KESKUSTELUT > RISTIKOT > IS-KOVIS 12.6.

5589. IS-kovis 12.6.

kari kämäräinen12.6.2010 klo 15:35
Nyt oli tasaisen huippuhyvä. Tunti meni ratkoessa, mikä on juuri sopiva aika tällaiselle tekeleelle.
2. Eki12.6.2010 klo 17:52
Tästä ristikostahan on juttua säikeessä Fiiliksiä tuoreeltaan.
3. PP12.6.2010 klo 18:08
Ei sentään mikään tekele, joka tarkoittaa jotenkuten kokoon kyhättyä, vaan liki kympin arvoinen työnäyte. Tämä ristikko oli siitä erikoinen, etten selvinnyt ilman kuuklausta. En ole mikään musamummu ja gospelista viis veisaan, siispä näppäilemään. Oikea alanurkka oli minulle vaikein, kun en millään löytänyt kasvistosta sopivaa vihreää sukua :-) ja kaikki 4-kirjaimiset sanat Herbertin ratkaisuksi olivat sopimattomia.

En edes muistanut Ekin fiilisten koskevan juuri tätä ristikkoa.
Hyvä niin.
4. kari kämäräinen12.6.2010 klo 18:15
Kokoon kyhätty erittäin laadukas tekele!
5. Pena12.6.2010 klo 21:07
Vajaa tunti meni, mikä on huippuhyvä aika tämmöselle köhelölle! d=)

Oikea alanurkka ratkesi Auliksen ansiosta. Hänen Hesarin ristikossa oli joskus vuosia sitten samantyylinen asetelma. Se muistui hetikohta mieleen vihjeestä "ISO!"
6. Jaska13.6.2010 klo 00:04
Mahtavaa! Mistä lie laatija kekannutkin Oskun virallisesti ristikkoonsa! Nyt en kehtaa valitella edes liiasta helppoudesta!

No onhan tämä ihan kirjaimellisestikin erinomainen ristikko. 2½ palloa, mutta kolme tähteä!

P.S. Yksi piilokirjain olisi jäänyt googlauksen varaan, mutta en viitsinyt, vaan kysyin PP:ltä. Oli outo. Ei taida löytyä kyseisestä ketjustakaan?
7. lp13.6.2010 klo 12:16
Oikein mainio ratkottava. Iloinen iltapuhde, vaati yhden tarkistuksen nyt aamulla.
8. 013.6.2010 klo 19:12
Olette te taitavia ja nopeita.
Minä olen nauttinut tästä koko päivän ja vihdoin
olen täyttänyt joka ruudun ja ymmärtänyt miksi tuli niin kuin tuli. Se on tärkeää.
Annan tietysti täyden kympin, sillä tämä oli ovelasti
laadittu ristikko!
9. ö13.6.2010 klo 20:05
Olen ennenkin muistuttanut, että arvosteluasteikko on 4-10 ja koko skaalaa on käytettävä, jotta arvostelu ei vaikuttaisi asiantuntemattomalta tai peräti puolueelliselta.

Minusta tämä vaikutti Ekin välityöltä. Minulta 7+.
10. Joey L13.6.2010 klo 22:39
Minusta tämä oli hyvä. Tälle ratkojalle jäi ristikosta hyvä fiilis, ja se on tämän ratkojan mielestä tärkeintä.

Hauska ja mieleenjäävä kikka, kolmen plussan arvoinen eli annan 9+++. Joku yhdyssana taisi olla hieman no joo -osastoa.

Viimeinen vaikeus minulle oli huomata, että vihje oli HERBERT HOOVER. Olin jotenkin automaattisesti mielessäni tulkinnut sen J. EDGAR HOOVERiksi, josta en keksinyt mitään ratkaisuksi sopivaa...
11. pölhö-kustaa14.6.2010 klo 10:56
Kerralla ratkesi.Ei tarvinnut välillä pyöräillä.Fillarin takarengaskin oli puhki taas kerran.
12. RA22.6.2010 klo 23:07
Jotenkin onnellisesti ratkoskelin tätä Ekin ristikkoa sieltä täältä ja kesti varsin pitkään ennen kuin hiffasin sen teeman. Siis nuo viidestä X-, Y- tai Z-kirjaimesta muodostuneet 'plussat'.

Hauska idea! Kiinnostaisi tietää, kuka osui heti alkajaiseksi tuollaiseen sumaan ja kuinka paljon se avitti tai helpotti lopun ristikon ratkomista. Monestihan (ja tämä ei nyt ole moite) tällaiset ideat paljastuttuaan helpottavat merkittävästi ratkomista, kun osaa jo hakea seuraavaa jippopaikkaa.
13. 022.6.2010 klo 23:31
RA.
ISO oli helpoin aloitus LÄNSITEXAS in jälkeen.
HERBERT HOOVER oli järjestyksessä kolmaskymmenes-
ensimmäinen USA n presidentti. Sitten tuli runsaasti
Z kirjaimia NUKKUVALLE, JAZZZOOMAUS ym.
14. RA22.6.2010 klo 23:42
Tarkoitukseni oli kysyä, että helpottiko se jatkoratkontaa, kun löysi ekan suman - vaikkapa tuon X-suman. Älysikö siitä, että jossakin on vielä samanlainen Y- ja Z-suma.

Tuo vinkki teemaanhan ei ollut mikään perinteinen pääkuva, vaan vähän kuin vihje muiden joukossa.
15. 022.6.2010 klo 23:43
RA.
Helpotti ja älysi!
16. Jaska23.6.2010 klo 00:05
Helpotti kyllä, kun äksien löytymisen jälkeen olettamus myös yistä ja tsetoista osui oikeaan. Lyhensi ratkonta-aikaa ainakin varttitunnilla.
17. Jouko Färd7.7.2017 klo 23:03
Mistä löydän 5589:n?
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *