KESKUSTELUT > RISTIKOT > JUNIKSEN JUTTUTUPA

7887. Juniksen juttutupa

Junis9.3.2014 klo 15:32
Uuden solmitun yhteistyösopimuksen mukaisesti olen jo jonkin aikaa harkinnut juttutuvan avaamista tänne, mutta kiireiden johdosta en ole ehtinyt aikaisemmin tätä vain toteuttaa. Vanha juttutupani löytyy edelleen osoitteesta ristikkomaailma.fi.
2. Junis9.3.2014 klo 15:38
Valitan, että tein harmittavan paljastuksen, vaikka ratkaisuaikaa oli vielä jäljellä Hesarin Auliksessa. Erään kirjoittajan kommentti sai minut kirjoittamaan oululaisista misseistä, kun ko. ristikossa väitettiin olevan kyseessä oululainen missi, mikä väite ei pitänyt paikkaansa. Piti alkaa heti tutkimaan ko. helppoa ristikkoa ja samalla ratkoin sen sitten kokonaan.
3. pelaaja9.3.2014 klo 15:54
Kertoisitko Junis Junamies hieman siitä mainitsemastasi yhteistyösopimuksesta.
Onko tämä juttutupa nyt sit kuten Kalevan Juttutupa tai täällä muissa aiheissa oleva Liirumlaarumia? Siis että mitä asia koskee?
4. Junis9.3.2014 klo 16:16
Tämä ei ole Kalevan juttutupa, joka on mielestäni aivan hanurista enkä jaksaisi siellä roikkua potaskaa kuuntelemassa. Minä en puhu liirumlaarumia ja siksi P. Kataisenkin olisi viisainta pysyä täältä pois.
Minä edustan oululaista ristikkoperinnettä tuntien sen historiaa varsin laajalti. Laatijana aloitin kouluaikoina joskus 1960- luvun puolivälin tienoilla keskittyen kuitenkin sitten kouluun ja opiskeluihin sekä työelämään aloittaen laatimisen uudelleen 1990- luvulla sangen erikoisella tavalla. Ratkomista toki harrastin aika ajoin, mutta alan kehittymisen seuraaminen jäi melko heikoksi. Yhteistyösopimuksesta voinee Erkki Vuokila kertoa.
5. Eki9.3.2014 klo 16:39
En voi. En muista mitään. Pitäisikö?
6. Junis9.3.2014 klo 19:37
Eilen puoliväkisin tyrkkäsivät minulle marketin apteekissa asiakaslehtensä Terveydeksi numeron 1/2014, jossa oli Anssi S. Lampon kuvaristikko ja Arto Inkalan kolme eriasteista sudokua. Tehtävät eivät olleetkaan palkintotehtäviä vaan loppupäässä olikin jo ratkaisut julkaistuina. Helppoa on vaikeankin sudokun ratkaiseminen, kun voi ratkaisusta luntata apuja. Anssi S. Lampon tehtäviä on ollut vuosia VR:n Matkaan- lehdessä.

Noita Arto Inkalan sudokuja on myös täällä Tiernakaupungissa Forum 24 lehdessä ja samassa lehdessä on myös J. Kemppaisen kuvaristikko, jossa jännään aina, että ovatko alkupiilot sattuneet taas samaan paikkaan kuin ennen. Kalevan sudokuja ratkoin vielä jonkun aikaa sitten, mutta nyt taas ei ole Kalevaa ollut tilattuna.
7. Junis14.3.2014 klo 17:19
Nyt Aulis sitten taas lykkäsikin neljä lausetta päällekkäin vaakaan, kun aiemmin kirjoitin, että nykyään on enää vain kolme. Hän halusi nostaa itselleen vaativuustasoa ja avaruutta lisää. Ei tuo aivan helpolta näytä, mutta ehkäpä saisin tuon ratkaistua, jos ehtisin vain alkaa ratkoa.

No selvyyden vuoksi täytyy todeta, että minulla on edessä tämän päiväisestä Hesarista Aulis Lehdon tehtävä ja kaikki varmaan tämän pohjoisen pojan tuolta Rovaniemen maalaiskunnasta tuntevatkin jos ei muuten, niin ainakin tehtävistään ja niiden ulkoasusta. Suurristikko kutistui Hesarin lehtiuudistuksen myötä pelkäksi ristikoksi, mutta kyllä ainakin aloittelijoille näissä kysyttävää riittää. Tuo Ratkojat- sivusto helpottaa aika lailla ratkontaa, mutta ei kannattaisi heti ekana sinne rynnätä vaan yrittää hieman itsekin rassata aivosolujaan ja nukkua vaikka yön yli.
8. Junis14.3.2014 klo 17:53
Uskokaa kai älkää, mutta minä ratkoin eilen illalla Iisakista Vuokilan ristikon, vaikka kuvittaja Heli Kärkkäinen koetti parhaansa mukaan eksyttää minua.

Jos kysytään esim. täysikuuta, niin vieressä on kirkonkello, joka näyttää kahtatoista, mutta toisaalle näyttävä taulu onkin ilman kellotaulua, niin arvo siinä sitten, että mitä tässä oikein haetaan? Ja pilviä taivaalla seilaa, mutta selvitin kuitenkin tuon ja pari muutakin harhautusta.

Jos kuvassa on pelätin, niin tietenkin siihen takertuu, vaikka taustalla on kokonainen vuoristo ja lisäksi körmyniska ahven taivaalla. Sitten suunnistuskartat toivat mieleen Lämsänjärven hiihtomajan reissut kouluaikana, kun sinne polkupyörällä piti polkea halki Kastellin ja talvella sitten hiihtää edestakaisin, kun ei ollut mitään koulukuljetuksia siihen aikaan. Eikä tuossakaan sitten lopulta haettu suunnistuskarttaa, sillä minä vain sekoilin kuten Raimokin tuossa yhdessä vihjeessä.

Hiihtomajalla maistui lämmin maitokaakao, mutta olihan tässäkin tehvässä palkintona tuota yhtä laatua, mutta ei sovi paljastella liian aikaisin ratkaisusanaa.
9. Eki14.3.2014 klo 21:52
Uskokaa tai älkää, mutta ratkoin tänä iltana ihka uudesta Ristikkomestarista sivulta 18 Juniksen ristikon, vaikka kuvittajani Heli Kärkkäinen olikin samaan aikaan rellestämässä Ruotsin-laivalla.

Ristikko olikin erisnimien juhlaa. Piti tuntea Uutta Guineaa, Tanskaa, Italian järvi, Länsi-Samoaa, Siperiaa, Lappia, Hampuria ja Japania. Ihmisistä helppoja olivat Airo, Connery, Tea + suku, Kazan + kaima, Rusi, Välkki sekä Lammi Raski, hieman mietityttivät Georges, Merikanto ja Miles Siddons ja vähän enemmänkin Watanabe, Shute, Pia, Julius ja Ford, jonka levyjä minulla tosin on kaapissakin. Ihmisten titteleitä ei turhaan esitelty, nimestä piti asian selvitä. Kiekkoilija ei ollutkaan erisnimi. Eläinkuntaa olivat kahlaajalintu, lintu, lat. lintu ja papukaijoja, mutta lentäviä olikin ihan muuta.

Raasteen harvinainen synonyymi meni ristiin aika harvinaisten miesten kanssa, lienevätkö virolaisia. Harvinaisia olivat myös kolon, sahran ja mahahaavan vastaukset. Kiinanvihreän piilokirjain oli aika paha. Alakuloihin ei tullut varsinaisia alakuloja, vaikka niin moni luuleekin.

Kahdessa kuvassa piti käyttää luuppia, että selvisi, miksi siitä tulee se sana, ja ehkä jäi vähän epäselväksikin vielä. Mistä lie piirrokset repäisty?
10. Junis14.3.2014 klo 22:37
Kerrankin sain hyvää palautetta, josta on aina pulaa. Kiitos Eki, että vaivauduit analysoimaan. Minusta kuitenkin tuntuu, että ymmärsit jotakin väärin kirjoituksestani. Yrintän parantaa jatkossa.
11. Hilu14.3.2014 klo 23:21
Aah, tässähän se ratkonnan viehätys just on, että vasta viimeisessä hädässä ottaa sen vanhan Spectrumin esille tai menee sinne nettiin, mutta ei juuri sinne Ratkojat-sivustolle tai "anna hyvä vihje, mutta älä paljasta liikaa"-osastolle.
12. Junis14.3.2014 klo 23:42
Minä aloin ratkoa nyt Aulista ilman Ratkojia, mutta ruoanlaitto keskeytti homman enkä ehdi saada tänään valmiiksi joten jääköön hautumaan. Joskus jätän väliin kokonaan ratkomisen kiireideni vuoksi. Samahan se on, kun en lähetä vastauksia kuitenkaan.

Varmaan opin tyylini laatia joskus 1960- luvun alkupuolella ratkoessani Seurasta Heikki Kalvan ristikoista ja oli mukavaa oppia ristikkosanastoa. Sitten tulivat välivuodet ja palasin uudelleen tehtäviin 1990- luvulla ja nyt aloin myös laatia. Säännöt olivat muuttuneet kovasti, mutta en siitä välittänyt laatiessani pesäpalloaiheisia ristikoita ystäväni Kai Suikkasen perustamaan lehteen. Hän toimi silloin seurajohtaja ja siirtyi sitten jääkiekon puolelle takaisin. Tuskin minun tarvitsee hänen ansioitaan esitellä. Olen innostuvaa sorttia ja olin videokameroineni sitten paikalla, kun Tiernakaupungissa järjestettiin katuratkonnan SM- kilpailuja ja siellä tapasin sitten Aulis Lehdon, Erja Gullstenin, Pekka Joutsin ja Paavo Lukkaroisen ja monta muuta. Erja totesi, että minun on aika siirtyä nyt heille ja sillä uudella tiellä olen nyt ollut vuosia.
13. Hilu15.3.2014 klo 00:02
Ai, tää olikin joku laatijoiden oma "tarinatalo", palaan omaan karsinaani takaisin, kas noin. Eihän syrjähyppyni kovasti häirinnyt?
14. Junis15.3.2014 klo 00:14
Ei tämä ole vain laatijoiden tarinatalo vaan muutkin voivat kirjoittaa täällä, mutta toki tyylikkäämmin kuin tuolla Hesari- säikeessä nykyään.
15. T.Avis15.3.2014 klo 13:27
Tarkennettakoon Ekin viestiä 14.3.2014 klo 21:52: tarkasteltu ristikko ei ole sivulla 18 vaan ristikko 18 sivulla 21.
16. Junis16.3.2014 klo 11:23
Aulis pisti nyt hieman vaikeamman ristikon Hesariin ja kopioijat tuntuvat olevan pulassa, kun ei ole tietoa monella tullut aikoinaan hankituksi. Täytyy oikein ihmetellä tuon budolajin heikkoa tuntemusta ratkojien kommenttien perusteella. Varmaankaan moni ei ole saanut sanan sanaa "lauseisiin" ja änkyröi nyt sen tähden laatijaa kohtaan. Jos Aulis hieman kiristää turboruuvia, niin sitten alkaa valitus, kun Ratkojat- sivustollekaan ei laiteta apuja entiseen tahtiin ainakaan vielä. No enhän minäkään aina ole kovin kehunut pakkoraossa tulleita erikoisia sanoja ja niiden vihjeitä. Kataisen lapset ratkovat aulikset vaikka pyhäkoulumatkalla. Se oli Pentti "Kiukki" Katainen aikoinaan hyvä pesäpalloilija.
17. POH16.3.2014 klo 14:51
TÄYTEKIRJOITUS

Junis 15.3.2014 klo 00:14
"toki tyylikkäämmin kuin tuolla Hesari- säikeessä nykyään."
Junis 16.3.2014 klo 11:23
Provosoivallasi hyökkäykselläsi saat varmaan huomiota itsellesi, mutta miksi?
Pidin ennen sinun asiallista suhtautumistasi esimerkkinä meille muille.
18. Junis16.3.2014 klo 15:34
POH eiväthän Hesarin ristikot ole ainoita, joista olen silloin tällöin kirjoitellut, koska Aulista olen harrastanut niin pitkään. En osallistu palkinnoista kilpailemiseen, koska en lähettele ratkaisuja. Harrastatko sinä POH muiden ristikoiden ratkomista?

Minulla on vinot pinot täällä työhuoneessani ristikkolehtiä. Olen kirjoitellut muidenkin ristikoista, mutta omista harvemmin. Jos vain hymistelevästi kirjoittaa, niin takuulla ei saa mitään palautetta eli pitää hieman vedättää. Ei ole kovin hauskaa yksin kirjoitella palstoille juttuja, joita kukaan ei kommentoi millään tavalla. Nytkin minulla seisoo juttuaiheita, mutta en viitsi laskea aina liikenteeseen ja osa ehtii jos sitten vanhentua.

Olen kirjoitellut muitakin kuin ristikkopakinoita ja takavuosina paljonkin ja nytkin niitä tahdottaisiin lisää. Rautatiepakinoiden kirjoittamisen lopetin kuitenkin, kun eräs ei jaksanut niitä enää lukea ja sitten muut ihmettelivät, että miksi lopetin, kun olivat niin mukavia.
Kertakaikkiaan on aivan mahdoton tehtävä kirjoittaa aina kaikille mieliksi.

Nytkin Eki tuossa säikeen alkupäässä ymmärsi juttuni aivan väärin. Kerroin siinä, kuinka ratkoin Ekin ristikkoa Iisakissa. En puhunut Ekin sanastosta mitään vaan pelkästään piirrosvihjeistä, jotka olivat kuvittajan piirtämiä ja vaikeita tulkita tehtävän yläosassa. Minulla ratkojana oli aito tilanne edessä ja toisen henkilön avustuksella sain tehtävän sitten valmiiksi eli tulkittua kuvat oikein.
No Eki antoi kirjoitukseen sitten oman vastauksensa listaten minun ristikossa olevat nimisanat. En sillä kertaa viitsinyt jatkaa enää jatkaa jutustelua. Kiitos osallistumisesta!
19. POH16.3.2014 klo 16:09
Junis 16.3.2014 klo 15:34
Kiitos vastauksestasi Junis.
20. Junis16.3.2014 klo 22:16
Olipa aika töisevä tuo Auliksen laatimus tällä kertaa. Paljon piti hoksata ja välillä muutellakin sanoja ennenkuin tuli kuntoon.
21. Junis17.3.2014 klo 10:48
Päivän kysymys

Millä nimellä Hararen kaupunki tunnettiin aiemmin?
22. Juho17.3.2014 klo 11:41
Junis, Harare oli ennen Rhodesian pääkaupunki Salisbury, valtiokin vaihtui Zimbabweksi.
23. Jaska17.3.2014 klo 11:50
Miksi tuo muka oli päivän kysymys?

Oikea päivän kysymys kuuluu: minkä puolueen staran Junis voi tänään tavata Tiernakaupungissa?
24. Junis17.3.2014 klo 15:45
Juhon vastaus oli oikein. Etelä-Rhodesia oli kyseessä.

Jaskan kysymykseen en osaa vastata kuin arvaamalla, että RKP:n tai jonkun venäläisen puolueen stara, kun hävittäjä lensi ylitseni juuri, kun käväisin kaupungin puolella. Hävittäjä lensi itään.
25. Jaska17.3.2014 klo 17:54
Ei arvannut Junis oikein puoluestaraa tai oikeastaan starapuoluetta.
Oikea vastaus on Tähti Kepu, joka starttaa pari tunnin päästä Äimäraution neljännen lähdön suosikkina Tuomas Pakkasen ohjastuksessa. 11-vuotiaan 39670 euroa tienanneen ruunan omistavat oululaiset Alpo ja Arto Hyväri, valmentaja Arto Hyväri. Heidän puoluekannastaan minulla ei ole tietoa, mutta Oulussa ympäristöineen Kepun kannattajia kyllä piisaa.


Pahoin pelkään, että Junis ei ehdi ristikko- ja muilta toimiltaan tänäänkään radalle Tähti Kepua kannattamaan.
26. Junis17.3.2014 klo 18:39
Olipa tähtivedätys Jaskalta! Minä tunnen oikein hyvin Äimäraution raviradan historiaa sen eri vaiheilta, kun viereisiä siirtolapuutarha- mökkejäkin piti siirrellä raviradan laajennuksen vuoksi useita kertoja rannan puolelle. Osa siirroista johtui myös nelostien levittämisestä. Uuden katsomon rakentaminen uusine ravintoloineen ja parkkipaikkoineen vähensi tiellä parkkeerausta kuin myös Äimäraution siirtolapuutarha-alueen parkkipaikkojen käyttöä. Siirtolapuutarha-alueen iso parkkipaikka on nyt rannan puolella ja sinne käännytään alueen eteläpuolelta. En nyt selosta enempää.

Simolaisen Ahti Salmelan hevonen kilpaili sunnuntaina Rovaniemen raveissa. Kyllähän tätä juttua piisaisi, mutta Tähti-Ristikot lopetti ilmestymisen.
27. Junis17.3.2014 klo 21:24
Ihmettelen nyt hieman Pentti "Kiukki" Kataisesta noussutta kohua Hesari- säikeessä. Eilen aamulla jo kirjoitin hieman siitä tutkittuani juttua, mutta en aivan pohjamutia myöten kuitenkaan. En oikein uskonut juttuun tai en uskaltanut Pasin lailla kirjoittaa siitä. Viittasin siihen vain viimeisessä lauseessa ikäänkuin vinkiksi.

Tutkin Kaken lasten ja lastenlasten iät ja tulin tulokseen, että eivät he ainakaan alakoululaisia ole, koska heidän ikien täytyisi olla ainakin 40 - 55 vuoden välillä. Näin ollen he saattaisivat osata
ratkoa "aulikset", mutta eivät kuitenkaan millään koulumatkalla, jonka käsityksen P. Kataisen puheista saa. Katsotaan nyt sitten, että mihin tulokseen Pasi tulee?
28. Ylläpito18.3.2014 klo 08:11
Ei kannattaisi kauheasti spekuloida sen perusteella, mitä joku täällä ilmoittaa nimekseen. "Meidän Kataisemme" on suoraan kertonut etunimekseen Pauli. Lisäksi ihmettelemme, mistä tulee yhteys nimimerkki Kake Kortelaiseen ja miksi vetää kovin paljon johtopäätöksiä Kaken viittauksiin lapsistaan? "Tutkimukset" menevät kovin helposti harhateille ja aletaan syyttää ihan vääriä puita, jos kaikki otetaan todesta. Silloin mennään helposti loukkaaviin ja jopa herjaaviin kirjoituksiin.
29. Junis18.3.2014 klo 10:25
Minulle lyötiin tiskiin Regina- lehti numero 13/1964, jossa on Elvis Presleyn kuva kannessa. Lehti on painettu Oulussa Kirjapaino-Oy Kannassa Isollakadulla. Kysymyksessä on ko. lehden kuudes vuosikerta. Taka-aukeamalla on kuvaristikko, jota luulin ensi silmäilyllä Heikki Kalvan laatimaksi, mutta tarkemmin tehtävää tarkasteltuani väittäisin tämän olevan Seppo Jokikokon laatimus, vaikka oikeasta alakulmasta puuttuu hänen tunnettu signeeraus SeJo.

Seppo Jokikokko ja Heikki Kalpa tekivät ainakin Seura- lehteen ristikoita porukalla. Seppo Jokikokko laati tehtäviä myös tamperelaiseen SuuriRistikkoKilpa- lehteen, joka oli lähes ensimmäinen säännöllisesti ilmestyvä ristikkolehti Suomessa, jos nyt ei lasketa mukaan Hesarin laatijan Osmo Kailan toimittamaa lehteä, jota näin Oulussa Kirjolan kirjakaupassa myynnissä. Kailahan oli paremmin tunnettu menestyvänä shakkimiehenä, mutta tuli siitä huolimatta potkut Hesarista.

Minäkin sain silloin aikoinaan julkaistuksi SuuressaRistikkoKilvassa tehtävän, josta kuittasin 23 markan palkkion. Kuitti tuli vastaan papereita hiljattain järjestellessäni. Eikä minun kokeiluni silloin koulupoikana jääneet yhteen lehteen, mutta yksi lopetti ja täytyi pyytää tehtävät takaisin. Mihinkähän minä nekin sitten laitoin. Minulla on tallessa noita vanhoja tehtäviä jossain, mutta en ole niitä aikoihin tarkastellut. Paikallisessa sellutehtaan lehdessä pari julkaistiin. Sekin tehdas on lopettanut toimintansa jo aikapäiviä sitten.

Ylioppilaslehteen laatimani tehtävän silloinen päätoimittaja nykyinen euroedustaja hukkasi. Pääkuvassa oli kirjailija Anu Kaipainen. Onkohan tällainen ristikko joskus julkaistu sitten jossain muualla? Korvauksen sain sitten joskus myöhemmin uudelta päätoimittajalta ja palkkio oli enemmän kuin tuplautunut. Muuten ennen voitin ristikoilla aika monta esinepalkintoa rahapalkintojen lisäksi. Abivuonna tuli ratkottua äsken Hesarissa voittaneen koulukaverini kanssa aika paljon ristikoita, mutta voittoja ei enää tullut silloin eikä myöhemminkään ja harrastus jäikin satunnaiseksi.

Tähän Reginaan palatakseni, niin ristikon alla on lyijykynällä kirjoitettu mietelause tai runonpätkä:

Maailman teillä on mahtia monta,
pilkkaa naurua sanatonta.


Tuohon on helppo yhtyä ja lopettaa juttu tähän, kun muistaakseni Reginakin lopetti jonkin aikaa sitten ilmestymisensä.
30. Ö18.3.2014 klo 22:21
Mikäs ihmeen itsekehupalsta tämä on. Lisäksi vihjaillaan perustelematta tiettyä henkilöä toisella säikeellä esiintyväksi häiriköksi.
31. Junis19.3.2014 klo 09:55
Kuuntelin muhoslaisen Seppo Jokikokon radiohaastattelun YLE Suomelta. Seppo on nyt lopettanut nyt noin 50 vuotta kestäneen laatijauransa. Hän aloitti erilaisilla tehtävillä jo 1950- luvulla siirtyen kuvaristikoihin 1960- luvun alussa. Haastattelussa käytiin läpi monia ristikonlaadintaan liittyviä asioita kuten mistä laatija aloittaa tehtävän laadinnan, pääkuvan valinta, sanat ja tarkastus. Myös pitää ottaa huomioon, että mihin lehteen tehtävä tulee sekä vaikeusaste. Itse Seppo ei enää ratko ristikoita, mutta sudokuja silloin tällöin kylläkin.
Lopuksi Seppo kiitti kaikkia ristikkoharrastajia!
32. TAF19.3.2014 klo 12:43
Siirrynpä Hesarin säikeestä tänne kysymyksineni. Kiitos Junikselle vinkistä, joka johtaa luonnollisestikin lisäkysymykseen. Missä Simbergin ristikoihin voi tutustua?
33. :-)19.3.2014 klo 13:05
Kotona.
34. Junis19.3.2014 klo 14:04
Alf Simbergin kuvaristikoita on Iisakin Ristikoissa 2-3 kpl numeroa kohden sekä Pekan Helpoissa ja Iisakin Albumeissa sekä joissakin muissa Jäteissä esim. Joulujätissä viimeksi. Iisakin Kryptot Extrassa on Alfin kryptoja.
35. TAF19.3.2014 klo 18:59
Kiitos lisäinfosta. Pitänee joskus kokeilla, kotona.
36. O20.3.2014 klo 13:58
Junis.

Tämän päivän HS:ssä Puntti Valtonen kertoi: "Humala ei houkuta" mm. näin:

"Juon lasillisen viiniä ruuan kanssa ulkomailla rakkaani seurassa.
Iltasella voin ottaa toisen lasillisen ristisanoja täytellessäni,
mutta siihen se jää."

Ristikkoimmeinen tämä Puntti ja oikeassa järjestyksessä,
sillä rakkaus ensin ja sitten ne mukavat harrastukset. :)
37. Junamies21.3.2014 klo 22:48
Keskiviikon 19.03.2014 Savon Sanomissa oli koko sivun juttu ristikkomiehistä Atik Ismail ja Atso Almila. Siinä muistelevat ristikkoon joutumistaan ja siinä sivussa käydään läpi heidän historiaa.
Kyllä tuon lukemista voi suositella aulisten lomassa.
38. Junamies22.3.2014 klo 19:50
Hektinen ratkonta tarvitsee suorat vihjeet näköjään, mutta missä on sitten oivaltamisen ilo?
39. Hilu22.3.2014 klo 23:17
Junamies, se on täällä.
40. Tahko23.3.2014 klo 22:24
Luin juuri Aku Ankan numero 4 vuodelta 1984. Lehden neljänneltä sivulta selvisi sellainen tieto, että herra Ruutu on sanaristikoiden ratkomisen maailmanmestari. Kynä kourassa katse tiukasti ristikossa herra Ruutu tuumii: Hmm! Kuusi kirjainta - "liittyy kolaukseen". Samassa herra Ruutu kolauttaa päänsä pylvääseen. MUKSIS! Sepä se! Muksis! Tässä juuri on se oivaltamisen ilo.
41. Junis24.3.2014 klo 14:16
Laitoin tuonne Iisakki- säikeeseen hieman juttu Riku Rosenvallin Ärjyvaara ristikon ratkomisestani ja hieman muutakin.
42. O24.3.2014 klo 21:35
Tahko.
Hyvin kuvattu kirjoituksessasi tuo oivaltamisen ilo.
Nautinto tulee, vaikka päähän sattuisi.
43. Junis30.3.2014 klo 22:27
Olen ollut matkoilla. Olin kyllä ristikoiden kanssa tekemisissä jossain määrin. Kyläilyä enemmän tosin.
44. Junis31.3.2014 klo 23:02
"Valokuvaajat alkoivat vähitellen kähistä lähtöpaikan seutuvilla aina kun herra X oli mukana kilpailuissa. Kuva toisensa jälkeen paljasti oudon tosiseikan: hänellä on jo toinen askel menossa, kun muut vasta irtoavat telineistä tai ponnistavat niistä! Kuitenkin lähettäjät pyörittivät päätään, kun varaslähtöä ruvettiin epäilemään."

Kuka oli herra X, joka on esiintynyt ristikoissakin?
45. iso S1.4.2014 klo 11:06
Kysymyksessä ei liene nopeasta kiihdytyksestään tunnettu Armin Hary, koska hän on ristikoissa harvinainen vieras. Hänen tilanteensa taisi olla päinvastainen: usein tuomittiin varaslähdöksi, vaikka kuvat todistivat jälkeenpäin Haryn syyttömäksi.
46. Funny1.4.2014 klo 15:07
Taitaa olla Elmo.
47. Junis8.4.2014 klo 11:41
Iso S vastasi oikein.
48. Junis8.4.2014 klo 11:42
Misukka on nyt Helsingissä.
49. Junis9.4.2014 klo 12:34
Minä en nyt oikein tajua, että mitä KANALAVITSA mahtaa tarkoittaa?
50. Wexi9.4.2014 klo 12:51
Kanojen makuualusta. Vähän sellaisia lavitsan tapaisia olivat muinoin kanojen "olekelutilat".
51. Junis9.4.2014 klo 13:12
Minä ajattelin, että siellä voisi kanalan oven pielessä olla myös vitsa, jolla kanoja ajetaan kartanolta tepastelemasta takaisin kanalaan. Oulaisissa aikoinaan kanat saivat olla pihallakin irtaallaan. Kun en sanakirjoista löytänyt, niin ajattelin vain kysellä varmuuden vuoksi, että ei kai vain painovirhepaholainen ollut renkiin iskenyt. Minä olen ainakin kolmannen polven heinäpääläinen isän puolelta, että nyt kovin paljon ole kanaloita tutkinut, mutta kanaristikon olen silti laatinut Sanaseppoon, mutta epäilen, että ei sitä koskaan edes julkaistu, kun en ole sitä nähnyt. Tässähän voisi porista ummet ja lammet näin Africolan päivänä, kun liputusmaksut ovat nousseet nekin pilviin.
52. Junis9.4.2014 klo 13:35
Meillä jääkiekkosanastossa on KAHVATA- verbikin jo käytössä.
Meillä on taas seura tulossa Suomen mestariksi.

Sana KAAVAAJAT käsittääkseni tarkoittaa KAAVA-AJAT- sanaa, kun yhdysviivoja ei ristikoissa juuri käytetä eikä rengissäkään. Kun olen noissa rakennuslupa-asioissa ollut liikenteessä, niin voisi helposti kuvitella tuossa viereisessä kuulussa Oulun Ruostetalossakin olevan sellainen kaavaajavirka olemassa. Oikealta nimeltään tuo Suomen parhaan asuinalueen vieressä oleva uusi rakennus on YMPÄRISTÖTALO.
53. kyselijä9.4.2014 klo 14:33
Eikö kaavata-verbi ole tuttu?
54. Wexi9.4.2014 klo 14:46
Ollessani nuorukaisena valimossa (vanhanaikainen, kälynen mesta) töissä, tuli tutuksi ammattinimikkeinä kaavaajat, sekä kone-, että käsinkaavaajat.
Käsinkaavaajat tekivät isoja valumuotteja, jotka kovetettiin hiilidioksidin avulla (hiekassa vesilasia), ja konekaavaajat käyttivät "mustaa santaa" pienempiin valuihin, jossa ei ole kemiallista kovetusta, vaan "hakkauskone "tumppaa" hiekan muottiin, jossa se paakkuuntuu tiiviiksi.
55. Junis9.4.2014 klo 15:11
KAAVATA- verbi on Nykäsessä. Wexi:llä on hyvät selvitykset. Kiitos!
56. Jukkis9.4.2014 klo 17:12
Vai että Africolan päivä tänään. Mitenköhän sitä juhlisi?
57. Jaska9.4.2014 klo 17:33
No jamssia ja bataattia pöytään vaan ja palanpainikkeeksi kenialaista changaa-pontikkaa.
58. Eki9.4.2014 klo 17:55
Eikös Africola ollut Olvin vastaus Kokikselle?
59. Junis23.4.2014 klo 12:59
Juttutupaan tuli nyt tieto, että chattilaisista on kuollut nimimerkki Kaitsu. Nyt en uskalla enempää kertoa tästä mutkan kautta tulleesta tiedosta. Chattikin loppui vuosia sitten.
60. Eki23.4.2014 klo 13:40
Kyllä suruviesti Kai Pesosen kuolemasta on saavuttanut päämajankin.
61. Junis23.4.2014 klo 13:48
Tämä viestihän koskettaa myös "Kanaseppoja" muistelen täällä Oulun sydämessä eli Raksilassa.
62. Junis26.4.2014 klo 21:03
Nyt Raksilassa juhlitaan. Tuossa oli jo pienoinen ilotulituskin. Nyt ei voi oikein keskittyä ristikoihin. Portimot voitti kultaa! Olemme ytimessä.
63. pelaaja26.4.2014 klo 21:16
En ole mikään varsinainen jääkiekkofani mutta tätä loppujuttua minäkin jännitin. Kyllä nyt kelpaa! Iiiihanaaa! Ilotulitus kuului "tänne asti" ja siitä arvasin. Pelkurina en uskaltanut minuutilleen seurata vaan sillä lailla 'vähän myöhässä' IL:n liveseurannassa.
64. Juni(per)28.4.2014 klo 10:23
Ettehän siten sekoita kahta Junista Juni(per)iin, jota nimimerkkiä olen käyttänyt netissä 13 vuotta.
65. Junis3.5.2014 klo 18:37
Kun tuolla Hesari- säikeessa mainittiin Satu Silvo, niin minulla tuli heti juttua mieleen. Minä olen alkanut sotkea Satu Silvoa Sari Havakseen jostain syystä. Molempiin olen törmäillyt, mutta Satuun enemmän ja viime aikoina kuitenkin Sarin muistan kuitenkin ensin ja sitten Satu on hakusessa. En taida kehdata nyt heti ainakaan alkaa kirjoitella muisteluksia, kun eivät liity ristikoihin lainkaan. Tuli muuten yksi toinenkin juttu mieleen, kun luin tätä puuroa syödessä säikeen läpi.
66. Junis9.5.2014 klo 22:28
Nyt ovat Viivi ja Wagner- Ristikotkin lehtipisteissä.
67. Junis15.5.2014 klo 10:07
HS Teema 2/14 ristikko Auliksella oli aika helppo. Ei ollut liian tumma eikä liian vaalea. Vertailin musta-valko ja väritulosteena. Väreissä selvempi. Tuota yhtä viisikirjaimista sanaa, jossa oli kaksi piilokirjainta, piti hieman miettiä, koska vihjekuva oli niin pieni ja on niin monta vaihtoehtoa ratkaisusanaksi.
68. Junis6.7.2014 klo 13:29
Olen palannut reissuiltani. Aulikset jäivät ratkomatta, kun oli niin kiire koko ajan.
69. Junis25.7.2014 klo 19:05
Teen kaikenlaista.
70. Junis12.8.2014 klo 21:21
Pitkästä aikaa olen ratkonut Aulista. Ristikko 2809 vaikuttaa joiltaan osin olevan vedetty hanurista.
71. Junis4.9.2014 klo 14:53
Ekin kuvaristikot syyskuun Iisakissa olivat kovin helppoja. Ei tarvinnut lähteitä kaivella. Ilahduttavaa oli, että Heli Kärkkäisen vihjeytykset olivat suppeampia kuin edellisen kerran ratkomisesta kirjoittaessani.
72. Junis6.9.2014 klo 19:28
Pistipä Kari Päivärinta taas vaikeanristikon Uniikki- lehteen eli tämä on Yliopiston Apteekin lehti, jolla ei liene mitään tekemistä minkään yliopiston kanssa.

Pääkuva oli jo ylivaikea meikäläiselle enkä vieläkään ole varma miten harmaisiin sanat oikein tulevat, mutta misu tälläsi ne siihen ja on kai uskottava sitten ratkaisuun.

Ulla- nimistä naista en myöskään tunnistanut. Ville attaa en ristikosta löytänyt, kun sen käyttö on muistaakseni kielletty eläintensuojelulain nojalla, ja siksi Auliskin käyttää toista attaa eli aikoinaan Nykissä lennellyttä Attaa.

Enkä ollut varma, että miksi tuohon yhteen kohtaan tuli Idat kun Adatkin olisivat sopineet, kun oli piilokirjain kysymyksessä. ITRA ja ATRA on kyllä korrektia, mutta ei enää ATTA samassa tehtävässä.
Päivä oli pelastettu, kun Ville loisti poissaolollaan nyt.

Enkä minä ymmärtänyt sitäkään, että kun on kedollinen tai penkillinen astereita puutarhassa, että ratkaisusanaksi saa poimia vain yhden asterin. Kouvolan kaupunginosaa hieman myös mietitytti, kun vastaus oli koko Koria. Veik-ka-uk-si-a vain, kun tuo yläkerran nainenkin jäi tunnistamatta Iinaksi. Pitänee ratkoa taas seuraavakin Apteekin Hyllyltä ristikko.
73. Junis6.9.2014 klo 20:52
Ratkoin myös Hesarista Auliksen ristikon ja sain seuraavat lauseet.
Sorry nyt soi puhelin. Palataan asiaan.
74. tonni6.9.2014 klo 21:14
Junis.
Älä vain paljasta niitä lauseita, ellei lähetysaika ole mennyt umpeen. ;)
75. Junis6.9.2014 klo 21:59
Oli pitkä puhelu ja nyt tulee uutiset. Pitää hieman kiirettä. Tonni olipa kiva, että pitkästä aikaa muistit. Kohta on täysikuukin.
76. iso S7.9.2014 klo 11:08
Junis, tiedoksi (epäilysi 6.9.2014 klo 19:28):

_http://www.yliopistonapteekki.fi/fi/yritystiedot/ Pages/Default.aspx

"Yliopiston Apteekki on vuonna 1755 perustettu, Helsingin yliopiston omistama apteekki."

"Tuemme toimintamme kautta opetusta ja tutkimustoimintaa. Merkittävä osa farmasian opiskelijoista suorittaa opintoihinsa liittyvän käytännön harjoittelujakson Yliopiston Apteekissa. Lisäksi osallistumme farmasian opetustyöhön."

Jo vain Yliopiston Apteekilla on oman väitteensä mukaan tekemistä jonkin yliopiston kanssa.
77. Marco Poloinen7.9.2014 klo 12:42
Varmaan alun kolmattasataa vuotta Helsingin yliopistolla oli yksinoikeus "Yliopiston Apteekki" -nimeä kantaviin apteekkeihin Suomessa. Pitkällisen taistelun jälkeen monopoli murtui ja ainakin Kuopiossa on Kuopion yliopiston omistama ja alaisena toimiva Yliopiston Apteekki. Toimintaperiaatteet ja -tavat lienevät jotakuinkin yhtenevät isoS:n kommentissa esitetyn kanssa. Henkilökuntaa on harjoittelijoineen siinä määrin runsaasti, että asiakkaan täytyy jokseenkin määrätietoisen näköisenä painua suoraan tarvitsemansa tropin sijaintipaikalle välttyäkseen ylenpalttisesta avuntarjouksesta.
78. Marco Poloinen7.9.2014 klo 12:45
[... oikeakielisemmin lienee 'ylenpalttiselta avuntarjoukselta']
79. Matti8.9.2014 klo 00:52
Mikä se sellainen palttinen on :-)
80. Wexi8.9.2014 klo 01:07
Suupaltti.
81. tonni8.9.2014 klo 21:46
Junis. 6.9. klo 21:59
Tietty muistin.
En ole missään vaiheessa unohtanutkaan!
82. Junis8.9.2014 klo 22:59
Olen lähdössä reissuun Helsinkiin ja muuallekin.
83. Junis16.9.2014 klo 22:42
Löysin KP:ltä kadonneen muurahaisen ja pistin sen selliin.
84. Matti16.9.2014 klo 23:47
Mitähän cameo-roolia Junis tässä vetää.
85. Junis17.9.2014 klo 12:39
Tekisivätpä lääkäritkin noin hienoja ja täsmällisiä diagnooseja kuin Matti poliitikoista puhumattakaan. En voi kuin ihailla, mutta roolipeli jatkuu. Näyttäydyin aikoinaan Pojat- filmissä.
86. Junis18.9.2014 klo 18:17
Ratkoin muiden hommien ohessa vaihteeksi Hesarin syyskuun ristikkoa ja sain kuin sainkin sen täyteen. Lauseet olivat aika helppoja.
Nyt on tullut tuolle ISIS- sanallekin toinen vihje. Aika iljettävä joukkio on kyseessä.
87. Junis24.9.2014 klo 21:28
Aika töisevä oli tuo Auliksen anagrammiristikko 2815, kun ilman lähteitä ratkoin kuten kunnon kansalaisen pitäisikin aina tehdä ainakin aluksi.
88. Junis24.9.2014 klo 21:34
Kenen kirjoittama runo?


Me kohtaamme toisemme täydellä vauhdilla,
me kohtaamme toisemme kuin junat -
kuin junat jotka kohtaavat toisensa
täydellä vauhdilla
samoilla raiteilla.
89. tonni24.9.2014 klo 21:35
Hei Junis!
Hyvä sana tuo "töisevä".
Niin minäkin sen ratkoin "ilman lähteitä" tietenkin, siis aluksi. ;)
90. Junis24.9.2014 klo 21:46
Kenen kirjoittama runo?


Vaunussa nyökkää päitä
niitä ja näitä
irralla juuristaan,
kaikesta irrallaan.
Päitten lomissa peli:
haitari kurnahteli.

Kolkkavan pyörän päällä
upottu täällä
kukin on kirjoineen
sakeaan kuumeeseen,
haitarin haikea ralli
ei pysähdyksiä salli.

Akkunan ohitse jatkaa
vauhkoa matkaa
maisema syksyinen
kiljuvan keltainen,
haitarin hirnahtaissa
vauhtia myötälemaissa.

Vihellä, veturin pilli
luikkaus villi
lävitse huoneen tään,
jossa on kuumetta pään,
särkyvän pullon hely,
haitarin mylvähtely.

Matka kun loppuu, näitä
ei ole päitä
koskaan ollutkaan
irti, ei juurillaan,
ovet on kiinni lyöty,
halvalla haitari myöty.

Vielä on taipale. Matkaa
räikkyen jatkaa
maisema syksyinen
kiljuvan keltainen
haitarin rallittaissa
vauhtia myötälemaissa.
91. tonni24.9.2014 klo 21:57
Junis.
Aaro Hellaakoski. (Aikoinani harrastin lausumista)
92. Junis24.9.2014 klo 22:11
Hienoa Tonni! Aaro Hellaakoski Oulusta oli jälkimmäisen junarunon kirjoittaja.

Arbetskrävande, isotöinen
Töisevä tullenee meänkielestä tai ruotsin kielestä, mutta on pesiytynyt myös Tiernakaupunkiin, jossa olen kuullut sitä käytettävän.
93. iso S25.9.2014 klo 12:12
Runonlausuntaa harrastamaton löytää ensimmäisen säkeistön perusteella blogin
_http://satakielen.blogspot.fi/2012_08_01_archive. html
jossa kerrotaan että kyseessä on Aaro Hellaakosken "Hullujen juna" vuodelta 1946.

Google tosin kohteliaasti kysyy, tarkoititko " Vaunussa nyökkää päätä niitä ja näitä illalla juuristaan, kaikesta irrallaan." No ei Aaro sellaista kai tarkoittanut.
94. Junis26.9.2014 klo 18:31
Huvittavaa tuo HS- säikeen kimpparatkominen. Kuulostaa taas olevan tullut niin helppo ristikko Aulikselta, että suitsait sen ratkoo vaikka leipä-, kännykkä- tai muoviämpärijonossa. Itse olen hieman toista mieltä, kun silmäilen tuota ristikkoa eikä ole edes Ratkojat- sivustoa käytössä. En taida kuitenkaan vielä ehtiä yrittää ratkoa.
95. tonni26.9.2014 klo 21:55
Junis.
Minä onnistuin jo puolipäivään mennessä. ;)
96. Junis26.9.2014 klo 21:59
Ookko nää noin hyvä tonni? Minä en ole aloittanutkaan vielä, kun on tilaustöitä ja sitten katselin yhtä musiikkiohjelmaa TV:stä ja välillä soittelin itsekin. Ulkona sade ropisee.
97. Junis26.9.2014 klo 22:52
Se tuli TV:stä muistaakseni uusintana junamatka Trondheimista Bodöhön. Filmi oli kuvattu eri vuodenaikoina. Matkalla oli paljon erimittaisia tunneleita ja hauskuutena oli se, että vuodenaika saattoi vaihtua tunnelissa mentäessä. Näppärästi yhdistelty. Junassa suoritettiin matkustavaisten haastatteluja. Muutamilla asemilla pysähdeltiin matkustajien ottamista tai jättämistä varten ja sitten oli myös kohtaamisia. Myös jatkoyhteyksiä oli asemilla muutamassa paikassa.

Narvikiin mennäänkiin sitten Ruotsin kautta. Suomesta Kiirunan kautta Torniojärvenrantaa ja sitten erämaata kunnes laskeudutaan Narvikiin ja ajellaan vuonon yli. Suurin kaltevuus oli muistaakseni vain 7 prosentin luokkaa. Tammikuun keskilämpötila Narvikissa vuonon rannalla on + 1 astetta. Malmijunia menee radalla ilman aikataulua Kiirunasta vähän väliä radan kulkiessa vuorten rinteellä. Tämä tuli mieleen tuosta Auliksen tunnelikuvasta.
98. Junis28.9.2014 klo 10:25
Tuntuu olevan kauheaa sekoilua tuolla HS- säikeessä, kun ei näytetä tunnettavan edes Tiernakaupungissakin vaikuttanutta kirjailijaa. Oli tuossa naapurissa hommissa aiemmin. Toisaalta onhan sitä väitetty, että virheetöntä aulista ei ole vielä koskaan syntynytkään ja jos oikein tarkasti otetaan, niin tämä saattaa pitää paikkansakin.

Ne nuo säännöt ovat vaihdelleet vuosikymmenten saatossa ja eri lehdissäkin. Kaikkialla ei suvaita alku- tai loppupiilojakaan muusta helpotuksesta puhumattakaan. Kolmikirjaimiset sanat ovat tabu useimmille ja osoitus laatijan heikkoudesta tai välinpitämättömyydestä ratkojia kohtaan. Tuommoiset suttuvihjeet ovat kylläkin kiusallisia. Tottuneet aulistit ratkovat HS- ristikot vaikka nurjalta puolelta enkä puhu nyt Tuirasta ja Matti Hällistä.

Olva- saippuaa kaipaisin Auliksen joskus tälläävän ristikkoon, mutta voi olla, että on ollutkin. Oululainen missi Hilkka Ruuska mainosti sitä aikoinaan 1950- luvun alussa, vaikka tuo saippuamerkki tunnettiin maailmalla jo aiemminkin. Hilkka kuoli Vänersborgin sairaalassa 1982 Ruotsissa tietokantani mukaan, mutta pyörähteli välillä toki Tiernakaupunginkin parketeilla.

Ei nyt tällä kertaa enempää Hesarin ristikosta, mutta täysi näyttäisi olevan. En paljon tarkistele, kun mitään lähettele minnekään.
99. Eki28.9.2014 klo 10:47
Junis, ilmainen ystävällinen vinkki. Ei tule välilyöntiä sanoihin HS-säikeessä ja 1950-luvun. Uskallan sanoa, kun sinussa on kirjoittajan vikaa ja tämä on perusasia, joka pitää tietää ja ennen kaikkea omaksua, jos tekee tekstejä virallisempaan paikkaan kuin tänne nettiin (eikä se pahaa tee täälläkään noudattaa sääntöjä).

Jos viiva liittää useamman sanan, viiva tulee toiselle puolelle, esim. Vain elämää -ohjelma.

Noin päin kuin edellä olevassa kirjoituksessasi ei viiva taida tulla koskaan. Viisaammat voivat korjata, jos olen puolestani väärässä.
100. Junis28.9.2014 klo 11:44
Kiitos Eki tarkkaavaisuudesta. Minä olen tehnyt tässä elämässä nurinkurisesti monia asioita enkä edes tarkoituksellisesti tyylikeinona tai erikoisuutta tavoitellakseni vaan kiireelläkin lienee osuutta asiaan.

Toisaalta olen harmitellut sitä, että täällä tekstejä ei voi jälkikäteen korjata, jos huomaa vaikkaa kirjaimen jääneen jostain pois ja siksi olen alkanut kiinnittää noihin seikkoihin huomiota ja samalla kenties sitten laiminlyönyt välimerkkisääntöjä. Tulee mieleen tuo ilmiö, että kun nokka irtoaa, niin pyrstö tarttuu.

Ihmiselle saattaa helposti muodostua erilaisia maneereja, mutta en minä voi ainakaan Oulun lyseon äidinkielenopettajia syyttää, kun ainakin yksi Nobel price Ahtisaaren luokkakaveri vielä elääkin ollen aika vasta Kalevan kuvassa. Tuo virhe lyseon laatassa huomattiin vasta aikojen kuluttua ja korjattiin sanaksi prize eli me kaikki teemme virheitä. Aika huvittava tuo kömmähdys!
101. tonni28.9.2014 klo 21:36
Junis.
Kautta aikain on moitittu opettajia. (Hänen takia en ... etc) :)
102. Junis28.9.2014 klo 23:54
Olipa kiire päivä. Katselin nauhalta Tanssii tähtien kanssa -ohjelmaa nyt vasta. Matti Oulusta on minun suosikki tanssiopettajana. Itsekin aikoinaan pistäydyin Telemarkin harjoituksissa ja sitä rataa. Tänään oli ohjelmassa myös shoppailua ja valokuvausta tuolla Nokelan varikkoalueella. Syöntikin jäi taas näin myöhään.
103. Junis1.10.2014 klo 22:29
Tuli vastaan muutama vanha Suomen Kuvalehti presidentti Urho Kekkosen kuolinvuodelta 1986. Kuvaristikkojen laatijoina esiintyivät sellaiset nimet kuin Jukka Jarva Hyvinkäältä, Martti Räikkönen Orimattilasta ja Sirkka Lampiniva Valkeakoskelta. Kaikki olivat myös itse piirtäneet vihjeet. Ristikot eivät vaikuttaneet koviksilta.
104. tietäjä2.10.2014 klo 20:12
Sanaris alkoi hoitaa palstaa 1.11.1989.
105. Matti3.10.2014 klo 16:19
Onkohan pian luvassa 25-vuotisjuhlaristikko!
106. Junis7.10.2014 klo 09:41
Ratkoin uusimman auliksen 2817 matkalla ilman tietokonetta.
107. O7.10.2014 klo 21:59
Junis.
Onneksi olkoon.
108. Junis8.10.2014 klo 09:02
Kiitoksia O! Sinä olit HS -säikeen parhaimmistoa, jota se yksi hävytön kehtasi ryöpyttää ja kiusata joka välissä. En minäkään viitsi noita juttuja enää juuri lueskella ja siksi mieluummin kommentoin täällä muun ohessa Auliksenkin laatimuksia. Minulla ei tässä koneessa toimi enää edes Ratkojatkaan. Ei se ole mitään ratkontaa, jos sieltä kopioi valmiin ratkaisun.

Minulla puuttuu vielä Lokakuun ristikosta muutama kirjain, mutta ei sekään minua haittaa, kun en koskaan lähetä ratkaisuja minnekään. Tässä muiden töiden ja matkojen ohessa hissukseen vain täyttelen. Jostain syystä monet ihmiset ovat menettäneet huumorintajunsa ja ovat tuuliajolla itsensä kanssa ja rähisevät sitten muidenkin kanssa.
109. O8.10.2014 klo 20:46
Junis.

Kiitos ystävällisistä sanoistasi.
Olet vastauksestasi päätellen tarkkasimäinen HS-säikeen suhteen.


Minusta on mukavaa, että olet avannut tämän juttutupasi.
110. Junis9.10.2014 klo 22:58
Nyt taisin lopulta saada viimeisetkin kirjaimet HS:n lokakuun kuukausiristikkoon. Suomessa ei ole tuollaista junaa ainakaan. Se tuo
vasemman reunan mies meinasi myöhästyä omista häistään täällä
Tiernakaupungissa. Morsiamen nimi oli Maria Piponius eli melkein sukulainen minulle. En postita.
111. O9.10.2014 klo 23:17
Junis.

Junista en niin tiedä, mutta minä kyllä postitan. On tullut sellainen tapa alusta asti. Mukava tarkastaa kopioista, että onko kaikki oikein.

Mikä on "melkein sukulainen". Olisi kiva tietää, mutta ei tarvitse kertoa, mikäli et halua.

Hauska sattuma tuo "Junista en niin tiedä" ;)
Öitä !
112. Junis9.10.2014 klo 23:41
Siskoni on esittänyt näytelmässä Maria Piponiusta.
Minua harmittaa, kun jouduin tekemään korjauksia ja siksi nuo kaksi riviä jäivät aika torsoiksi.
113. O10.10.2014 klo 13:26
Junis.
Onhan se tuossa tapauksessa melkein sukulainen!
114. Junis12.10.2014 klo 01:16
Hesarin ristikko 2818 on vielä pahasti kesken. En saa iso S:n sukunimellä tuota oikeata alanurkkaa ratkottua eli taitaa olla väärä valinta. En ole vielä ehtinyt Intiaan etsimään kysyttyä kylää, kun olen vielä täällä Pohjois-Korean juhlissa kiinni. Aulis laittelee välistä noita tuttujaan ristikoihinsa. Voi olla, että nyt jää tämä ratkaisematta.
115. iso S12.10.2014 klo 09:39
Sen verran voin paljastaa, että isosta ässästä ei todellakaan tule iso S:n sukunimeä. Kuten HS-säikeessä totesin, siihen tarkoitukseen kuva on väärä. En ole blondi, muuten vain sen verran tyhmä kuin olen.

Monenlaiseen marginaalitiedon käyttöön Aulis kyllä hätäpäissään ryhtyy, mutta tuon Juniksen teorian mukainen temppu olisi jo ratkojien kiusaamista JA samalla erään nettihäirikön tapaista paljastelua. Minä ja nettipersoonani iso S ovat erillisiä hahmoja. Jotkut tietävät oikean nimeni (ja kaikki säikeet lukemalla se on selvitettävissä), mutta useimmat tietävistä kunnioittavat haluani pysyä pelkkänä nimimerkkinä.

Tuon sanottuani joudun myöntämään, että Aulista selvästi vähemmän höpöhöpötietoja viljelevä Skyttä on vuosia sitten käyttänyt nimeäni ristikossa, nimenomaan minua tarkoittaen. Jokaisella on oikeus viidentoista minuutin julkisuuteensa, halusipa sitä tai ei, ja minä sain enemmän kuin riittävän osani siinä.
116. Junis15.10.2014 klo 17:34
Tiernakaupungissa tunnetaan Kempele ja Ritunkin kummeksuma sana. Iso S:n muodot tulivat ristikkoon, mutta minä vein voiton. Minulla on ristikko 2818 täynnä, mutta en voi olla varma joka ainoasta piilokirjaimesta. Oikeassa alanurkassa FASU vei minut harhaan aika pahasti, vaikka oikea ratkaisusana on minulle paljon tutumpi. Ei tämä ristikko paljon naarattanut, mutta monta sanaa onnistuin silti naaraamaan.
117. Junis20.10.2014 klo 00:04
Hesarin ristikko 2819 tuli täyteen. Oli helpompi kuin edellinen.
118. Junis24.10.2014 klo 14:22
Rankka putki päällä, sillä niin on monenlaista touhua tänä Aulis- päivänä.
119. O24.10.2014 klo 21:38
Junis.
Nyt on helpohko, verrattuna ristikko 2818:n.
120. Junis25.10.2014 klo 16:30
Niinhän tässä sitten kävi viime yönä, että sain Auliksen 2820 melkein valmiiksi ilman lähteitä. Tässä auttoi se, että tunnistin nuo lauseet aika hyvin alhaalta ylöspäin edeten. Nyt sitten ratkaisin yläosan ja varmistelin joitain sanoja tuolta väliltäkin eli Aulis on sitten selätetty jälleen. Aulis mahtaa hymyillä minulle, jos sattuisi tämän lukemaan.
Terveisiä täältä Tiernakaupungista sinne Kanarialle!
121. POH25.10.2014 klo 16:52
Tämä on juttupalsta, jossa saaneeko jutella niitä näitä.
Kysymys
Nauttisitko Auliksen ristikoista enemmän, jos hän puristaisi sinun ajastasi ratkontaan selvästi enemmän kuin nyt?
122. iso S25.10.2014 klo 17:09
Edellisestä ei käynyt ilmi, oliko kysymys osoitettu vain Junikselle vai kaikille mielipide-automaateille. Siispä käytän tulkinnanvapautta ja vastaan.

Eihän se ole kiinni määrästä vaan laadusta. Jos Aulis ehtii ilahduttaa minut puolessa tunnissa, niin onhan se parempi kuin viikon kestävä pitkästyminen.

Otetaanpa valaiseva esimerkki teatterista. Menen katsomaan komediaksi mainostettua näytelmää (varsin epätodennäköistä, mutta kuvitellaan). Menee pitkäveteinen tunti, toinen, kolmas. Ei huvita. Viiden tunnin kohdalla rakko on halkeamaisillaan. Kuuden tunnin haukottelun jälkeen tulee kaikkien aikojen riemastuttavin loppurepliikki. Nauran niin että housut kastuvat. Pitäisi olla melkoinen Shakespeare että tuossa tilanteessa toteaisi tyytyväisenä: loppu hyvin, kaikki hyvin!
123. Junis25.10.2014 klo 17:15
En ehkä nauttisi vaikeammista enemmän ajankäytön johdosta, koska on minulla jäänyt ristikkoja lojumaan keskeneräisinäkin sivuun. Nytkin HS Kuukausiliitteen ristikosta puuttuu muutamia kirjaimia, joita en ole viitsinyt ainakaan vielä googlata. Omien ristikkojen laadinta vie myös aikaani.
124. POH25.10.2014 klo 17:33
Kirjoitettu näppäimistöllä ennen 17:15, mutta en kuitenkaan malta olla tätä lähettämästä.
Teatterivertauksella viedään jonninjoutavalle harhapolulle.
Omien aivoitusten ajan käyttäminen Auliksen mainioiden vihjeiden ratkaisemiseksi tuottaa parhaimman nautinnon.
Mikäli se aika jää liian pieneksi, niin nautinto ei maksimoidu.
125. Junis29.10.2014 klo 23:52
HS Kuukausiliitteen ristikon ratkaisin, mutta yksi outo ratkaisusana tuli eli kyseessä on ilmeisesti minulle täysin tuntematon slangisana.
126. O30.10.2014 klo 11:42
Junis.
Kertoisitko, että missä päin ristikkoa tuo outo sana on?
127. Junis2.11.2014 klo 00:50
Meänkielessä IHVI tarkoittaa ihraa, joka pestään pois nahan alta. Ihmettelen jos se on Hesan herkkua varsinkin, kun hevosen tai lampaan ihvi haisee kovasti. Nyt oli jo toistuvasti Auliksen ristikossa. Tiernakaupungin kielessä olisi varmaan sitten i-hiviä? Hyi hitto!

Epäilin, että hesalaiset tarkoittaisivat tässä pihviä, joita olen syönyt monessa hotellissa ja ravintolassa siellä, mutta eipä ole tullut vastaan tuollaista ihraa. Mitenkähän hesalaiset ihviä tai pihviä sitten oikein esim. Karhupuiston kulmilla kioskista tai muualta oikein tilailevat. Onko ääntämisessä jotain vikaa? Voinen onneksi olla harhapoluilla asian suhteen. Syöväthän jotkut eläimetkin kakkaa!
128. Junis2.11.2014 klo 13:00
Sain marraskuun ristikon täyteen ja tuo sama "Hesan hyvä" löytyi täältäkin kuin HS Kuukausiliitteestä. Ehdin jo ajatella, että alkaako Aulis liikaa jo mainostelemaan kauppakeskuksia.

Hesarin ristikko 2821 on jo myös aiemmin selätetty.
129. O2.11.2014 klo 20:48
Junis.
Sama välähti minullakin aluksi, se kauppakeskus.
130. Junis2.11.2014 klo 21:10
Minä olen käynyt tuossa kauppakeskuksessa useita kertoja ja syönytkin siellä. Myös olen Espoon ja Vantaan Ikeoissa käynyt syömässä perunamuusit lihapullien kera, mutta tuota ratkaisusanan ruokaa en ole syönyt, jos se nyt sitten edes syötävää onkaan.

Jotenkin minusta tuntuu, että Aulis hieman vedättää ja tuo ruoka onkin tavallista kioskiruokaa, jossa on jotain sisällä tai välissä. Sitten olen sitä syönyt aikoinaan täällä Tiernakaupungissakin kioskilla ja nyt myöhemmin kotona, mutta mitään vetyjä ja atomeja ei täällä ole ainakaan ennen ollut toisin kuin tuolla karjalaisten kaupungissako se nyt kuulostaa mainostetun.

Ei tuo Hesan herkku ainakaan sitten ole sanojensa mittainen, jos nyt olen vähänkään oikeilla jäljillä. Voihan Aulis kiireissään Helsingissä käydessään nielaista tuon ensimmäisen kirjaimen ensi nälkäänsä.
131. O2.11.2014 klo 21:56
Junis.
Nielaisiko yhdellä vai kahdella akilla?
132. Hannu6.11.2014 klo 12:17
IHVIn Ekin Ristisanakirja määrittelee eläimen rasvaiseksi villanhieksi. Lisäksi sille löytyy merkityksiä tupakan tervana ja villarasvana eli ihrana, josta Junis mainitsi.

IHVIstä lienee eri murrealueen muunnos IHVE, jota kuvataan ainakin piipputupakasta piipunkoppaan ajan mittaan kertyväksi palamisjätemönjäksi.

Heikki Turusen esikoisromaanissa "SIMPAUTTAJA", nimihenkilö toteaa Pirtamon viljankuivaamolla Ryynäsen Impalle naisten ja panohommien tullessa puheeksi:

"Yläkertaan johtavien lankkuportaiden alla se pysähtyi ja katseli mustaan vinninaukkoon.
- Tuolla olis Impan hyvä jerniä notta ihve lentää, se sanoi.
- Vaan se sillä on aina mielessä, Imppa sanoi.
- Mie olin kuule siun ikäsenä kova poika jäpittään saatana. Kolome kertoo iliman että ehti yhenikänen kuivahtaa."

Lienee IHVI/IHVE omaavan useampia merkityksiä hien, rasvan ja erinäisten mönjien ja tököttien muodossa aina tilanteen ja puhujan mukaan.
133. fedor6.11.2014 klo 16:55
ihis
134. POH6.11.2014 klo 17:09
Ristikot ovat iloinen asia.
fedor 6.11.2014 klo 16:55
ihis
Tähän samaan minäkin päädyin ilman muuta kuin siihen tulleita kirjaimia.
Antamasi ratkaisun perusteet?
Ristikot ovat iloinen asia.
135. Junis6.11.2014 klo 17:15
Oulun hyvä: _ _ _ _
136. fedor6.11.2014 klo 17:30
Nuorisoslangia kuten ihku, ihis, kun joku tai jokin on ihku se tarkoittaa hyvä, ihana
137. O6.11.2014 klo 18:09
Hei POH.
Samaan päädyin minäkin.

Ristikot ovat todellakin iloinen asia! ;)
138. O6.11.2014 klo 21:38
Junis.
Se teidän hyvä taitaa olla eri kuin "Hesan herkku"?
139. Junis9.11.2014 klo 00:06
Aulis HS n:o 2822 on selätetty!
140. O9.11.2014 klo 21:24
Hyvä Junis!
141. Junis10.11.2014 klo 00:06
Olihan tuossa muutamia ongelmakohtia eri syistä. Tarkemman analyysin voin antaa pyydettäessä.
142. O13.11.2014 klo 21:48
Junis.
Tarkemman analyysin kuulisin mielelläni, mikäli se ei paljasta vastauksia.
Vastausten on oltava perillä 22. marraskuuta.
143. Junis14.11.2014 klo 22:49
Lauseissa riitti trimmausta. Tuo HIUS- vihjekään ei heti auennut, vaikka muistelen ratkaisusanan olleen joskus ennenkin esillä. Komulainen sotki myös peliä siinä kuin janoiseltakin. Pääkuvan oikealla puolella oli myös vekslattavaa. Manseakin piti tarkastella huolella vaikka kesällä siellä olinkin muutaman yön. Usein oli tilanne lukossakin välillä. Tuota rataa se ratkonta meni.
144. Junis16.11.2014 klo 22:11
HS Aulis 2823 selätetty. Keskustelun perusteella näyttää siltä, että tuolla HS- säikeessä kynnetään vielä melko syvällä.
145. Junis22.11.2014 klo 13:22
Taisin tehdä uuden ennätykseni tai ainakin melkein auliksen selätyksessä. En tosin kellon kanssa ratkonut läpi ristikon 2824.
146. Junis30.11.2014 klo 11:35
Selätin H S Auliksen n:o 2823 viime yönä. Kai tuo tunnus riittää?
147. O16.12.2014 klo 21:40
Hei Junis.
Se MANSEAKIN oli minulle ihka uusi. Mukava juttu, että selvisivät! :)
148. Junis17.12.2014 klo 12:48
Pitää niin kiirettä, että en ehdi aulista selätellä näin joulun alla.
2824 ja 2825 ovat viimeiset selätykset. Ristikosta 2826 uupuu pari kirjainta ja ristikkoa 2627 on ehtinyt vielä aloittaa. Selätin kuitenkin kuukausi- ja teema-aulikset. Rauhallisempaa joulunalusaikaa muille!
149. O23.12.2014 klo 22:56
Junis.

Oikein HYVÄÄ JOULUA sinulle!
150. jupejus23.12.2014 klo 23:23
Hyvää Joulua Juniksen tupaan
151. Junis2.1.2015 klo 01:16
Sinua Jupejus on kyselty, mutta en ole tiennyt mitään kertoa.
152. Junis10.1.2015 klo 00:25
Eipä ole viime aikoina ollut kovasti hinkua Auliksen ristikoita täytellä, kun on ollut muutakin tekemistä niin paljon. Tyhjiksi ovat aulikset enimmäkseen jääneet.
153. --10.1.2015 klo 00:46
Mitäs oot sitte ratkonu?
154. O13.1.2015 klo 22:00
--.
Jospa on ollut itse laatimassa?
155. ---14.1.2015 klo 19:15
Ethän Junis ole ampumatapauksen kumpikaan osapuoli?
156. O14.1.2015 klo 21:32
Junis.

HYVÄÄ VUOTTA 2015 !!!
157. Junis15.1.2015 klo 09:51
Tuiran ampumarata on minulle tuttu paikka takavuosilta, kun joukkueemme kilpaili tuossakin juottolassa ja perustimme oikein Oulun tietokilipailuyhistyksenkin tänne. Jäin pois aika pian yhistyksen toiminnasta, kun aikansa on kutakin. Rauhallinen paikka Tuisku-Pub oli siihenkin aikaan. Joukkueemme oli aika hyvä ja voitimme Tiernakaupungin mestaruudenkin, mutta sitten meillä tuli muutoksia kokoonpanoonkin. Kilpailimme Tuiskun lisäksi Höyhtyällä, Kastellissa, Kaukovainiolla ja Toppilassakin, josta löytyi ruumis ravintolan ulkopuolelta noihin aikoihin. Varsinainen kotiareenamme oli Karjasillan Karjatupa.

Kiitos o toivotuksista ja samoin itsellesi Hyvää Ristikkovuotta 2015. Toivottavasti Kaken suku ei ole kiusaamassa Sinua enää.
158. O15.1.2015 klo 18:02
Ei ole Kakelaiset, ihme kyllä, minua kiusanneet. Tosin oli eräs toinen, jonka hampaissa olin jatkuvasti.
Olenkin siirtynyt IS-koviksiin, aina sen mukaan mihin hoksaus riittää.
Hesari on tullut meille aina ja tietty ratkon ristikot niistä, kuten ennenkin.

Oli kiva kuulla sinusta! :)
159. Junis17.1.2015 klo 00:39
Auliksella HS kuvaristikossa n:o 2832 poliittis-uskonnollista sanomaa.
160. O23.1.2015 klo 22:28
Junis.
Hyvä, että HS-ristikossa on tällä kertaa uusi teema! :)
161. **24.1.2015 klo 08:38
O , ainahan on uusi teema, miten niin tällä kertaa.?
162. Junis6.2.2015 klo 21:45
Huuteliko joku minua HS- säikeessä?
163. O6.2.2015 klo 22:02
Hei Junis.
Nimimerkki pelaaja siellä tykkäsi VARAKAS TUNIS vihjeestä.
Onhan se melkein Junis! ;)
164. Junis6.2.2015 klo 22:16
Varmaan taisi kaivata minua? Minähän olen vissiin niin rikas monessa mielessä?
165. pelaaja6.2.2015 klo 22:33
Jaa. Ilmankos tuntuu kaihoisalta, ellei peräti mielettömältä.
166. Junis12.2.2015 klo 19:22
Onko Suomessa tarpeeksi ristikkolehtiä vai tarvitaanko joukkoon lisää kimurantteja tehtävälehtiä?
167. Junis21.2.2015 klo 10:55
Ihan varsin vaan ratkoin tuommoisen 1. alkuerän ristikon. Ei tainnut mennä kuin jotain viitisentoista minuuttia. Ei edes nuo henkilönimet tuottaneet vaikeuksia. Lyijykynäni oli melkoinen nysä joten se hieman hidasti tahtia. Onkohan kaikki noin helppoa jatkossakin? Ei minulla ole aikaa oikein ratkoa Hesarinkaan ristikoita. Silloin tällöin vain muutamia kirjaimia pistelen johonkin kohtaan. Ratkojissahan nuo ovat jo valmiiksi ratkottu joten mitäpä tuota aikaa haaskaamaan. Enhän minä ole vuosikymmeniin mitään palkintoja tavoitellut.
168. Junis21.2.2015 klo 11:01
Eilen muuten oli toosassa vanha junaelokuvakin. Haapamäellä oli paljon kuvattu. Eilen På Spåret- finaali tuli katseltua. Elisabet poijan kanssa otti voiton takuuvarmasti.
169. Eki21.2.2015 klo 11:02
Kyllä SM-ristikot ovat aina näin helppoja, emmehän halua, että ihmisiltä valuu elämä ohi tyhmiä vihjeitä pähkäillessä.
170. Junis21.2.2015 klo 11:15
Muistaakseni tuonne oli enimmillään saatu neljä duaaliakin. En kyllä itse huomannut äkkiseltään ainuttakaan.
171. Eki21.2.2015 klo 11:21
Hyvin muistettu, huonosti löydetty.
172. Junis21.2.2015 klo 11:28
Mitäpä noista ja kai se tuo Tapio listaa duaalit ja virheetkin.
173. Eki21.2.2015 klo 11:32
Muista nyt, että se on På Spåret -finaali, ei På Spåret- finaali. Ei ole duaalimahdollisuutta.
174. Junis21.2.2015 klo 11:42
Samaa tuo Misukin sanoo, mutta SM-finaali kuitenkin tässä. En ole käynyt kauppakoulua.
175. Junis21.2.2015 klo 11:42
Samaa tuo Misukin sanoo, mutta SM-finaali kuitenkin tässä. En ole käynyt kauppakoulua.
176. Junis21.2.2015 klo 11:47
Itse olisin vetäissyt tuon ylimmän "lauseen" alas asti.
177. Eki21.2.2015 klo 11:55
Mikä olisi tullut viimeiseksi sanaksi?
178. Junis21.2.2015 klo 12:00
En vielä ole miettinyt. Raahe on vielä rannikkokaupunki, mutta voi olla että nimi muuttuu lähiaikoina. On useampi vaihtoehto uudeksi nimeksi.
179. Junis2.3.2015 klo 22:58
Selätin toisen alkuerän ristikon tuossa ohimennen, mutta minähän en osallistu mihinkään ristikkokilpailuun. Miksi?
180. O3.3.2015 klo 20:09
Hei Junis.
Niin selätin minäkin ja osallistuin. Miksi sinä et osallistu?
181. Junis5.3.2015 klo 18:09
Ristikot ovat iloinen asia eikä tee mieli sekaantua nihilistien hommeleihin.
182. --5.3.2015 klo 18:40
SM-ratkojat nihilistejä? Laatijat?
183. O5.3.2015 klo 19:27
Junis.
SM-ristikot ovat myös iloinen asia! ;)
184. Eki5.3.2015 klo 19:28
Joo, ne ne vasta iloinen asia ovatkin, sekä ratkojille että laatijoille.
185. O5.3.2015 klo 21:54
Junis. Kaiken lisäksi on se jännitysmomentti sen ilon lisäksi!
186. Junis5.3.2015 klo 23:19
Helsingin junaliikenne tökki aika pahasti taas tällä viikolla.
187. TJV6.3.2015 klo 13:38
Mahtaisko johtua vilkkaista paikallis- ja kaukojunavuoroista. Onko näitä muualla Suomessa? Kysyy sivullinen. (Yksityisautoilija pk-seudulta)
188. O8.3.2015 klo 22:04
Junis.
Helsingissä tökki tänään lentoliikenne!
189. Junis22.3.2015 klo 21:01
Ratkaisin matkoilla ollessani HS ristikon 2841. Aika iisihän tuo oli tällä kertaa. Miksihän Aulis kirjoittaa nimet noinkin pienellä vaikka vihjeruudussa olisi tilaa vaikka kuinka paljon?
190. Junis5.4.2015 klo 13:23
Suosittelen vaikeiden ristikoiden ratkojille Alf Simbergin ristikoita, joissa ei tarvita ratkojatfi-sivuston palveluja.
191. --5.4.2015 klo 13:39
Is-kovikset, sama juttu!
192. pelaaja5.4.2015 klo 14:05
Miten niin sama juttu? Ymmärrän, mitä tarkoitatte mutta kyllähän kaikkien ristikoiden kaikki ratkaisut voi 'Ratkojiin' lisätä se, joka on kyllin hölmö siihen hommaan. Samalla tavalla kuin Hesarin 'Metsästä' => 'Talorakennuspuutaakka'. Loppu on yleisön käsissä eli ratkoako vaiko mennäkö sinne vierailulle.
193. --5.4.2015 klo 14:06
Suosittelen siis IS-koviksia Alfin lisäksi!
194. O5.4.2015 klo 14:34
pelaaja.
Onneksi IS-KOVIS ratkaisuja ei saa "Ratkojista", eikä googlettakaan välttämättä tarvitse, vaan ihan omilla oivalluksilla niissä pärjää.
195. Junis6.4.2015 klo 12:19
Eilen iltapäiväkävelyllä Oulussa bongasimme monta asiaa ja valokuvia tuli otettua aika monta. Torikadulla törmäsimme IHKUun, josta taisi kerran olla puhetta tai sitten se oli sitä Helsingin herkkua. No, ainakin tuota rataa. Tämä Tiernakaupungin IHKU onkin karaokebaari ja yöklubi. Muuten voitte sitten katsoa kirjoista tai googlata, että mitä tämä hevosmiesten paremmin tuntema sana oikein suomeksi meinaa. Emme kehtaa tähän laittaa!
196. O6.4.2015 klo 13:52
Junis.
Oletko laulanut IHKU-karaokebaarissa?
Se jälkimmäinen ihku onkin sitten surullisempi juttu. Voi heppa parkaa.
197. Junis6.4.2015 klo 14:41
En ole harrastanut karaokea muuten kuin takavuosina jonkun kerran kuuntelijana. Sähköpiano on minun soitin ja olen käynyt läpi suomalaista populaarimusiikkia. Minulla on suuri määrä irtonuotteja, nuottivihkoja ja kirjoja, joita aloin viime kesänä systemaattisemmin selailla ja keräämään kappaleita kansioihin harjoittelua varten. Toki joukossa on sitten myös ulkolaisiakin kappaleita.
198. O7.4.2015 klo 15:19
Junis.
Arvasin, että musiikki on harrastuksesi! :)
199. Junis8.4.2015 klo 18:35
Kumpi loppuu ensin Hesari vai Auliksen ristikot?
200. O8.4.2015 klo 21:40
Junis.
Minkä ikäinen Aulis on nyt?
201. Junis21.4.2015 klo 00:22
Selätin Auliksen 2845 matkoilla ollessani. Tökeryyttä oli Auliksella keskellä alhaalla, joka hieman haittasi.
202. Jaska21.4.2015 klo 11:02
Salaisesta tiedosta ei kai ole kyse, joten vastaan Juniksen puolesta. Aulis Lehto on tuplaten Frederikin kriisi-ikäinen.
203. O21.4.2015 klo 13:37
Junis.
Taisi olla mukavaa matkaseuraa (Aulisksen ristikko), paitsi se lukihäiriö HYLKÄÄMISTÄ-vihjeessä.

Jaska.
Kiitos tiedosta.
204. Junis21.4.2015 klo 17:50
"Satsen kommer", sanoi ruottalainen ja minulla on nyt käsittelyssä yhdentoista satsi.
205. Junis21.4.2015 klo 17:57
Jaskako yleensä tietää kaiken, jos muistaa, niin tulipa mieleen kysyä, että kuka keksi jääkiekkomailaan irtolavan? Täällä Raksilassa en ole saanut vielä yhtään oikeaa vastausta. Ei portimolaisetkaan tunnu tietävän. Tj:ltä en ole ehtinyt kysyä, vaikka olemme täällä ajoittain alekkain.
206. Jaska21.4.2015 klo 18:40
Spede ei tainnut olla lätkämiehiä, joten kyllä sen täytyy olla Pelle Peloton.
207. O24.4.2015 klo 17:21
Hei Junis.
Oliko tuo oikea vastaus? ;)
208. Junis24.4.2015 klo 18:41
Ei ole.
209. O24.4.2015 klo 20:36
Junis.
Se nyt oli selvää, mutta odotin, että sinä kertoisit sen oikean.
210. Junis24.4.2015 klo 21:41
En kerro vielä, kun minulla on arvuuttelut kesken vielä Tiernakaupungissakin.
211. Jaska24.4.2015 klo 23:05
Hockey stick history kertoo, että ensimmäiset mailat vaihdettavin lavoin valmisti Hillbord Company Montrealissa vuonna 1928. Artikkelissa ei mainittu idean keksijää, jonka kertonee Junis toivuttuaan Kärppien huomisesta SM-häpeähopeasta.
212. Hannu25.4.2015 klo 20:24
Jaskan häpeäennuste ei osunut ollenkaan oikeaan. Jaska voisi puolestaan nyt hävetä :-D
213. Jaska26.4.2015 klo 12:36
Siis NNNYTT. No niin, häpesin. Ootellaan sitten Juniksen toipumista mestaruushuumasta. Veikkaan odotusta pitemmänpuoleiseksi.
214. O27.4.2015 klo 13:24
Junis.
Otitko osaa juhlintaan?
215. Junis27.4.2015 klo 15:00
Illalla kauppatorilla on koko kansan juhlat.
216. O27.4.2015 klo 15:37
Jaska veikkasit taas väärin. (26.4. klo 12:36)

Junis.
Mukavaa iltaa niihin koko kansan juhliin. :-D
217. --30.4.2015 klo 18:48
Joko on hakenut?
218. tonni10.5.2015 klo 20:20
Mitä sinulle kuuluu?
219. Junis10.5.2015 klo 23:29
Kiirettä on pitänyt. Tulin tässä jokunen tunti sitten Ouluun. Hesarin ristikon ehdin matkalla ratkoa.
220. Junis10.5.2015 klo 23:38
En paljasta lauseita tonnistakaan ainakaan nyt. Meillä on juna kohta taas liikkeellä. Katso sivuiltamme aikataulu.
221. Junis12.5.2015 klo 14:56
Hauskana yksityiskohtana voisi mainita, että Auliksessa 2848 esiintyvät kuvissa USA:n ensimmäinen ja viimeinen varapresidentti.
222. Junamies24.5.2015 klo 00:30
Tuli ristikkoon sana AMINATA.
223. tympii24.5.2015 klo 11:36
Kenen laatimukseen tuli tuo AMINATA? Veikkaisinpa sen olevan aivan normaalia Aulista, kaikki sanat kelpaavat, mitä Googleen on joku joskus sattunut roiskaisemaan!
224. Marco Poloinen24.5.2015 klo 12:25
Ei tymmi. Kyseessä monipuolinen latvialainen laulaja-lauluntekijä, joka sijoittui omalla kappaleellaan tämänvuotisissa euroviisuissa kuudenneksi. Oikein on "roiskaistu" Wikipediaankin!
225. Junis25.5.2015 klo 14:58
Tuli ristikkoon sana JUNAMIEHET.
226. Junis28.5.2015 klo 17:45
Oon ratkonu viimesen helepon HS:n auliksen.
227. O28.5.2015 klo 22:08
Junis.
Helepohko se oli, mutta oli hauska ja uudenlainen.
(Eikä tarvinnut googlata!) :)
228. Junis31.5.2015 klo 18:17
Hesarin ristikko 2851 on selvitetty jo kättelyssä.
Junamiehen Kuvaristikot helpoista vaikeisiin.
229. Junis13.6.2015 klo 21:20
Olen palannut Helsingistä Tiernakaupunkiin. Kaikki Aulikset ovat ratkomatta ainakin vielä.
230. Junis14.6.2015 klo 11:24
JättiSuuri Ristikkokirja on ilmestynyt sisältäen helppoja kuvaristikkoja. Kilpailu kiristyy.
231. Junis27.6.2015 klo 13:12
Viimeiset aulikset ratkomatta kiireiden vuoksi. Pitänee ottaa Helsinkiin mukaan, jos ehtisi ratkoa edes jonkin verran.
232. Junis27.6.2015 klo 13:14
Lättä tänään Pekan Päivillä Raahessa ajeluttamassa yleisöä Tuomiojalle ja takaisin.
233. Junis2.7.2015 klo 23:09
Olen edelleen Helsingissä. Fredrikinkadulla Hobby Pointin viereisessä Kampintorin Antikvaarisessa Kirjakaupassa on myytävänä Nykänen 30,- euron hintaan.
234. Junis29.7.2015 klo 10:17
Taas matkalle lähdössä.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *