KESKUSTELUT > RISTIKOT > IS VIIKONLOPPU 29.4.-1.5.2017

9243. IS Viikonloppu 29.4.-1.5.2017

IS Viikonloppu 29.4.-1.5.201728.4.2017 klo 15:52
Vappuajan kolmen pallon kovistekijät ovat Antti Skyttä ja Heli Kärkkäinen. Ison kahden tonnin aukeaman keskismiinusristikon ovat tehneet Erkki Vuokila ja P. A. Manninen.
2. Pr29.4.2017 klo 12:43
Pahis on. Eipä nyt ole huumorillakaan helpotettu. Yli puolen välin olen päässyt, mutta valitettavasti loppu ei edes häämötä vielä. Noh, onhan tässä aikaa...
3. Juha N29.4.2017 klo 13:20
Onkohan vihjeessä -RTA pieni ajatus- tai toteutusvirhe viivan sijainnin suhteen?
4. Pr29.4.2017 klo 14:27
Tulihan se valmiiksi, tai ainakin täyteen. Tuo -RTA ja joku muukin kohta jäivät vaille selitystä, ainakin toistaiseksi. Mutta kun pääkuvan lausekkeet vaikuttavat ihan järjellisiltä, on kupletin juoni minulle jo kyllin selvä. Mistä tulikin mieleen vappu, jota toivotan kaikille.
5. Joutilas29.4.2017 klo 17:07
Suattaa Juha N olla viivan kanssa oekeessa,jollei sitte ole viärässä.Mukavan mutkikashan tämä oli.Ihan niinkuin tippaleipä.Kävi munkki,että ratkesi.Simasuuksi suli hapannaamakin.
Vaivatonta Vappua kaikille ja kiitokset tekijöille.
6. Rampe30.4.2017 klo 09:40
Pahempiakin Skyttiä on vastaan tullut.
Ei silti tämäkään yhdeltä istumalta ratkennut, vaan pääkuvan alapuolella muutama ruutu jäi odottelemaan tätä aamua.
-RTA jäi nyt ymmärtämättä, on siinä sitten virhe tai ei. Oikea ratkaisusana siinä minulla kuitenkin lienee.
7. Tuomas L.30.4.2017 klo 10:49
Koska tuo vihje vaikuttaa virheelliseltä, on varmaan sallittua auttaa tämän verran: vihjeen oikeaoppinen muoto olisi kai RTA -. Vaikeahko vihje minusta silloinkin.
8. Jaska30.4.2017 klo 11:10
Koska kaksi suomenmestaria arvelee ko. vihjettä mahdollisesti virheelliseksi. lienee myös riviratkojalla lupa lausua mielipiteensä ennen lähetysajan päättymistä. Vihjeen tulisi olla viivaton: RTA.
9. anna h30.4.2017 klo 11:32
Minä komppaan Tuomas L:n tulkintaa, jos viivan paikka on lopussa, on vihje selkeä. Tämä oli mukava kovis, kiitos taas Skytälle,ja nytpä voi alkaa vapunvieton ; ) Hauskaa vappua kaikille kovisystäville!
10. Joutilas30.4.2017 klo 11:47
Mielestäni RTA vihjeessä pitäisi olla kaksi viivaa ja neljä pistettä.Kukin voi sijoitella ne mielensä mukaan.Olisiko tässä järkeä eli ei?Edellisiin nojaten anon armahdusta minäkin tälle "paljastukselle".
11. Tarja30.4.2017 klo 23:32
Minä olen Jaskan kanssa samaa mieltä, eli RTA ilman viivaa toimii parhaiten.
12. Rampe1.5.2017 klo 07:14
Jaskan ja Tarjan kannalla olen minäkin, nyt kun vihjeen lopulta tajusin.
13. Joutilas1.5.2017 klo 08:45
Epäilenpä,että RTA:n löytyy monta mahdollisuutta.Silloin viivan paikka,tai viivattomuus määräytyy ratkaisu sanan mukaan vastaus sanan pysyessä muuttumattomana.Itse olen löytänyt kaksi versiota.Suatan jälleen olla viärässä.
14. Eki1.5.2017 klo 08:47
Ristikon anatomiassa Antti kertonee "koko totuuden".
15. Tarja1.5.2017 klo 10:23
Joka tapauksessa erittäin onnistunut kovis-ristikko. Tarkoittaen sitä, että oli vaikea, muttei mahdoton. Kaikki ratkaisusanat olivat lopulta (ainakin minulle) järkeenkäypiä. Tykkäsin!
16. Pr1.5.2017 klo 11:11
Nyt ei minullekaan jäänyt enää (muita) selvittämättömiä kohtia. Tuntui pahemmalta kuin ehkä lopulta olikaan, mutta sehän näiden kovisten suola onkin. Unohtui tekijöiden muistaminen eilen, eli kiitos hyvistä vihjeistä ja tasokkaasta kuvituksesta!
17. O1.5.2017 klo 16:14
Minulle vaikein ristikko, jonka olen täyttänyt. En myöskään ole varma, että onko edes oikein, sillä on vielä muutama kohta, josta en ymmärrä vastausta, joka tuli vihjeestä.
Vapunpäivää vaan kaikille. ;)

Kiitokset tekijöille!
18. Mettalo9.5.2017 klo 13:07
Joko saa kysellä vihjeitä? Minulla puuttuu pääkuvan alapuolelta HYVÄ-ÄÄNISIÄ, LAULANUT GEORG OIRIS! KYMPEISTÄ VIIMEISIN . Noilla pääsisin loppuun...
19. Pr9.5.2017 klo 13:17
AMATIT
TIRINÄ (skytismi)
TAINIO
20. O9.5.2017 klo 13:21
Haluatko suorat vastaukset vai vihjeet.
21. Pr9.5.2017 klo 13:23
Koko hoito onkin jo selitettynä ristikon anatomiassa! Suosittelen tutustumaan.
22. Tuomas L.9.5.2017 klo 13:33
Antti pohdiskelee anatomiassa vihjettä -RTA ja päätyy käsittääkseni siihen, että muodot -RTA, RTA- ja RTA ovat kaikki jollain tavalla väärin. Oma ehdotukseni vihjeen muotoiluksi ei ollut kuitenkaan RTA-, vaan RTA -, ja olen edelleenkin sitä mieltä, että se on ellei oikea, niin ainakin oikeampi kuin mikään noista kolmesta muusta.
23. Mettalo9.5.2017 klo 13:56
Kiitos Pr, noilla se ratkesikin helposti ja kävin tarkastamassa vielä anatomiasta. Nuo skytismit on minulle vielä ihan silkkaa Kauderwelsch!
24. Antti Skyttä9.5.2017 klo 15:17
Tuomas L.:lle:

Omassa pohdinnassani en pitänyt mitään noista vääränä. Niissä on kaikissa hiukan eri lähtökohta. Mielestäni ne kuvaavat hyvin sitä, kuinka monilla tavoilla vihjeen voi rakentaa. Varmistin etukäteen Kielosesta, että oikea ilmaisu on varta vasten, kahtena eri sanana.
25. Täyttelijä9.5.2017 klo 19:42
Kiitos selvennyksistä anatomiassa. En ollut lähelläkään kokoratkaisua mutta oppia ikä kaikki. Veripaikka jäi vähän kaivelemaan, kun se on ilmeisesti ihan lääketieteellinen termikin. No, merkityksiä on monia.
26. Jukkis9.5.2017 klo 20:25
Anatomiassa on että
IRLAND => JILL
Onko anatomiassa painovirhe vai oliko vihje tosiaan noin?
27. tapio9.5.2017 klo 20:33
Minäkin aloin tätä ratkomaan. Paljon keskustelua -RTA.

Minusta "-RTA -" olisi ollut se oikea, kun kerran kirjoitetaan "varta vasten" erikseen ja loppuosan alkua kysytään (VA + STEN), mutta VA sopii myös alkuosaan. Pelkkä "-RTA" on mielestäni selvästi vajaa.

VERIPAIKKA oli mainio
28. Jukkis9.5.2017 klo 21:25
Ai niin, ristikkohan on tuolla saatavilla. IRELAND siellä on.
29. tapio9.5.2017 klo 23:13
Selityksessä pieni kirjoitusvirhe.

Tarkennus omaan kommenttiini no 27, jonka huomasin itsekin vähän sekavaksi. Tarkoitin sitä, että "-RTA" on vajaa siksi, että sanonnassa "varta vasten" "-RTA" liittyy sanonnan väärään puoleen eli sanaan "varta" eikä ratkaisusanaan liittyvään puoleen "vasten". Vain muodossa "-RTA -" tulee esille

a) on kaksi sanaa
b) molemmista sanoista otetaan pois sama pala
c) poisto kohdistuu haluttuun ratkaisusanaan

En tiedä, ymmärsikö nyt kukaan, mitä hain takaa, mutta epäilijät vihjeen oikeellisuudesta, olivat oikeutettuja.

Osallistun ratkojana vain Ristikon anatomia -osioon laitettuihin tehtäviin, jos joku ihmettelee, miksi nyt kommentoin.
30. Tuomas L.10.5.2017 klo 11:02
Tällä kertaa tapiolta ihan asiallista juttua. Otan nyt itse vielä kerran kantaa tuohon RTA-juttuun. Mielestäni asia havainnollistuu, jos ajatellaan, että kyseessä olisikin helppo ristikko, jossa ratkaisusana on VASTEN. Mikä seuraavista olisi tällöin paras vihje?
VARTA -
VARTA-
VARTA

Ensimmäinen on paras, vai mitä? Toinen on ymmärrettävissä enkä valittaisi siitä ristikossa, mutta tarkkaan ottaen se on hieman väärin, koska varta vasten ei ole yhdyssana. (Ristikon fontissa ei välttämättä edes kunnolla näy, onko vihjeessä välilyönti vai ei.) Kolmas ei mielestäni käy, mutta ehkä jotkut ovat eri mieltä.
31. Jaska10.5.2017 klo 11:33
Patrempi kuin tavuviivainen RTA- on vastaavissa tapauksissa: vihje sanaväli ajatusviiva. Taui ajatusviiva vihjeen alle.

Kertokaapa näppäimistöekspertit, miten rivin alallaitaan tulevan pitkän viivan saa rivin keskelle. Kiitos. .
32. iso S10.5.2017 klo 12:04
Eipä taida näppäineksperttien keinot riittää, jos tarkoituksena on saada se ajatusviiva rivin keskelle täällä. Ristikkoa käsin kuvittavalla ongelmaa ei ole, sen kun vain piirtää ajatusviivan riivin keskelle. Koneellisesti kuvittava voi naputella sopivan määrän välilyöntejä eteen. Kuvittamista voi tehdä eri ohjelmilla ja joissakin voi olla muotoilumahdollisuus "keskitä rivi". Tänne voi yrittää niitä etublankkoja, mutta turha toivo, systeemi syö ne. Merkistössä ei taida olla muita näkymättömiä merkkejä kuin välilyönti.
33. tapio10.5.2017 klo 12:35
29-30. Tuomaksen logiikka ihan ok. Itse laitoin viivalle sekä ajatusviivan merkityksen että osoittamaan puuttuvaa sanan osaa - näistä jälkimmäinen ei ollut tarpeen.

VARTA / RTA ei mielestäni myöskään käy, koska kyse ei ole synonyymistä vaan sanonnan kahdesta osasta.

Muutamassa kohdin jäi huomaamatta sanojen lyhentäminen, mutta ihan kuriositeettina

KYMPEISTÄ VIIMEISIN > TAINIO
olisi voinut vuonna 2013 tulkint suoranakin vihjeenä, sillä

"HJK Helsinki | Helsingin Jalkapalloklubi | HJK.fi: Kymppipaita Tainiolle
https://www.hjk.fi/uutiset/1-1514/joukkueet
8.4.2013 - Teemu Tainio pukee tulevalla kaudella päälleen HJK:n kymppipaidan. Suomeen pitkän tauon jälkeen palannut "Tornion terrieri" on nähnyt ..."

Huomasin vasta äsken tarkistaessani asiaa, että enää tuo ei pidä paikkaansa, sillä Teemu ei pelaa enää, joten ei hänellä enää tuota kymppipaitaakaan ole päällänsä.
34. ++juh10.5.2017 klo 13:55
Onnistuuko?
– lyhyt ajatusviiva (n-viiva, en dash)
— pitkä ajatusviiva (m-viiva, em dash)
35. ++juh10.5.2017 klo 16:09
Vai olikos Jaskan tarkoitus saada viiva sisennettyä? (Onnistuuko?)
                            – ajatusviiva
                            _ alaviiva
36. iso S10.5.2017 klo 19:22
++juh on guru, tämä ukko on huru-
                            –
37. iso S11.5.2017 klo 11:52
Suomalainen ei usko ennen kuin näkee, joten epäilin että näkymättömiä merkkejä ei ole. Kuten edellä näimme, kyllä on. ++juh käytti merkkiä, jonka numeroarvo on 160 ja minä apinoin suoritusta kopioimalla samaa merkkiä riittävän määrän.

Excelillä testattuna näkymättömiä ovat merkit, joiden numeroarvo on 2, 9, 10, 13, 28, 29, 30, 31, 32, 129, 141, 143, 144, 157 tai 160. Joillakin niistä saattaa olla sivuvaikutuksia. Esimerkiksi 10 on rivinvaihto (LF, line feed) ja 13 paluu rivin alkuun (CR, carriage return). Parempi olla kokeilematta noita eri vaihtoehtoja täällä, kun erityistä hyötyä moisesta testailusta ei liene.

Joissakin tilanteissa tuo 160-temppu voisi olla hyödyllinen, mutta sen käyttökelpoisuutta rajoittaa se että täällä käytetyssä fontissa merkit eivät ole tasalevyisiä. Tarkka kohdistaminen on mahdotonta ja käytännössä mahdollisesti riittävän tarkka kohdistaminen hankalaa.

Esimerkki merkkien leveyserosta: 30 i-kirjainta, 30 S-kirjainta, 30 välilyöntiä ja 30 160-merkkiä:
iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii—
SSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSS—

                               —
"160" näyttää ainakin Excelin oletusfontilla ja täällä ennen lähettämistä olevan välilyönnin kanssa yhtä leveä, leveämpi kuin i ja kapeampi kuin S.
38. iso S11.5.2017 klo 11:54
... ja kuten aiemmin ennustin, rivin alussa olevat välilyönnit katosivat.
39. Hannu11.5.2017 klo 19:56
Ei kasvanut nyt Skytän joulun ajan pahisristikon jälkeen kesken olevien pino, tosin tämä oli vasta toinen joulun jälkeen, mutta silti. Muutama siellä on kesken mutta en ole viitsinyt edes anatomiasta luntata, katsotaan ratkeavatko ajan myötä omilla oivalluksilla.

Tämäkin odotutti aikansa alkuunpääsyä ja uskallusta laittaa ratkaisusanoja kun ennakkoasenne on jo niin varovainen, että Skytältä voi odottaa mitä tahansa. Täysin selvänkin, tai ainakin todennäköisen ratkaisun kohdalla alkaa epäröimään jotakin harhautusta.

Haastetta on Skytällä aina kerrakseen kuten Pitkälälläkin, jonka pitkää poissaoloa IS-Koviksista hieman ihmettelen. Toivottavasti paluu kuitenkin jossakin vaiheessa tapahtuu myös Iltiksen kovisratkojien iloksi.
40. tapio11.5.2017 klo 20:14
Viimeisimmistä koviksista Viitamäen PuPe 3/2017 ristikko oli aikaavievempi. Anatomia selvitti hyvin ongelmakohdat - paitsi että Tuomas L. selitti yhden kohdan paremmin. Aidosti haastava tämä kyllä oli.
41. Hannu11.5.2017 klo 21:21
Ehkä olisi ollut parempi olla sanomatta yhtään mitään... IS-Viikonlopun keskustelukin johdetaan PuPe-ristikoihin, joille on omat säikeensä. Ajattelin, että tapio olisi Ylläpidon selvistä ohjeista jotakin oppinut...ei kuitenkaan siltä näytä. Harmi. Sanon ainakin Hyvää Yötä tässä vaiheessa...
42. Tapio11.5.2017 klo 23:13
En nyt ollut johtamassa toiseen säikeeseen, mutta vain vertasin kahta saman firman vastuulla olevaa ristikkoa toisiinsa. Kai sitä voi tehdä, vaikka eri lehdistä ovatkin? Tämä oli vain minun mututuntumani, ei sen kummempaa.
43. Jaska12.5.2017 klo 07:38
Järkiijuttua Tapiolta isolla T:llä. Pyri tapio jatkossa harjoittamaan samaa kulttuuria pienelläkin. Antagonistisi muistakoot kuitenkin, että eihän sitä aina voi onistua. Eivät hekään voi.
44. Tapio12.5.2017 klo 07:57
Siinä mielessä nämä Ristikon anatomia -osaston ristikot ovat mielenkiintoisia, että ne ovat pääosin Antti Skytältä. Hänen ristikkojaan itse kohtaan muissa lehdissä vähän, sillä PuPessa niitä ei tapaa ja SK:ssa harvakseltaan (en edes muista koska viimeksi, mutta kai niitä sentään joskus siinä lehdessä on ollut). Iisakin ristikoiden albumissa tullut toistaiseksi kerran vastaan. Kyllä tämänkertainen PuPessakin olisi ollut kolmoskategoriaa - yritin vain saada esim. Tuomas L:n tai Jaskan kommentoimaan, miten suhtautuu viittamaani Viitamäkeen tai muihin pahiksiin.
45. seurailija12.5.2017 klo 08:13
Tähänkö sinä Jaska todellakin halusit kannustaa? Minusta tässä viestissä on virheitä, joita Tapiolle ei pitänyt tehdä tai mistä hänelle on kimmastuttu. Kuten iänikuinen vaikeusastevertailukysely. Vaikka puhutaan ristikoistakin, puhutaan pääosin Tapiosta.

Tietääkseni monia ärsyttää myös se, että Tapio on tuonut alalle rahaa vain Pupen tilauksesta.

Nyt ärsyttää, että ärsyynnyin kirjoittamaan tämän.
46. Tapio12.5.2017 klo 08:37
Vaikeusasteista keskustellaan kaikissa IS-säikeissä enemmän tai vähemmän - ja tehdään vaikeusastevertailujakin, kuten on tässäkin säikeessä on tehty. Utsin kokemuksia Skytän ristikoista yleisesti - mutta itse asiassa Rampe antoi siihenkin vastauksen (komm. 6). Sikäli 44. oli turha, että itse asiassa epäsuorasti sain jo vastauksen kysymykseeni ja enemmänkin etsin vielä vahvistusta näkemykselleni mainitsemiltani henkilöiltä. Se vaan tuntuu hassulta, että jos minä esitän vaikeusastevertailuja, siihen puututaan kärkkäästi, mutta jos joku muu niin tekee, kommenttiin ei välttämättä reagoida lainkaan.
47. Mut ku muutkin.12.5.2017 klo 12:20
???
48. iso S12.5.2017 klo 14:04
Kiitos anatomiasta jälleen kerran, se on palveluasennetta parhaimmillaan.

Yksi selityksistä: JÄÄTIKÖIDEN SEASTA => YMER; kyseessä on pohjoismaiseen mytologiaan kuuluva jättiläinen Ymer, joka syntyi jäätiköstä.

Tuo on niin vanha tapahtuma, että en ole ihan varma olenko silloin edes elänytkään. Ainakaan en muista lukeneeni tapahtumasta tuoretta uutista. Sen sijaan luulin että tässä viitattiin jompaankumpaan näistä:

Ymer, vuonna 1933 käyttöönotettu ruotsalainen jäänmurtaja
Ymer, vuonna 1977 käyttöönotettu ruotsalainen jäänmurtaja

Sitäkään en tiennyt/muistanut että näitä on ollut kaksi. Hämärä mielikuva vain oli, että muutaman kerran olen törmännyt ristikoissa vihjeeseen ja ratkaisuun jäänmurtaja => YMER.

Kun nyt selvisi että niitä onkin kaksi, oikein ilkeä laatija voisi laittaa murtaneita => Ymerit. Siinä olisi moni ratkoja huuli pyöreänä.
49. tapio12.5.2017 klo 14:21
Iso S:n tavoin jäänmurtaksi YMERin tulkitsin.
50. Tapio12.5.2017 klo 14:25
Toki jäänmurtajan nimi tietenkin tulee siitä jättiläisestä.
51. O12.5.2017 klo 20:50
Peräti 9 kommenttia tapiolta.
52. Tuttu12.5.2017 klo 21:25
En malttanut pysyä pois näiltä sivustoilta ja, kas tapion kommentteja ja analyysejä löytyi taas kasapäin!! Tältäkin IS-säikeeltä, joita hän oli aikaisemmissa kommenteissaan ilmoittanut pysyvänsä olemaan kommentoimatta. Hauska veijari tämä herra tapio, mikään ei tehoa. Ei hyvä eikä vähemmän hyvä ylläpidon kehotus. Ehkä ainoa säie, jolta tapio näyttää pysyvän pois, on HS-ristikko, olisiko liian iso täytettäväksi. Ihmettelen muuten sitäkin, että herra Pike on alentunut kommentoimaan tapion vuodatuksia, kuvittelin, ettei hän korvaansa lotkauta tapion selityksiin.
53. [Tapio]13.5.2017 klo 08:28
[Tein toiseen IS-säikeeseen keskusteluun liittyvän reunahuomautuksen, mitä ei olisi pitänyt tehdä. SEN säikeen suhteen 52. kommentin vuodatus olisi ollut asiallista.

Koska ratkoin tehtävän, osallistuin mukaan ja katsoin, että minulla on ihan oikeus niin tehdä.Tämän säikeen kohdalla Tuttu-nimimerkin vuodatus on epäasiallista. En aio pysyä poissa sellaisilta IS-säikeiltä, joiden ristikoita ratkon ja joiden lähettämisajankohta ei ole kaukana. Tätä vanhempien IS-viikonloppuristikoiden mahdollisia ongelmia olen käsitellyt muualla ja aioin niin tehdä jatkossakin enkä aio avata vanhoja IS-viikonloppusäikeitä uudelleen.

Tuttu voisi lopettaa epäasiallisen huomautukset, jos osallistun muiden ratkojien tavoin keskusteluun. Tässä säikeessä en kertaakaan ole esittänyt mitään epäasiallista, mutta olen esim. nimimerkki Tuttu epäasiallisen kommentoinnin vuoksi itse ollut pakotettu lisäämään kommentteja. Tuttu ja Hannu lisäävät omalla epäasiallisella käytöksellään tällaisten kommenttien tarvetta. Erittäin valitettavaa.

Laitoin tämän hakasulkeisiin, sillä tätä ei tarvittaisi, jos jotkut lopettaisivat minuun kohdistuvan epäasiallisen käyttäytymisen.]
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *