KESKUSTELUT > RISTIKOT > SK 13/2017

9222. SK 13/2017

TU31.3.2017 klo 23:53
Just avasin lehdykän ja katsoin ristikkoa yleisesti, näytti oikein kiinnostavalta, justiin tuo kuvitus ja vihjeet! Pallonen/Sampo Kontunen. Esipuheessa oli Pikekin päässyt palstalle ja kaikenlaiset epäloogisuudet. Kiitoksia hyvistä ristikoista ja piilosanoista, ne tuovat hyvää mieltä ja aina hykerryttäviä ahaa-elämyksiä.
2. tapio1.4.2017 klo 08:06
Piilosankin laatija olisi kohteliasta mainita nimeltä.
3. TU1.4.2017 klo 16:45
Katso lehdestä tapio. Minä kommentoin nyt ristikkoa, en ole Sanaris Oy:n tiedottajan virassa. Oskalan kiva piilis, kerrottakoon.
4. tapio1.4.2017 klo 16:55
Kyse oli vain ja ainoastaan siitä, että kun aloittaa säikeen, olisi kohteliasta mainita sekä ristikon että piilosanan laatijat. Katsoin kyllä lehdestä, joten kommentin 2. piikki oli täyshuti.
5. O1.4.2017 klo 16:55
Hyvin laadittu ristikko ja kiitos yllämainituille tekijöille!
6. joskus1.4.2017 klo 17:02
Tapio se vaan keksii moittimisen aihetta muiden tekemisistä.
7. TU1.4.2017 klo 17:39
Kertoisitko tapio, että miksi minun tulisi mainita piiliksen laatija kommentissani, kun kommentoin ristikkoa ja yleisesti kiittelen SK:n tehtäviä? Sinuako kohtaan henkilökohtaisesti tulisi olla kohtelias, kun sinulla ei ole lehteä, etkä oikein viitsisi kirjastoonkaan lähteä " turhan takia "? Oletan tulevaisuudessakin, että tähän säikeeseen kirjoittavilla on jo tiedossaan ko. lehden laatijat.
8. tapio1.4.2017 klo 17:48
Mielestäni olisi hyvä tapa mainita tekijät, kuten Eki tekee IS viikonloppuristikoiden kanssa. Käyn nykyisin taas kirjastossa säännöllisesti, joten en minä erityisesti tietoja kaipaa.
9. Hannu1.4.2017 klo 18:22
Ristikko ja piilosana olivat mukava alkupala viikonlopun ratkomisrupeamalle. Ensimmäinen kokemus Sampo Kontusen ristikkokuvituksesta ja todettava on, että siistit ja selkeät kuvat. Sopii SK:n laatuun.
10. TU1.4.2017 klo 18:32
Viitaten tapion kommenttiin 8, huomautan, että olen yksityishenkilö. Eki on aivan eri asemassa näillä säikeillä, jonka tapiokin ymmärtänee ajateltuaan asiaa. Se siitä.
11. Eki1.4.2017 klo 18:32
Sampo piirtää mm. Apuun, Poliolehteen, Pelikaaneihin ja Matin ja Sylvin helppoihin.
12. Hannu1.4.2017 klo 19:01
Olen keskittynyt ihan SK:n ja IS-Viikonlopun ja satunnaisesti IS-Arki ristikoihin. Aika ei riitä varsinaisiin ristikkolehtiin ja muihin aikakauslehtiin.

Selvisihän tuolta firman sivuilta nyt Kontusen mittava CV, joten tervetuloa enemmän tänne SK:n pariinkin ratkojien iloksi.
13. O5.4.2017 klo 19:25
Hannu.
Toivotan minäkin tervetulleeksi! :D
14. Anna-Liisa6.4.2017 klo 23:50
Voitin tässä monta viikkoa sitten 20 euroa SK:n piilosanasta, mutta rahoja ei ole ainakaan vielä tilillä näkynyt.
Vuosia sitten voitin myös, ja silloin rahat olivat tilillä ennen kuin lehti oli edes ilmestynyt.
15. Eki7.4.2017 klo 00:18
Olet voittanut numerosta 5, siitä on ollut ilmoitus lehdessä numero 11. Voittotiedot on toimitettu lehteen 21.3. Raha lienee tulossa piakkoin. Etukäteen maksaminen tuntuu SK:n tapauksessa lottovoittoon verrattavasta yllätyksestä. Nykyisin voittotiedot toimitetaan lehteen joka toinen viikko, aiemmin useamman viikon välein, hyvään suuntaan siis lähihistoriallisesti ollaan menossa.
16. hege7.4.2017 klo 17:22
Eipä taida koko sivustolla tulla esille sellaista asiaa, jota nimimerkki tapio ei kävisi ronkkimassa ja lähes joka ainut kerta aivan yhtä negatiivisella asenteella, alkaa jo tympiä jokaiseen pikkuasiaan puuttumisesi.
17. tapio8.4.2017 klo 15:04
Tässä säikeessä esittämäni kommentit eivät olleet tarkoitettu negatiiviseksi kommenteiksi vaan rakentavaksi aloitteeksi - ainakin itse aion noudattaa komm. 4 esittämääni periaatetta.
18. tapio18.4.2017 klo 08:36
Piilosanassa jäi kaksi kohtaa epäselväksi.

Maistelitte äidin pannukakkua. > AISTIA

En löytänyt tuosta piilovihjettä.

Kun rajoitit oikeuksiani pysty 8:n tyyppisiin ratkaisuihin [pysty 8: ITSE PÄÄTETYT] suonissani sykkivän laitoit valmistumaan kiehuvaksi. > SUVEREENITEETIT

Piilovihje on jaotelma, mutta mistä tulee osa SU? Ymmärtääkseni loppu tulee "suonissani sykkivän" > VERENI + "laitoit valmistumaan" > TEETIT.
19. seurailija18.4.2017 klo 09:50
Eihän siihen edes sovi aistia, jos sinulla on kerran itse päätetyt. Nyt sinä taas provosoit kirjoittamaan.
20. Jiikoo18.4.2017 klo 10:32
tapio: piti ihan kaivaa tuo maaliskuun lopun SK ja oma ratkaisu esiin. Koska vastausaika on jo ummessa, voinen paljastaa äitivainaan pannukakun olleen LITTEÄ, jolloin saavutetaan yhteensopivuus itsepäätettyjen kanssa.

Maiste_LITTE Ä_idin...

Sana SUVEREENITEETIT ei myöskään mahdu 14 ruutuun, saat karsia siitä yhden kirjaimen pois. Osan SU voinee hyvällä tahdolla katsoa löytyvän suonissani-sanan alusta – sen selvempää selitystä en keksi itsekään.
21. tapio18.4.2017 klo 11:29
Pannukakuksi minun ratkonta näemmä meni - enpä muista, että olisin aiemmin kätkön kanssa mokannut. Syy mokaan oli todella typerä. Olin laittanut tehtävään Ä:n pilkut niin huonosti, etten niitä itsekään erottanut, jolloin Ä:ni olikin ääliömäisesti A:n näköinen. Ei nyt vaan voi olla typerämpää mokaa.

Jälkimmäiseen tulit ihan samaan johtopäätökseen kuin minä. Minusta ei oikein onnistunut vihje, sillä SU poimiminen sanan alusta on aika mielivaltaista..
22. Hui18.4.2017 klo 14:29
Tapion puheet, että osaisi ratkoa piilosanoja paljastuvat aina pupuksi. Hakee täältä vastauksia, että saisi täyteen. Sama koskee koviksia, en kerta kaikkiaan usko, että hän tuollaisella yleistiedolla ja hoksaamattomuudella pystyisi liljerooseja ym. kolmosia ratkomaan. Hänhän aina (niin muuten aina!) sanookin, että paria vihjettä ei ymmärtänyt? Luulenpa että tuo "pari" on aika paljon enemmän.
23. seurailija18.4.2017 klo 14:52
Vaikka tapion jutut pääosin ovatkin tylsiä, vielä tylsempää on "keskustelu" tapiosta ja tapion taidoista. Joku sanoo jotain ja tapio kumoaa.
24. tapio18.4.2017 klo 14:55
Tuo piilismoka nyt oli varsin epätavallinen. Olen ratkonut ihan oikein yli 700 piilistä

Liljeroosin tasoisista kolmosista tyypillisesti jää se kaksi joko epävarmoiksi tai hoksaamatta, kuten kävi tälläkin kertaa SK 15-16 sekä PuPe 3/2017 kohdalla.
25. tapio18.4.2017 klo 15:44
Minulle nyt vaan tulee satunnaisia huolimattomuusmokia, mutta on vaan ihan väärin tehdä niiden pohjalta kokonaisarvio.
26. seurailija18.4.2017 klo 15:54
Tosi mukavaa tapio, että jaoit nämäkin tiedot itsestäsi.
27. Täyttelijä18.4.2017 klo 23:08
Nyt sanoit seurailija ikävästi. Jos tapio on ratkonut yli 700 piilistä ja kolmosista jää vain pari vihjettä epäselviksi, niin hänhän on Juha N:n tasoinen guru. Kaikki virheetkin mitä hän tekee ovat tahattomia virheitä, joita ei lasketa.
28. iso S19.4.2017 klo 11:35
Uteliaisuuteni ei ole sikeästi nukkuvaa laatua, taas se heräsi. Täällä on mainittu tahattomat mokat ja virheet. Tekeekö kukaan ristikoita ratkoessaan tahallisia virheitä ja jos tekee niin miksi tekee?

[Peleissä, esimerkiksi jääkiekossa, kyllä tehdään tahallisia virheitä (sääntörikkomuksia), Niitä sitten puolustellaan virheellisesti (tahallaan vai ymmärtämättömyyttään?) sanomalla, että oli pakko rikkoa kun vastustaja pääsi läpi avoimeen maalipaikkaan. Ei ollut pakko, olisi ollut mahdollista noudattaa sääntöjä. Rikkoja katsoi rikkomisen hyödylliseksi, vaihtoi varman takaiskun (vastustajan tekemän maalin) mahdolliseen takaiskuun. Säännöissä on siis valuvika, kun niiden rikkominen on kannattavaa. Ratkonnassa en näe virheen tekemisestä koituvan vastaavaa hyötyä.]
29. tapio19.4.2017 klo 11:45
Tahattomiahan kaikki virheet juu ovat. Tällä kertaa kyllä toisessa paha huolimattomuusmoka. Piilikset ovat suht. helppoja eikä niiden ratkaisusanoja tule pohdittua aina yhtä huolella kuin ristikoiden, joten mokailukynnys on alempi. Lähinnä harmittaa se, että annan itsestäni huonomman kuvan kuin tosiasiassa olen.
30. Hahhaa19.4.2017 klo 12:31
,
31. tapio21.4.2017 klo 18:04
Lueskelin alkuperäisiä periaatteita, joissa keskein sääntö on se, että piilovihje kertoo täsmällisesti ratkaisusanan. Mielestäni Oskalan yksi vihje ei tällä kertaa tätä ydinperiaatetta täysin noudattanut.

Joskus aiemmin olen epätarkkuudesta jonkun toisen laadinnassa huomauttanut, mikä on ihan OK.
32. tapio21.4.2017 klo 18:10
Siis keskein piti kirjoittamani. Ihan yleisellä tasolla ydinperiaatetta noudatetaan kiitettäväsi - vanhoissa tehtävissä siitä lipsutiin aika paljon.
33. tapio21.4.2017 klo 18:12
Vieläkin väärin "keskeisin" oli se oikea sana.
34. testi21.4.2017 klo 22:36
testi
35. Juha N21.4.2017 klo 22:58
Ratkaisusanan SUVERENITEETIT vihje oli siis:

Kun rajoitit oikeuksiani pysty 8:n tyyppisiin ratkaisuihin, suonissani sykkivän laitoit valmistumaan kiehuvaksi. (14)

Tunnen mielestäni Pertin vihjeityskäsialan niin hyvin, että väitän, että vihjeen oli alun perin määrä olla tällainen:

Kun rajoitit oikeuksiani pysty 8:n tyyppisiin ratkaisuihin sunnuntaina, suonissani sykkivän laitoit valmistumaan kiehuvaksi. (14)

Sana sunnuntaina olisi sitten jossakin vaiheessa - joko puhtaaksi kirjoituksen tai taiton yhteydessä - jäänyt epähuomiossa pois.

Pertti ei milloinkaan laatisi jaotelmavihjettä, jossa edellytettäisiin, että ratkaisusanan osa SU pitäisi mielivaltaisesti poimia vihjeessä olevan sanan SU ensimmäisistä kirjaimista.

(Ilpo I. Ansa kyllä tällaista harrasti. Mutta juuri tästä syystä jätin hänen piilosanansa tyystin ratkomatta.)
36. Juha N21.4.2017 klo 23:04
Korjaan:

--- että ratkaisusanan osa SU pitäisi mielivaltaisesti poimia vihjeessä olevan sanan SUONISSANI ensimmäisistä kirjaimista. ---
37. tapio22.4.2017 klo 07:32
Itse asiassa 36. kerrotun kaltaista onnetonta sattumaa minäkin ajattelin, sillä Pertin tehtävät ovat olleet laadukkaita ja joka kerta oletan, että tehtävä on erinomaisesti laadittu. Mitä Ilpo I. Ansaan tulee, en ihmettele, että Juha jätti hänen piilosanatehtävänsä ratkomatta - hänellä oli ehkä eniten epämääräistä vihjeistystä.
38. Eki22.4.2017 klo 08:11
Kun Sanaris alkoi vetää SK:n ristikkopalstaa 1.11.1989, Ilpo I. Ansa tuli vanhana mukaan tiimiin. Hän oli erilainen, mutta yritimme poistaa huonoimmat vihjeet ja korvata ne asiallisilla.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *