KESKUSTELUT > RISTIKOT > PIILOSANATEHTÄVIEN SYMMETRISYYS

8920. Piilosanatehtävien symmetrisyys

tapio8.7.2016 klo 11:46
Nykyisin piilosanat ovat lähes poikkeuksetta symmetrisiä. Yleisimmin vinoleikkauksen suhteen ja vähän harvemmin peilikuvasymmetriana. 1970-luvun tehtävät eivät aina ole symmetrisiä. Oliko ihan tarpeen VAATIA jossain vaiheessa symmetrisyyttä?
2. Eki8.7.2016 klo 12:03
Itse rakastan symmetrisiä kuvioita. Mitä useammalta suunnalta symmetrinen kuvio on, sitä parempi ja stä kauniimpi se usein minusta on. Olen käyttänyt tuhansia eri kuvioita. Ne antavat lisäpontta tekemiselleni. Onkohan tästä ollut urallani haittaa ja ovatko ratkojien nautinnot tämän fiksaationi johdosta vähentyneet?

En tiedä, että kukaan VAATISI symmetrisyyttä.
3. tapio8.7.2016 klo 12:32
No sain jotenkin vaikutelman, että sitä edellytettäisiin uusilta tehtäviltä.
Pertti eräässä blogikirjoituksessa koki vähän vaikeana laatia symmetristä rakennetta, jos pohja isompi kuin 13x13.

Ekillä itselläänkään eivät kaikki 70-luvun tehtävät olleet symmetrisiä (eräässä jopa kolme erilaista symmetrista lohkoa - kokonaisuus oli lohkotun näköinenkin), joten Eki itse on siten jossakin vaiheessa itseltään vaatinut enemmän.

70-luvulla oli muuten muutamia valmiita pohjia, joita käytettiin hyvinkin monessa tehtävässä - jotkut laatijat melkein fiksautuivat pelkästään niihin!
4. Eki8.7.2016 klo 12:46
Samojen pohjien käyttöön oli selvä syy. Julkaisijan tai laatijan ei tarvinnut tehdä uutta pohjaa julkaisua varten, voitiin ottaa pohja varastosta.

Kyllähän minä 70-luvulla katselin myös kaikenmuotoisia naisia, mutta kun tämän nykyiseni löysin, niin siinä olen pysynyt enkä menneitä surrut. Kuten sanottua, rakastan myös symmetrisiä kuvioita enkä ajattele niin, että vaadin itseltäni enemmän.
5. iso S8.7.2016 klo 12:56
Omasta näkövinkkelistäni katsoen tuossa on lähes ainoa kunnon perustelu symmetrialle: jos se motivoi laatijaa niin hyvä juttu. Minun mielestäni sanaston ja vihjeiden laatu on ykkösasia ja jos nämä eivät kärsi niin symmetria on jonkinlainen bonus siihen päälle, kohtelias kumarrus esteetikkojen suuntaan.

Jossain määrin näen symmetrian jopa rajoittavana tekijänä. Se painottaa tietynmittaisten sanojen käyttöä ja estää pituudeltaan muottiin sopimattomien sanojen käytön. Onneksi sanoja on olemassa paljon joten tällainen sanaston "köyhdyttäminen" ei välttämättä näy ratkojalle. Ilmiö on erityisen selvä sellaisissa piilosanoissa joissa kaikki sanat ovat 13-kirjaimisia. Selvää pituusrasismia!

Satunnaisena piilosanojen ratkojana (99-prosenttisesti ratkon kuvaristikoita) en tietenkään ole kovin kummoinen auktoriteetti tässä(kään) asiassa. Symmetrian olemassaoloon en yleensä kiinnitä huomiota. Piilosanoissa (ja kryptoissa, joita ratkon vielä vähemmän) minua häiritsee löysä rakenne, jossa noin puolet kunkin sanan kirjaimista on piilokirjaimia. Siihen on tietysti syynsä, mutta kuvaristikkosääntöjä noudattava rakenne miellyttää minua enemmän. No, meitä on moneen junaan ja kukin pitäköön mieleisensä tunkin.
6. Eki8.7.2016 klo 13:07
Kaikki muistiin merkityt hyvät vihjeideani kyllä mahtuvat näihin symmetrisiin pohjiin. Loppu on sitten enemmän tai vähemmän sattumaa.
7. tapio8.7.2016 klo 15:46
Suuri piilokirjaimien määrä on satunnaisesti ongelma varsinkin silloin kun sana alkaa piilokirjaimella. Välillä oli tiiviimpiäkin tehtäväpohjia - yksi 70/80-luvun vakiopohja oli keskeltä melko tiivis.

Tämän tapainen: 12/1985 (http://suomenkuvalehti.fi/digilehti/121985-pdf/) (en ole varma oliko tämä juuri se tiiviimpi vakiopohja).

PS. Vakiopohjien kanssa myös töpeksittiin muutamaan otteeseen laittamalla väärä pohja.
8. tapio8.7.2016 klo 20:45
Toistaiseksi vain 13-kirjaimisia ratkaisuja ollut kolmessa 1978 tehtävässä.
9. Sepi8.7.2016 klo 23:17
Nyt kun olen touhuillut itselleni harvinaisesti Iisakin kanssa (albumi 1/16) ja perehtynyt myös Teuvo Jyräksen piilosanoihin. Nyt ei ole lehti käsillä, mutta mielestäni ei ollut symmetrisiä yksikään kolmesta piilosanasta. Teukalla on aika kryptinen tapa vihjeyttää muutenkin. Vihjetekstin ja ratkaisusanan yhteys on toisinaan hyvin viitteellinen. Hyvin nuo ovat ratkenneet silti eivätkä ole huonoilta tuntuneet.
10. tapio8.8.2016 klo 07:43
Vaihtoehtona symmetriselle laadinnalle voisi olla kuviointi. Joko yksi isompi kuvio tai toistuva kuvio.

Esim. 10/1980 kuviointi keskialueella. Kuviointi luo visuaalista ilmettä, vaikka rakenne ei ole symmetrinen.

Asiasta toiseen. Tehtävässä 4 kpl käänteisiä kätköjä, joista vain yhdessä vinkki. Käänteisten kätköjen suhteen nykyisinkin voitaisiin ihan hyvin luopua vaatimuksesta vinkistä siihen, sillä käänteiset kätköt oli ainakin tässä tehtävässä suht. helppo löytää. Käänteisten jaotelmien ja kääntö-tyyppisten vihjeiden suhteen en vinkistä luopuisi.
11. Tapio21.9.2017 klo 11:38
Symmetria on varmaan helpointa toteuttaa 13×13 ruudukolla. Oskala käyttää SK:ssa 13×15 ruudukkoa ja Satakunnan kansassa on 15×11 ruudukko. Niissä varmaan vähän enemmän haastetta. Mikä ruudukko on muuten IS:ssä?
12. Tapio22.9.2017 klo 14:40
Näemmä tuohon ei saa vastausta. PuPe:ssa erikoisformaatti on riimipiiliksellä, 13×19.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *