KESKUSTELUT > MUUT AIHEET > PITKÄT YHDYSSANAT

3043. Pitkät yhdyssanat

trurl27.10.2006 klo 11:50
Kuinka moniosaisia järkeviä yhdyssanoja keksitte?

Itse pääsin seitsenosaiseen kylmäsavulohivoileipäkeksitarjoilu.
(Siis tarjolla on voileipäkeksejä, joidan päällä on kylmäsavulohta.)
Jos sallimme yhdyssanoissa rinnasteiset sanat, niin ainakin kylmäsavulohi-valkosinihomejuustovoileipäkeksitarj oilu lienee sellainen sana, jolla voisi olla ihan järkevääkin käyttöä.

Hiukan keinotekoisemmista löytyy

kylmäsavubaijerinvuoristovihikoira- valkosinihomejuustovoileipäkeksitarjoilu, jossa on 14 osaa. (Siis tarjolla on voileipäkeksejä, joiden päällä on kylmäsavustettua baijerinvuoristovihikoiraa ja valkosinihomejuustoa), ja jos rinnasteisia osia ei sallita, niin kylmäsavubaijerinvuoristovihikoiravoileipäkeksitar joilu.

Nopean verkkohaun (pun intended) perusteella baijerinvuoristovihikoira näyttäisi olevan ihan oikea koirarotu.
2. Jyrki27.10.2006 klo 11:57
Tällaisen olen joskus kuullut (8-osainen):

kolmivaihevaihtovirtakilowattituntimittari
3. Juhani Heino27.10.2006 klo 14:45
Vähän aiheen sivusta, mutta saksassa on hyvin pitkiä - tämäkin on kuulemma ihan oikea (siis käytetty):
Rindfleischetikettierungsüberwachungsaufgabenübert ragungsgesetz
4. Juhani Heino27.10.2006 klo 14:46
[katkon teki tämä saitti - sana kirjoitetaan kokonaan yhteen]
5. tonimikael27.10.2006 klo 15:01
Aivan toimivan sanan saa näin:
Isoisoisoisoisoisoisoisoisoisoisoisoisoisoisoisois oisoisoisoisoisä.
Tai:
Isänisänisänäidinisänisänisänäidinäidinäidinisänis ä.
:-P
6. Matti27.10.2006 klo 18:46
Jyrki, laita vielä eteen kaksitariffi-. Ihan oikea sana, joka esiintyy mittarin kyljessä. Ja on esiintynyt tällä saitillakin muutaman kerran.
7. Matti27.10.2006 klo 18:48
Tonimikael, entäpä tuhatsatayksitoistatsiljoonaatuhatsatayksitoista ... tuhatsatayksitoista?
8. Tarja27.11.2017 klo 16:31
Seuraava ei ole itse keksitty, vaan tuli lehdessä vastaan. Ei kovin moniosainenkaan, mutta suht pitkä.
Mobiililaserkeilausjärjestelmä.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *