KESKUSTELUT > RISTIKOT > IS-VIIKONLOPPU 31.5.-1.6.2014

8000. IS-viikonloppu 31.5.-1.6.2014

Eki31.5.2014 klo 10:25
Tänään koviksena Jari Keräsen ja Heli Kärkkäisen kolmipalloinen. Pehmiksen on Heikki Lavoniuksen loman takia piirtänyt P. A. Manninen. Tavuristikon tekijänä on toistamiseen peräkkäin Toni Pitkälä.
2. Kaapo31.5.2014 klo 14:49
Hyvä ristikko. Keränen parantaa koko ajan.

Vihje NÄIHIN VOI TARTTUA mietityttää. Alaspäin tuleva sana ei täysin vastaa vihjettä.
3. ripop31.5.2014 klo 15:13
Kyllä vastaa.Itsekin aluksi epäilin, mutta sitten tajusin virheeni.
Hieno ristikko.Pari kohtaa viellä auki.
4. Kaapo31.5.2014 klo 16:24
Ei vastaa.
5. ässä31.5.2014 klo 16:37
Mietipä, Kaapo, vielä kerran, kyllä ripop on oikeassa! Keräselle suuret kiitokset hyvästä koviksesta.
6. ripop31.5.2014 klo 16:44
Kaapo on selvästi mennyt Keräsen vipuun.
7. Kaapo31.5.2014 klo 17:15
Ei ole.
8. ripop31.5.2014 klo 19:13
Onpas.Pitäiskö lyödä vetoa?
9. Kaapo31.5.2014 klo 19:23
"Tarttua" ei nähdäkseni tarkoita samaa kuin "jäädä vangituksi".
10. ripop31.5.2014 klo 19:32
Kärpänen voi tarttua seittiin.Suomi on rikas kieli.
11. Kaapo31.5.2014 klo 20:30
Ei sentään noin rikas. Jossain menee raja.
12. Joutilas1.6.2014 klo 08:21
Toinen on nähdäkseni fyysistä ja toinen kuvaannollista tarttumista.Ai,että on mukava ratkoa näitä virtuoosien laatimuksia.Laatija vaihtuu,mutta taso pysyy korkealla. Kyllä nämä antavat mahtavia AHAA-elämyksiä ja pitävät pään kuumana,vaikka välillä ollaankin pihalla kuin lumi-ukko. Dementian estolääkettä lisää,kiitos!
13. ässä1.6.2014 klo 08:32
Jos ei Kaapo suostu meidän vinkkejämme uskomaan on kai viisainta tarttua toimeen ja tutkia asia hakuteoksista. Juuri tämä suomen kielen kirjavuus ja monimerkityksisyys tekee tästä loistavan ristikkokielen.
14. Emma1.6.2014 klo 12:21
Upea! Ensin helppoa lämmittelyä, mutta sitten jysähtää. Todella kekseliästä vihjeitystä - ja mitä sanoja: 11-, 13- ja 15-kirjaimiset päällekkäin keskustassa ym.ym.

Yksi ruutu ammottaa tyhjyyttään vielä yläkerrassa, siinä menee varmaan jokunen tovi... (sopivantuntuisia kirjaimia kyllä löytyy, mutta yhteys vihjeeseen puuttuu).

Tuskaa ja nautintoa!
15. Jaska7.6.2014 klo 12:46
Mikähän mahtoi Emmaa ylhäällä tuskastuttaa. Ehkä KAKURO, joka on esim. maanantai-Iltisten tehtäväaineistoa.

Vihjeityksen kekseliäisys pitää paikkansa - vaan ei täysin. En ymmärrä, miksi triviaalien kuningas ATTE piti tähänkin tunkea. Ilmeisesti Keränen katsoi väkinäisehkön uutuusvihjeen "vihaa k----ja?" sen oikeuttavaksi. Ilmeisesti ASTE ja vaakaan SAVES pro SAVET ei kelvannut, kun aste esiintyy myös yhdysosana. Helposti olisi Atte kuitenkin ollut kierrettävissä, esim. ANTE, SAVON, KOITOS. Asiallinen, mutta kovikseen tylsä vihje TULSAlle todistaa niin ikään Keräsen normaalia vähemmän innoittuneesta laadintavireestä. Knoppeja olisi näet ollut tähänkin tarjolla. JENKEISSÄ on siis VIKATIKKI, jolla puolestaan vihjeenä oikein nokkela knoppi VIIMEINEN PISTE?

Kehupuolella kärkeä edustavat myös keskustan taidokkaasti asetellut pitkät sanat vihjeineen. Niissä tuli sen verran kompasteltua, että täyskolmosraja omalla skaalalla hätäisesti ylittyi. Skytän keskimääräinen VAIKEUSASTE jäi kuitenkin aika kauas.

Niin, ja pystyyn myös! Ollen summa siis 108 ja keskipituus hyvä 5,75. Valion esteenä oli neli- ja viisikirjaimisten yli 60 prosentin osuus eli reilusti enemmän kuin laki sallii. Niinpä tekniikkapojotkin jäävät vain tyydyttävälle kasitasolle.
16. iso S7.6.2014 klo 20:08
Minulle kelpaa triviaalien kuningas mieluummin kuin ante ja savon. Suositaan suiomalaista.
17. Jaska7.6.2014 klo 20:30
Mene sanomaan se Aulis Lehdolle. ANTE on kylläkin suomalainen etunimi, ja myös SAVON on silkkaa suomea. Se on erään maakuntamme omanto.
18. iso S8.6.2014 klo 11:22
Seison korjattuna häpeissäni. Tunnen pari Attea ja useammasta olen kuullut, mutta en muista tormännyt yhteenkään Anteen. Anteeksi olisin pyytänyt jos olisin. Häpeily perustuu siihen että minulle ante on vain latinaa, kieltä jota en osaa. En tajunnut tarkistaa nimipalvelusta että Atte voittaa Anten vain niukasti, jäsenmäärien ollessa 6942 - 160. Pari Antea vuodessa ei silti edelleenkään nosta sitä minun mielessäni hyväksi ristikkosanaksi, kunnes joku heistä kiipeää kansakunnan kaapin päälle ilkkumaan minua poloista.

Savon on silkkaa suomea, kyllä, mutta tässä yhteydessä se ei kelpaa perusteluksi. Jaska tietää ihan hyvin että taivutusmuodot eivät kelpaa ristikkosanaksi muuten kuin lauseessa. Omantona ei kelpaa ristikkoon Savon eikä Jaskan. Tähän hätään en tiennyt sanalle muuta merkitystä kuin saippua ranskaksi (sekin kieli jota en osaa, mutta olen nähnyt sanan saippuapullon kyljessä). Oppivaisena kakarana tarkistin nimipalvelun ja totesin, että Savon ei ole esiintynyt Suomessa etunimenä, mutta kylläkin sukunimenä 5 kuolleella miehellä ja 8 kuolleella naisella.

Muuten, Ante on sukunimenä 8 henkilöllä, ollut sukunimenä alle viidellä elävällä ja alle viidellä kuolleella, joten monipuolisesti käytettynä nimenä se on mitä mainioin tapa torjua Atte. Uskokoon ken tahtoo.
19. Jaska8.6.2014 klo 12:23
iso S tietää ihan hyvin, että suomen taivutusmuodot kelpaavat ristikkosanoiksi, jos ne ovat myös perusmuotoja. Esim. EDUSTA ei ole vain nimisanan ETU sisäeronto.

Vaikuttaa siltä, että erään kolmen kullan miehen nimi ei ole iso S:lle tuttu (ei tarkoita kolmea heilaa). Vihjeeksi kelpaisivat esim. MURTEEN tai PITÄÄ KETSUPISTA?

Siitä huolimatta ollos iso S huoleton Aten tulevaisuudesta koviksissa. Ei sitä minun yksilöllinen kritiikkini uhkaa.
20. Wilde8.6.2014 klo 14:20
Mietin miettimästä päästyänikin, että miten se ATTE sopii siihen vihjeeseen "vihaa k----ja? En tunne yhtään niitä todistetusti vihaavaa Attea, joten juju ei ilmeisesti sitten aukea. Sen siihen kuitenkin sain, se kelvatkoon.
21. Wattoo9.6.2014 klo 10:01
Onkohan tästä ristikosta tulossa yhteenveto "ristikon anatomia"-osastolle?
22. Eki9.6.2014 klo 10:43
Kysytäänpä Keraseltä!
23. VL9.6.2014 klo 12:35
Tulikohan vihjeestä NÄIHIN VOI TARTTUA alaspäin "ritu"? Ritu-nimiseen naiseenko on tarkoitus tarttua?
24. Wilde9.6.2014 klo 13:06
VL
Mulla siihen tuli "RITA", kun vaihdoin sen vaakasanan paria kirjainta.
25. VL9.6.2014 klo 13:17
Kiitos vastauksesta! Minulla on siinä näköjään virhe.
26. iso S9.6.2014 klo 15:45
Nyt kaikille on jo käynyt selväksi, että Jaska tietää mitä minä tiedän ja päinvastoin. Joillekin satunnaisille ratkontauraansa aloitteleville saattaa sen sijaan jäädä sellainen käsitys, että mielestäni taivutusmuodot eivät missään tapauksessa kelpaa (itsenäiseksi) ristikkosanoiksi. Näin en ole väittänyt, enkä ole moista mieltä. Sen sijaan olen jyrkästi sitä mieltä, että kyseiset sanat eivät kelpaa sillä perusteella, että ovat taivutettua suomea, vaan nimenomaan siksi, että ovat myös taivuttamatonta suomea.

Vihjeitys on asia erikseen ja sitä kautta voidaan hämätä ratkojaa ja luoda ristikkoon haluttua vaikeutta. Samalla voi syntyä sellainen väärä mielikuva, että mitkä tahansa taivutetut muodot kelpaavat. Esimerkiksi vaikkapa Edu Kettusta hyödyntäen voi ratkaisusanan "edusta" vihjata "Kettusesta". Kaikki varmaan tunnistavat tuon sanan merkityksen perusmuotoiseksi tulkittuna. Jotkut voivat olla niin putkinäköisiä, että takertuvat tuohon taivutteisuuteen ja väittävät virheen tapahtuneen. Paljon suuremman riskin tällaisen tulkinnan syntymiseen laatija ottaa, jos vihjaa maakunnan => Savon. Pelkällä hakusanalla Savon, suomen kieli sallien, Felix ei tule vastaan 20 ensimmäisellä sivulla, häviten näin mm. 18. sivulta löytyville Savon keksijöille ja seuraavalla sivulla oleville Savon pakanoille.

Muistini on valitettavan aukkoinen ja siinä oli ketsupin kaiman kokoinen reikä. Nimen myönnän nähneeni, vaikka en mitenkään tarkasti seuraa kamppailu-urheilua. Joka tapauksessa minun suosikkini alan kuubalaisista on Teofilo, joka voitti kolme kultaansa ennen Felixiä.

Siunatuksi lopuksi lähetän terveisiä kaikille Kettusille yleensä, joillekin erikseen ja lisäksi Jaskalle, joka viekkaana ikäviikarina voisi kelvata kunniakettuseksi.
27. jarike9.6.2014 klo 16:16
Kiitoksia kommenteista jälleen. Saatanpa hyvinkin kirjoitella laadinnasta Ristikon anatomiaan, jahka tästä muilta kiireiltä ehtii.

Terveisin Jari
28. Jaska9.6.2014 klo 19:31
Kiitokset iso S:lle terveisistä, vaikka ne menivät ihan ketuille. Minä en näet ole viekas repolainen, vaan isoin perkele.
29. Wilde9.6.2014 klo 21:17
jarike

Toivottavasti ehdit sen anatomian naputtelemaan. Vaikkei tuossa montaa ns. epäselvää vihjettä/ratkaisua olekaan, on niitä anatomiatutkielmia mukava lukea. Tämänkertainen oli vaikea, mutta ah niin palkitseva - ainakin kaltaiselleni utamille. Jaskaa pelkäämättä annan tälle mieluusti ne kolme palloa :)
30. Hannu9.6.2014 klo 21:58
Kuten heimo- ja kielisukulaiset itänaapurin puolella esim. Karhumäen Paatenessa, toteavat hyvästä saavutuksesta ja lopputuloksesta suomalaisenkin ymmärtämällä kielellä: "Ah, ku hyvä", niin samoin voi todeta tästä ristikosta :-)
31. Jaska9.6.2014 klo 22:54
Wilde, ei tosiaan mitään pelättävää samaa mieltä olevalla. Täyskolmonen, niin kuin lauantaina totesin.
32. Tapio26.2.2018 klo 17:28
Huomasinpa yhden duaalin, joskin huononlaisen.

KUKIN LOPUSSA > MIRK

MIRKkukin on nimi. Aulis-tasoa, myönnetään.
Aina silloin tällöin otan näitä vanhoja esiin, kun fiilis tuntuu hyvältä. Ei mennyt 100% oikein.
33. Tapio26.2.2018 klo 17:37
Ristikon osoite: http://www.sanaristikot.net/anatomia/IS140531/IS14 0531.pdf

En ymmärrä kysymysmerkkiä vihjeessä PUHTAASTA PERÄISIN?

Siitähän se tulee:

"Klaara ja Klara ovat naisen etunimiä, jotka johtuvat latinan puhdasta tai kirkasta tarkoittavasta sanasta clara." ( https://fi.wikipedia.org/wiki/Klaara )
34. Clas26.2.2018 klo 17:38
Mikä oli oikea vastaus tuohon kukin lopussa vihjeeseen?
35. Tapio26.2.2018 klo 17:39
MARK
36. Clas26.2.2018 klo 17:42
ja I sopii A:n tilalle?
37. Tapio26.2.2018 klo 17:45
Sekä I että A sopii risteävään sanaan.
SUIHIN > SIAT tai SEIT
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *