KESKUSTELUT > RISTIKOT > RISTIKKOTAPAUS JOTA ET UNOHDA IKINÄ?

3654. Ristikkotapaus jota et unohda ikinä?

jsi22.10.2007 klo 22:40
En pysty unohtamaan Toni Pitkälän ristikkoa, jossa mies istui penkillä auringonpaisteessa syömässä sämpylää. Ristikkoon tuli 'sädehoitoa syövälle'. Loistava! Punaisessa se oli viime vuonna.
2. Eki22.10.2007 klo 22:49
Se oli Suomen Kuvalehdessä vuonna 2005. Toinen lause kuvasta oli ESKIMO VIRKAVALLAN HAMPAISSA. Siitä on Tonin omaa tarinaa mm. säikeessä 1674:

(http://www.sanaristikot.net/keskustelut/index.php ?ryhma=0&p1=vast.php&p2=info_3.php&id=1674&alku=15 &t=k1)

Samoin siitä puhutaan säikeessä 1731:

(http://www.sanaristikot.net/keskustelut/index.php ?ryhma=0&p1=vast.php&p2=info_3.php&id=1731&alku=0& t=k1)

Vielä säikeessä 2490 se mainitaan:

(http://www.sanaristikot.net/keskustelut/index.php ?alku=270&id=2490&p1=vast.php&p2=info_3.php&ryhma= 1&t=k1)
3. Jaska22.10.2007 klo 23:17
1 = ONKIMADON PUJOTUSPAIKKA. SM-alkuerä 3/2003. Sitä koukkua pähkäillessä moni väkäleuka väpätti!
4. veteraani30.1.2008 klo 03:47
Ne tyhjät ruudut jotka olivatkin vihjeruutuja. Ensimmäisillä kerroilla ne kouraisivat vatsan pohjasta. Ihanasti. Joskus edelleen.
5. Olavi Kivalo30.1.2008 klo 10:37
En muista mitään ristikkotapausta. Joko muisti on mennyt tai niitä ei ole.
6. Matti18.5.2008 klo 18:13
Monivuotinen toiveeni toteutui. Ristikossa oli Sisiliassa>Enna. Jippii! Asiaa oli tosin helpotettu lisäämällä että prinsessa nurin. Enna on Sisilian keskiosissa sijaitseva kaupunki.
7. Jukkis18.5.2008 klo 18:30
Kyllä minä ainakin olen Ennaan ristikossa törmännyt joitakin kertoja. Siksi osaan joka kerta malttaa, kun on vihjeenä "Sisiliassa", ainakin hiukka vaikemmaksi tarkoitetussa ristikossa.
8. iso S18.5.2008 klo 19:18
Vastaan on tullut Enna ja Unna. Niiden kanssa olen oppinut varovaiseksi. Toinen on Sisiliassa ja toinen Saksassa, mutta ovat kuin Matti ja Teppo: koskaan en opi muistamaan kumpi on kumpi.

Kumpikaan ei tule vastaan hyvässä visaisessa. Miksikö? Siksi että jos tulee niin ei ole hyvä! (Lievennetään sentään: ristikko voi olla yhdestä huonosta sanasta huolimatta hyvä jos se on muuten erinomainen.)
9. PP18.5.2008 klo 20:00
Olen jo vuosikymmenen ajan jättänyt toisen kirjaimen pois, jos selitys on 'Sisiliassa' ( E_NA).

Mieleen on jäänyt ristikko noin 30 v:n takaa. Antaisin paljon, jos muistaisin, mikä ristikko, mikä sana... Kysymyksessä oli Raamatun henkilö. Kursorisesti luin koko kirjan läpi. Tutkin tietosanakirjojen hakemisto-osat, kiersin kirjastoja, mutta periksi en antanut. Pakkomielteeni oli: yhtäkään ristikkoa ei jätetä kesken. Pari viikkoa meni ja sitten löysin Raamatun, jonka lopussa oli henkilöluettelo ja jo tärppäsi. Sanottakoon, että ensimmäinen ja kolmas kirjain olivat piilokirjaimia. Enää en ole ihan noin fanaatikko, voin jopa luovuttaa ristikon kumppanilleni, vaikkakin pitkin hampain.
10. EJlo18.5.2008 klo 21:32
Parikin aikanaan hykerryttävää on jäänyt mieleen. Sitä, missä ristikossa tai julkaisussa vinkit olivat, en valitettavasti enää muista.
1. Kuvassa laidoiltaan levitetty M-kirjain ; sanaksi tuli HAMPURILAISÄMMÄ

2. Vinkki "ei toimi suotta" ; sanana TURVEVOIMALA
11. Matti19.5.2008 klo 01:19
PP, siis luit kursorisesti koko Raamatun läpi!

No, täytyy tunnustaa. Kun vielä ratkoin Auliksia, vihjeenä oli postinumero. Minulla oli käytettävissä ainoastaan aakkostettu postinumeroluettelo. Ei kun käymään systemaattisesti läpi. Vasta v:ssä tärppäsi. Olikohan joku Vieremä tai joku.
12. HT19.5.2008 klo 02:18
Sama kokemus on minullakin Hesarin ristikon postinumerovihjeestä ja muistan miten oli iloinen yllätys havaita uudesta luettelosta, että siinä paikat olivat myös numerojärjestyksessä.

Taisivat lopettaa painetun postinumeroluettelon julkaisemisen jo aikapäiviä sitten, nythän tiedot löytyvät nopsasti netistä.

Ikimuistoinen tapaus: Hesarin ristikossa oli 60-luvulla sellainen virhe, että jos pani pystyyn "valitutpalat", loppukirjaimen kohdalle vaakaan ei saanut järkevää sanaa, ja jos taas pani vaakaan vihjeeseen soveltuvan sanan, pystyyn tuli "valitutpalaa". Tämä nyt ei sinänsä ole merkillistä, mutta se oli, että ratkaisun julkaisemisen yhteydessä toimitus pyysi virhettä anteeksi. Ei ole taidettu moista nähdä sen koommin Hesarissa.
13. JPQ19.5.2008 klo 02:47
jsi: todellakin oivallus.
14. totoro19.5.2008 klo 18:55
HS-ristikko 80-luvulla; kuvassa tähtitaivas, mulla lukee E_SET (E tuli sanasta VAPAHTAJANTIE), kaikki kirjat ja kirjasto käytynä läpi, mutta ei löydy sopivaa piilokirjainta. Kun olisi tajunnut että se olikin VAPAHTAJANTYÖ, niin ÖISET olisi ollut aika helppo...
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *