KESKUSTELUT > RISTIKOT > IISAKIN RISTIKOIDEN VANHAT ALBUMIT

9162. Iisakin ristikoiden vanhat albumit

tapio10.2.2017 klo 13:14
Tähän säikeeseen voisi laittaa Iisakin Ristikot Albumi 2/2016 ja Iisakin klassikot (100 sivua vanhoja hyviä tehtäviä vuosien varrelta) liittyviä kysymyksiä. Ostin kirpparilta noista toisen, mutta saatan ostaa toisenkin. Noista ei ole aiempia säikeitä.

Jos ei jaksa kaivaa esille muita säikeitä, muidenkin albumien ongelmia saa tuoda esille.
2. tapio13.2.2017 klo 07:45
Kivoja keskivaikeita ristikoita tähän mennessä tullut vastaan. Pari kohtaa toistaiseksi jäänyt epäselväksi.

s. 15
Viinirypäleterttu (tummia rypäleitä) > HERRAN KANSSA HELLITELTY

Herra viini?
EPTIK (E ruksattu) > RÄÄT

ERÄÄT pois E (ERÄÄT kirjaimet) - kyse vain satunnaisista eli eräistä kirjaimista?
3. iso S13.2.2017 klo 11:24
Herranterttu ei ilmeisesti ole tuttu sana.

Jälkimmäisen tulkinta lienee laatijan tarkoittama.
4. tapio13.2.2017 klo 11:40
Ajattelin liikaa nimen omaisesti viinirypäleitä ja vähän vanhahtava ilmaisu "herranterttu" ei tullut mieleen.
5. tapio13.2.2017 klo 18:31
S. 17:
TELIUPA > TORA

Jokin kirjainjekuttelu, jota en nyt hoksannut enkä jaksa enempää miettiä.

EI TÄTÄ SUOTTA TEHDÄ!
Mielestäni luonteva ratkaisusana olisi OTATUS eli anagrammi.
Mutta tällöin VARVUSTA > LUTA
Se ei toimi. Jos laittaa LUTO, tulee pystyy OTOTUS, joka ei niin päin toimi.
6. sirpa15.2.2017 klo 13:33
TELIUPA > TORA
lue takaperin nuo sanat niin siitä hiffaat.
7. tapio15.2.2017 klo 13:41
Itse asiassa luin väärin päinkin ja lisäsin kirjaimenkin
(H)APUILET > (H)AROT
mutta taisin lukea vähän huolimattomasti, sillä en pitänyt tuota toimivana. Onhan se. Vain tuo toinen siis jäi epäselväksi.
8. seurailija15.2.2017 klo 14:01
Eikö ole vielä nykäistä Nykästä? Sieltä löytyy lutavarpu.
9. tapio15.2.2017 klo 14:40
Juu ei ole vieläkään Nykästä ja sain netistä LUTA vain muita merkityksiä. Yksi oli SÄYLÄ, enkä tiedä mitä sekään merkitsee, mutta kai sekin Nykäsestä löytyisi.
10. tapio22.2.2017 klo 16:40
Ennen kuin yritän ratkoa PuPe 2/2017 etukäteen ajatellen vaikeimpia tehtäviä ajattelin ratkoa vähän helpompina tehtävinä Iisakin tehtäviä, mutta Antti Skytän s. 18-19 ristikko osoittautui haastavaksi.

Vasemmalla puolella en ymmärrä
KORKIN- > RATOT
11. Rampe22.2.2017 klo 16:48
Korkinratot ovat paatteenulaisissa oloissa eläviä eläimiä.
12. tapio22.2.2017 klo 16:56
ok - kiitti avusta. Kirjainten paikan vaihdot menevät toisinaan ohitse.
13. Rampe22.2.2017 klo 17:04
Antti Skytän ristikoissa niihin saa varautua.
14. tapio22.2.2017 klo 18:25
Monet muutkin käyttävät tätä vihjeistystapaa, mutta yleisesti ottaen suht harvinaista, miksi ei aina tule otettua huomioon. Tässäkin tehtävässä vain yksi tätä tyyppiä.

Sain tän suurin piirtein ratkaistua, mutta muutamat kohdat oikealla puolella jäivät epäselviksi ja menivät (piilokirjainten vuoksi) jopa arvailuksi

KEKKULI! > KAASU

sanan "LUIHUA" vasemmalla oleva kuva > K.RE > KURE - näyttäisi kureliivin palalta, mutta en saanut mitään vahvistusta sille, että "kure" liittyisi kureliiveihin.

FIRMAN NIMEÄ > AS.I - arvaus ASSI, sillä tuo on myös nimi; kyseessä on mahdollisesti epäsuora kätkö, mutta firmaa, jonka sisällä olisi sana ASSI en nyt yht'äkkiä keksi.
15. Jukkis22.2.2017 klo 19:41
kekkulissa, kaasussa, humalassa.
16. Jukkis22.2.2017 klo 19:44
"...en saanut mitään vahvistusta sille, että "kure" liittyisi kureliiveihin."

Että mitä ihmettä?

http://tinyurl.com/jrcwts4
17. tapio22.2.2017 klo 20:11
15. - en tunne kännäilyslangia

tosin ristikossa päinvastoin
KAASU! > KEKKULI

mutta jos molemmat liittyvät kännäilyyn, toimii molemmin päin.


16. Kyllä minä tuon tiesin, mutta kureliiveissä eli korseteissa ymmärsin, että ydin on niissä kiristettävissä vahvikkeissa, jotka joskus olleet luuta. Korsetteja käsittelevä artikkeli ei selittänyt sanan "kure" käyttöä, mutta kun kerran synonyymi on kure, niin kaiketi kureliivi painottaa rypyttymistä. Tämä kuuluu minulla kategoriaan "tarpeeton epävarmuus".
18. Jukkis22.2.2017 klo 21:13
Härreguud näitä sun selityksiä
19. tapio23.2.2017 klo 08:34
Sitä paitsi kuva ei välttämättä esitä kureliivin puolikasta. Ajattelin, että joku Iisakin albumin ratkonut vastaisi. Täytynee seuraavan kerran skannata sivu tällaisissa tapauksissa.

Silti olen iloinen Jukkiksen kommenteissa. Olin kerran tosi typerä pyytäessäni eräiden SK-tehtävien kopsaamiseen.

Olisi kiva saada joku kommentti myös http://www.sanaristikot.net/keskustelut/?id=9088#9 82733 ongelmaan.
20. Nasu23.2.2017 klo 18:55
Mitähän löytyy googlen kuvahaulla lampaankare?
21. Lars23.2.2017 klo 20:17
Epäilisin että kuvia lampaankareesta, ja todentotta, tarkisistin niin kyllä löytyy :)
22. tapio23.2.2017 klo 20:56
Huh, en olisi ikinä osannut laittaa sanaa "lammas" hakuun. Kare kun tarkoittaa yleensä ihan muuta. Kylkiluilta tai kylkiluutuilta kuva vaikutti. Ei sen puoleen, aika paljon itselleni tuntemattomia ruokalajeja tulee ristikoissa silloin tällöin vastaan. Kare/kure välillä vain arvasin - ja arvasin väärin.

Eipä kukaan ole vielä heittänyt FIRMAN NIMEÄ -vihjeeseen liittyviä arvailuja.

Ristikoissa on satunnaisesti sanoja, jotka menevät arvailuksi.
23. tapio23.2.2017 klo 20:58
Vaimo ei ole juuri itseäni parempi ruokatuntemuksessa - useimmiten itselleni oudot ruokalajit ovat hänellekin outoja (vähän parempi ruokatuntemus hänellä kuitenkin on).
24. seurailija23.2.2017 klo 21:00
Asea?
25. tapio23.2.2017 klo 21:14
Tuota en saa sopimaan muiden sanojen kanssa enkä hahmota, mistä toisen firman nimestä ASEA olisi osa.

lopun kirjaimeksi sain I seuraavalla perusteella:

AMPUJALLA > A.EK.ESI > ASEKIESI

Tuossa E liittyy seuraaaan.
SAATU >.. ATUS > ELATUS

Tuossa vähän huonoa laadintaa - pienellä alalla kolme piilokirjainta.
26. Hm.23.2.2017 klo 21:36
Lampaankare. En ymmärrä, että voi olla vieras termi.
27. seurailija23.2.2017 klo 22:14
ABB.
28. neuvo23.2.2017 klo 22:17
Kannattaa haukkua ristikko vasta kun ratkaisu on selvillä. Näillä vihjeillä se ei meiltä muista onnistu.
29. tapio23.2.2017 klo 22:33
Kritisoin vain ristikon rakennetta, en vihjeitä. Suurta määrää piilokirjaimia pienellä alalla pidetään huonona laadintatapana. Olisi tarvinnut skannata heti alkuunsa:

http://aijaa.com/xSIc5E
30. seurailija23.2.2017 klo 22:39
Asea, asekassi, status eli pässinlihaa, kun näkee.
31. tapio24.2.2017 klo 08:42
Ok. Asekassi minulla siinä välillä olikin. Suurin moka oli siinä, että etsin epäsuoraa kätköä, mutta kysehän oli vain firman nimen osasta.
32. seurailija24.2.2017 klo 08:50
Oliko siis rakenne tuossa huono? Minusta ei. Suurin mokasi oli, ettet keskinyt statusta, jos sinulla asekassi (tai aiemmin mainitsemasi asekiesi) jo oli. S_atus oli hankala hahmottaa? Se ei ole laatijan virhe vaan juuri sellainen juttu, joita ristikoilta kaivataan, koska sellaisista saa ahaaelämyksiä, kun ne keksii itse. Minusta haukuit (taas) laatijaa turhaan ja ennenaikaisesti.
33. tapio24.2.2017 klo 09:50
Seurailija taisi olla oikeassa eli "status" oli se ongelmasana. Oli juuttunut siihen, että ELATUS olisi oikea ratkaisusana, mutta sehän ei sopinut sanaan ASEKASSI, joten laitoin ASEKIESI ja sitten jäi ongelmaksi se firma, kun loppuun tuli I. Jos ei olisi ollut kahta piilokirjainta lähekkäin, se oli helpottanut, koska risteävät olisivat eliminoineet vääriä ratkaisuja.
34. Jukkis24.2.2017 klo 10:43
Ongelma ei ollut se, että oli kaksi piilokirjainta lähekkäin, vaan se, että et keksinyt näitä ihan yksinkertaisia ratkaisusanoja. Taas vaan sinä haluat oman osaamattomuutesi sijaan syyttää laatijaa. Asia, joka ei vaan näytä muuksi muuttuvan.
35. tapio24.2.2017 klo 11:45
Välillä tulee jumiuduttua tiettyihin ratkaisusanoihin, mikä tietenkin on paha asia. Yleensä vaikeatkin ristikot ratkon loppuun asti, mutta mokiakin tulee.
36. tapio24.2.2017 klo 11:55
Ei se kovin yleistä kuitenkaan minulla ole - eka kerta 2/2016 albumissa. Piilokirjaimet vain edesauttoivat jumiutumista. Jumiutuminen nyt saattaa sattua vaikean tai helpon ratkaisusanan kanssa. Ja kun yksi menee väärin, siitä tulee ketjureaktio.
37. seurailija24.2.2017 klo 12:18
Pääongelma on siinä, että alat syytellä laatijaa ja keksiä syitä onnistumattomuuteen muualta kuin itsestäsi. Yritäpä viimein oppia uusia tapoja!
38. tapio25.2.2017 klo 08:38
Myönnän, että mokasin, mutta jos edes toinen ongelmasana ei olisi ollut piilokirjaimellinen, olisin saanut ristikon ratkottua oikein, koska olisin ollut pakotettu miettimään ratkaisusanat uusiksi. Nythän kävi minulle huonosti, kun ajatusmokat tuli kumpaankin piilokirjaimelliseen sanaan. Viimeksi ratkoin erittäin vaikean ristikon ja jouduin monta kertaa korjaamaan ratkaisua, mutta siinä ei ollut piilokirjaimia ratkontaa haittaavalla tavalla. Tietenkin aina, kun tuntuu, että kokonaisuus jossakin kohtaa mättää, pitäisi miettiä koko alue uusiksi.
39. Voi v...lus25.2.2017 klo 09:45
.
40. Jukkis25.2.2017 klo 12:07
"... jos edes toinen ongelmasana ei olisi ollut piilokirjaimellinen..." niin kyseessä olisi ollut ihan eri ristikko, jossa olisi ollut eri vihjeet ja eri ratkaisusanat. Et vissiin ollenkaan tajua, miten höhliä nämä sinun selittelyt on. "En osannut täyttää ristikkoa, koska se oli laadittu niin, että siinä oli sanoja joita en keksinyt, siis laatijan vika kun teki tällaisen huonon rakenteen laittamalla piilokirjaimen väärään paikkaan."
41. Tapio11.7.2017 klo 16:32
Taas hieman ongelmia Skytän ristikon kanssa. S. 25

SIVULLINEN > KANSO

Tuo vaan tuli risteävien avulla enkä risteävissä keksi virheitä:
AFRIKASTA > MAASIKA (K)
Kuva kalasaksista > KALASAKSET (A)
TOIMIN! > ALAN (N)
kuva varsiluudasta > VARSILUUTA (S) (periaatteessa VARPULUUTA mahdollinen, mutta sitten tulee KANPO)
SÄVELKULKU > INTONAATIO (O)
42. Tapio11.7.2017 klo 16:46
Katso-lehti on sivullinen, joten KATSO sikäli toimisi, mutta

TOIMIN! > ALAT

Sori - nyt keksin. Kyseessä on toimialat - ajattelin verbin taivutusmuotoja. Kaksi viimeistä kommenttia voisi poistaa turhina, vaikka mitään asiatonta niissä ei ole.
43. Tapio18.7.2017 klo 11:53
Voisiko joku ystävällisesti kuvailla Alf Simbergin laadintatapaa. Minulle Simbergin ristikko on pahempi kuin mikään Joonas Anttilan, Toni Pitkälän tai Antti Viitamäen ristikko.
44. Jukkis18.7.2017 klo 12:12
Ainoa paikka, jossa Simbergin ristikkoihin törmään, on Sanaseppo-lehti. Ja jos siellä joku kesken jää, niin juuri Simberg. Joskus ei saa oikein mitään sinne aikaan, joskus on kyllä täyteenkin tullut. Mutta en minä mitään laadintatapaa kuvailla osaa, paitsi ehkä sanalla "vittumainen".
45. Pr18.7.2017 klo 12:53
Minulla on tuoretta ratkontahistoriaa Alfin tehtävien parissa 3 vuotta. Itse asiassa mietiskelin tässä ihan äskettäin niiden rakennetta. Ehkä tyypillisin ominaisuus on samojen clip art kuvien toistuva käyttö. Knallipäinen mies, purjevene, lentokone jne. Vastaussana vaihtelee, mutta on kyllä ihan tajuttavissa, vaikkakin ehkä mutkan kautta. Pääkuvana on sitten usein jokin "kiva tuokio", eikä siitä tulevien sanojen kanssa yleensä ole ongelmia. Mutta jostain kumman syystä noihin clip art kuviin on laatija saattanut tehdä pieniä vaakaviivoja, joiden käyttö on ainakin minulle usein jäänyt hämäräksi. Muuten vihjeistys on todella "vitsikästä", vaikka ei pahemmin nauratakaan. Mutta kyllä noitakin oppii ratkomaan.
46. Tapio18.7.2017 klo 16:49
Kiitti Pr:lle.

Tässäkin on niitä mainitsemiasi clip art -kuvia, mutta kun eka ristikko, jota Alfilta yritän ratkoa, ei suurta merkitystä. Ihan loogiset ratkaisut ja itse asiassa helpommasta päästä (tosin kun kovis, ei koskaan etukäteen tiedä, onko vihjeessä kieroilua vai ei).

Pääkuvalausekommentista oli enemmän apua. Pääkuvan lauseet eivät tässäkään olleet umpikieroja vaan melko suoraan kerrottu, mitä kuvassa tapahtuu. No ei ehkä sittenkään Antti V., Toni P. Tai Joonas A. pahempi vaan pikemminkin samaa luokkaa. Epäselväksi jäivät seuraavat:

KERTUT KIIKARISSA? > EETUT
TUHOTTUKIN > ATSE

Ymmärtääkseni
VANJA PUKILLE > ITÄAUTO

ajatus, että idässä noustaan Puk-autoihin.

Sinänsä ihmettelen, ettei tästä lehdestä tehty 2016 omaa säiettä – on tässä ainakin kaksi aika pahaa ristikkoa.
47. Tapio18.7.2017 klo 16:51
ATSE tilalla voisi olla ITSE, jolloin viittaus itsemurhaan.

NEPPARIÄÄNI > NIPSAUS tai NAPSAUS. Nipsaus on mielestäni leikkaamista ja napsaus on ääni.
48. Jukkis18.7.2017 klo 16:54
Kielit.sanak.
nipsahdus (rinn. nipsaus) nipsahtava ääni.
49. Jukkis18.7.2017 klo 16:58
Onkos sulla Eetu joku tietty kiikarissa? No, toi naapurin Kerttu.

Eikä kyse ole sananmukaisesta kiikarin avulla tirkistelystä, vaan sanonnasta.
50. Pr18.7.2017 klo 17:05
Itse asiassa kyseessä on perättäiset nimipäivät!
51. Tapio18.7.2017 klo 17:06
Kiitos. En muista kuulleeni tuota sanontaa.
52. Jukkis18.7.2017 klo 17:28
https://en.wiktionary.org/wiki/olla_kiikarissa

Kyllä mun selitys on parempi kuin tuo nimipäiväjuttu.
53. Pr18.7.2017 klo 17:34
Höh, miksi sitten juuri nuo nimet? Vastaan itse: koska Kertun nimpparit on 17.3. ja Eetun 18.3. Eetu kiikaroi Kerttua allakan sivulla(kin).
54. Tapio18.7.2017 klo 17:36
Ehkä siinä yhdistyy molemmat näkökulmat?
55. Jukkis18.7.2017 klo 17:45
No tämän asian voi kertoa vain laatija.
56. Pr18.7.2017 klo 17:53
Mulla on kutina että tuollainen vihjailu on esiintynyt Simbergillä aiemminkin. Ja esim. aina niin luotettava Ratkojat mainitsee tuon aspektin.
57. Jukkis18.7.2017 klo 18:03
Miten se sen mainitsee? Yritin etsiä.
58. Pr18.7.2017 klo 18:09
Hakusanaksi eetu
59. Jukkis18.7.2017 klo 18:29
Luulin sinne "eetu" kirjoittaneeni, mutta näköjään olin siinä epäonnistunut. "Kertun lähiseutuvilla". OK. Mutta edelleen laatija olisi ainoa sanomaan, mitä oli tässä ajatellut, ehkä juuri noin.
60. Tapio4.8.2017 klo 16:47
Iisakin klassikot Osa 3 (91 ristikkoa)

Lehdessä oli suhteellisen vähän haastavia tehtäviä, mutta muutamat tehtävät olivat kuitenkin kohtalaisen vaikeita ja siellä täällä oli vihjeitä, joiden logiikkaa en hoksannut tai en ole varma, ymmärsinkö vihjeet oikein.

VOI OPISTA > AVIO (s. 19 oikealla melko keskellä, Riku Rosenvall)

Kirjaimista voi poimia nuo kirjaimet, mutta anagrammivihjeissä yleensä kirjaimet yhdessä sanassa. Vihjeen logiikka saattaa olla ihan muu kuin anagrammi.

NAKIT JA MUUSI > KERA (s. 23 vasemmalla keskellä, Heikki Lavonius)

Nakit ja muusit ovat usein toistensa kera?

MK:N VIIMEINEN P > SADAS (s. 27 melko keskellä, Jussi Kokkonen)

SUMEREISTAKIN MIELEEN > TUSINA (s. 29 vasemmalla keskellä, Erkki Kiiski)

IIRIS > ALUT ( s. 56 ylhäällä oikealla, Heikki Lavonius)

s. 60 Aulis lehto http://aijaa.com/oLep6p

Muistaakseni tuo on Outokummun kaivosyhtiön vanha logo, mutten pystynyt varmistamaan asiaa netistä (en löytänyt toistakaan vanhaa logoa, mutta ratkaisulause toi esille yhtiön). Muistaako joku varmemmin?

s. 68 pääkuvan lauseet (Erkki Kiiski) – linkki tehtävään http://aijaa.com/Wjt76V

En keksi, millä logiikalla pääkuvasta saadaan ratkaisulauseet

Hauska huomio. Mirja Pihlajamäeltä ei lehdessä ole teemaristikkoa. Sen sijaan Ekiltä ja Erkki Kiiskeltä oli Mirjan nykylaadinnan tapaisia teemaristikkoja.

Mielestäni haasteellisimmat ristikot:
Aulis Lehto, s. 18, 46, 60 (Auliksen vaikein), 83,99
Heikki Lavonius, 56
Erkki Kiiski, 68
Riku Rosenvall, s. 19, 86 (Rikun vaikein)
61. Höh4.8.2017 klo 19:35
Ja Tapio pyytelee vaikeita ristikoita mutta ei tajua noita vihjeitä? Just!
62. Rampe4.8.2017 klo 19:48
Ensimmäinen voisi olla näinkin: AVIOSTA>OPSE
Kolmas taitaa olla markan viimeinen penni.
63. Tapio4.8.2017 klo 19:58
Kiitti Rampelle.

Ekassa minua hämäsi sana "VOI" - lyhennyksissä yleensä vain lyhennys eli ovat Rampen esittämässä muodossa.
Kolmas - markka-aika alkaa jäädä unohduksiin ja siihen liittyvät vihjeet.
64. Jukkis4.8.2017 klo 20:15
"En keksi, millä logiikalla pääkuvasta saadaan ratkaisulauseet".

Siellähän se logiikka ristikon vasemmassa reunassa lukee.
66. Tapio4.8.2017 klo 20:26
Kappas - teksti jäi lukematta. Pohdittavaksi jäi sitten, kenestä on kyse ja mihinkä seikkoihin anagrammit viittaavat.
67. Jukkis4.8.2017 klo 20:33
Kaikki anagrammit tulee samasta sanasta.
68. Tapio4.8.2017 klo 21:14
Henkilön ja yhden tehtävän keksin - saa riittää tältä kertaa, sillä en ole erityisen hyvä anagrammien purkaja. Ratkaisulauseet nin päättömiä ettei niistä ole apua.

Kiitti.
69. Jukkis4.8.2017 klo 21:18
Ehkä et sitten ymmärtänyt tätä "kaikki anagrammit tulee samasta sanasta." Siis kaikki neljä pystyyn tulevaa lausetta tulee anagrammeina ihan samasta yhdyssanasta.
70. Tapio4.8.2017 klo 21:34
Neuvostasi luin ohjeet (hassua etten niihin aiemmin kiinnittänyt huomiota), mutta tulkitsin hieman väärin.
71. Jukkis5.8.2017 klo 10:22
Veikkaan että tuo SUMEREISTAKIN MIELEEN > TUSINA liittyy siihen, että sumerit kenties keksi jakaa vuoden 12 kuukauteen.

Onko nyt ihan varma, että tuo IIRIS > ALUT on koko totuus?
72. Tapio5.8.2017 klo 19:54
Jukkiksen veikkaus meni oikein. Haulla ”sumerit tusina kaksitoista kuukautta” tuli

”Sumereilta myös 12 kuukautta, 7 päivää, 24 tuntia ja 360 astetta.” ( http://www.lehti.hoksaa.net/ajanlaskua.html )

Jälkimmäiseen. Vihjeruudussa lukee vain teksti IIRIS. Jukkis ehkä tarkoittaa, että vihjeelle olisi jokin ristikon sisäinen viittaus. Sisäistä viittausta en löytänyt. Lähimpien sanojen alkukirjaimet eivät muodosta tuota sanaa.
73. Eki5.8.2017 klo 19:59
Iisakin ristikot.
74. Tapio5.8.2017 klo 20:11
Kiitti. Oli näemmä sittenkin eräänlainen sisäinen viittaus. Ekille sen verran, että Ekin teemaristikko (harmaalla merkitty alue kartalla ja sen alueen sisään kuuluvia kuntia) oli hauskaa pohdittavaa, vaikka ei mitenkään vaikea ollutkaan. Ristikot olivat kyllä ihan kivoja ja kekseliäitäkin, mutta eivät sitä, mitä etukäteen odotin vaikeustason suhteen.
75. Täyttelijä5.8.2017 klo 22:03
Lainaus: 74. Tapio 5.8.2017 klo 20:11
"Ristikot olivat kyllä ihan kivoja ja kekseliäitäkin, mutta eivät sitä, mitä etukäteen odotin vaikeustason suhteen."

Nettikiusattu, yllä olevaan kiteytyy aika tyhjentävästi se miksi monet ovat nettikiusattuvastaisia. Itsehän noita ei tajua mutta muille alkaa riittää.
76. Tapio6.8.2017 klo 10:59
Niitä kekseliäitä laadintoja oli Erkkien laadintojen ohella erityisesti P. Mannisen laadinnat, jossa vihjeet oli tavanomaisesta poikkeavalla tavalla liitetty toinen toisiinsa.
77. Eki6.8.2017 klo 11:49
P. A. Mannisen ja Reima Mäkisen ristikot nimettiin aluksi piirtäjien mukaan, mutta minä ne laadin.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *