3493. HS - 7

sivullinen13.7.2007 klo 15:08
"Tässä säikeessä keskustellaan Hesarin ristikoista. Ratkaisusanoja ei saa paljastaa kilpailuajan ollessa voimassa."
2. Miimu13.7.2007 klo 15:24
Hupsis! Paljastinko vahingossa jotain? Nöyrimmät anteeksipyyntöni, jos niin kävi. En todellakaan tiedä HS:n ristikoiden kilpailuaikoja. Spontaanisti vain vastasin pekan kysymykseen olettaen, että saa jo vastata. Sorry!
3. sivullinen13.7.2007 klo 17:10
Nou hätä Miimu, en avannut uutta ketjua "paljastuksesi" takia vaan koska edellinen on jo tullut "täyteen" eli ylittänyt 255 viestin rajan. Täällä käytössä oleva softa ei kaiketi osaa laskea pitemmälle. Tuon avausviestini tekstin kopioin sellaisenaan edellisen ketjun avauksesta à la Eki. Nothing personal! :o)
4. Miimu13.7.2007 klo 18:38
Niinpäs olikin! Tuo teksti vain oli niin pelottavan tyly, että säikähdin ;-) Pikkasen nytkin jänskättää - tämä komentti kun ei varsinaisesti liity HS:n ristikoihin...
5. sivullinen13.7.2007 klo 19:38
Älä Miimu säikähdä... katsele vaikka tuota sanaseppo-ketjua niin saat vähän perspektiiviä siihen mikä on tylyä ja asiaanliittyvää... =:-O
6. EJlo14.7.2007 klo 15:16
Miimun vastaus sattui ULLA (p)ullaan sikäli sopivasti että tuon vinkin oikea ratkaisu sattui olemaan eilisen eli 13.7. lehdessä. Uskonkin että kysyjä halusi vain selityksen siihen miksi vastausruutuihin tuli Ullat.
Mummulle tiedoksi että omassa lehdessäni (ristikko 2440)oli kaikki kolme vaakunaa hyvin tunnistettavissa. Kyse siis vain osan lehdistä suttuisuudesta. Ristikossa on näköjään ulotettu kaupunginosat vaihteeksi muuallekin kuin Tampere ja Helsinki.
Ratkaisu on tosin aivan alkuvaiheessa, 3 ns pääkuvaa saivat jo hymyn karehtimaan ennen ensimmäistä kirjoitettua sanaa.
7. Mummu14.7.2007 klo 15:49
Painopaikka ilmeisesti vaikuttaa, Hesariahan painetaan myös Forssakin
8. Hakro15.7.2007 klo 11:57
HS 2440:ssä on melko ylhäällä keskellä vihjeenä rivi ympyröitä ja nuoli osoittamassa vasemmanpuoleisinta. Nähdäkseni ratkaisusanan viimeinen kirjain voi olla N tai O. Sen mukaan pystysana "alue" voisi alkaa AN- tai ON- (molemmat tunnettuja paikkoja Suomessa) tai sitten MO- (kaupunki Italiassa) tai TO- (kylä Uskelassa) tai LO- (kylä Jääskessä). Ehkä muitakin vaihtoehtoja löytyy.

Yleisemmin: Miten menetellään palkintojenjaossa, jos oikeita ratkaisuja on useampia erilaisia? Onko kokemuksia tällaisista tapauksista? (Itse en koskaan lähetä ratkaisuja.)
9. suu vinossa (taas)16.7.2007 klo 18:48
Hei, onkohan kukaan muu ihmetellyt kesäristikon 2439 vihjettä, jossa kuvassa suu hieman hymyssä karehtii, mutta ratkojan suu tuppaa menemään vinoon (kymmenes vaakarivi ristikon alalaidasta lukien)? Minusta tuohon ei saa aikaiseksi järkevää vastaussanaa, sillä se ainoa sana, joka minusta tuohon jotenkuten voisi sopia yleensä kai viittaa aivan muuhun ruumiinosaan kuin suuhun. Kommentteja?
10. Ari Kup16.7.2007 klo 19:08
Bruno Taut on kaikissa minun tietolähteissäni arkkitehti. Sen sijaan mistään en löydä TAIT nimistä arkkitehtiä. Jokohan kemiasta, Oulusta ja raamatusta Aulis on kaiken kysynyt?
11. Mummu16.7.2007 klo 20:47
Kyllä arkkitehtinimi Tait on esiintynyt ristikoissa ennenkin ja oikeaksi todistettu, eikä siitä edes ole kovin kauan, joten löytynee
palstoilta vieläki.
12. HT16.7.2007 klo 21:32
Lähettäjä: suu vinossa (taas) 16.7.2007 klo 18:48:

"... sillä se ainoa sana, joka minusta tuohon jotenkuten voisi sopia yleensä kai viittaa aivan muuhun ruumiinosaan kuin suuhun."

Yleensä kyllä ja nykykielessä kai kutakuinkin aina, mutta jotenkuten sana on hyväksyttävissä, jos katsotaan Nykäsen määritelmää.
13. Hakro16.7.2007 klo 22:16
Suu vinossa ja HT:
Nyt olen vähän ulalla. Sain siitä vinossa olevasta suusta 3-kirjaimisen sanan, jonka perään laitoin T:n, ja näin syntyi etunimen monikko. Muita ruumiinosia en tähän yhteyteen keksi.
14. pekka16.7.2007 klo 22:23
muutama kohta myös minua ihmetytti!
tulvehtia sanalle vastaus on outo, yhdet= hoonosoomi
keinoainesukat kännetty ihmeellisesti, juunou
15. HT16.7.2007 klo 23:23
Hakro: oletetaan, että kuvassa on kuteva kala + t ja että vastaukseksi tulee "kutut". Tällä ei tarkoiteta, että kutut olisi kutu-sanan monikko, mutta oikeaa suomea se on silti, siis monikko kuttu-sanasta. Vähän sama logiikka on nyt kyseessä olevassa kohdassa: kuvan esittämästä sanasta tulee loppu-t:n kera muuta tarkoittava sana, siis se etunimen monikko. Tämän tarkemmin on vähän vaikea selittää, kun palautusaika ei ole vielä umpeutunut.
16. HT16.7.2007 klo 23:37
Pekka: tulvehtia-vihjeestä tulevan sanan kohdalla Nykänen viittaa rinnakkaismuotoon, ja sen kohdalla on yhtenä selityksenä "tulvehtia", niin että kaipa tuokin kohta pitänee hyväksyä. Outo oli sana minullekin tätä ennen.

Yhdet-vihjeestä tulevan sanan ilmoitetaan olevan murretta ja runokieltä.

Keinoainesukkien suhteen en oikein ymmärrä, mikä olisi pielessä, sana on OK.
17. Hakro16.7.2007 klo 23:53
HT: Meillä on epäilemättä sama ratkaisusana, ja minusta se on OK. Ihmettelin vain, miten se "viittaa aivan muuhun ruumiinosaan".
18. HT17.7.2007 klo 00:08
Hakro: se kolmikirjaiminen sanahan ei yleensä liity suuhun ja sen tekemisiin, vaan enimmäkseen käsiin ja esimerkiksi Kielosen mukaan myös päähän.
19. pekka17.7.2007 klo 00:22
Kiitos HT: tulvehtia ja vastaussana ovat minusta eri asiaa tarkoittavaa, vaikka mainitaankin samassa asiayhteydessä.
Yhdet vihjeessä ei mainita mistään murteesta, vaan aivan selkeää kirjakieltä kysymys-sana.
Onko keinosukkaaine hyväksytty suomenkieleen ilman y:tä?
20. HT17.7.2007 klo 00:32
Keinosukkien pitempää nimitystä ei ole Nykäsen alkuperäisversiossa, lisäyksissä kyllä. Kielitoimiston silloinen johtaja Matti Sadeniemi käytti ai-muotoa jo Kielikellon numerossa 2/1969.
21. pekka17.7.2007 klo 00:37
Kyllä HS ristikoissa voisi kesällä(lomaristikoissa) olla näitä epäsanoja enemmän Kmukava=kilo enemmän,ei tarvitse ottaa rannalle mukaan koko nykästä tai vireeniä. Kaikilla ei ole mahdollista hankkia web-liittymää, jos vaikka jeeppimies ymmärtäisi!
22. pekka17.7.2007 klo 00:52
HT olet oikeassa on se siellä lisäosassa mainittu, mutten tiedä miksi? Koska ei saatana kaikkea saa savottaa...
Mitä V....a Ruuneperi on sukua lörtsylle?
23. suu vinossa (taas)17.7.2007 klo 18:53
HT hei,

Meillä on ao. kohdassa ilmeisesti sama ratkaisu. Olen samaa mieltä kanssasi, että ao. sanaa on vaikeaa mieltää suuhun viittaavaksi, vaan pikemminkin käsiin tai ehkä juuri ja juuri koko päähän. Mutta suupielen vienosta kareesta tätä sanaa ei kyllä nykysuomessa käytetä.
24. pekka17.7.2007 klo 21:55
Jos se vaikka on Aleniuksen suupieli, jossa skdl vainaa kertoo, että sun nakki on mun, mutta mun nakki ei ole sun.
25. pekka17.7.2007 klo 21:58
Ei taida olla kuin skdl vainaa. Ei Herra itse
26. iso S18.7.2007 klo 13:42
Ari Kup ihmetteli 16.7.2007 klo 19:08 arkkitehtiä Tait. Kyseessä on merkittäviä rakennuksia suunnitellut skotti Thomas Smith Tait. Hakusanoilla arkkitehti tait Google löytää monenlaisia tait. professoreita ja arkkitehti, tait. pedag. pät. -henkilöitä. Mahdollisesti kyseinen arkkitehtikin tulisi vastaan jos viitsisi kelata riittävän monta sivua. Herrasta löytyy helpommin lisätietoa kun siirtyy suosiolla englantiin ja laittaa hakusanoiksi architect tait. Tietenkin koko nimelläkin löytyy mutta eihän silloin ratkojan tarvitsisi hakeakaan jos nimi olisi tiedossa.

Tämä linkki tulee ensimmäisenä. Otteestakin näkee että kyseessä on huomattava mies eikä mikään takarivin Tiivitaavi:

Blue Plaque for Scottish Architect, Thomas Smith Tait : News ...Tait, one of the most influential inter-war architects, was commemorated at Wyldes Close, London, NW11.

english-heritage.org.uk/server/show/ConWebDoc.8751
27. Hakro18.7.2007 klo 16:23
Kukaan ei ole vielä kommentoinut 15.7.2007 klo 11:57 esittämääni kysymystä HS 2440:stä.
Miten muut ovat tämän kohdan ratkaisseet?
28. HT18.7.2007 klo 16:52
Jos kyseessä on kylä tai kaupunki, minusta "alue" ei ole hirmuisen hyvä vihje. Siksi tuntui parhaalta (vähiten huonolta) ratkaisulta panna pystysana alkamaan ON-.

"Miten menetellään palkintojenjaossa, jos oikeita ratkaisuja on useampia erilaisia?" En tiedä, mutta jos vaikka vihjeenä on "19.11." ja lopussa on piilokirjain, kaipa tarkastajalla on sen verran järkeä, että hyväksyy myös Liisin, vaikka laatijalla olisi Liisa. Ei taida tarkastaja ryhtyä kumminkaan kovin laajasti penkomaan kirjoja ja nettiä nähdäkseen, missä määrin kelvollisia kaikki ties kuinka eksoottiset ratkaisusanat ovat, eli jossain menee raja.

Olen joskus merkinnyt palauttamaani ristikkoon tulkinnanvaraisen kohdan ympyrällä ja kirjoittanut laitaan sen tapaista, että tämä ratkaisu on oikein siitä riippumatta, mitä laatijalla on ollut mielessään. Olenko joskus voittanut tuollaisesta ja onko "virallinen" ratkaisu ollut silloin eri linjoilla, siitä ei minulla ole muistikuvaa.
29. Hedvig23.7.2007 klo 09:05
Nyt tökkii HS 2441. Moni kreikkalainen kohtaan pitäisi kai tulla miehen nimi, mutta en vain saa siihen mitään järkevää. Samoin tuo vaakarivin "tällaisia aikoja" ei sano minulle mitään. Jomman kumman kun keksisi, niin ratkeaisi toinenkin.
30. Hakro23.7.2007 klo 10:13
"Tällaisia aikoja" on vuodenajan monikon partitiivi, joka toisaalta on hilseilemistä tarkoittavan verbin infinitiivi.
31. HT23.7.2007 klo 11:12
"Monen kreikkalaisen" piilokirjain ei ole kiveen hakattu, netistä löytyy sitä sun tätä.

Vasemman ylänurkan kolmas vaakarivi, "etunimi", tämän kanssa menee ristiin ylhäältä "laulaa": jää miettimään, panisiko vaakaan etunimen, joka löytyy vain netistä ja pystyyn meikäläisen laulajan vai vaakaan tutun etunimen ja pystyyn sellaisen (laulajan, yhtyeen?), joka piti kaivaa netistä.
32. MP24.7.2007 klo 11:39
Viimeisessä NYTissä joutunee hiukan pahoinpitelemään suomenkielen verbitaivutusta, että saa vas. yläreunan kielosta järkevän sanan (tai sitten olen hakoteillä ?)
33. airisto24.7.2007 klo 12:45
Bruno TAUT on kai kaikille ristikkoja harrastaneille tuttu arkkitehti (muille todennäköisesti tuiki tuntematon). Thomas Smith TAIT on mielestäni turhaa kiusaa ratkojille. Yleistiedolla ristikot pitäisi ratketa, eikä jostain kuukelista löytyvillä briteillekin (skoteillekin) ilmeisesti tuntemattomilla henkilön nimillä.
34. heppu24.7.2007 klo 17:57
2441 ylhäällä keskellä oli minulle kinkkinen kohta, jonka sain mielestäni ihan järkevästi ratkaistua, mutta tulokseksi tuli Oulun ylpeys, joka ei sano minulle mitään. Mistä maasta siellä Oulussa ollaan ylpeitä?
35. qwer24.7.2007 klo 18:07
Varmaan taata eli junamies?
36. pekka24.7.2007 klo 18:14
2441 oikea yläkulma on laatijasuorituksena alakouluastetta -4 .Voisi hieman nähdä jeeppimies vaivaa.
Tässä pitää jo hesarin tilaus laittaa kyseenalaiseksi. kyseinen ristikko meni jo takan sytykkeeksi.
37. iso S24.7.2007 klo 20:08
Seuraan keskustelua takamatkalta - ratkoin vasta ristikon 2439 jonka vastausaika meni jo umpeen.

Hymynkareisesta suupielestä +t tuli tosiaan elet ja ele viittaa todellakin yleensä käsillä, koko päällä tai olkapäillä tehtävään ilmaisevan liikkeeseen. Toisaalta ainakin minulee on tuttu rinnastus kasvoele = ilme, jolloin suupielen vetäminen hymyyn on ele. Ei ainakaan niin pahasti väärin kuin joku joskus jossakin.

Vaikeampi oli se alkupiilolla loikkiva jänis, jonka toisen kirjaimen kanssa oli poikittain tuiki tuntematon kuningas, jonka kanssa oli poikittain puhekielinen ainoot. Itse tarjosin jäniksestä "kulkea" mutta se olikin "valkea", jolloin kuninkaaksi tuli Abiam, Juudan kuningas 913–910 eaa. Johan sitä kolmessa vuodessa kunnon mies ehtii tehdä sellaisia suurtekoja että maine kantaa 3000 vuotta.

Kritiikkini ydin on siinä että pannaan tuollaiseen paikkaan kuvavihje jossa selkeästi korostuu eläimen laji ja liike, ei väri joka sitten kuitenkin on se haettu. Mielestäni huonoa harhautusta.

Muuten ratkesi ilman ulkoisia apuja ja oli kokemuksena plussan puolella.
38. marli24.7.2007 klo 21:43

Minulla tyssäsi 2440 yhteen puuttuvaan kirjaimeen. Eipä siis ole tietoa kiinteästä hiiliaineesta, jonka keskikonsonantti jää täysin arvailujen varaan. Voipi tietysti olla kompakin.
Muuten nämä kesän sivunkokoiset ristikot ovat nautittavaa täyteltävää. Hyvä syy lojua sisällä kesän riemuista.
39. Taata24.7.2007 klo 21:49
Ei minulla ole ko. ristikkoa, mutta arvaan, mitä maata tarkoitetaan, jos maata haetaan. Jos olen oikeassa tuosta maasta, niin qwer on sikäli oikeassa, että olen tuonkin maan kanssa ollut tekemisissä. Taata taata!
40. heppu24.7.2007 klo 22:30
Marlille: hae wikipediasta kivihiili tai kuivatislaus ja löydät sen piilokirjaimen. Olen itse lapioinut tuota kivihiilen muotoa joskus keskuslämmitysuuniin.

Eikö vielä ketään kertomaan 2441:n Oulun ylpeydestä?
41. Taata24.7.2007 klo 23:07
Jos ratkaisuaikaa jäljellä, niin ei saa sanoa.
42. Hillevi25.7.2007 klo 10:28
juu , juu informaatio on monessa tarpeen ; mutta se nuupahtava kielo Nytissä , ei tule tolkkua sen verbin kanssa minullakaan!
43. iso S25.7.2007 klo 11:32
Eilen jäi kielo-nurkka vielä ratkeamatta, mutta nyt aamulla uusin silmin se aukesi. Olen MP:n (24.7.2007 klo 11:39) kanssa samaa mieltä: lauseen alkavassa verbissä on suhteellisen yleisesti esiintyvä virhe. Se on kirjoitettu kuten lausutaan, vaikka tässä on yksi niistä poikkeustilanteista missä suomen kirjoittaminen eroaa lausutusta.

Ratkaisusanalla ei ole varsinaisesti mitään tekemistä sen kanssa onko kuvassa kielo vai jokin muu yrtti. Ihan hyvin ratkaisusanan olisi voinut kuvittaa myös jollakin muulla kuin kasvilla, joten kohtuullisella varmuudella tunnistettavan kukan käyttäminen oli harhaute.
44. Jaska25.7.2007 klo 18:41
Konsonantit n ja p eivät esiinny peräkkäin yhdessäkään suomen perusmuodossa olevassa sanassa. Siksi puhekielessä pa(s), pä(s) -päätettä kirjoituksessa edeltävä n muuntuu helpommaksi m:ksi. Mutta onko np:n foneettinen käyttö puheessa oikein virallisesti virhe? Tieto kiinnostaisi. Eikös muuten laulussa Kenpä tietäis sen laulajatar (jessus, nyt en muista kuka se on, vaikka kuulen äänensä sieluni korvin, apua) äännä selvähkösti kennpä eikä kemmpä?
45. Jaska25.7.2007 klo 18:44
Taitaa olla Pirkko Mannola?
46. iso S25.7.2007 klo 19:10
Voipa olla että Mannolakin on sen levyttänyt, mutta veikkaan kuitenkin Kenin tietäjäksi julistajaksi Vieno Kekkosta.

Ylen tietokannan mukaan kappaleen ovat levyttäneet 1956-1998 Seija Lampila, Metro-Tytöt, Maynie Siren, Olavi Virta, Tuula Etola (alias Beerit), Vieno Kekkonen, Uusi Iloinen Pienoisteatteri, Teuvo Valo, Jarkko ja Laura, Esa Kuusela, Arja Salo, Markus Tavi, Anu Hälvä ja Tuija Brax & Irina Krohn.

Ei Jaskan arvaus ainakaan monella metrillä heittänyt, onhan Mannola esiintynyt yhdessä Kekkosen ja Brita Koivusen kanssa ja kenties tuokin laulu on ollut ohjelmistossa.
47. HT27.7.2007 klo 07:19
HS 2441:n ratkaisussa RAJA = limi. Mistähän tällainen sana löytyy?
48. Seppo27.7.2007 klo 09:06
LIMI kuuluu vielä Nykäsen sanavarastoon, mutta uudemmissa teoksissa on enää sen johdannaisia, limisauma, limittää, limittäin... Nykäsen mukaan se on rako tai väli, joten kyllä tuo raja vielä jotenkin samaa tarkoittaa.
49. HT27.7.2007 klo 09:53
Nykänen on ollut hyllyssäni 60-luvun puolivälistä lähtien, mutta tässä taisi käydä niin, että ristikkoa ratkoessani löysin kyllä sanan sieltä mutta katsoin, etteivät määritelmät sovi yhteen raja-sanan kanssa. Epäilin, että laatija oli kehitellyt omavaltaisen lyhennyksen limiitti-sanasta. Mutta aivan totta, kyllä tuo pitänee hyväksyä, eli minulla jäi ajattelu pikkuisen kesken.
50. sivullinen27.7.2007 klo 21:37
Kylläpä on taas vaihteeksi ärsyttävä ristikko tämä 2442, ainakin minulle. Helpohkosta massasta nousee esiin muutama kertakaikkisen ratkaisematon alue: oikea yläkulma (lähellä lattioita???), oikea alakulma (toistensa sisään???), oikea keski-alakulma (vetisiä???), sitten vielä kohdassa n. 10 vasemmalta / 10 alhaalta lienee kaksi kuvavihjettä osoittamassa yhtä ratkaisusanaa, jonka kaksi piilokirjainta ovat vähän niin ja näin. Silakkasukujakin piti wikittää oikein vierailla kielillä... huh huh. No, voihan se olla että EVO, mutta kovin on epätasaisen tuntuinen tämä ristikko vaikeusasteeltaan.
51. Mummu27.7.2007 klo 21:43
Ristikon ulkonäkö on myös tärkeä ja 2442 ei houkuttele yhtään, pientä silppua täynnä.
52. pekka28.7.2007 klo 15:34
Hs-2436 kohta meriahven=kakapi,mistä löytää kyseisen kalalajin/nimen ?
53. Jukkis28.7.2007 klo 16:21
Siitä ristikostahan se näyttää löytyvän.

Ja mm. Nykäsen sivistyssanaosasta. Ja Wirenin ristikkosanastosta. Vuokilan kirjasta en tiedä kun näköjään se on hukassa. Varmaan monesta muustakin kirjasta löytyy.

Kummallisia kysymyksiä sinulla.
54. pekka28.7.2007 klo 16:28
Ei muuten, mutta haluaisin nähdä kuvan ja mutkin infot kyseisestä kalasta. Ei löydy kuukkelilla.
55. iso S28.7.2007 klo 16:36
Kakapi löytyy Vuokilan ristisanakirjasta ja säikeestä
2240. 121234-rakenteisia sanoja...

Netistä vetää lähinnä vesiperän. Pelkkä kakapi hakusanana antaa paljon kaikenlaista mumbojumboa jolla ei ole mitään tekemistä kalan kanssa. Jos laittaa toiseksi hakusanaksi fish, bass tai kala, osumia tulee vähemmän mutta kalaonni ei parane.

kakapi voidaan siis julistaa huonoksi ristikkosanaksi. Parempi olisi haun sivutuloksena löytynyt Havaijin kansalliskala humuhumunukunukuapua’a.
56. pekka28.7.2007 klo 16:46
Sitähän minäkin.
Mistähän herra vuokkila on saanut idean, että tälläinen kala on olemassa? Nyt sitä toistelee jeeppimies alvariinsa.
hörököt-tössöö=hyvä savukala.
57. pekka29.7.2007 klo 21:31
Hs 2442 kohta mappi = "jotakin"
Minä olen sitä mieltä, että mappi on umpinainen?
58. Eki29.7.2007 klo 21:50
Niin, jo se kakapin alkuperä ei selvinnyt pekalle Jukkiksen kommentista, niin toistanpa tässä, että Nykysuomen sanakirjan sivistyssanaosassa on noita kummallisia - ristikoihin valitettavan hyvin istuvia - eläimiä kosolti enemmänkin.
59. pekka30.7.2007 klo 00:51
Hyvä Eki, mutta kerro minkänäkoinen se kakapi on ja mistä löytyy lisää tietoa kyseisestä kalasta. Tarkastatko onko käyttämäsi sana olemassa vai onko se painovirhe tai jokin muu virhe ? Voiko ristikoissa käyttää mistä tahansa teoksesta löytyviä sanoja ja jättää ne tarkistamatta?
60. pekka30.7.2007 klo 00:52
Ratkoja joutuu sen tekemään kuitenkin.
61. Kravattimies30.7.2007 klo 09:01
Kala löytyy netistä, kun hakee "kacapi fish".
62. Kravattimies30.7.2007 klo 09:14
Sori. Väärä tieto. Löytyikin sitroja/sitareita.
63. Eki30.7.2007 klo 09:20
Tässähän tullaan mielenkiintoiseen tilanteeseen. Jos Nykysuomen sanakirjan (eli käytännössä kielitoimiston) sanaan ei voi luottaa, niin mihin. Kun olen bongannut sanan ristikoista ja ko. opuksesta, minun on suorastaan pakko panna se kirjaani. Muuten minulle tullaan sanomaan: "Eihän sieltä kirjasta löydy mitään tärkeää. Kyllä minä tiedän, että Matti Vanhanen on poliitikko!" Matti Vanhanen löytyy jo vuoden 1997 painoksesta, jolloin hän ei ollut kovin tunnettu.

Itse muistelen, että olen käyttänyt sanaa kakapi tai kakapo kerran urani aikana, ehkä vuosi sitten tosi kiperässä tilanteessa. Eivät ole hyviä ristikkosanoja. Minua siis voi syyttää sanan kirjaan panemisesta, jos siitäkään.

Muuten. Siihen aikaan, kun Ristisanakirjan ensimmäinen painos tehtiin (ensimmäisenä kattavana suomenkielisenä sanastona), joku tämmöinen Google oli silkkaa utopiaa. Silloin oli pakko omistaa kirjoja. Tähän tarpeeseen ristikkokirjat syntyivät.
64. Jaska30.7.2007 klo 12:49
Eläinkirjasta löytyi tieto, että meriahvenia on noin 500 lajia. Kaipa jokin niistä sitten on tämä mystinen kakapi. Veikkaan, että se jotain alkuasukaskieltä. Kuulostaa maorilta kuten kakapo, pöllöpapukaija. Kokeilin hakua kakapi sea bass, joka antoi neljä osumaa, mutta kakapi oli niissä jotain muuta. Samoin yritykset kakapee, cacapi jne tuottivat vesiperän. Päätelmä: meriahvenlaji kakapia ei ole dokumentoitu nettiin. Pitäisi tavoittaa jostain päivystävä ikhtyologi!
65. Eki30.7.2007 klo 12:53
Suomeksi iktyologi?
66. mor30.7.2007 klo 15:11
Vanamo ry:n julkaisemasta virallisesta kalannimiluettelostakaan tuota kakapia ei löydy. Siis ainakaan suomenkielinen nimi se ei ole. Se ei myöskään ole yhdenkään kalasuvun, -heimon, -lahkon jne nimi.

On tosiaan mahdollista, että esim. maorinkielellä tuo kala on kakapi. Tästä taas nousee mieleen kysymys siitä mitä kaikkea suomalaisen ristikkoharrastajan tuleekaan hallita...

No, eipä yksi tuollainen kakapi ristikkoa pilaa. Etenkään, jos siinä ei ole piilokirjainta.
67. iso S31.7.2007 klo 23:43
Eki teki tietääkseni tietoisesti sen päätöksen että sanat esitetään Ristisanakirjassa näennäisen tasa-arvoisena. Näinhän asia ratkojan kannalta onkin: kirjaan turvaudutaan silloin kun ristikossa oleva sana on ratkojalle tuttu, ja tämä tilanne saattaa tulla vastaan yleisesti suhteellisen tunnetunkin sanan kanssa ja toisaalta ratkoja saattaa olla jonkin vähän tunnetun sanan erikoisasiantuntija.

Valitettavasti kirjaa käyttävät myös laatijat eikä heitä (meitä) kaikkia kiinnosta miettiä saati tutkia onko jokin aapisesta löytyvä sana muista lähteistä kohtuudella löydettävissä vai ei. Jos ristikossa on kakpin mentävä reikä ja ötökkä löytyy laatijan hyllystä niin siitä vaan, valitettavasti.

Samaa periaatetta, tilasyistä tai muilla perusteilla, ovat tainneet käyttää kaikki muutkin tai ainakin useimmat ristikkosanastot. Eki ei siis ole sen kummemmin syyllinen kuin joku toinen. Sanojen jako vuohiin ja lampaisiin voisi olla hyvä juttu, vaika rajanvedosta nousisikin yksittäisten sanojen osalta parranpärinää.

Sopisiko jatkossa Kakapin vihjeeksi paremmin vaikkapa "kylä Boliviassa"? Netistä löytyy linkkejä vaikkapa hakusanoilla kakapi inca. Nyt pitäisi vain osata arpoa onko kylän korkeus merenpinnasta 2600 m (8528 ft) vai 2880 m (9446 feet). Tästä netti on itsensä kanssa eri mieltä.
68. Hillevi1.8.2007 klo 18:32
Pitäisikö ristikoissa noudattaa ehdottomasti samoja muotoja kuin vihjeessä on annettu? Esim. jos vihjeenä on puhdistava , onko sopiva siivoava vai käykö myös siivooja?
No entäs se viimeisimmän kesäristikon jenkkivotka?
69. Eki1.8.2007 klo 18:35
Ei tarvitse olla sama muoto, mutta looginen pitää silti olla. Muistan 80-luvulta, kun eräs laatija sanoi tahallaan panevansa aina -va, jos ristikkoon tulee pääte -ja. Kukin taaplaa tyylillään.
70. Hillevi1.8.2007 klo 18:37

kiitokset Eki , tätä kaipasin.
71. Hemppa1.8.2007 klo 22:31
HS-ristikon 2442 vasemmassa yläkulmassa vaakasuoraan oleva "Korsikan paikka" ei kyllä löydy meikäläisen kartoista. Viimeisestä kirjaimesta en ole varma, onko se A vai E, koska k. o. paikassa pystysuoraan olevaan sanaan sopivat kummatkin kirjaimet. Myös alhaalla keskellä pystysuoraan vihjeeseen "Mappi", saan yhdyssanan, jonka alkuosa viittaa rattoon tai elämään ja kumpikaan sana ei siihen mielestäni oikein sovi. Kommentteja pliis!
72. iso S1.8.2007 klo 23:40
Tosi on että pystysanaan sopisi kaksi kirjainta. Toinen sopii paremmin kuin toinen koska mitään liikettä ei näy.

Korsikan paikassa lienee jotain lomahotelleja 7 km Ajacciosta. Google maps (maps.google.com) löytää kun laittaa hakusanoiksi paikan nimen ja Korsika. Lienee varsin pieni kylä.

Mapin suhteen muistutan että sukunimiä löytyy joka lähtöön. Kokeile vielä muitakin vokaaleita niin ehkä mappikin avautuu!

Oikean yläkulman suhteen on minulla toistaiseksi kädet pystyssä.
73. Mummu2.8.2007 klo 06:55
2442:n jenkkivotkaan tuntuu minun yritykseni kaatuvan.Oikeaan yläkulmaan löytyi rauniokaupunki Bysantista.
74. HT2.8.2007 klo 09:35
Jenkkivotka löytyy kuukelista vaikkapa kokeilemalla. Oikeassa yläkulmassa en havainnut erityisempiä vaikeuksia. Vielä on auki "järeitä" (viisi kirjainta, kolmas piilokirjain), siihen en keksi mitään mielekästä.
75. Hillevi2.8.2007 klo 16:55
Järeitä-vihjeeseen sain hyvin tavanomaisen sanan, mutta se votkaTäytyy alkaa toden teolla kuuklailla.
76. iso S2.8.2007 klo 22:20
Mummu: kiitos, yläkulma ratkesi Bysantin avulla. Haparointia aiheutti tuntemattoman raunion lisäksi mm. muniminen munijan arvaamisessa, outo Aarno sekä epämääräinen kuva. Siitä en ollut varma ovatko henkilöt alastomia, hyviä ystäviä vai alastomia siksi että ovat niin hyviä ystäviä.

Jenkkivotka piti tarkistaa netistä kun en ole koskaan moista juonut. Sen kanssa poikittaisiin sääriosiin minulla oli kaksikin vaihtoehtoa. Kumpikin on minun anatomiantuntemukseni mukaan huono. Joko tilanne on päinvastainen tai osa on säären ulkopuolella.

Järeissä ei ollut mitään ihmeellistä, ellei sellaiseksi lasketa sitä että eivät ne välttämättä järeitä ole. Järeys on joidenkin erikseen korostettava ominaisuus.

"Pientä silppua täynnä" viitannee ristikon rakenteeseen? Siihen että ristikossa ei taida olla missään kohdassa reunoja lukuunottamatta yhtä ruutua suurempia vihjeitä? Tämä on vahvasti makuasia. Tuollaisen laatiminen vaatii erityistä paneutumista ja osaamista. Jos ei tykkää tästä tyylistä niin silloin tietysti toivoo että paneutuminen suunnattaisiin muihin arvoihin. Joitakn taas harmittaa jos ristikossa on pitkiä vihjealueita joita yksikään sana ei puhkaise. Kultainen keskitie lienee se turvallisin vaihtoehto?
77. arjatuula2.8.2007 klo 23:35
Kyllä parhaita hesarin ristikoita ovat ne , johon tulee pääkuvasta tai useammasta kekseliäs lause. Taikka "tapahtui"-ristikot. Tällainen "silppu" tuntuu vain jotenkin suorittamiselta - ei hauskalta.
Kun useinkin jää piilokirjaimia tai enemmänkin ratkomatta (kun ei viitsi etsiä tietoa), niin saa tyydytystä ratkaistuaan rasteroidut rivit.
78. iso S3.8.2007 klo 08:25
Kas ihmettä, jostain syystä en kiinnittänyt huomiota lauseiden puuttumiseen. Nyt ymmärrän paremmin yskän.

Olen samaa mieltä että on kiva jos ristikossa on jotain ekstraa sen lisäksi että siinä on sanoja ristissä. Yleensä tuo ekstra on pääkuva ja siitä lähtevät lauseet, mutta voi se olla jokin teemakin (huomattava osa sanoista ja vihjeistä liittyy samaan aiheeseen tai ristikossa on jokin toistuva juju), jolloin lauseet voivat puuttua.

Tuon ylimääräisen hyvän tarjoamalla (sanaston kärsimättä) laatija osoittaa kykynsä ja viitseliäisyytensä. Samalla ratkoja saa makeaa mahahaavan täydeltä. Tässä ristikossa ekstraa oli lähinnä koko, joka samalla selittänee sen miksi joukkoon oli pitänyt päästää muutama kyseenalainen sana. Tuskin laatija ihan intoa puhkuen on esimerkiksi kaatanut sekaan jenkkivotkaa. Joitakin hyviä vihjeitä sentään oli mieltä piristämässä.

Mitä isompi ristikko, sen hankalammaksi tulee sanan toistamisen välttäminen. Tämän yrittäminen lienee suurimpia syitä siihen miksi ristikkoon joutuu päästämään hämäriä rauniokaupunkeja. Etenkin näissä koko Hesarin sivun kokoisissa kesäristikoissa Lehto tinkii surkeilematta säännön jyrkästä tulkinnasta, joka kieltää käyttämästä sanaa kahdesti edes yhdyssanan osina. Tyypillisesti ristikossa on kaksi tai useampia ala-alkuisia sanoja ja muitakin vastaavia tapauksia löytyy jos viitsii tikulla kaivella.
79. arjatuula3.8.2007 klo 21:42
Olisiko itua aloittaa aina uusi säie tiettyä ristikkoa kohden??
Näinhän tehdään Iltiksen koviksienkin kanssa.
80. iso S3.8.2007 klo 22:23
Voisi olla. Takavuosina keskustelu Hesarin ristikoista oli sen verran vähäistä ja hajanaista että kyseiset säikeet olisivat jääneet perin lyhyiksi, ja sisällöstä oleellinen osa olisi ollut kulloiseenkin ristikkoon liittymätöntä yleistä juttua.

Nykyään keskustelua on jonkin verran enemmän ja ristikkokohtainen säie saattaisi piristää sitä entisestään. Sehän olisi hyvä, kunhan muistetaan perussääntö: ratkaisusanoja ei paljasteta niin kauan kuin on palautusaikaa jäljellä. Tämän hetken määrittäminen olisi sekin helpommin havaittavissa ristikkokohtaisessa säikeessä.

Tämä HS-sarja voisi edelleen toimia yleisenä HS-ristikoita koskevan keskustelun näyttämönä.
81. pekka4.8.2007 klo 00:07
pari kohtaa Hs-2440:sta
Tukevia=paaluttavat, huono lähes infantiili rakenne.
hävittäjäkoneen kuva=vuoro, samaa luokkaa
Hidas=maaposti,ei totuudenmukainen.
Kaveri istuutuolissa=sielu, rienaava
Kuritusta=torut, suomenkielen vähättelyä.
Mutta pahin on katosmateriaalit=lippalasit, jos vaikka jeeppimies menisi ostamaan kyseistä tavaraa, nauraisivat aivan samaallla tavalla, kuin ostaisi koripallohanskoja Vääksyn torilta.
82. Jaska4.8.2007 klo 10:20
Juu, sieluhan on henkimaailman hommia. Siispä paras vihje sielulle olisi tyhjä ruutu.
83. Jukkis4.8.2007 klo 11:23
Paitsi että kyllähän sanaa "sielu" käytetään myös sanan "ihminen" synonyyminä.
84. Mummu4.8.2007 klo 15:10
Nyt on eräillä herrahenkilöillä taas loistava tilaisuus repiä pelihousunsa, kun Hesarin kuukausiristikossa on hakuna meriahven.
85. pekka4.8.2007 klo 21:13
Miksi Hs 2442 kohtaan suomenlahden karttakuvasta tulee
vastaus-sanaksi kyseinen kaupunki? Ei se, että se ei olisi oikein, kyllä kartasta löytyy sekin paikka.
Paljon mukavampi olisi kyseiseen piilosanattomaan paikkaan vihje "jeeppimiehen lempipaikka"
86. MP4.8.2007 klo 21:26
Kk-liite. Kuvan yläpuolella vihje KOOMINEN, pitääköhän erään säveltäjän nimen yhtä vokaalia hiukan "vääntää", kun muuta ei oikein tunnu löytyvän ?
87. pekka4.8.2007 klo 22:49
2441
kumota=vastaus, ei hyvä, kumous oikein
huonekalun kuva=maali, aivan vääksystä
huonosti, sottainen kuva =uhkea
pitta , en ymmärrä?
neekerin kuva =Liisi?
Lierihattuinen =Tähti
Onko Aulis l.jeeppimies ottanut jotain sienituotetta pelatessaan kolopalloa?
88. Jaska4.8.2007 klo 23:00
MP, ei tarvitse vääntää. Ratkaisusana löytyy myös MMM-Sanaristikoista. Vaimo tsekkasi naureskellen samalla paria pitkää ratkaisusanaa. Ehkä Pekkakin vielä joskus oppii ottamaan aulismit hupina (hyvähän minun on hurskastella, kun en noihin enää kajoa!).
89. pekka4.8.2007 klo 23:02
minulle alkaa tulemaan mitta täydeksi kyseiselle laatijalle, joka ei tee virheilleen mitään, voisi hän yrittää edes tehdä jotain ala-arvoisille laatimuksilleen!
90. pekka4.8.2007 klo 23:15
Kerron tässä ja kaikille nyt hieman lisää HS ristikoista.
Jeepimies on hyvä tekemään ristikoita, joissa toistetaan SAMOJA FAKKEJA ja huonoja kuvia.Onko oikeasti ristikon
laadinta kysymys-sanojen osalta noin vaikeaa?
91. HT5.8.2007 klo 09:03
Osaavat näköjään toimituksessakin tyriä. Elokuun ristikon palautusohjeissa: "Kuoreen tunnus: maaliskuun ristikko".
92. Ananias9.8.2007 klo 15:44
Tässä maalis-elokuun ristikossa muuten yksi kirjain tökkii, eli en löydä kooklestakaan Ruotsissa sijaitsevaa Skamm- tai Skama-nimistä paikkakuntaa, joilla "nimiin" saisi tolkkua. Miten tämä kohta tulisi ymmärtää?
93. Mummu9.8.2007 klo 17:28
Taidatpa, Ananias, hakea väärää konsonanttia, joudut menemään aakkosissa aikalailla eteenpäin, nimien tolkusta sitten voidaan olla kaikenlaista mieltä, kuten usein ennenkin.
94. iso S9.8.2007 klo 21:04
Kysymyksen ja vastauksen perusteella uumoilen että ihan ristikoista tuttu paikkakuntahan siihen tulee pienellä askartelulla.
95. qwer9.8.2007 klo 21:11
Alku on Ska, ja loppu on täällä mesoavan päätoimittajan nimimerkki
96. Ananias10.8.2007 klo 10:13
Kiitos, kollegat! Mieleni riehaantui, eikä ralilla ole koskaan saanut rakkautta, tupakkaa nyt ehkä. Mutta vinkatkaapa vielä, mikä on 2442:ssa tämä ihmeellinen murikka LOO_E?
97. EJlo10.8.2007 klo 10:58
Ananias, tuntematta vinkkiä jota tarkoitat, siis onko se kuva vai sana (tuo murikka), epäilen että kyseessä on jonkinlainen kivi. (Esim kivenmurikka). Onko kolmas kirjaimesi ns varma, sen tarkistaisin ensimmäiseksi. Tuohon 2442-ristikkoon on ehkä vielä palautusaikaa jäljellä, joten ei sen enempää. En ole itse saanut kyseistä lehteä, mutta tiedän että niissä on melko pitkä palautusaika.
98. HT10.8.2007 klo 11:02
2442-ristikon vastausten on oltava perillä huomenna, niin että vielä ehtii, jos vie itse toimitukseen. Minulla jäi palauttamatta parin auki jääneen kohdan vuoksi. Mitään LOO-alkuista ei näyttäisi yritelmääni tulleen.
99. iso S10.8.2007 klo 12:26
Muistiini ei ole jäänyt mitään LOO_E-sanaa. Luulen että EJlo on oikeassa ja kolmannen kirjaimen kanssa poikittainen sana pitää tarkistaa. Silloin saan syntymään hämärän muistikuvan ja sanoisin että vihje oli kuva, joka voidaan hyvällä tahdolla tulkita kiveksi. Voi siinä olla useampikin kivi, ei ratkaisu siitä muutu.
100. Ananias10.8.2007 klo 13:57
Käsnäsinkin ihan ite, että kolmatta kirjainta entraamalla murikkaan tulee tolkkua. Nou hätä. Koko homma näyttääkin tyssäävän vain yhteen piilokirjaimeen vihjekohdassa M-S, jossa minulla näyttää syntyvän sana RAS_A. En keksi yhteyttä vihjeen ja ratkaisun välillä, en.
101. iso S10.8.2007 klo 14:13
Tuotakaan en muista, mutta syntyvän sanan perusteella epäilen että kyseisen sanan vihje on pseudokaunolla kirjoitettu Jiri. Onko samassa ruudussa tämmöinen? Silloin yhteys selviää kun lykkäät Googlelle hakusanoiksi Jirin ja oikean ratkaisusanan.

Muuten olen sitä mieltä että tämä jonkin aikaa jatkunut tapa esittää nimivihjeitä on sikäli hyvä (jos helpotuksia kaipaa) että jo vihjeen ulkoasu kertoo kyseessä olevan nimivihjeen (haetaan sukunimeä etunimellä tai päinvastoin). Toisaalta se on huono, koska ainakin minun tihrusilmiini näiden teksti on usein sellaista että siitä on hyvin vaikea saada tolkkua. Hieman suurempi kirjainkoko auttaisi, silloin kiemurat selvenisivät.
102. Ananias10.8.2007 klo 14:30
Kiitos, iso S. Nyt olisi kuitenkin yleistiedon kohottamisen paikka. Miten m-s voi "pseudokaunollakaan" (mitä se on?) tarkoittaa sanaa Jiri? Ja siks´toisekseen, tässä ristikossa lukeekjo jollakin kaunokirjoituksella toisessa vihjekohdassa "Jiri", joka tämän Raskan käytön mahdollisuuden pois sulkee.
103. iso S10.8.2007 klo 14:41
Pseudo tarkoittaa sellaista mikä teeskentelee olevansa jotain mutta ei kuitenkaan ole. Pseudokauno on vanha termi (yli 20 minuuttiia vanha) joka tarkoittaa kaunokirjoitusta jäljittelevää konetekstiä.

Minulla ei ole ristikkoa edessäni joten arvailen vain lämpimikseni. Muistan näet äskettäin törmänneeni Jiri-vihjeeseen josta tuli Ras_a. En muista oliko tässä ristikossa, mutta näkömuistini mukaan se oli lähellä oikeaa ylänurkkaa, ei ylimmässä aukiossa mutta ehkä seuraavassa.

Tuosta tiedon puutteesta johtuen (ja tietämättä kuinka selvästi vihje on M-S) arvelin että samassa ruudussa on vihje Jiri ja vihjeiden viittaussuunnassa on tullut väärintulkinta tai että edellä kuvailemastani syystä kitukasvuisin koukeroin väännetty Jiri näyttäisi olevan M-S.

Jos kumpikaan oletus ei ole tosi, ei Jirin avulla selittyvä ratkaisusanakaan luultavasti ole oikea.
104. iso S10.8.2007 klo 14:51
Jaa, asiaa uudelleen harkittuani löydän mahdollisen selityksen miksi Jiri voisi antaa saman ratkaisun kuin M-S mutta silloin vihjeen pitäisi olla m-s tai m-S ollakseen oikein. Silloin selitys on hyväksyttävä mutta hyvin kiero käytettäväksi piilokirjaimelliseen sanaan.

Luultuani väärin tulin paljastaneekseni liikaakin joten päättelyäni en voi vielä kertoa. Sen voin sanoa että sama vihje (m-s) voisi antaa toisessa ristikossa samalla lähtökohdalla mutta toisenlaisella päättelyllä ratkaisun niemi.

Ison ämmän käyttäminen on joko tietämättömyyttä tai huolimattomuutta.
105. Hakro10.8.2007 klo 14:54
Jirin ratkaisusana on aivan oikea.

Sen sijaan Ananiaan kysymässä toisessa ongelmakohdassa vihje ei ole M-S vaan kuvavihje LINTU -S. Siis ässä pois linnun nimestä, niin syntyy hiuksiin (ehkäpä samassa ruudussa olevaan henkilökuvaan) viittaava sana.
106. Ananias10.8.2007 klo 15:19
Now I can see! Mutta siltä osin selitys Hakrolla mielestäni ontuu, että rasta-tukka on käsittääkseni se pitkä ja epäsiistin näköinen monipalmikkoinen letti eikä kuvan naisen lyhyt ja siisti pöheikkö. Mutta hyvä näin. Kiitos, kollegat!
107. pekka10.8.2007 klo 17:19
mitä ainetta on ureini suomenkielisenä ?
108. pekka10.8.2007 klo 19:11
aulislöi /kirkashäh, jos tiedätte kertokaa se tutuille.
109. pekka12.8.2007 klo 00:54
Odotamme Uutta suomea, ja uutta laatijaa.
110. EJlo13.8.2007 klo 13:47
Sain hankituksi Hesarin jossa 2442 ristikko on. Palautusaikahan on jo ummessa, joten olisi kiva tietää oikean ylänurkan pystysanoja siitä samasta kulmasta jossa Jiri- Raska on. Pysty Aarnoon laitoin Karilo, mutta muuten kulma jäi auki. Auki jäi myös viimeiset kirjaimet vinkkeihin saamelaisnimi (SATT-) ja silakkasuku (ALOS-). Yksi piilokirjain puuttuu vasemman sivun vinkkiin koukeroista ( PE-SIA). Nyt samalla hokasin että jos tyhjään ruutuun laittaisi R:n niin voisi kuvitella että persian kieli on aika koukeroista, näinköhän se olisi ollut oikein.
Uusimman eli 2444 Hesarin vinkkinä oli "kapteenin nimisiä", mutta sain siihen monikollisen sanan joka kyllää muistuttaa erään tunnetun kapteenin nimeä vähennettynä yhdellä kirjaimella. Käsivarren-Lapin karttavinkkiin tuli myös erittäin harvinainen paikannimi, liekö sellaista olemassakaan?
111. Hillevi13.8.2007 klo 14:37
Tutkin karttaa ja löysin käsivarresta sopivan paikannimen , enemmistö konsonantteja.
112. HT13.8.2007 klo 14:41
Hesari 2442: Aarno = Karimo, avaruuteen = Mirit.
113. iso S13.8.2007 klo 15:05
Arrno taisi olla Karimo:
Aarno Karimo (1886–1952, vuoteen 1906 Hasselqvist) tunnetaan parhaiten neliosaisesta Suomen historiaa kuvaavasta kertomusten sarjasta Kumpujen yöstä...

Muuten en muista ulkoa yläkulmaa. Oliko siinä pystysanan vihje "lähellä lattiaa"? Jos, niin se on alasijat. Muutakin saattaa muistua jos vihellät vähän alkua eli vihjaat vihjeitä.

Koukeroiseksi tulkitsin minäkin persian.

haku satta saamelainen tuottaa useita henkilöitä jotka liittyvät tavalla tai toisella Lappiin, joten eiköhän se puuttuva ole a.

Silakkaa hakeva voi törmätä kalaan Alosa sapidissima, American shad:http://www.fishbase.org/Summary/SpeciesSummar y.php?id=1584

Pieniä ovat silakat joulukaloiksi, paitsi jos tuo on silakka: maksimikoko 76 senttiä ja paino 5.5 kiloa. Websterin mukaan kuitenkin shad on sillin kaltainen kala ja silakkahan on Baltic herring, Itämeren silli. Joka tapauksessa veikkaukseni on tähänkin a.

Sain saman oudon kapteenin. Hakusanoilla kapteeni Neo saa useita linkkejä joiden otteen huolimattomasti lukemalla saattaa kytkeä nämä sanat toisiinsa vaikka linkissä ei todellisuudessa niin ole. Englanniksi hakiessa, "captain xxx" (nimi muutettu), selviää että lienee olemassa joku vidopeli(sarja?) Darius jonka hahmo kapteeni XXX (nimi edelleen muutettu) on.
114. EJlo13.8.2007 klo 17:51
Kiitokset iso S:lle
Vaakaan "munii" EMOJ--- ja pystyyn "raunioina" -ISTR-
115. pekka13.8.2007 klo 18:31
Montako mir:ä on lähetetty avaruuteen?
116. iso S13.8.2007 klo 21:34
Mir oli avaruusasema jonka ura päättyi 15 vuoden ikäisenä 23.3.2001. Ilmeisesti Neuvostoliitolla/Venäjällä ei ole ollut tuon nimisiä avaruusaluksia eikä kosmonautteja, joten avaruuteen on lähetetty vain yksi Mir. Toisaalta se koostui seitsemästä modulista jotka laukaistiin 19.2.1986-23.4.1996. Hyvällä tahdolla voisi puhua seitsemästä avaruuteen lähetetystä Miristä. Tai sitten Lehdolla on salaista tietoa ja hän puhuukin futuurissa - uusi Mir, entistä ehompi, on suunnitteilla?

Asiaan: vihje "munii" voisi olla "äitejäkö" eli munija ei ole tavanomainen emokana vaan harvinaisempi emo, harmaapapukaija.

Raunio löytyy Mummun vinkkiä seuraten hakusanoilla
bysantti rauniokaupunki

Sen kanssa poikittain olevat alastomalta näyttävät kaverit eivät ole nakut vaan seonnut mutka.

Suomea-vihjeestä tulee mieleen vanha rautatievitsi. Pahasti ontuva mies meni lippuluukulle ja sanoi: Kiikkaan edestakaisin. Myyjä vastasi: näen kyllä, mutta mihin aiotte matkustaa?

Lapin outo paikka selvisi ilman karttaa kun muistelin Taiskan laulua "Haltin häät": on aikakaudet tuntureiksi heidät muuttaneet ja Kilpisjärvet kasvattaneet (-sjuoma):n kyyneleet" (nimi muutettu).
117. iso S13.8.2007 klo 21:35
(No! Mirhe! Kilpisjärven, ei Kilpisjärvet. Ei tunturikaan niin paljon itke.)
118. pekka13.8.2007 klo 22:18
Ei sinne avaruuteen ole lähetetty yhtään mir:ä, sinne tuli mir.
Siis rakennettiin kyseinen avaruusasema.
119. jepsjuu13.8.2007 klo 23:45
Tuskin sinne avaruuteen todellisuudessa on yhtään mirriä viety tai saati rakennettu, kun pohjoisnavan allekaan ei voitu edes mennä rehellisin kuvauksin.
120. sps14.8.2007 klo 06:45
Iso S klo15.05. Katselin 2442 oikeaa yläkulmaa ja minulla vihjeestä ( vaaka 1, pysty 36) "lähellä lattioita" tuleepi "alasimet" ja jolla koko nurkka avautuu täysin hyväksyttävästi. Muutenkin olisi mukava osallistua pohdintaan, mikäli pohdinnan kohde ilmoitettaisiin edellisiä kirjoituksia täsmällisemmin. Saattaahan tosin olla, että meikäläisen muisti ei pelaa viikkojen taakse eivätkä silmät haukkana löydä tarkoitettua vihjettä. Uskon tosin, että löytämisongelman kanssa en ole yksin.
121. iso S14.8.2007 klo 08:42
sps: olen samaa mieltä että ei haittaisi vaikka vihjeistä annettaisiin tarkemmat koordinaatit. Etenkin tuollaisesta koko Hesarin sivun ristikosta oikean paikan etsiminen on työlästä. Jonkinlainen vinkki (vasen yläkulma, alhaalla keskellä...) auttaisi niitä kenellä on ristikko tallessa. Muita pohdintaan halukkaita auttaisi se että kerrottaisiin vihjeen lisäksi ratkaisusanan pituus.

Jos ratkaisuaika on ummessa ja halutaan selvyyttä johonkin outoon sanaan, voi antaa myös "varmat" Ejlon tyyliin: "munii" EMOJ---. Jos ratkaisuaikaa on vielä jäljellä, voi heittää ristikkoa näkemättömille mietittäväksi jonkin mielestään hyvän vihjeen tai kommentoida jotain hyvää/huonoa vihjettä tai ratkaisusanaa, mutta ratkaisusanaa ei silloin sovi paljastaa.

Kaikkea tätä kannatan lämpimästi, vaikka en itse aina muista noudattaa. Ristikon 2442 yläkulman osalta ristikko ja paikka on mielestäni riittävällä tarkkuudella identifioitu. Esimerkkejä paikallistamattomista vihjeistä löytyy tästä säikeistä runsaasti.

Lähellä lattiaa -vihjeen ratkaisusanassa oli muistaakseni viides kirjain piilossa. Pystysanan vaihtoehdot alasijat tai alasimet sallivat siksi ylimpään aukioon saman ratkaisun. J/M on piilossa joten se ei aseta esteitä vaihtoehtoisille ratkaisuille. A/E:n kanssa poikittain oleva sana saattaa sallia molemmat vaihtoehdot niin että sana on kytkettävissä vihjeeseen. En muista mitä siinä oli.

Kaikki on suhteellista, kuten se mitä tarkoittaa "lähellä". Alasija eli alapeti on siinä mielessä hyvin istuva ratkaisu että se on nimensä mukaisesti lähempänä lattiaa kuin yläpeti, ainakin normaalitilanteessa. Voihan koko kerrossängyn hiissata nosturin nokkaan jolloin alasija on kaukana lattiasta, tai sängyn kääntää ylösalaisin, joten ei alasija ole aina lähellä lattiaa eikä edes lähempänä kuin yläsija.

Alasimeen sellaisenaan ei liity mitään mikä pakottaisi sen olemaan lähellä lattiaa tai lähempänä lattiaa kuin jokin muu. Tietysti käytössä ollessaan alasin on sellaisella korkeudella että takominen sujuu luontevasti, joten jos seppä seisoo lattialla niin ei se alasin kaukana lattiasta ole vaikka seppä olisi pitkäkin. Siksi tämä kilpaileva ratkaisu on minusta hyväksyttävä, jos poikittainen sana vastaa vihjettään.

Muuten: tätä aikaa voisi kai luonnehtia laatijan huiliviikoiksi: ristikko on palannut puolen sivun kokoon ja sen oikeassa alakulmassa oleva lovi on tavallista suurempi, jotta siihen mahtuu koko sivun ristikon ratkaisu. Ristikon laadittava (ja ratkaistava) pinta-ala on siis pienimmillään.
122. HT14.8.2007 klo 10:04
"Lähellä lattiaa"-vihjeen sanassa piilokirjain on seitsemäntenä (alasijAt). Jos panee tuohon "alasimet", "munii"-vihjeeseen tulee "emomako".
123. iso S14.8.2007 klo 10:37
Noin se muisti pätkii.

Sillä ratkaisulla peli menee jännäksi. Osa hailajeista munii, osa synnyttää poikasia. Makohait synnyttävät 60-75 sentin mittaisia poikasia, joten emomakon täytyy munia eli tyriä esimerkiksi kasvatuksessa tyydyttääkseen vihjeen. Näinhän tapahtuukin, jälkeläisistä kasvaa ilkeitä mummonpureksijoita.

Seuraava vaihtoehto on emomaki, joka myös voi munata lastenhoitoasioissa. Silloin pystysana taatto olisi taatti. Voihan äijällä olla vanha rippikoulupuku päällä. Jos äijän nimi on Atte, kyseinen juhlapuku on Attentaatti, mikä näin kuvan ulkopuolelta lohkaistakoon. Pukuhan pitäisi joka tapauksessa tempaista ratkaisuksi kuvan ulkopuolelta, koska vihjeessä on vain ukon pää.
124. Ananias14.8.2007 klo 11:50
Ja miettikääpä kollegat sitäkin, että sellainen putkiliitos kuin "alasikki" on myös olemassa, jolla tätä lattiatasokysymystä voi myös ratkoa ja mielestäni aivan kelpo tuloksin.
125. Ananias14.8.2007 klo 11:55
Nimittäin, jos Suomen paikaksi hyväksyttäisi Kianta ja hyväksyttäisi Mirat avaruuteen lähetetyiksi (Kooklesta löytyy: satelliitin osa) niin tähänkin nurkkaan saataisi vielä ihanasti tulkinnanvaraa.
126. iso S14.8.2007 klo 12:57
Karttapaikka ei tunne Kiantaa itsenäisenä paikannimenä, joten hyväksyminen on siinä ja siinä. Puhekielessä Kiantajärveä varmasti kutsutaan Kiannaksi ja ilmeisesti ennen on ollut alue tai kylä jota on kutsuttu Kiannaksi. Tällaisia sitaatteja löytyy:

"muutamina vuosina muikkukanta on taas ollut hyvä Kiannassa..."
"emmepä tosiaan muistaneet olevamme köyhässä Kiannassa..."
"syntynyt Suomussalmen Kiannassa..."

Satelliitin osina en Miraa paikallistanut vähällä vaivalla, mikä ei tarkoita etteikö näin voisi olla. Ihan muuten vain seuraava, vastaan tulleena esimerkkinä siitä miten hätäisellä lukemisella saattaa päätyä vääriin tuloksiin. Haulla "satellite Mira" tulee mm. tämä:

"In each case the satellite MIRA (top) and GPI (bottom) estimates are compared..."

Haa! Satelliitti Mira antaa arvioita joita verrataan johonkin! Tai sitten ei - kun lukee koko jutun, selviää että tässä yhteydessä MIRA onkin akronyymi sanoista "Microwave-Infrared Rainfall Algorithm" eli menetelmä jolla yhdistetään mikroaalloilla ja infrapunalla saatuja mittauksia ja saadaan tarkempia arvioita sademääristä. Satelliitista saadaan siis MIRA-menetelmään perustuvia tuloksia eikä siellä mitään fyysistä Miraa leiju.

Avaruudessa on kyllä Mirat: "Mira on kaksoistähti jossa on sykkivä muuttuja Mira A ja valkoinen kääpiö Mira B." Näitä tähtiä ei ole lähetetty avaruuteen mutta ihminen on antanut niille nimet joten avaruudessa ei ollut Miroja vaan nimettömät tähdet ennen kuin avaruuteen nimettiin Mirat.

Kaukaa hakien, suulaasti selittäen ja nipottamista välttäen Ananias on oikeassa. Tulkinnanvara on iloinen asia :-)
127. pösilö14.8.2007 klo 14:15
Kyllä Kianta-niminen kylä on yhä edelleenkin olemassa Suomussalmella. Satun tietämään asian, koska hirviporukkamme metsästää juuri ko. alueella.
Kylä on melko laaja, se ulottuu Kiantajärven rannasta paikoin viitostiehen Käpylän kohdalla,noin hihasta vetäen arvioisin sen kooksi 7 x 12 km. Taloja on harvakseltaan, yksin ja pieninä ryhminä. Jos joku on Kuusamoon mennessään huomannut tilataideteoksen nimeltään "Hiljainen kansa", tietää hän olleensa ko. kylän aueella.
Toinen asia kokonaan on, voiko olettaa kenenkään tuntevan tällaista paikkaa.
128. Taata14.8.2007 klo 15:17
Tottakai täällä tunnetaan. "Hiljaisesta kansasta" ollut lehdissä kyllä juttua aika usein.
129. Jukkis14.8.2007 klo 15:42
Jos paikalla on oma postinumero, niin ei se nyt ihan olematon paikka ole.

89740 KIANTA
130. iso S14.8.2007 klo 16:03
Ei kun hyi Karttapaikalle. Käpylässä, Käpylammen pohjoispuolella, on merkittynä Siirtola, Louhi, Sirkkula ja Takalo. Kiannanniemi on Käpylästä silmämääräisesti katsottuna vajaa 10 km koilliseen.

Kiantaa ei kartassa ole vaikka pienempiäkin kohteita on, esimerkiksi Lehto-nimisiä (kytkös Hesariin!) taloja 9 kappaletta.
131. Vili15.8.2007 klo 09:24
HS-2444: Yhdestä piilokirjaimesta kiinni, vasemmalla alhaalla on miehen kasvokuva joka on täysin arvoitus? Eihän tämmöistä voi oikein "kuuklettaakaan" Onkohan kyseinen henkilö edes Suomalainen? Ehkä Italialainen taidemaalari? Saisiko pientä vihjettä mistä tämän tunnistaa?
Yleensäkin kasvojen käyttäminen ristikoissa, jos ratkaisuun sisältyy piilokirjaimia, on mielestäni vähintäänkin arvelutta- vaa, kun tuo kasvomuisti pettää?
132. T.Avis15.8.2007 klo 09:27
Tarkoitatko tuota Manun kuvaa?
133. iso S15.8.2007 klo 10:35
Mahtoiko siinä tunnistaminen olla välttämätöntäkään? En ole varma mutta muistelen ettei ratkaisusana ollut nimi.

Italialaisista ja kuuklettamisesta puheen ollen, ottakaapa joutessanne käteen Googlen kuvahaku ja antakaa hakusanoiksi Franco Nero. Ensimmäinen kuva on ilmetty Terence Hill, jonka ura saikin alkuaikoina vauhtia tuon yhdennäköisyyden ansiosta. Jos jotain roolia kaavailtiin Nerolle ja tämä ei ollut saatavilla, otettiin Hill tilalle. Tällä ei tietenkään ole mitään tekemistä Hesarin ristikon kanssa, tuli vain tuhruisesta kuvasta tunnistamisen ja kuvan perusteella hakemisen vaikeudesta mieleen.
134. Vili15.8.2007 klo 14:44
Avisille: No sitä "Manulta" näyttävää juuri tarkoitan. Kylläkai tuokin ratkaisu alkaa aukeamaan kun sitä päivän miettii!
135. Mummu15.8.2007 klo 15:05
Ei se vain näytä Manulta, vaan se nimenomaan on Manu. Mietippä vähän pidemmälle!
136. Vili16.8.2007 klo 09:33
Hyvä on, Hyvä on, Mummu voitti jälleen! ratkaisukin alkaa mennä kaaliin. "Kyllä se siitä."
137. Römpsä16.8.2007 klo 13:53
Hs 2442 , sikki=putkivaippa , kaka on uusiseelannissa elävä papukaijalaji , joten lähellä lattioita ovat alasikit ja emokaka munii
138. iso S16.8.2007 klo 14:58
No niin, nyt sikisi vaihtoehtoinen ratkaisu jota ei mielestäni voi pitää virheellisenä. En silti usko että laatija olisi tuota tarkoittanut.

Jos papukaijaemon vaihtaa (vääntää jakon kakaksi), pystysanasta taatto tulee taatta. Sehän kyllä käy, taatan rinnakkaismuotoja molemmat. Harvemmin näkee käytettävän ja googlellakin sai kelata 11. sivulle asti että löysi tämän:

Leffatykki.com | Limey, The - kostaja Lontoosta
Takaumat ja päähenkilöna taatta joka on katu-uskottava, keräävät kasaan krapulaisenkin katseen kestävän esityksen.

Taatta on siis katseen kestävä sana vaikka käytännössä esiintyykin todennäköisemmin yhdyssanassa napataatta. Se on mainittu mm. säikeessä 2851. IS KOVIS 19.8. jossa Jaska julisti vihjeen "ottaa murkku kiinni" kuukauden parhaaksi.
139. HT16.8.2007 klo 15:38
Paljon pitää ristikkoihin hyväksyä oikeaksi, jos kelpuutetaan kaikki, mitä kuukelista sattuu löytymään. Taatta-sanaa ei mainita yhdessäkään suomen kieltä käsittelevässä kirjassani, mutta on kyllä sellaiset taatan variantit kuin toaata, taatto, taati, taato ja tata (karjalassa myös mm. tati ja tatta).
140. iso S16.8.2007 klo 22:00
Minulla on Nykäsestä vain osa L-R joten en tiedä löytyykö taatta sieltä (eli onko HT:lla T-osa jolloin taatta olisi Nykäselle tuntematon). Napataatta (kans. halv. lyhytkasvuisesta ihmisestä) kyllä löytyy ja sen yhteydessä Kivi-sitaatti: "sinä kuus-tuumainen Eeroseni, sinä napa-taatta."

En usko että koko sanaa on tyhjästä keksitty vaan että ainakin ennen, kenties vain jollakin murrealueella, on ollut nimitys taatta. Napataatta on silloin taatta jonka pilkataan ulottuvan vain normaalimittaisen napaan.

Olen samaa mieltä että yksittäiset Google-löydöt eivät kelpaa todisteeksi siitä että sana on oikea. Selaamissani linkeissäkin oli useita missä taatta oli väärin kirjoitettu taata-verbi tai savon murteen "takia": minkä taatta sitä tai tätä.

Kohtuullisen varmalla pohjalla laatija seisoo silloin jos sana löytyy kohtuullisen luotettavasta lähteestä. Suomenkielisten sanojen osalta näitä ovat mielestäni kutsumanimillä Nykänen, Pesonen ja Kielonen tunnetut opukset. Vain murre- ja slangisanastoista löytyviin pitäisi suhtautua suurella varauksella.
141. HT16.8.2007 klo 22:09
On toki Nykäsestä myös T-kirjaimen sisältävä osa, jossa siis taatta-sanaa ei mainita.
142. kudos16.8.2007 klo 23:14
iso S:
"Kohtuullisen varmalla pohjalla laatija seisoo silloin jos sana löytyy kohtuullisen luotettavasta lähteestä. Suomenkielisten sanojen osalta näitä ovat mielestäni kutsumanimillä Nykänen, Pesonen ja Kielonen tunnetut opukset."

Laatijat tapaavat kai istua enemmän kuin seisoa.

Nykästä ei tulisi enää pitää luotettavana lähteenä. Sen sanat tulisi hyväksyä vain, jos uudemmat kirjat eivät kerro uudempaa tietoa. Se, että sanaa ei uudemmissa ole, ei vielä riitä (

Kai laatijat älyävät myös karsia ainakin sanat, joiden yhteydessä on teksti "par." tai ehkä "po." tai "pitää olla" tai jos uudemmassa kirjassa ei jotain kirjoitusasua ole lainkaan.

Esim. KOKAPENSAS on Nykäsen sivistyssanaosan mukaan hylättävä muoto ja suosittaa käytettäväksi muotoa KOOKAPENSAS. Pesosessa on KOKAPENSAS, M
143. kudos16.8.2007 klo 23:15
Helkutti, karkasi... no, idea tuli sanottua.
144. iso S17.8.2007 klo 09:40
kudos: eräs teesien laatija ainakin sanoi että tässä seison enkä muuta voi :-)

No, Luther puhui niin totta kuin osasi. Sinäkin osasit puhua totta. Minun tekstini oli tarkoitettu kääntäen todeksi: jos sanaa ei ole hakuteoksissa niin pitää laittaa mietintämyssy päähän. Voiko sanaa silti käyttää? Joskus voi, esimerkiksi kaikkia yhdyssanoja ei ole hakuteoksissa ja silti ne ovat hyviä ja yleisesti ymmärrettyjä.

Puhekielessä käytetään sanoja ja muotoja jotka eivät ole kirjakielen mukaisia. Joissakin tapauksissa ihmiset tietävät tuon eron ja joissakin ei. Mielestäni rike on vähäistä pienempi jos laatija käyttää jotain tiukan linjan vastaista sanaa, jos ratkojat lähes sataprosenttisesti hyväksyvät sen silmää räpäyttämättä, sanoipa kirjaviisaus mitä vain. Tämä tietysti vaatii laatijalta hyvää tuntumaa siihen mikä on yleisesti tunnettua ja käytettyä, mikä ei.

Jos tilanne sitä vaatii, mielestäni laatija voi myös käyttää jotain "par-sanaa" tai vanhentunutta muotoa (tyyppiesimerkkinä Raamatun nimet, joiden kirjoitusasua on nykyaikaistettu). Silloin on korrektia tuoda myös vihjeessä esille millä tavalla sana on ei-suositeltava. Näin laatija voi toimia kielenhuollon pikku apulaisena, mikä ei kuitenkaan ole ristikoiden päätavoite. Kansan tuntema mutta puhekielinen tai vastaavasta syystä heikko sana on minusta parempi vaihtoehto kuin joku hämäräperäinen karttasana.

Ihannetilanne olisi että kaikki sanat olisivat ehdottoman oikeaoppisia ja kaikkien ratkojien tuntemia. Siihen on kuitenkin mahdoton käytännössä päästä. Laatijan osaamisesta ja yrityksen määrästä riippuu kuinka huonoja sanoja pääsee läpi ja kuinka paljon niitä tavalla tai toisella kyseenalaisia sanoja on.

Kovin monta huonoa sanaa ristikko ei kestä. Joidenkin ratkojien käämit palavat yhdestäkin ja ristikko saa armottoman tuomion mahdollisista muista ansioistaan riippumatta. Jotkut suostuvat nielemään 1-3 heikohkoa sanaa eikä päivä ole pilalla, jos ristikko on muuten mieluinen.
145. pekka17.8.2007 klo 17:05
auliin muunnos=ulis. Näin se ulis laaraa tekeleitään.
mir oli siis väärin laadittu. Emojako väärin.
Mistä tulee nykäseen kitsi, koska muissa kielissä se on e:llä sketsi?
Ihmeellisin on puupalikka, josta tulee etappi, kuvassa ei ole mitään mikä kertoisi sen olevan e-kirjainta muistuttava, eikä tappi ole kantikas muodoltaan.
Rannikoilla= satamaolot viittaa yhteen satamaan.
Mielestäni yksi huonoimpia laatimuksia kyseiseltä .....
146. pekka17.8.2007 klo 17:37
Edelleen Hs-2442:een
kone=saumari. Kone on saumuri, kaikissa mainoksissa kyseistä konetta käsittelevissä teksteissä, saumari saumaa koneellaan,joka on siis saumuri. Voi aulis mennä ostamaan taas saumarihanskoja vääksyn torilta.
147. jukkis17.8.2007 klo 18:04
emojako oikein kitsi tulee nykäseen suomenkielestä mutta mitä tekemistä sillä on sketsin kanssa mitä ihmettä tarkoittaa rannikolla-satamaolot viittaa yhteen satamaan saumarista samaa mieltä mielestäni yksi huonoimpia kirjoituksia nimimerkiltä pekka etkö voisi joskus lukea oman tekstisi ennen lähettämistä ettei tarvi yrittää kepillä kaivella merkityksiä tekstistäsi
148. pekka17.8.2007 klo 19:18
Kitsi on nykysuomensanakirjassakaksimastoinenpurjealus.
Kuka tai ketkä sen ovat sinne hyvksyttäneet? Kuuluu olla
KETSI, jos olet eri mieltä selitä etymologisesti K i t s i!
Saumari ei ole kone, vaan saumuri on kone.
EMOJAKO missä munii?
Rannikoilla-->satamaolot-->jukkiksilla--> huimaukset, onko hyvä?
Missä E en näe!
Hs 2442
149. Jukkis17.8.2007 klo 19:41
Muniskohan se emojako pesässään? Tää on kyllä ihan puhdas arvaus vaan, en ole ornitologi.

En tiedä ketkä on kitsin Nykäseen hyväksyttäneet. Varmaan sama porukka kuin muutkin sanat. Sitten varmaan toimituskunta on sen sinne hyväksynyt. En ole myöskään etymologi, joten en osaa selittää.

Tuota rannikoiden satamaoloista valittamista en edelleenkään ymmärrä.

En näe minäkään E:tä kun ei ole ristikkoa saatavilla.
150. pekka17.8.2007 klo 19:47
rRnnikoilla voi olla mitä tahansa asioita, jos tunnetilat ovat hyväksyttäviä, olen ymmälläni; rannikoilla voi olla vaikkapa satamailot, ja kyseiseen kohtaan voi tulla ristiin erkkilät. VITUN HUONOA laadintaa.
151. pekka17.8.2007 klo 19:49
siis erkkila
152. pekka17.8.2007 klo 19:59
ahna, montako kyseistä nimeä OMAAVAA ON OLEMASSA aulis sen vain tietää. Voisiko olla, että auliksen epikriisi olisi seuraava rakaisu avain sanaleikkiin!
153. pekka17.8.2007 klo 20:28
Miksi? ristikkoasu on alarvoinen Hs 2445 ;onko laatija vai ladonta onnistunutepä vai mikä, kun kaikki muu on ladottu skarpisti?
154. pekka17.8.2007 klo 20:36
MIKSI NÄITÄ SUKUNIMI/ETUNIMI jutuja onko ammattilaiset patissa?
155. Jukkis17.8.2007 klo 20:58
Jos sanarykelmä "ahna, montako kyseistä nimeä OMAAVAA ON OLEMASSA" on suomeksi että "Montako Ahna-nimistä on olemassa", niin Väestörekisterikeskuksen mukaan ei yhtäkään, siis Suomessa. Google löytää ainakin Ahna Capri -nimisen näytelijän.

Tosin pekan kirjoituksista viisastuneena lienee turvallinen oletus, että se nimi tuskin edes on "ahna" tai sitten ristikossa asia liittyy ihan johonkin muuhun.

Sitä en tiedä miksi jutuja ja onkko amtillaiset pattissa.
156. pekka17.8.2007 klo 21:55
emmää muuten kun laatijat oo sillee remuu vaillee taii siteen
goooklee tikkaaa ittuukkoo silloo valiii mitaa pookit kertooo
oho osu! mulloonkaveri jolloon nimi laara.
157. Jukkis17.8.2007 klo 22:29
No mullahan olikin tuo 2442 vielä tallessa. Pitäis kyllä useammin viedä lehtiä roskikseen. Näyttää tuolle AHNAT:lle olevan vihjeenä CAPRIN NIMISIÄ. Silloin tietysti riittää, että on kaksi AHNA-nimistä. Luulis olevan.

Näköjään se aiemmin säikeessä pähkäilty äijänkuvatus on TAATTO (ei TAATTA).

Ja vielä pekalle hänen 19:47 ja 19:49 kirjoittamiinsa viitaten:
RANNIKOILLA -> SATAMAILOT ja KOTI -> ERKKILA: VITUN HUONOA ratkontaa.
158. Heko17.8.2007 klo 22:34
Ahnan ristimänimi on Anna.
159. pekka18.8.2007 klo 13:13
tänne tämä kuulukin.
160. pekka19.8.2007 klo 01:38
jukkikselle; samaa tasoa, kuin kyseinen aulis laatii.
i:ssä ei ole pistettä päällä, erkkila on täysin hyväksyttävä, jos siteeraa iso s:ää ja hänen hyväksyntä kriteerejä.
161. pekka19.8.2007 klo 01:46
Suosittelen jeeppmiehelle seuraavaa: Hanki assistenttti tai joku vastaava, hyväksy alenevat tulosi,jotta saamme parempia laatimuksia tilaaja vastineeksi.
162. Tumppi23.8.2007 klo 17:14
Tässä vain kokeilen, toimiiko "HS - 7", jonka löysin sivulta 1.
163. AB25.8.2007 klo 18:20
Nyt ottaa kyllä todella päästä. Ristikon 2442 ratkaisu jäi vajaaksi kahdesta kirjaimesta: tuntematon - o - tuntematon -a - t; vihjekuvassa, suurennuslasin kanssa tarkasteltuna, tuleva poika, mies tai pappi (valkoinen kaulus), jolta toinen käsivarsi ja toinen jalka puuttuvat. Ratkaisun sain eilisessä lehdessä: POJAT! ????? Mikä logiikka tässä on? Ei valkene minulle.
164. AB25.8.2007 klo 18:21
Olisi todella mukavaa, jos laatija voisi joskus kommentoida näitä aivoituksiaan!
165. Jaska25.8.2007 klo 19:08
Siinähän on aivan kristallinkirkas logiikka. Luonnollisesti myös käsi- ja jalkapuoli miespuolinen pappi on jonkun poika.
166. HT26.8.2007 klo 08:51
Nyt-ristikko 34: taitaa keskellä olla kaksi vihjettä viittaamassa yhteen ratkaisusanaan, "kaimoja" ja "etunimiä".
167. sps26.8.2007 klo 20:43
HT. Niinpä näyttävät olevan etunimiltään olevan toistensa kaimoja.
168. HT26.8.2007 klo 23:05
Eivät voi muuta ollakaan, joten vihjeistä toinen on liikanainen.
169. AB27.8.2007 klo 08:32
Jaskalle: Entäs se monikko?
170. Jaska27.8.2007 klo 10:01
AB, ymmärsin väärin kuvauksesi 25.8. klo 18.20. Luulin, että kuvassa oli kaksi henkilöhahmoa. Siinä oli siis vain se vammautunut pappi tai mikä lie? En ole nähnyt kuvaa. Vitsinikin oli tyhmä, anteeksi.
171. EJlo27.8.2007 klo 18:17
AB:lle
Laitoin niihin piilokirjaimiin M ja K. Kuvittelin että kuvittajalle on käynyt moka kun on jäänyt parikin raajaa piirtämättä eli MOKAT.
Tuo oikea ratkaisusana POJAT on aivan käsittämätön, sillä kuvassahan on vain yksi vajaaraajainen poika. En ole enää lähettänyt HS-ristikoita että voin siten tarkistaa olenko osunut arvailuissani edes sinnepäin kuin laatija on ajatellut. Nytkin jäin odottelemaan 2445 ratkaisua voidakseni tarkastaa pääkuvan alla olevien kielojen ratkaisusanan. Itselläni on siihen parikin ehdotusta joista toinen viittaa ko kasvin vaarallisuuteen ainakin marjavaiheessa. Varmuutta en ole saanut risteäviin vaakasanoihin varsinkin kun tiikkisiä voi olla melkein mitkä puut hyvänsä.
172. Jaska27.8.2007 klo 20:48
Ristikon 2442 ratkaisu lienee julkaistu HS:ssa 17.8. eikä 24.8. niin kuin AB esitti. Sen yhteydessä oli kaiketi tavalliseen tapaan kymmenen arvonnassa voittaneen nimiluettelo? Nämä henkilöt olivat siis arvanneet ratkaisusanan oikein, toisin kuin järkevämpään sanaan päätynyt EJlo. En jaksa uskoa, että (vähintään) kymmenen neropattia olisi pystynyt päättelemällä keksaisemaan, että voi pojat, POJAThan tuohon tulee, onpa se Aulis aika velmu laatijaksi! Toinen mahdollisuus on, että HS:n ristikkoarvonnassa voi voittaa myös väärällä ratkaisulla. Ja ainakin tässä tapauksessa voisi huudahtaa, että on se niin oikein!
173. Römpsä29.8.2007 klo 09:19
Hs 2445 , ne kielojen kukat ovat malliltaan vähän niinkuin eräs laite , joka löytyy sekä seinältä että aisasta .
174. Römpsä29.8.2007 klo 09:24
P.s. Tampuurimajurille ovat tuttuja nuo tiikkiset puut .
175. pekka29.8.2007 klo 22:59
onko äänenjäjitteliä ilman j:tä kirjoitettu mielestänne oikein?
176. huono vitsi29.8.2007 klo 23:17
mitä yhteistä on pekalla ja auliksella?

kumpikin tekee virheitä...
177. pekka29.8.2007 klo 23:30
niin tekeekin, mutta minä maksan ja aulis ei.
178. pekka29.8.2007 klo 23:43
Hesarissa oli kuva lokista, jossa oli teksti,että se on kalasääski/ksi. Tästä kuvasta valittivat monet lukijat ja hesari laittoi korjauksen lehtien käyttämällä tavalla, l. kärpäsenkokoisella korjaus-palstalla(hyvä niin).Kun tarpeeksi monta ottaa yhtetyttä kyllä se isokin kala koittaa muuttaa itseään.
Kuka on muuten se STASIN pekka on, ettei vaan lipponen l. tabasski?
179. Hedvig30.8.2007 klo 08:55
Apua! Aivot ovat olleet kesälomalla ja nyt pätkii pahasti. "Sen nimisiä monilla paikkakunnilla". Yhtä hankala vihje kuin sukunimiä. Sen nimisiä vieressä oleva tuhruinen kuva ei sano minulle mitään vaikka suurennuslasilla tarkistelee.
180. iso S30.8.2007 klo 12:17
Ratkaisuaikaa on jäljellä joten ratkaisusanoja ei voi paljastaa, mutta kevyttä ajatuksen ohjausta voi harrastaa.

"Sen nimisiä..." varmaan löytyy yhtä useammalta paikkakunnalta. Suoralta kädeltä ei tule yhtään mieleen. Vihjeenä voi todeta että löytyy puhelinluettelosta mutta ei ole henkilö. Periaatteessa voisi ollakin, on niitä hullumpiakin, mutta varmuuden vuoksi kurkkasin nimipalvelusta ettei esiinny sukunimenä.

Ristikkoa ei ole edessäni mutta luulen arvaavani mitä kuvaa tarkoitat. Sellaisenaan en saanut siitä mitään tolkkua mutta suurennuslasin avulla tunnistin että kyseessä on erittäin kuuluisan uutiskuvan keskiosa. Kuva on otettu 8.6.1972. Tässä linkki selvempään versioon:

(www.gallerym.com/images/work/big/pulitzer_nick_ut _vietnam_napalm_kim_phuc_6872_L.jpg)
181. siis30.8.2007 klo 12:25
onko auliksella ollut äänenjäjitteliä tai äänenjäljitteliä vai mitä tuo yksi pe.......kka sönkkää...
182. Römpsä30.8.2007 klo 12:37
Luonnon äänien tuottaminen , tahi matkiminen : viisailta kreikkalaisilta olemme lainanneet sitä kuvaavan sanan . Esiintyi hs.n ristikossa .
183. Römpsä30.8.2007 klo 12:41
P.s. Kyllä se ilman j kirjainta erään sivistyssanakirjan mukaan kirjoitetaan .
184. elikkä30.8.2007 klo 13:22
ABC-kiria 1400-luvulta...
185. Jukkis30.8.2007 klo 13:22
Jos äänenjäjitteliä kirjoitetaan ilman j-kirjainta, siitä tulee äänenäitteliä.

Mutta siis kun kysyjä on pekka, niin tietysti vastaamista yrittävien pitää itse ensin yrittää keksiä, mikä on kysymys. Oliskikohan se kysymys tämä:

Pitääkö kirjoittaa "äänenjäljitteliä" vai "äänenjäljittelijä"?

Tietysti jälkimmäinen.

Tosin tietysti se tarkoitettu kysymys voi olla ihan joku muukin.
186. Römpsä30.8.2007 klo 15:05
Kyse on sanasta , joka on lainattu suoraan kreikasta ja kirjoitetaan ilman j kirjainta , koska vastausaika kyseiseen ristikkoon on vielä voimassa , niin voin vain todeta että se alkaa o kirjaimella . Pekka on käyttänyt suomen kielistä synonyymiä juuri tämän takia ettei ratkaisusana paljastuisi .
187. Römpsä30.8.2007 klo 15:14
P.s. Emme siis keskustele sanasta äänenjäljittelijä vaan kreikan kielisestä sanasta , joka tarkoittaa samaa asiaa .
188. EJlo30.8.2007 klo 19:46
Kuvat voivat olla aika eritasoisia Hesarissa eri puolilla Suomea, tarkoitan lähinnä painojälkeä. Uskon että tiedän mitä kuvaa Hedvig tarkoittaa. Olin ensin näkevinäni siinä henkilön kuvan ja kun tarkistin vielä suurennuslasilla, niin onhan siinä selvästi nuori henkilö juoksemassa kohti kuvaajaa kädet levällään ja ilman rihman kiertämää. Muistan moisen mailmaa järkyttäneen uutiskuvan aikanaan ja ainakin kerran on ollut TV-dokumentti kyseisestä kuvan henkilöstä, siis nyt hänen ollessa jo aikuinen nainen.
189. EJlo30.8.2007 klo 20:47
Hesari 2446
Vinkkiin AJAA vasemmassa reunassa on yksi piilokirjain, joka ei oikein "auennut". Piiloksi ei sopinut kovin montaa eri keraketta (konsonanttia) ja se joka parhaiten istui on juuri se jolle ei keksi järjellistä yhteyttä. Olisiko pienestä kautta rantain vinkistä apua. PS Ristikko on jo kuoressa ja postin huolena.
190. Lissu30.8.2007 klo 22:22
Hesari 2446:ssa vihje oa saisin tästä sukunimen mutta kun ei sovi Eeron pojan kanssa. Kaipaan tähän vinkkejä!
191. iso S31.8.2007 klo 08:51
EJlo 30.8.2007 klo 19:46: ilman suurennuslasia en pystynyt hahmottamaan kuvaa ollenkaan mutta apuvälineellä tunnistin, kuten 30.8.2007 klo 12:17 totesin.

Googlen kuvahaulla löytyy kuvasta useita versioita eri resoluutioilla kun laittaa hakusanaksi ratkaisusanan. Löytyy myös jos laittaa hakusanaksi tapahtumapaikan (valtion) nimen. Jos laittaa molemmat, ensimmäisen kuvan otsikosta näkee henkilön nimenkin. Nimellä hakemalla saa myös kuvia tilanteesta myöhemmin aikuisena. Elämä jatkuu vaikka pinta ei ole priimaa.

Kuva on ilmeisesti otettu mustavalkoisena. Osa näyttää värillisiltä mutta niissä on vain oranssiin vivahtavia (seepia?) sävyjä. Luulen että nämä on jälkeenpäin väritetty koska mitään muita värejä ei ole.

Voi tietysti olla että poikkeukselliset valaistusolosuhteet ovat syöneet vihreän ja sinisen. Sitä vastaan puhuu tämä värillinen kuva samasta tilanteesta. Otsikosta ja kuvan laadusta päätellen tämä on (värillisestä) tv-kuvasta poimittu.

[www.tv-history.tv/img/preview/ecb49f97d5b3005ba59 0afa88f3a82a1.jpg]
192. Römpsä31.8.2007 klo 13:47
Mv-kinofilmille valotettu , vietnamin sodan ehkä järkyttävin uutiskuva : pikkutyttö paloi pahoin . Alkup. Kuva oli vaakaformaatissa .
193. pekka31.8.2007 klo 19:25
Römpsä on viisas mies. Onko niin, että suomalaiseen ristikkoon kirjoitetaan vieraalla kielellä taivutettuja sanoja?
En usko, että kyseinen teonsana löytyy monen hemmon kotikirjastosta, kylläkin kielitieteilijöiltä tämä teos varmaankin hyllystä löytyy.
194. pekka31.8.2007 klo 19:34
Pieni kysymys?
2445, Viisi hahmoa, mielestäni piilokirjaimeksi voi tulla p, l, t, m, jopa v, koska kuvasta ei selviä mitään, olenko oikeilla jäljillä?
195. Hakro31.8.2007 klo 20:55
Pekka, jos tarkoitat pystysanaa, johon vihjeenä on viiden mustan ihmishahmon joukko, esittämistäsi vaihtoehdoista piilokirjaimeksi sopii mielestäni ainoastaan k.
196. pekka31.8.2007 klo 21:08
Tämä on oikein hyvä huomio, mutta kyseinen laatija voi tarkoittaa myös, että siinä on lyhyitä ihmisiä l. Tappeja, tai sitten niillä on talia , joko hiuksissa tai sitten käsissä. Kaikki voivat olla sukunimeltään Tateja, tai sitten Tammisen nimisiä l. tameja, jopa tavi nimisiä he voivat olla.tälläisiä piilokirjaimia pitäisi osata, jopa (al)välttää.
Kyllä se on selviö, että kyseisen laatijan kuvapankki on loppuunkaluttu. Luulisi tuottajalla olevan tarjota parempaa.
197. iso S31.8.2007 klo 22:35
Lissu: sukunimen minäkin sain vihjeestä oa ja sopii hyvin yhteen Eeron pojan kanssa, mutta huonosti vihjeen kanssa ellei ajattele vähän limittäin. Onkohan sinulla oikea Eero ja oikea poika? Voisi sanoa että yhteys on lähempänä kuin välttämättä arvaakaan.

Ejlo: ajamisen yhteys ratkaisusanaan ei selviä ellei ajattele mitä kaikkea voi nimittää ajamiseksi. Ei välttämättä mitään Mr. Beanin touhua, hänhän ajeli näppärästi Minillään. Se oli erityisen hauska sketsi missä Bean elvytti sydänkohtauksen saanutta miestä mm. lapioimalla käsin ilmaa hengettömän suuhun. Mietipä joutessasi tätä. Jos ei auta ratkaisun ymmärtämisessä niin on muuten hauskaa :-)
198. pekka31.8.2007 klo 22:47
mikä on iso S:n kommentti, joko voisi sanoa VV eikä ole kansan auto?
199. iso S31.8.2007 klo 23:11
EI aavistustakaan mistä on kysymys. Noilla tiedoilla voin todeta vain näsäviisaasti että kyllä voisi.
200. pekka31.8.2007 klo 23:20
sallitaanko hoono laadinta kaikille?
201. iso S31.8.2007 klo 23:55
Ollaan reiluja ja sallitaan, vapaan maan hengessä. Jos jonkun mieli tulee huonosta laatimisesta hyväksi niin se ei ole muilta pois.

Sitten asia muuttuu murheellisemmaksi jos joku ymmärtämätön menee julkaisemaan huonon laatimuksen ratkojien mieliharmiksi.

Toki täytyy muistaa että kauheus on joskus katsojan silmissä. Yksi tykkää jostakin muusta kuin toinen älköönkä siihen kolmas menkö sanomaan että väärin tykätty.

Hyvää yötä, nyt on kilttien poikien nukkumaanmenoaika. Minäkin menen vaikka en tietenkään kilttien (eikä tuhmien) poikien kanssa.
202. Hakro1.9.2007 klo 00:28
"Väärin tykätty!" Hyvin sanottu, iso S!
203. Ymmärtämätön1.9.2007 klo 02:38
"Sitten asia muuttuu murheellisemmaksi jos joku ymmärtämätön menee julkaisemaan huonon laatimuksen ratkojien mieliharmiksi."

Totta, näin sanoo vain tosi ylivertainen asiantuntija ja huippulaatija.
204. Kertoja1.9.2007 klo 11:23
Heh heh!
205. 1 hoono viikossa vähemmän?1.9.2007 klo 11:26
Nyt-liitteen kesäristikot menivät.
206. PEKKA1.9.2007 klo 22:16
Miten on selitettävissä, että hammashoitaja on paikanhakija?
Ei hammashoitaja tee sitä oikeasti, muuten kuin, jos ehkä on vaihtamassa työpaikkaansa. AL voi vetää vääksyyn.
207. Hakro1.9.2007 klo 22:20
Minusta 'paikanhakija' oli hauska vitsi, kun ei ota sitä tosissaan. Siitä tulee mieleen hammashoitajan raamatunlause: Silmä silmästä, paikka hampaasta.
208. pekka1.9.2007 klo 22:26
Tapetiodaan Aulis huonoilla vihjeillä.
209. pekka1.9.2007 klo 23:18
voi videlius sana värheitä ee see olee munelle uleista, muutta mina uritan parempaa, tapiseerrattaan aaalis
210. Mummu2.9.2007 klo 07:46
Jos Lehdon ristikot noin kovasti ottavat kupoliin, onko niitä pakko ratkoa. Maailma on pullollaan ristikoita, joissa auringonkuvaan kirjoitetaan aurinko, lehmän kuvan kohdalle lehmä, ovat niin ihania vihjeitä, että. Jätetään Aulis meille masokisteille, se hammashoituri-juttu oli yksi hyvistä, hymyilyttävät.
211. mia2.9.2007 klo 10:17
HS: Oa; sukunimi tulee, mutta laatija on nyt säveltänyt liikaa, koska kirjaimet menee päällekkäin.
2446 on jotenkin ontuva ja "väläykset" puuttuvat.
212. Hedvig3.9.2007 klo 11:35
Kiitos aikaisemmista vihjeistä.

Lissulle Eeron pojasta. Mieti kuka omistaa Hesarin. Sieltä se nimi löytyy.

Minulla takkuaa edelleen vielä 2446 ristikon yläosassa oleva munan kuoriutuminen ja siitä johtuen pari muuta pystyyn. Kai ne aivot jäi kokonaan kesälomareissulle.
213. iso S3.9.2007 klo 13:53
Olikohan munan kuoritumisen ratkaisu 6 kirjainta? Hesarissa täytyy muistaa että jos kuvassa on munan kuoriutuminen niin ratkaisulla ei välttämättä ole mitään tekemistä munan eikä kuoriutumisen kanssa. Ei varsinkaan kuoriutumisen.

Yleensähän tuosta kuvasta tulee aueta, avata, esiin, aste tai jotain vastaavaa, mutta joskus ei tule!

Saatteeksi opettavainen tarina. Tämän olen kertonut joskus ennenkin, mutta opettavaisilla jorinoilla on jokin tarkoitus myös toistettuna.

Isoisä meni ostamaan munia silloin ennen kun niitä myytiin kappalehinnalla. Hän totesi että kauppiaalle lienee samantekevää minkävärisen kanan munia myy, joten voisiko hän saa mustan kanan munia kun ne ovat hänen erityistä herkkuaan. Kauppias ihmetteli, mistä ne muka tunnistaa. Isoisä kehui että hän on ekspertti, hän kyllä tuntee jos saa itse valita. Kauppias halusi nähdä miten moinen ihme tapahtuu ja lupasi, jolloin isoisä valitsi suurimmat munat. Toista kertaa sama temppu ei enää samassa kaupassa onnistunut :-(
214. EJlo3.9.2007 klo 14:56
Oliko iso S tämä opetus siihen että kaikkien availujen ja alkujen lisäksi kananmunan värikin voi olla pelkästä kuvasta oikea ratkaisu. Onhan ruskean kanan munat ruskeita, eikö vain.
215. iso S3.9.2007 klo 15:17
En voi myöntää kun ratkaisuaikaa on vielä jäljellä mutta en tule kieltämään kun sitä ei enää ole.

Taannoin oli vihjeenä vauhdikkaasti laukkaavan jäniksen ja ratkaisuksi tuli jäniksen väri. Jänishän on ihan eri asia kuin aukeava muna joten tuota ei voi pitää ennakkotapauksena...
216. pekka5.9.2007 klo 00:09
Sanotaan se selvästi. Auliksen ratkaisut ovat selviä, muta laadinnat ovat ihan mitä sattuu, tosi tuiterissa l. sieniä syönneen näköisiä.
217. pekka6.9.2007 klo 21:15
Ekille: onko ekiki hyvä ristikkosana? Jos sopii ristikkoon, mutta mikä otus se on?
218. Eki6.9.2007 klo 21:31
En ymmärrä mistään mitään.
219. Jukkis6.9.2007 klo 22:14
Minä ymmärrän. EKIKI in nigerialainen kala. Ristikkosanana hiukka parempi kuin LAILARE.
220. Eki6.9.2007 klo 22:55
Jukkis Tulkki, Jannelle sukua? Huano...
221. pekka7.9.2007 klo 17:06
Hs-2445
raskaita=tieladat, mitä ne ovat? eikö se luulu olla tielatat?
piirustuskansio tai muu vastaava KEVYT esine kainalossa, ei sitä haalata. eikö haalaus tarkoita raskaan esineen siirtämistä?
Haulikolla ei saa ampua hirveä, kuin ilmeisesti aulisjalopeuraloinen
saalivaate, mitähän kieltä tämä on, Viroa?
222. pekka7.9.2007 klo 17:42
Niin sitten vielä. Miten lause: kauhea,nyt hirveä, liittyy kuvaansa?
223. pekka7.9.2007 klo 19:03
Kertokaa kun olette tulleet S-marketista ostamasta possun-niskaa, mikä kirjain on ristikossa -enso sanan yläpuolella
-acy nimessä? En tunnista oppineeni kyseistä kaunokirjoituskirjainta -60 luvulla.
224. Jukkis7.9.2007 klo 19:48
Pekka varmaan vielä kertoo, että mikä on "tielatta", kun sen sanan monikon haluaa ristikkoon laittaa.
225. pekka7.9.2007 klo 20:26
Jassoo, no voin kertoakin. Siellä tielanassa on lattarautaa, josta se lata sana tulee. Lata sanan etymologia on selvä teille kaikille, se on siis painavan teräs/rautalevyn ominaisuus, joka ominaisuus tarvitaan tehdäkseen/tehtäväksi toiseen pintaan muovaavaaksi .
Mikäli se taipuu ladaksi, voin ostaa niitä useampia.
Ladottuja auliksia en osta yhtään.
KUN joku suomenkielen auskultantti ottaisi asian mietitättävikseen.
226. Jukkis7.9.2007 klo 20:58
No, LATA taipuu tietysti astevaihtelun kera. Siis LATA - LADAT.
227. pekka7.9.2007 klo 21:11
miten se latta voi taipua ladoiksi, kun ne ne on lattoja, eikä latoja?Vaika siellä nykäsessä on tämä muoto lata /lada.mikäon etymologia ???? LATTA eksä hiffaa
228. sivullinen7.9.2007 klo 21:24
Nykysuomen Sanakirjaa en omista ja etymologiasta en tiedä edes sen vertaa että mikä sen kanssa kävisi lantringiksi. Siksi kai taivutus LATA > LADAT särähtääkin pahasti korvaani. Sekä lattojen, latojen että Ladojen kanssa puuhanneena taivuttaisin (tie)latan monikoksi ilman muuta LATAT. Minullahan on vain tämmöinen syntyperäisen kielenkäyttäjän moukkamainen kielikorva. Häpeän jo valmiiksi ennenkuin kukaan vakkareista ehtii edes osoittaa kuinka väärässä olen.
229. pekka7.9.2007 klo 21:32
Tämä on selvä kuin vesi (tielatat), jos sinulla on tieladat halinassa,ostan niitä useampia. Kommentoi vielä lisää.
Kuka niitä tarjoaa? kyllä sinä tiedät kyseisen sanan olevan tois-sijainen vähättelevä kansanomainen mukaelma, jolla ei ole sijaa oikeasti sanavarastossamme
Sanan taivutus on siis tärkein, vaan ei se, että onko sana oikein?
LATA=LANA,EI LADATTU missään tapauksessa
230. pekka7.9.2007 klo 21:51
jukkis ,ostatko minulta tieladoja ja montko sellaista?
Et varmaankaan pysty ostamaan niitä,koska niitä ei ole olemassa.
231. pekka7.9.2007 klo 22:01
ostatko?
232. kudos7.9.2007 klo 22:01
Höpö-höpö, pekka. Lata-sana ei tule lattaraudasta vaan ladan la(at)tamaiseen muodosta.

Ladassa on jalakset, jotka olivat aiemmin puuta, myöhemmin rautaa, koska se tietysti kestää maan hankausta paljon paremmin. Jalasten yläpinnalle on kiinnitetty kaksi lankkua poikittain, yksi kumpaankin päähän, joista ensimmäinen murentaa maan kohoumat ja toinen levittää ja tasoittaa murennetun maan.

Jalasten painolla ei ole kovin suurta merkitystä. Painoa lataan tarvitaan sen verran, että se pysyy maan pinnassa kiinni eikä pompi. Kivien avulla paino voitiin helposti säätää sopivaksi, jottei hevosta turhaan rasitetttu vedättämällä tarpeettoman raskasta lataa.

Lata ei siis ole painollaan maata tasoittava jyrä. Sen vuoksi vihje RASKAITA on minustakin hieman väärin, mutta vastaussana tieladat on oikein taivutettu, vaikkakin sana (tielata) on ehkä murteellinen.
233. HT7.9.2007 klo 22:20
Sen verran etymologiasta, että lata-sana on peräisin ruotsin kielestä. Nykyruotsissa sladd, murteellisessa ja vanhassa ruotsissa slada.
234. pekka7.9.2007 klo 22:22
ostan silti kaikki tieladat, jotka löytyvät 550 km ;:n sätellä keskipisteenä Viiala. Kudos heittää aivan puutaheinää
235. pekka7.9.2007 klo 22:35
tieladat ovat vielä myymättä, kuka niitä myy, ostan kaikki.
236. pekka7.9.2007 klo 22:44
aulis on ihan perseestä, ei sillä ole ainoatakaan ladaa,hänellä on vain pajeroo.
237. Jukkis7.9.2007 klo 23:14
Kuten sanottu, LATA taipuu astevaihtelun kera. Jos pekka ei tätä ymmärrä, niin ei voi mitään.

Mietis nyt silti, miten taivutat sanan PATA. Onko sen monikko PATAT? Onko sen yksikön partitiivai PADAA? Onko sen monikon partitiivi PADOJA?
238. Römpsä9.9.2007 klo 10:14
Nykänen l-r sivu 9 . Ladata v. Ajaa ladalla (pelto) . Ladattu maa , pelto . Maa tasoitetaan lataamalla kylvöä varten . Sileäksi ladattu pelto .
239. Hemppa11.9.2007 klo 20:22
HS-ristikko 2448 olis yhtä kirjainta vaille valmis. Vain yläreunan pystysuoraan "itkuja"-vihjeen piilokirjaimeen olis tarjolla kolme vaihtoehtoa L, K ja R. Mielestäni on makuasia, minkä näistä siihen valitsee. Olisko ehdotuksia?
240. sivullinen11.9.2007 klo 21:55
Tämä laatija käyttää paljonkin kaikkia noita kolmea vaihtoehtoa. K:lla ja R:llä varustetuissa vaihtoehdoissa vihjeenä on yleensä ollut pikemminkin "ääniä" tai "ääntelyjä" kuin "itkuja". Itsekään en itkuina pitäisi kuin tuota L-vaihtoehtoa. Omasta mielestäni K-vaihtoehto ei kuulu yleiskieleen ollenkaan. Mutta makuasioita, sanoi Musti...
241. pekka11.9.2007 klo 22:30
Terve taas, kestän kyllä suomen kielioppivirheeni lata sanan taivutuksesta. Tietääkö kukaan mistä tämä sana tulee suomenkieleen, yleensä d muuttuu murteissa t-kirjaimeksi, mutta että n-kirjain? Kuvittelin emosanaksi; latta, sen ominaisuuduuden vuoksi.
Mutta vielä palatakseni vihjekuvaan 1, miten sen ratkaisu liittyy kuvaan, mikä on aasinsilta?
242. HT12.9.2007 klo 01:15
Niin että mistäkö lata tuli suomen kieleen? Toistan 7.9. klo 22:20 kirjoittamani:

"Sen verran etymologiasta, että lata-sana on peräisin ruotsin kielestä. Nykyruotsissa sladd, murteellisessa ja vanhassa ruotsissa slada."

Sana tavattiin kirjoitetussa suomessa ensimmäisen kerran vuonna 1678.

Lana-sanan historia on hämärämpi.
243. Tyhmäkö12.9.2007 klo 10:01
Ristikossa 2448:
Kuka ihmeen La Sage?? Ja mikä vihreä? A lyhenteenä ei kai koskaan ole tarkoittanut muurahaisia sen paremmin kuin terroristiakaan. Laatijan virhekö?
244. iso S12.9.2007 klo 10:31
La Sage - tarkoititko lasagne? Tuon niminen pianisti löytyy. Häntä luonnehditaan sanoilla superb, supportive ja soloistic. Muistaakseni hän istui ratkaisuksi, mutta en ole varma.

Vihreässä ei ollut mitään epäselvää. Ratkaisusana ei tosin aina ole vihreää mutta vihreää yleensä ensimmäiseksi ajatellaan kun ratkaisusana mainitaan.

Ristikko on muiden kiireiden takia vielä keskeneräinen joten a-teemaan en osaa ottaa tukevaa kantaa. Alustavasti jäi sellainen vaikutelma että ratkaisusanan perusteluksi saattaa paikoitellen riittää se että se alkaa a:lla. Yhteen kohtaan kuitenkin tuli muurahaisesta ja terroristista yhdellä kirjaimella eroava sana jolle a lienee oikea lyhenne. Tämä ei sulje pois sitä mahdollisuutta että murkku tulee johonkin toiseen kohtaan.

Vanha virsi: kahta ei ole soveliasta paljastaa julkisella paikalla. Toinen on ratkaisusanat silloin kun palautusaikaa on jäljellä.
245. EJlo12.9.2007 klo 10:46
Tyhmäkö, mietipä miten esim piilosanoissa SE ON lyhennetään. Sittenhän voikin siirtyä eräitten kasvien maanpäällisiin osiin, jolloin voi muurahaiselle tai terroristille jättää hyvästit.
Itselleni tuottaa piilokirjain KALA-vinkissä eniten päänvaivaa. Vaikka vaihtaisi toisen vaaka-kirjaimen pystysanan pari viimeistä kirjainta, niin silloin MUONAA taas saa käsittämättömän muodon. Sen kotieläimen kyllä tunnistaisin siihen KALAan liitettynä, mutta tämän hetkistä "kairankiertäjää" en saa selville googlettamallakaa.
246. iso S12.9.2007 klo 11:07
Muona on sellainen Nykäs-peräinen sana. Värttinässä se esiintyy vähäisenä (nykyään harvalukuisempana kuin ennen). Sanan vanhakantaisuutta kuvastaa se että netistä taitaa löytyä vain yksi viittaus kun hakusanoiksi antaa muona xxxxx (xxxxx on se ratkaisusana). Muut viittaukset ovat jotain ihan muuta - sana on myös verbin muoto.
247. EJlo12.9.2007 klo 11:20
Kun laitoin kuukkeliin sen epäilemäni vanhakantaisen sanan +muona, niin löytyihän sieltä useitakin varmennuksia. Taitaa olla syytä laittaa tuo vanhakantainen sana muistilokeroihin (sinne se kyllä mahtuu) mikäli jatkossa Hesareita alkaa vakituiseen täyttelemään. Kiitos tietenkin iso S:lle nopeasta reagoinnista.
248. iso S12.9.2007 klo 11:53
Kiitos kiitoksista! Sinulla lienee parempi kuukkeli kuin minulla (Suomen etelä- ja keskiosissa kuukkeli on harvinaistunut joten hyviä on vaikea löytää...)

Minun kuukkelini löytää 40 osumaa, näyttää niistä 21 (muut ohitetaan samankaltaisina) ja vain "saaristolaisen kokemus omasta kulttuuristaan" sisältää näytetekstissä selkeän vahvistuksen. Muut ovat verbimuotoja, sukunimen tai sanan osia tai pelkkiä sanaluetteloita.

Teoriassa Google ei hallitse hakua sanan osalla mutta poikkeustapauksissa se onnistuu sattuman satona. Esimerkiksi tässä tapauksessa yksi osuma on sellainen että pdf-tiedostossa on jaettu sana kahdelle riville. Edellisellä rivillä on mu- ja jälkimmäisellä ratkaisusana. Google höynähtää luulemaan sanan loppuosaa itsenäiseksi sanaksi.

Huvittavasti ainakin yksi osuma on sellainen että siinä ratkaisusanalta näyttävä todella voisi olla ratkaisusana jos ei tutkisi lausetta kokonaisuutena: xxxxx kuppiin. Voisihan muonaa kuppiin laittaa!

Juu, muistilokeroon vaan. Ristikoista minäkin tämän olen oppinut ja on tullut vastaan useammin kuin kerran. Siksi se löytyi päästä vain pienen haparoinnin jälkeen.
249. Römpsä12.9.2007 klo 12:10
Se kala on yhdyssana , alkuosa liittyy tuttuun kotieläimeen , loppuosa ui melk. Joka ristikossa komea selkäevä pystyssä .
250. Tyhmäkö12.9.2007 klo 14:15
EJlon avullakaan ei auennut. LaSage on säveltäjä, ok, mutta vihreästä sonaatista en ole kuullut. Oletteko te? Tietämäni vihreät eivät tähän käy.
251. iso S12.9.2007 klo 14:42
Unohda sonaatit ja mieti uudelleen poikittaisia. Tiedät varmasti vihreän joka käy. Tämä on terveellinen neuvo :-)
252. Römpsä12.9.2007 klo 17:50
Se on vihreä = s.o."kuitti" , joko valkeni ?
253. Jaska12.9.2007 klo 18:01
Aivan huippuvihje! Viel Suomen karhu elämöi jne!
254. Tyhmäkö12.9.2007 klo 19:27
Ah, niin olikin! Tosihyvä! Kiitoksia avusta!
255. pekka12.9.2007 klo 19:28
Kiitos HT olen iloinen, kun sain tietää lata-sanan etymologian,eipä tarvitse asiasta enää rutista.
Mutta voisiko joku ystävällisesti kertoa Hs- 2445 kuvasarjan 1 kuvan ratkaisulauseen kuuluvuuden kuvaan tai edes kuvasarjaan.
256. Hemppa12.9.2007 klo 22:29
Minä sain "muona"-vihjeeseen pippurilla maustetun lampaanpaistin nimen. Löytyi Googlesta.
257. HT13.9.2007 klo 09:25
HS 2448, keskellä vaakaan, "villamaiseksi tekevä": tulee sana, jonka alku on sama kuin eläinsuojeluyhdistyksessä. En hoksaa, miten vihjeen villa liittyisi sanaan.
258. Römpsä13.9.2007 klo 12:21
Auliksen ristikot ovat siitä kuuluisia , että ratkaisusana ja vihje eivät välttämättä liity millään lailla toisiinsa .
259. T.Avis13.9.2007 klo 13:58
Tässä tapauksessa jonkinlainen yhteys kyllä löytyy. Kun
vaihtaa tuosta vastaussanasta soivan sointiin ja googlettaa, niin saa vastaukseksi tietosanakirjamääritelmän:
" ------------- (lat.), kasvisyiden kyllästäminen niin, että villavärit niihin pystyvät."
ts. villamaiseksi kai silloin tehdään
260. heppu13.9.2007 klo 23:08
Lukeeko teillä muilla tosiaan 2448:ssa La Sage, minulla lukee Le Saga enkä tiedä hänestä mitään, vaikka vihreätä on tullut syödyksi.
261. HT14.9.2007 klo 00:50
Heppu: Saga on minunkin ristikossani eikä Sage, ja L:n perässä näyttäisi olevan e, ei a (turhan epäselvää tämä laatijan äskettäin käyttöönsä ottama koukeroinen tyyli). Ratkaisusanalle olisi varmaan löytynyt parempikin vihje.

T.Avis: kiitän. Kuukeloin kyllä, mutta soivan vaihtaminen sointiin jäi hoksaamatta. Substantiivi näkyy löytyvän myös Uudesta Tietosanakirjasta vuodelta 1960.
262. iso S14.9.2007 klo 08:43
Siltä minustakin näyttää että koukeroiden sisältö on le Sage. Syntyneen ratkaisusanan (merkittäköön se häveliäästi xxxxx:llä) ja vihjeen tulkinnan eri versioiden googlettaminen tukee sitä:

"xxxxx le Sage" ranskalainen kirjailija (1668-1747)
"xxxxx la Saga" yksi osuma, eivät kuulu samaan nimeen
"xxxxx le Saga" ei mitään
"xxxxx la Sage" ei mitään

Viestini 12.9.2007 klo 10:31 peruutan jokseenkin kaikilta osiltaan. Pianistin (Eric La Sage) löytyminen perustui nimimerkin Tyhmäkö tulkintaan sukunimestä. Oma ratkaisuni oli ristikon tuolta alueelta vielä auki. Siinä vaiheessa ei ollut vielä edes varmaa tuleeko vihjeestä pysty- vai vaakasana enkä muistanut ulkoa noiden vaihtoehtojen pituuksia.

Samoilla tienoilla oleva vihreän vihje olikin muodossa "se on vihreä" ja vihjeen kaikki osat olivat oleellisia. Olin mielessäni hahmotellut vihjeen "sanomillakin" johtavan pystysanaan, johon voisi tulla email, jolloin vihreä olisi syötävää. Sen toisen kirjaimen kanssa poikittain oleva sana ei sitten olisikaan istunut, kunhan olisin niin pitkälle päässyt.

Attaa ei ristikkoon tällä kertaa tullut.

Illalla aloittelin vanhan Nyt-liitteen ristikkoa. Siinä tuli vastaan varsinainen pohjanoteeraus: Alavuden Seudun UrheiluKalastajat (4). Siitä ei laatija voi millään opilla olla ylpeä. Toisaalta parempi tuollainen epäsana kuin joku hämäräperäinen pikkukylä pimeimmässä Afrikassa. Ratkaisemisen kannalta se oli suunnilleen samaa luokkaa kuin valmiiksi annettu sana, joten ristikon arvostelemisessa sen voi ikään kuin ohittaa samanarvoisena kuin ruutujen reunaviivat. Olisi ärsyttänyt tosissaan jos mokoman takia olisi pitänyt nähdä vaivaa.
263. sivullinen14.9.2007 klo 14:23
Eiköhän jatketa uudessa ketjussa... HS - 8
264. mia17.9.2007 klo 09:45
Please, älkää vihjatko liikaa käynnissä olevista HS-perjantairistikoista!
Käyttäkää aivoja!
265. pekka22.9.2007 klo 00:21
Kysyn Römpsältä seuraavaa: SE ON=lyhenteenä so. mistä tämä tulee?
Onko vv= voivittu, vai vähän vaikea, vielä virpoo, väistän virhettä? VAI MITÄ?
266. kysyn vaan22.9.2007 klo 00:27
Missä viipyy syksyn Sanasepot lehti.
Uusi päätoimittaja taisi olla tosi huono valinta. Täällä roikkuu ja selostaa.
267. Eki22.9.2007 klo 11:00
Ihan väärä säie, mutta vastataan tähän kumminkin. Sanaseppo-lehden ilmoitettu ilmestymispäivä on syyskuun lopussa eli ensi viikon perjantaihin mennessä. Päätoimittajasta kokonaan johtumattomista syistä ilmestyminen saattaa tällä kertaa venyä seuraavalle viikolle.
268. kysyn vaan22.9.2007 klo 13:21
Väärään säikeeseen vastasi Eki. Muuten, mikä on Vuokilan funktio selittää Sanasepon myöhästymistä? Hoitaisi omat lehtensä ensin.
269. Eki22.9.2007 klo 13:42
Ihan ystävällisyyttäni, myös entisenä päätoimittajana, lisäksi nykyisenä toimituskunnan jäsenenä sekä tietäen että muut ovat hallituksen kokouksessa, johon itse en valitettavasti ehtinyt.
270. kysyn vaan22.9.2007 klo 13:54
Kauanpa jatkuu tuo hallituksen kokous. Onko Vuokila nyt tupakkatauolla?
Organisaatio on kuin kuin kommarimaassa, tai suomen hallituksen alaisissa virastoissa.
271. kari kämäräinen22.9.2007 klo 14:39
Hyvää kannattaa aina odottaa!
272. iso S22.9.2007 klo 20:16
Karavaani haukkuu, Sanaseppo kulkee. Ainakin toivossa eletään. On se myöhästynyt ennen nykyistä päätoimittajaakin.
273. hah22.9.2007 klo 20:53
Kannattaisiko avata uusi säie, kerta täällä ei enää Auliksesta keskustella?
274. iso S23.9.2007 klo 10:55
Sehän on jo avattu:http://www.sanaristikot.net/keskustelut/ind ex.php?ryhma=0&p1=vast.php&p2=info_3.php&id=3590&a lku=0&t=k1

eli 3590. HS - 8
275. Eki23.9.2007 klo 10:58
Tai 3591. Hs - 8.
276. iso S29.7.2017 klo 14:17
Aikansa kesti, mutta löytyi kun viitsi kaivaa. Tuolla säikeen alussa ihmeteltiin, mikä se sellainen kakapi on kun on ihan ristisanakirjaan päässyt ja ristikossa väitetään meriahveneksi.

Näyttäisi olevan indonesialainen kala. Siellä sen nimi on kakap. Välttämättä se ei tarkoita mitään tiettyä kalalajia, mikä tahansa suurehko kala voinee siellä olla "kakap", mutta meriahven on kyllä mainittu:
"Fishing for demersal fish [grouper (kakap), snapper (kerapu) and other varieties]"
Grouper on meriahven.

https://en.wiktionary.org/wiki/kakap
antaa kakapille kaksi vaihtoehtoa: bass ja snapper.

Kakap merah on red snapper (punanapsija, Lutjanus campechanus)

kakapin, kakap merahin ja muutaman tähän asiaan kuulumattoman kuvan voi käydä vilkaisemassa osoitteessa
http://www.orlenindonesia.com/fish-products

Kalan nimi on ilmeisesti suometettu lisäämällä loppuun i, kun suomessa on niin kovin vähän p-loppuisia sanoja. Vapautan Ristisanakirjan tästä aiheettomasta epäilyksestä ja Eki saa vihdoinkin nukkua yönsä ilman syylliseksi epäiltynä olemisen tuskaa.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *