KESKUSTELUT > RISTIKOT > HS 2952

9248. HS 2952

Potter5.5.2017 klo 12:33
Ristikko on kyllä valmiihko, paitsi että tuon yläreunan hyllyn näköisen loppuosan pari kirjainta ei oikein pelitä. Puolan paikkakin löytyi, sekä lounaassa oleva logo myös, vaikka olivat kylläkin hiukan hakusassa.
2. Potter5.5.2017 klo 12:35
Höh! Se logo on siis luoteessa!
3. Jiikoo5.5.2017 klo 13:03
Minulla tökkivät TAVAILUJA ja EX-KAUPUNKI sekä risteävä logo, samoin EI KIELO ja risteävä SUKUNIMI. Muut kohdat täyttyivätkin aamupäivällä jokseenkin varmoiksi.
4. Uusi5.5.2017 klo 13:22
Minullakin samat kesken, kuin Jiikoo:lla
5. Ultsi5.5.2017 klo 13:29
Nopsasti täyttyi melkein valmiiksi.Se logo on vielä löytämättä ja ex- kaupunki.Ei kielo oli kiva vihje.BTW olkealla keskellä olevaan karttaan sain vastaussanan vaan ihankuin siitä puuttuisi eka kirjain.
6. Uusi5.5.2017 klo 14:20
Ultsi
Sitä eka kirjainta minäkin mietin
7. Potter5.5.2017 klo 15:29
Ultsi ja Uusi, tarkistakaapa vaan, löytyy se ilman sitä ekaakin.
8. Pähkinänsärkijä5.5.2017 klo 15:36
Ultsi, tässä haettiin "suomalaisittain" translitteroitua muotoa.

Melkein asiallinen tehtävä, lukuunottamatta ylemmän keskiosan aluetta: idioottimaisten SUKUNIMI-vihjeiden risteävien ratkaisusanojen etsintä (vaakasanassa vielä piilokirjain ratkojan riesana) yhdessä 10-kirjaimisen harvinaisen pystysanan sekä puolalaisen kyläpahasen kanssa aiheutti turhauttavaa hakuammuntaa Googlessa
9. kaplas5.5.2017 klo 15:45
Samoilla linjoilla! Mukava ristikko, pl. em.
10. tre5.5.2017 klo 18:04
Hankalaakin hankalampi minulle on alimmaisen harmaan eka sana. En saa miesvalokuvaa sopimaan, en millään. Kyseessä lienee jälleen minua fiksumpi vihje...
11. Pipsa5.5.2017 klo 19:35
Täynnä on. Aloitin alariviltä ja ratkonta sujui sutjakkaasti ohi harmaittenkin. Muutama kinkkinen vihje viivästytti. Googletus vahvisti arveluni. Pidin :-)
12. Masa I5.5.2017 klo 20:01
Morjens !
Muuten Ok, mutta just kuten Pähkinäns.. sanoi : nämä sukunimet ja naisnimet alkaa pikkuhiljaa kyllästyttää.
13. Jiikoo5.5.2017 klo 21:59
tre, tunnistitko valokuvan miehen? En minäkään saanut arvaamaani nimeä sopimaan; piti googlata muilla kirjaimilla! Löytyi kaveri, jonka (taiteilija)nimen voi hyvällä tahdolla yhdistää valokuvaan. Ei ollut minulle tuttu suuruus. Tällaisiahan näissä nettiaikakauden ristikoissa piisaa, tällä laatijalla ainakin – niin puolalaisia kyläpahasia, Keski-Aasian maakuntia kuin etu- ja sukunimiä sieltä tuntemattomimmasta päästä! Pakottaa ainakin minun yleissivistykselläni hakukoneen ja Ristikkorengin käyttäjäksi, vierailemaan Ratkojissa ja nauttimaan jos jonkinlaista ”dopingia”.
14. Jiikoo5.5.2017 klo 22:23
Jaahas, joku ystävällinen sielu näkyy ahkeroineen jo sanavaraston täytettä Ratkojiin tänään! Sen avulla sain nyt lopulta ristikkonikin täyteen. Ilman noita apuja olisi voinut hyvinkin jäädä vajaaksi, ystävälliselle sielulle kaksijakoinen kiitos! Nyt taidan sulkea koneen ja ottaa pienet tirsat.
15. Pipsa5.5.2017 klo 22:30
Tee, Jiikoo. Minä ratkoin ensin sen vasempien harmaiden alimman sanan. Äimistelin, kun sen ukkelin nimen viimeinen vokaali ei ollutkaan se, minkä siihen aluksi olin laittanut. Googlen kuvahausta sain ihan saman kuvan kuin ristikossa on ja vahvistuksen sille, että ukkeli ei olekaan suomalainen. :-)
16. pekkatyttö5.5.2017 klo 23:56
Surkein tekele aikoihin.
Laatija jäähylle häpeämään!!!!!!!!!!!!!!!!
17. Tsot tsot6.5.2017 klo 06:45
pekkatyttö, ei se tarkoita surkeaa tekelettä jos ei pysty ratkomaan.
18. pekkatyttö6.5.2017 klo 08:31
Ratkottu on. Haluatko kysyä jotakin tietämätön tsot? Voin auttaa.
19. Masa I6.5.2017 klo 09:56
Morjens pekkatyttö
? : IÄINEN vihjeen vasemmalla puolella olevan kuvan neljänneksi viimeinen kirjain.
20. Jiikoo6.5.2017 klo 11:43
Masa I, oikein tai väärin, niin minä näen noin lokeroidussa hyllykössä etäisiä yhtymäkohtia entisajan kirjapainojen latomoihin ja intialaiseen yhdyskuntaan.
21. Jiikoo6.5.2017 klo 11:44
Korjaan: yhdyskuntaan ? yhteiskuntaan
22. Jiikoo6.5.2017 klo 11:46
Tämä keskustelupaikka ei näköjään tue nuolimerkkejä vaan muuntaa ne kysymysmerkeiksi.

yhdyskuntaan –> yhteiskuntaan
23. Uusi6.5.2017 klo 12:01
Jiikoo
Kirjapainoista minäkin sen sanan muistin
24. Virkku6.5.2017 klo 12:07
Ristikossa eilisestä saakka yksi ruutu ilman kirjainta. Iäinen-vihjeen vasemmalla puolella olevan hyllykön neljäs kirjain alhaalta käsin minullakin puuttuu. Kaikki vokaalit kokeiltu. Ei tuo intialainen yhteiskuntakaan tunnu sopivan.
25. Virkku6.5.2017 klo 12:13
Selvisihän se puuttuva kirjain ja hyllykön vastaussana. Laitoin sanan loppuosan googleen ja sieltähän se varmistui. JiiKoon kommentista oli ratkaisevasti apua. Kiitos.
26. Pike6.5.2017 klo 17:16
Virkku, olet tyhmä ja täysin vailla yleissivistystä.
27. Jiikoo6.5.2017 klo 19:28
Kukahan meille antaa toistuvasti malliesimerkkejä ns. sydämen sivistyksestä?
28. jykä6.5.2017 klo 20:47
Helppo, Puolan karttaa on mukava tutkia.
29. Jarmo6.5.2017 klo 21:00
Mikähän on tuo esine vinkkiruudussa, jossa ovat myös kattila ja ohutta? Saisko vähän vihjettä...
30. SP6.5.2017 klo 21:34
Jarmo, oli kummarit , sammarit , pipo ja ......
31. Jarmo6.5.2017 klo 23:17
Kiitos, SP!
32. xerxes7.5.2017 klo 10:38
Tuo lehmä alhaalla keskellä jäi mietityttämään, o vai u.
33. Virkku7.5.2017 klo 10:50
No jopas nyt jotakin.
34. Jiikoo7.5.2017 klo 11:38
Xerxes, etkös näe, kuinka lehmällä on suu ammullaan! Vokaali sinne tänne, eipä tuollaisilla asioilla tämän tekijän ristikoissa taida paljon väliä olla.
35. xerxes7.5.2017 klo 12:14
Oli se muuten nykäsessäkin ihan sellaisena miten se ristikkoonkin järjen mukaan tuli.
36. Loimaan Fanni7.5.2017 klo 16:36
Tämänikäinen ei keksi millään järkevää sanaa tartuntaolosuhteisiin eikä tietysti myös ensimmäiseen pystyharmaaseen
37. Jiikoo7.5.2017 klo 21:33
Jos ei hyvä pohjamaalaus niin ehkäpä sitten ihmisen virusperäinen immuunijärjestelmän heikkeneminen on se, joka tuottaa otolliset tartuntaolosuhteet. En tiedä, kun en ole maalari enkä lääkäri.
38. olno8.5.2017 klo 13:17
Korsi tuottaa ongelmia, voisinko saada vihjettä? (Puuttuuko mikä kirjain lähettäjältä?)
39. pekkstyttö8.5.2017 klo 22:53
Kyllä nämä ovat ihan laatijan pukamista saatuja sanoja!
Voisiko laatija mennä häpeämään vaikka nurkkaan
40. Marle9.5.2017 klo 09:08
Ei voisi: istuu jatkossakin työhuoneessaan kunniapaikalla laatimassa meille ristikoita. Omalla tyylillään.
41. kaplas9.5.2017 klo 09:50
Ajatelkaapa lajitoverit, jos Auliksen ristikoita ei enää olisikaan. Mitäs sitten?
42. Eikös9.5.2017 klo 10:13
Aulis ole jo eläkeiässä? Niin taitavat tosin olla hänen faninsakin. Yhdessä pois ja uutta tilalle!
43. Jiikoo9.5.2017 klo 11:22
Minä ainakin olen jo eläkeiässä. Olen ja en ole Aulis-fani. HS:n kk-liitteen auliksia olen ratkonut vaihtelevalla innolla ja menestyksellä parin-kolmen vuoden ajan, mutta perjantairistikkojen kimppuun tohdin ryhtyä vasta muutama kuukausi sitten. Niiden valjuhko graafinen ilmekään suttukuvineen ei ollut oikein kiehtonut.

Laatijan luomukset ovat mielestäni epätasainen sekoitus tavanomaisuutta, hykerryttäviä oivalluksia, kuvasta vaivoin tunnistettavia julkkiskasvoja tai eksoottisia kapineita ja väkinäisen teennäisiä limboja. Nykymuodossaan ne vaativat (ainakin minulta) ahkeraa nettityökalujen hyödyntämistä. Iso osa haettavista erisnimistä on sellaisia, ettei kaikkien voi millään olettaa kuuluvan kenenkään yleissivistykseen. Nykyistä aulistelua voisikin varmaan luonnehtia akronyymillä CACPS (= computer-aided crossword puzzle solving). Jaksan olla siitä kiinnostunut toistaiseksi, mutta en tiedä, kuinka kauan.

Kaikkein parhaiten viihdyn piilosanojen parissa, suosikkeinani parivaljakko Vuokila/Oskala. Piiliksiä vain on valitettavan vähän tarjolla (ainakin varsinaisten ristikkolehtien ulkopuolella). SK:n viikoittainen pläjäys on pakollinen missio, mutta esim. IS ristikkoekstroineen tarttuu mukaan lehtitelineestä vain satunnaisesti.

Pelkästään ristikkoihin keskittyviä julkaisuja (Pelikaanit, Iisakit...) en ole toistaiseksi oppinut ostamaan.

Arkipäivittäinen Ilmais-Metro tarttuu kauppareissuilta mukaan kaksin kappalein. Ratkomme sen pikaristikon vaimon kanssa kilpaa, enkä voi koskaan olla etukäteen varma voitostani. Visaisista ristikoista ei siippani jaksa olla kiinnostunut, vaikka asia tuskin on potentiaalista kiinni.
44. Jondalar9.5.2017 klo 12:07
Hyvin kirjoitit, Jiikoo! Tuollaisesta sujuvasta kynän käytöstä minä pidän.

Itse olen ratkaissut Auliksen laatimia Hesarin ristikoita jo yli 30 vuotta. Välillä oikeastaan vain kyseisiä ristikoita. Olen siitäkin täällä kertonut silloin kun keskustelu oli oikein vilkasta. Kustakin ristikosta kertyi nopeasti noin 300 kommenttia. Siihen nähden keskustelu nykyisin on melko vaisua.
45. Jiikoo9.5.2017 klo 13:30
Kiitos mieltä lämmittävistä kehuista, Jondalar! Olen pannut itse merkille nimimerkkisi oman sanankäytön sujuvuuden jo vuosia sitten mm. Suomi24-keskustelupalstoilla. Itse olen mesonut siellä vain multinikkarina, mihinkään yksittäiseen nimimerkkiini takertumatta. Osaavan kirjoittajan antama tunnustus joka tapauksessa tuntuu hyvältä.
46. Rampe9.5.2017 klo 14:04
Taitaa olla myös niin, ettei ole suurta tunkua laatimaan joka viikko Hesarin perjantairistikon tasoinen ja kokoinen ristikko.
Parhaimmillaan Auliksen ristikot ovat idealtaan ja toteutukseltaan loistavia, mutta tusinatavaraa tulee pakostakin tuollaiseen ristikkomäärään.
Myönnän kyllä hermostuneeni monta kertaa varsin kyseenalaisiin erisnimiin. Myös, etsiessäni yli miljardin asukkaan Intian kartalta sopivaa kylää, olen päättänyt ettei minun tarvitse tietää asukasmäärältään Läyliäistä pienempiä.
Ei siinä mitään oivalluksen tunnetta tule, jos kylän sattuu löytämään.
Ensi perjantaiaamuna olen kuitenkin takuuvarmasti uuden Hesarin ristikon parissa.
47. GR9.5.2017 klo 15:56
Saako joku selvää kaakonkulman ohutta-ruudussa olevasta vasemmasta kuvasta? Minulla on vain mustaa.
48. Potter9.5.2017 klo 16:51
GR, kyllä tuolle vielä ainakin kesällä on tarvetta.
49. Kirsikka10.5.2017 klo 21:15
Jiikoota kiittelisin: en ikinä olisi tiennyt laatikoston kirjapainoon liittyvää nimeä. Intia-vihje on mainio. Mulla on nyt semmonen ongelma, että digihesarin näköislehdestä löydän kyllä ristikon ja tulosta- käskyn. Mutta kun se tulostaa sen EDELLISEN, Minne mennä -sivun, kun sivut ovat samalla aukeamalla. Nyt joudun ratkomaan kuvakaappauksen tulostetta, ja se on suttuinen, joudun tarkistamaan ruudulta, ja se on hidasta. Oletteko muut saaneet tulostettua
ristikkosivun?
50. TU10.5.2017 klo 21:30
Minusta Auliksen ristikot ovat oikein mukavia, ei haittaa pienet googlettamiset. Usein ovat erittäin hauskoja, teemalliset varsinkin, piilokuvat, anagrammijutut ja myös tapahtumaristikot, joissa en todella kaipaa kronikoita, joista puhutaan. Hauskempaa on kekata itse.
51. iso S11.5.2017 klo 11:17
Kirsikka, kun klikkaat sen "Tulosta sivu", sinulle aukeaa mitä luultavimmin tulostuksen ohjausikkuna. Digihesarin käsityksen mukaan lehden aukeama on se tulostettava sivu, mutta printterin mielestä aukeaman vasen sivu (minne mennä) on ensimmäinen sivu ja aukeaman oikea sivu (ristikko) on toinen sivu. Kysymyksestä päätellen olet ehkä pelännyt että valinta "Kaikki" printtaa koko lehden ja olet valinnut ohjauksen "Sivut", jossa Mistä - Mihin oletusarvona on 1 - 1. Silloin todellakin saat sen Minne mennä -sivun ja ristikko jää saamatta. Jos valitset "Kaikki", printteri tulostaa kaksi paperia, aukeaman molemmat sivut. Kun valitset "Sivut", MIstä = 2 ja Mihin =2, saat pelkän ristikon.

Pelkkää onnea ja autuutta printatun ristikon ratkonta ei ole, riippuu tietysti jonkin verran printterin laadustakin. Yleensä monien kuvavihjeiden sisältöä joutuu arvailemaan ja välillä tihrustamaan näytöltä apua (aina sekään ei auta). Joka tapauksessa kannattaa yrittää tähdätä parhaaseen saatavilla olevaan laatuun. Siis, ennen kuin päästät printterin valloilleen klikkaamalla Ok, klikkaa Ominaisuudet ja valtise tulostuslaaduksi Paras. Ei siinä kovin suurta eroa normaaliin ole, mutta joskus se pieni ero voi olla ratkaiseva.
52. mummo 80v.11.5.2017 klo 11:34
Putosin kärryiltä. Ihan ylhäällä keskellä vihje -lasi en pääse eteenpäin
kun korissakin on "lasipulloja". Apua tarvis.
53. Jiikoo11.5.2017 klo 12:06
mummo 80v. : oma ristikkoni ei ole enää käsillä, mutta luulen muistavani, mistä puhut. Olet mielestäni tulkinnut esineet ja niiden raaka-aineen aivan oikein. Nuo esineet vain taitavat vielä ennen pitkää muuttaa olomuotoaan raaka-aineen pysyessä sellaisenaan.
54. Rampe11.5.2017 klo 12:18
Lasi, minkä alkuosaa kysytään, on käytössä ikkunoissa ja pöytälevyissä.
Haettu sana tarkoittaa myös kovaa heittoa ja esiintyy aika usein ristikoissa.
55. Jiikoo11.5.2017 klo 12:40
Taisinkin siis muistaa väärin, pahoittelen! Jossakin aivan tuoreessa HS:n ristikossa oli selvästikin lasipulloja sisältävä kori ja luulin nyt olevan puhe siitä. Ristikkoni olin jo postittanut, niistä kopioita ottamatta, enkä ole HS:n verkkoversion tilaaja. Paperilehti minulle on tullutkin jo viidettäkymmentä vuotta.
56. Rampe11.5.2017 klo 13:15
Jiikoo, kyllä siinä oli kaksi lasivihjettä, toinen vaakaan ja mummon hakema pystyyn.
Pystysana esiintyy usein monikossa kuvavihjeessä missä on kaksi pesäpalloa lennossa.
57. Pike11.5.2017 klo 13:19
Kirsikan ja mummo 80v.:n ei pitäisi edes yrittää saada näitä Hesarin ristikoita täyteen. Olette tämän sivuston pahimpia älyvajaita tumpeloita joka ainoan viikon lopulla (viimeistään ke-to). Ettekö voisi jo vihdoin antaa periksi ja aloittaa niistä lasten ristikoista, joita joissakin lehdissä julkaistaan. Vaikka voi olla, että nekin käyvät yli ymmärryksenne. Kirsikka, tietokonekurssille kiireesti hop hop, ja luetun ymmärtämisessäsi (älyssäsi) on jotakin pahasti vialla, jos et koneen ohjeita ymmärrä. Voi että pistää vihaksi teidän kaltaisenne pölkkypäät! Ja iso S jaksaa esittää laupiasta samarialaista.
58. Rampe11.5.2017 klo 13:21
Täysijärkisen tekstiä?
59. iso S11.5.2017 klo 16:18
[Jos närästää niin voi pyytää happamuuden alennusta laupiaalta samarinilaiselta]
60. mummo 80v.11.5.2017 klo 19:19
Paljon kiitoksia Rampe ja Jiikoo ,olette aarteita.
61. Kirsikka11.5.2017 klo 19:45
Kiitos, iso S.Kärsivällisiä neuvoja, teetköhän sitä työksesi? Aiemmin, kun printtasin "kaikki", tulostus ilmoitti "3 paperiarkkia", printtasi yhden tyhjän, Minne mennä -sivun sekä ristikon. Nyt tulostus ilmoittaa "2 paperiarkkia", printtaa yhden tyhjän ja Minne mennä -sivun. En ole itse vaihtanut mitään asetuksia. Näin käy myös, jos valitsen sivut 1-2 tai 2-2. Jos valitsen 1-3, "sivuviittaus on rajojen ulkopuolella." Yritin myös tallentaa sivun nimellä. Sit ku hain sen resurssienhallinnan kautta, "odotetaan palvelinta..."
pyörii ikuisesti, eikä sivu tule näytölle. Tarttee taas vaan pölliä ristikko kirjastosta...
62. Heleena12.5.2017 klo 09:56
Puolan karttaa olen tutkinut-kaikki piirikunnatkin Googlesta. En löydä tuota paikkaa eikä se hyllyjuttu siis aukea myöskään.
63. ep12.5.2017 klo 10:36
Minä en saa mitään vihjeeseen (oikea reuna ) miehen jalat
+t. Aivan ulkona pystyt ei auta.
64. Pike12.5.2017 klo 11:04
ep, taasko pulmia? Niitä näyttää sinulla riittävän. Mikset jo luovuta, kun älysi ei riitä?
Heleena, ei täältä apuja pyydellä. Korviesi välissä pitäisi olla ratkaisu. Häpeä!!!
65. iso S12.5.2017 klo 11:24
Kirsikka, en tee sitä(kään) työkseni enkä ole pc-asioissa mikään ihmeguru. Uskon silti "tiedon tasaamiseen", eli jos henkilöllä A ei satu olemaan jotakin tarvitsemaan tietoa ja henkilö B luulee tietävänsä ja pystyy sen pienellä vaivalla kertomaan, niin miksipä ei kertoisi? Sehän on toisaalta ihan itsekästä: autetuksi tuleminen lisää ihmisten auttamishalukkuutta ja näin parantaa mahdollisuutta saada itse apua sitten kun sitä tarvitsee.

Nyt minun kikkavarastoni on melkein tyhjä. Mieleen tulee enää kaksi mahdollista syytä. Tarkista sieltä printterin ominaisuuksista, että paperikoko on A4 ja tulostussuunta on pysty.

[Ettei avomielisyyteni määrää liioiteltaisi, täsmennän että tuo tiedon tasaamisen halu ei koske ristikoita, joiden palautusaika on kesken. Yksityisesti voin neuvoa, mutta tällaisella julkisella palstalla se ei ole mielestäni sopivaa. Sen verran täytyy kunnioittaa laatijaa, julkaisijaa ja kilpatehtävän ideaa. Jos tarkoitus olisi että vastauksia paljastetaan julkisesti, niin ristikko ja sen ratkaisu julkaistaisiin samassa lehdessä.]

Ai niin, se"tallenna sivu nimellä". Kuulostaa siltä että olet klikannut hiiren oikealla näppäimellä ja valinnut vaihtoehdon "tallenna sivu nimellä". Silloin tallentuu linkki nettisivuun. Oikea temppu on se, että klikkaat ristikkoa hiiren vasemmalla näppäimellä, jolloin tuo sivu tulee valituksi ja suurenee. Sitten klikkaat ristikkoa hiiren oikealla näppäimellä ja valitse "tallenna kuva nimellä". Kuva tallettuu haluamaasi kansioon valitsemallasi nimellä (oletusarvo canvas) png-muodossa ja sen pitäisi löytyä ja aueta resurssienhallinnalla.
66. Pike12.5.2017 klo 11:56
iso S, ei Kirsikka tuota ymmärrä.
67. Kirsikka12.5.2017 klo 17:12
Kylläpä mun kannatti kysyä ja olla noin perinpohjainen, ison S:n neuvolla sain nyt tulostettua siistin kopion. Olin sen aiemmin osannut tehdä, mutta jotenkin unohtanut, että pitää tallettaa png:ksi. En ikimaailmassa olis osannu sitä enää tehdä, korkeintaan vahingossa olisin osunut oikeaan eri keinoja kokeillessani. Lienee tästä hyötyä muillekin. Olet, iso S, tainnut tämän neuvoa tällä palstalla aiemminkin. Suuri kiitos.
68. iso S12.5.2017 klo 18:51
Meillä oli aikoinaan penkkariajelulla hyvä motto: ei pidä vaipua epätoivoon tai muihin synteihin. Ole hyvä vaan ja lausutaan kahteen ääneen (synkronointi ei onnistu etänä): härpätihää!
69. Eno13.5.2017 klo 10:04
Luin jonkun kysyneen noista miehen raajoista +( oikealla -vankkoja vihjeestä vasemmalle vaakaan)
ei aukee ja se toinen kysyjäkään ei ole saanut vinkkiä. Odottelen!
70. maatu13.5.2017 klo 10:04
Apua! Ainakaan 3 vuoteen en ole Hesarin Aulista ratkonut. Viime viikolla sain ystävältäni tuliaisena tämän ristikon. Kaikki meni aluksi hyvin, mutta nyt on melkein viikon ajan ollut yksi musta aukko: oikealla aika ylhäällä oli se kiva vihje EI KIELO. Siitä oikealle puuttuu aika monta ruutua. Auttaisi varmaan, jos keksisi 7-kirjaimisen miehen. 4 viimeistä kirjainta on paikallaan ja luultavasti oikein. Myös "ei kielon" toiseksi viimeisestä kirjaimesta alkava 4-kirjaiminen sana on ??? Mikä se musta on? Pelkkä tahra, enkeli vai joku saari. ei ymmärrä vihjeitä. toivottavasti kaikki eivät ole vielä lähettäneet. Epätoivoinen.
71. Virkku13.5.2017 klo 10:40
maatu. Auttaisi varmaan ratkaisevasti, jos vihjeestä KAUPALLINEN alas saat oikean tosi helpon vastaussanan. Miehen nimeä ei etsitä, ja " saari" on kiinni mantereessa.
72. maatu13.5.2017 klo 11:21
Kiitos Virkku!
Lähetetään.
73. jorge13.5.2017 klo 11:52
Ei avaudu tuo ei kielo. Ratkojissa on vastaus, mutta en silti tajua...
74. Riku13.5.2017 klo 22:02
Enpä löytänyt Puolan kyläpahasen nimeä kuin en myöskään ymmärrä vihjettä Intian kastijärjestelmän osuudesta. Sitä mieltä olen, jotta suksikoon Lehto suolle ristikoitaan räpel-
tämään. Yksikkö Janette on monikossa Janettet.
75. Pipsa14.5.2017 klo 00:14
Jorge. Lehdon monesti käyttämä kompa: Muuttaa vihjesanasta yhden konsonantin ja kun vastaussanasta muutat sen saman konsonantin saat sen sanan, jota tavoitellaan. Tällä viikolla aika saman tapainen kompa: Kaikkien tunteman piirtelijän sukunimi typistettynä on vihjeenä ja ratkaisuna samalla lailla typistetty etunimi. :-)
76. Rampe14.5.2017 klo 05:22
jorge, hiili ja lotta ovat molemmat jylsijöitä.
77. Hildu16.5.2017 klo 11:13
En ole koskaan aiemmin kirjoitellut tänne mitään. Käyn katsomassa tätä palstaa muutaman viikon välein. Moni kysyy täällä apuja tosi helppoihin kohtiin heti kun lehti on ilmestynyt ja toiset taas viisaana vastaavat monta kertaa väärin. Nyt on pakko kommentoida, että Pipsa selitti 14.5. EI KIELO- vihjeen Jorgelle väärin, kun taas Rampe vihjaisi aivan oikein. EI KIELO-vihje ei liity millään tavoin kenenkään etu- eikä sukunimiin. Ristikon lähetän joka viikko omin avuin täytettynä, pidän siitä että oivallan itse. Hyvää kesän odotusta kaikille.
78. Arialisa16.5.2017 klo 18:10
Seinäkasti=hyllykkö? Ruisma=sukunimi tisu ruudukossa? Saitteko samaa, tai ovatko oikein?
79. Rampe16.5.2017 klo 18:54
Hildu,
Pipsa taisi puhua kahdesta eri vihjeestä. Kyllähän tässä oli saman konsonantin vaihtamisesta vihjeessä ja ratkaisussa kyse.
Muuten, mitä yhteistä on Lemulla ja Löyhkällä?
80. kaplas16.5.2017 klo 20:06
Tykännevätkö lokista?
81. Pipsa16.5.2017 klo 22:04
Hildu. Tervetuloa uutena. Voisitko nyt kuitenkin lukaista uudestaan oikein ajatuksen kanssa sen mitä minä kirjoitin vihjeestä "kielo". Lukaisepa ja funteeraa. :-)
82. miisu17.5.2017 klo 10:28
Vieläkään ei ole tullut vinkkiä keskioikealla oleviin miehen jalkoihin+t
jotain on minulla pielessä?(vankkoja vihjeen vasemmalla)
83. Jondalar17.5.2017 klo 10:38
Älä katso jalkoja. Katso mitä tehtävää hän suorittaa.
84. miisu17.5.2017 klo 10:50
Kiitos Jondalar avusta.
85. Ananias17.5.2017 klo 15:30
Kaukalon kanssa samassa ruudussa seisoo kuvavihjeenä ilmeinen makkilaitos?
Voinemmekohan olla aivan varmoja, ratkaisusanassa kun kököttää kaksi piilokirjainta, ettei ratkaisussa haetakaan vessan rakennusmateriaalia, vaan entistä käyttötarkoitusta (puimahuone)?
86. rajan Shamra6.12.2017 klo 15:31
Lainaus: 21. Jiikoo 6.5.2017 klo 11:44
Korjaan: yhdyskuntaan ? yhteiskuntaan


Lainaus: 78. Arialisa 16.5.2017 klo 18:10
Seinäkasti=hyllykkö? Ruisma=sukunimi tisu ruudukossa? Saitteko samaa, tai ovatko oikein?
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *