaisessa numerossa. Ratkaisujeni oikeellisuutta en ole jaksanut monestikaan tarkistaa jäljestä päin.

Kolmitähtisiä ristikoita olen saanut täyteen lähes yhtä harvoin kuin kaksikymppisiä tililleni, mutta rahastahan näitä hommia ei tietenkään tehdä! Eläkeläisen ajantappohuvia.

:•)
19. Hannu6.5.2017 klo 19:45
Lupsakka kakstähtinen, kiitos :-) Piilosana saa jäädä tällä kertaa omaan rauhaan...
20. ,-viilari9.5.2017 klo 22:00
Hei
Miten on ymmärettävissä vihje "positiivinen tai negatiivinen" ?
Ratkaisusanahan, ainakin muinaisten koulun oppien mukaan, on pelkästään negatiivinen.
21. Eräs9.5.2017 klo 22:07
Kyllä em. ratkaisusana voi olla joko positiivinen tai negatiivinen. Ei ole virhettä - vaatii tarkkuutta.
22. Jiikoo10.5.2017 klo 00:29
,-viilari: vaikuttaa siltä kuin hakisit väärää ratkaisusanaa. Jos olisit hitsari (mahdollisesti vielä ruotsinkielinenkin) etkä viilari, huomaisit varmaan ratkaisusanan voivan olla positiivinenkin.

Olikohan tämä nyt kielletty jatkovihje?
23. tapio10.5.2017 klo 08:13
Periaatteessa alkaa olla auttamista, mikä ei tässä vaiheessa ole sallittua.
24. Tuttu10.5.2017 klo 09:03
On pakko lopettaa käynnit näillä sivustoilla, tapio tunkee itsensä joka säikeeseen. Täällä on ollut mukavaa lueskella kommentteja ja itsekin olen jotakin kirjoitellut, mutta nyt alkaa mitta olla täysi tapion vuoksi. En osaa olla harmistumatta hänen kirjoitelmistaan, ainaisista oikaisuista ja peruutuksista, oikaisujen oikaisuista jne.
25. EJlo10.5.2017 klo 09:43
Mitenkäs tämän lehdessä olleen piilosanapohjan voisi saada ratkottua ? Löytyisikö siihen vihjeet ? Tuota pohjaa lehdessä oleville vihjeille ei oikein saa tehdyksi siksi etten pysty "printtaamaan" pohjaa tältä Samsung-tabletilta.
26. Jiikoo10.5.2017 klo 10:16
EJlo, luepa tämän säikeen ensimmäinen viesti!
27. Jiikoo10.5.2017 klo 10:18
EJlo, komento takaisin: luin itse oman viestisi ajattelematta loppuun asti.
28. tapio10.5.2017 klo 12:41
25.:een. Tein vastaavassa tilanteessa tehtävän ruutupaperille. Sinulla on helpotuksena vielä tabletilla näkyvä malli eikä tarvitse luoda kuviota tyhjästä, kuten joskus piti.
29. Ylläpito10.5.2017 klo 13:32
Tehtävä on oikeana numerossa 19.
30. joskus12.5.2017 klo 20:21
Eiköhän piilosana 18 olisi joutanut kokonaan pois julkaistavien joukosta.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *