252. värit

marja-liisa20.8.2003 klo 21:59
"Kun öy on kuulas silkinmusta, ilma täynnä on onnen odotusta,"
jne. Se on tango Desireen alkusanat. Laulujen sanoituksissa on
varmasti sadoittain muita vastaavia värejä, mitä muistatte? Edesmennyt Gösta Sundqvist on varmaankin väritellyt sanoilla värejä, kuka muistaa? Etsin siis värejä, joilla on sanoituksissa vastaava etuliite,kuten silkinmusta (adjektiiviattribuuti) kuka tietää oikean termin?
Idea kysymykseen syntyi siitä, kun naisystäväni Tupu oli hankkinut 1,5 v. kummilapselle kyseisen CD:n
2. Eki20.8.2003 klo 22:38
Pekka Ruuska: Ohrankeltainen kuu

Muuten, öy esiintyy tiettävästi vain Hectorin kappaleen Olen hautausmaa väliosassa.
3. terok20.8.2003 klo 23:07
Ismo Alanko: Autolounas huoltamon tapaan:

Viittä vaille villi ja vapaa, autolounas huoltamon tapaan, jää käteen luu, sinapinkeltainen kuu.
4. Titta20.8.2003 klo 23:12
Kuka lie...
Pienen hetken rakkaus on lumivalkoinen...


Timo Rautiainen:

Kun jälleen katson häntä,
hän muuttunut onkin linnuksi edessäin
Ja linnun siipeä puhtaanvalkoista
minä pidänkin kädessäin

Sailor:

Stiletto heels clicking on the sidewalk
Tight skirts and ruby red lips
5. Eki21.8.2003 klo 00:06
Yö: Suomi bailaa (sanat Heikki Salo)

Korpinmusta maa ympärillä hohtaa
Valot autojen valtatiellä kohtaa
Lähdin, syytä tiedä en, mä sain käskyn kätköistä sydämen
Vastaan en laita kun tie pois minut vie

Elämä on nyt, eilinen on vainaa
Elää täytyy nyt, huominen on lainaa
Hetken vaiko ikuisen ajan elää määrä on ihmisen
Tietää mä voi sitä en, ymmärrän sen

Suomi bailaa bailaa bailaa vaan
On rytmi kuuma korpimaan
Se autoradioista kuunnellaan - liian lujaa
Suomi bailaa lapsineen, keuhkot yöhön yskien
Vuoksi vapauden jota kukaan ei kiinni saa

Tatuointejaan katuako voiskaan
Lailla kyynelten ei niitä pyyhi poiskaan
Yöhön renkaat kirskuen auto kiitää nyt kun mä pakenen
Aamuunsa aukeeva maa mut armahtaa
6. Kravattimies21.8.2003 klo 02:20
Kärkipään väreistä nämä:

Laulu Tulipunaisesta Kukasta
Orvokinsiniset Silmät
Tummanpunainen Ruusu
Kolme Sormusta
7. Ani21.8.2003 klo 02:46
Ei saa unta... Caribbean blue, laulajana Enya.
8. Ani21.8.2003 klo 03:51
Under a blood red sky, tekijänä U2,
9. Kravattimies21.8.2003 klo 06:22
Ani, you too,
nuku kuin tukki... tukin lailla.

On nukuttukin lailla
ja herätty kohmeessa
Trondheimin vuorilla

Ei liity aiheeseen, mutta värinä oli kova

Entäs Gösta? Jouluaattona Kännissä.
Vai oliko kielimiehenä Cannesissa?

Oli aihettakin:
Vaaleanpunainen Asuntovaunu

Seuraavat poikkeavat taas vaaditusta forMUSTA:
Minä suojelen sinua kaiKELTA (ainakin Ultra Bralta)
Viime viikonlopPUNA (kauan sitten Mambalta)
10. Rafflesia21.8.2003 klo 07:36
CMX: Vainajala (sanat A.W.Yrjänä)

aivojen unisilmukoissa
neidon otsapalmikoissa
käytävihin hiljaisihin
hiilenmustiin onkaloihin
salaiseen palatsihin -


CMX: Talvipäivän seisaus (sanat A.W.Yrjänä)

lunta joka suuntaan
eikä tietä missään
minä olen palaamassa
sinne mistä lähdin
kuunhopea loistaa
valaisee kylmät taivaat
minä tähyän taivalta
koetan arvioida matkaa
11. iso S21.8.2003 klo 08:50
Heijaa! Ruusut tulipunaiset...

Kuubalainen serenadi:
Sinä avasit ikkunasi ja kummasti hymyillen
sinä pudotit jokaiselle tulipunaisen kukkasen
12. marja-liisa21.8.2003 klo 10:32
Pahus, että piti saada kirjoitusvirhekin tekstiin, minulle
on y ja ö muulloinkin vaihtaneet paikkaa. Silkinmusta tai
sinapinkeltainen ovat ihan tavallisia adjektiiveja, unohtakaa
muut adribuutit, näin vahvisti minulle työkaverini, joka on
pätevä suomen kielessä.
13. iso S21.8.2003 klo 12:09
Unohdetaan adribuutit, eikä ainakaan muistella attjektiiveja. Tekevälle sattuu, kiroitusvirheitä varsinkin. Ja ilman varsia.

Yllättävän vaikea muistaa haluamasi tyyppisiä laulusitaatteja, etenkin jos kysymyksessä pitää olla yhdyssana, joka muodostuu substantiivista ja väristä, tässä järjestyksessä.

Voisit täsmentää, hyväksytkö tyypin adjektiivi + adjektiivi (esim. vaaleanpunainen) ja/tai erilliset sanat (ruby red), joita on tarjottu. Siltä pohjalta helpottuu vähän:

Vaaleanpunainen pantteri
Vaaleanpunaista sampanjaa
Tummanpunainen

"Joka ilta läpi kauppalan hän ajoi
lujaa tummanpunaisella autollaan
häntä tapas salaa tytär nimismiehen"
jota muuten epäiltiin maailman tyhmimmäksi poliisiksi:
"Mitään nimismies ei tiennyt, sanottiin"

Herra K:n mielikuvitus laukkaa niin että se muistuttaa jo entistä juoksijaa, Lasse Orimusta. Jäin ihmettelemään, mikä on se sor (joka on musta)? Jossain laulussa vilahtaa varmaan takamusta. Bonuskortit ovat yleensä kirkasvärisiä, joten mainoksissa ei näy etumusta. Kymmenen pientä neekeripoikaa -laulussa voisi olla pikkumusta, mutta neekereistähän ei saa enää laulaa ainakaan ilman asianosaisen kirjallista suostumusta. Pahoittelen ajatusta, tunnen katumusta. Nyt ei ole aikaa jatkaa tutkimusta edes kalan suomusta.

TaiVALKO päättyy tähän: pasSINI vanhenee vapPUNA. Ei enää yhtään asKELTA.
14. Just21.8.2003 klo 12:27
Älä välitä Marja-Liisa, minulla lienee sama syndrooma. Kerran yhteen laadintaan yritin ahnehtia paljon etuvokaaleja ja vasta kun vaimo oikoluki ratkaisun, sieltä lyötyivät sanat ÖYKKÖ ja LYÖSTYÄ, oli kova töy korjata, puoli ristikkoa meni uusiksi :- (
15. Eki21.8.2003 klo 12:30
En minäkään pahalla, m-l, itsellä niitä tulee jatkuvasti, varsinkin jos ei tule oikolukeneeksi.

Tuli vaan se Hectorin öy nuoruudesta mieleen.
16. Titta21.8.2003 klo 12:33
Englannissahan sanoja ei yleensä kirjoiteta yhteen, paitsi sunshine ja moonlight, nextdoor neighbour, candellit... Jos silkinmusta ja tummanpunainen kelpaa, kyllä silloin pitäisi rubiininpunaisenkin, vaikka eri kielellä.
17. Tuomas L.21.8.2003 klo 12:52
Roomanpunainen on Riki Sorsan biisi ja löytyy Roomanpunaista-nimiseltä albumilta; sama roomanpunainen mainitaan myös Cliftersin kappaleessa Ei kai.

En muista, mainitsiko joku jo maidonvalkean, mutta se esiintyy ainakin Edu Kettusen kappaleessa Elämä jatkuu.
18. Jouni21.8.2003 klo 14:21
Nämä eivät esiinny missään laulussa: tuskanpunainen ja tummanpuhuva.
19. Eki21.8.2003 klo 14:42
Joku ehdotti aikanaan, että Punaisen Pelikaanin rinnalle tulisi Tuskanpunainen Pelikaani, siis oikeasti vaikea lehti.
20. Kravattimies22.8.2003 klo 07:27
Noin 700 väriä

http://www.coloria.net/varitkaikki.htm
21. Eki22.8.2003 klo 10:12
Kiitti Solmiojehu, tuo on nyt vähän kuin ottaisi osaa Sanaseppojen anagrammikilpailuun käyttämällä Arrakia. Ei siinä mitään pahaa ole, että tuollaisen kertoo, se vaan lamaannuttaa oman ideoinnin.
22. Kravattimies22.8.2003 klo 10:27
Sorry, Eki. En tee sitä toiste.

Nyt on ainakin värejä millä googlata kiellettyjä laulun sanoja.
23. Eki22.8.2003 klo 10:32
En tarkoittanut, että tuota ei saisi / olisi saanut tehdä.

Yhdessä asiassa olen itse yrittänyt pysyä tiukkana. Kun eräässä lehdessä kerran opetettiin uusia hyvä ristikkosanoja, jos itse tiedän hyvän mallisen uuden sanan, pidän sen visusti omana tietonani. Ainakin niin kauan kuin itse "joudun" sitä käyttämään. Minulla on jo vuosikymmenen ajan ollut yksi loistava sana, joka varmasti yleistyisi, jos sen laskisi irti. Ei se asiana ole edes huono, mutta ei noita laadijan helpotuksia silti kannata turhan päiten päästää valloilleen. Ei niistä ratkojille mitään iloa ole, alkuhämmennystä ja sitten tylsistymistä. Mutta jos joskus saan loistavan laadinnan tuon sanan avulla... ehkä sen vankeus päättyy.
24. Aulis22.8.2003 klo 10:50
Kuinka pitäisi suhtautua Ristikkorenkiin?
Eki, suositteletkosen käyttöä, vai et?
25. Eki22.8.2003 klo 11:23
Suosittelen! Unohdin kannettavan, kun lähdin viimeksi provinssiin laatimaan ja se kyllä hidasti hommia. Mutta tässä tulee tärkeä seikka: Eihän Renkiä pidä käyttää, että löytäisi minkä vaan sanan johonkin kohtaan vaan PARHAAN SANAN SIIHEN TILANTEESEEN. Usein oman pään kompuutteri löytää samat sanat, mutta usein Renki löytää 50 vaihtoehtoa, joista kannattaa valita paras. Ja se tekee sen hetkessä. Rengistä ei missään nimessä pitäisi ottaa käyttöön sanaa, mitä ei itse tunne! Mistäs ratkojien valtaosa sen tuntee, jos ei fiksu laatijakaan.Sama ongelma on siinä, jos Rengistä/Ristisanakirjasta ottaa sanalle epämääräisemmän vihjeen tyyliin täällä arvosteltu 'nimensä muuttanut näyttelijä'. Nämä apuvälineet ovat niin murto-osalla ratkojista, että sieltä löytyminen ei oikeuta sanojen käyttöön. Jälleen esimerkki: vuonna 1984, kun Ristisanakirjan eka painos tuli, otin MMM-kirjasta uimarit Ines Diers ja Ines Geisler. Moni poimii ne edelleen sieltä vihjeisiin, kun muita Ineksiä ei ole. Haluaisin poistaa ne uusista painoksista, mutta niin kauan kuin niitä käytetään, eihän niitä voi poistaa, ne ovat juuri kirjan olennaisinta antia eli sitä, jota ei löydy juuri mistään. Noidankehä! Kaduttaa että tuli ne alun perin otettua mukaan.

Paavo Lukkaroinen totesi minulle Rengin vastaanottaessaan, että nythän hänen ajatuksenkulkunsa alkaa rapistua, jos käyttää tätä. Väitän päinvastaista. Kun käyttää Renkiä koko ajan, silmissä vilisee enemmän vaihtoehtoja ja näin eri sanojen prosessointi laadinnan aikana lisääntyy. Kun ei jää R
engin vangiksi, selviää jatkossa enempikin ilman sitä, jos vain uskoo itseensä.
26. Raakile22.8.2003 klo 17:14
Minulla ei ole, mutta suurin suosikkini on Tuula Amberlan Punainen Anglia
27. Titta22.8.2003 klo 20:31
Don Huonot:

Himmeänsinisessä yössä
sateen solistessa kadun asfalttiin
havahdun niin polttavaan ikävään
että tahtoisin, tahtoisin olla kuollut
28. Eki22.8.2003 klo 20:56
Eikös tuo ole Mika Waltarin tekstiin tehty hieno laulu?
29. Titta22.8.2003 klo 21:32
Ei tietoa. Mutta onhan noita runoja sävelletty, kuten Eino Leinon Nocturne. Aikoinaan lukion joulujuhlassa laulettiin jouluevankeliumi kolmiäänisesti...
30. Titta22.8.2003 klo 22:41
Ihan tuli väreistä mieleen, että onkohan kukaan muu täällä maistanut sinistä tai vihreää siideriä? Sininen on mustikka-lime ja vihreä kaktus-lime. En osaa sanoa kumpi on kamalamman makuista, esanssille maistuvat molemmat.

Mutta kaikkea pitää kokeilla, sanoo isäni, joka ajoittain painostaa minut maistamaan silliä. Kiltisti maistan, ja joka kerta sanon yäk ja irvistän.
31. Tuomas L.23.8.2003 klo 18:30
Kyllä, Donkkareiden Sininen yö on Mika Waltarin tekstiä.

Mainitsin jo kerran Edu Kettusen, ja onhan hänellä sitten sellainenkin kappale kuin Taivaansininen BMW.
32. Titta23.8.2003 klo 21:50
Coloriassa mainitaan briljanttikeltainen ja briljanttivihreä, mutta sieltä puuttuu briljanttisininen, jota näemmä käytetään makeisten värjäämiseen.

Mitähän tuo briljantti värin edessä mahtaa tarkoittaa? Minulle se ei ainakaan kerro yhtään mitään. Miltä näyttää briljanttivihreä?

Tähän asti olen yhdistänyt briljantin timanttien hiontaan. Briljanttihiotussa timantissa on 58 hiomapintaa, jolloin se saadaan mahdollisimman sädehtiväksi.
33. Helge24.8.2003 klo 14:39
Lilaan liittyy kyllä yksi etumääritelmä, mutta ei siitä nyt sen enempää.
34. Eki24.8.2003 klo 15:44
Kilmerin värineneli Val-lila?

Niin ja siis lila paremmin liila.
35. Helge24.8.2003 klo 18:10
Liila tai lila, mutta tässä värissä kysymys oli
__________
----------------
v---nlilasta.
Brutaalia, mutta totta.
36. Kukkelmann25.8.2003 klo 08:41
Tämä elomme riemu ja rikkaus
sekä perseen purppura punerrus...

Raggars: Väliaikainen
37. Tuomas L.25.8.2003 klo 09:49
Tatu Pekkarisen Väliaikaisessa lauletaan alun perin "huulien purppurapunerrus". Sen "rämisevän" version, jossa tekstiä oli tässä kohden muutettu, esitti Lama vuonna 1981; mahdollisesti myös Raggars on saattanut versioida kappaleen myöhemmin.
38. Kravattimies26.8.2003 klo 07:34
Aloin miettiä sitä Ekin vuosikymmenen pimeässä pitämää loistavaa sanaa. Kirkasta keskellä päivää harmaat aivosoluni välttivät mustia eikä tuloksena ollut muuta kuin valakosija.
Milloin nähnee päivänvalon?
39. Kravattimies26.8.2003 klo 07:41
Mitä katua? Aleksia?
40. Eki26.8.2003 klo 15:05
Se sana (jota minusta ei kiduttamatta ulos saa) on nelikirjaiminen ja lähellä monta muuta (enimmäkseen huonoa) sanaa, mutta olisi silti erittäin käyttökelpoinen etenkin reunasanana!
41. iso S19.7.2017 klo 11:07
Muisto kuljetti tähän säikeeseen ja kappaleeseen, joka soi 2009 vaivaksi asti.

Yölintu: Preussinpunaista

pukeutuu hän preussinpunaiseen
päivään menneeseen
nyt antaa muiston tuon kuljettaa

[Noin toisesta kuulemiskerrasta alkaen ärsytti se, että komealta kalskahtava värin nimi nostettiin sanoituksessa keskiöön. Ikään kuin laulun kohdehenkilö ei olisi kaihoillut entistä armastaan, jos lahjaksi saatu puku olisi ollut vaikkapa sähkönsininen.]
42. tiipii19.7.2017 klo 18:47
Tarina liittyy väreihin, vaikka ei muuten ollenkaan muuhun stooriin...

Joskus aloittelevana laatijana sain loistavan idean. Miksi ei värit voisi kertoa myös lisävinkkiä vastaussanasta. Niinpä sitten innokkaana lähdin toteuttamaan ideaa. Metsä sanalle vihje oli kirjoitettu vihreällä, kaikki veteen liittyvät vihjeet olivat sinisellä pohjalla. esim. veri punaisella, aurinko keltaisella. etc. Käytännössä tehtävä oli hyvin monenkirjava, kun ideaa piti noudattaa mahdollisimman täydellisesti.

Upea idis, kaikki näytti vielä kivalta tietokoneen ruudulla. Olin pirun tyytyväinen luomukseeni ja ajattelin että taatusti loppuasiakkaatkin tykkäävät, kun tajuavat jujun ja lisähelpotuksen helpoissa ristikoissa. "Tästä tulee mun tyyli": ajattelin. Ihmettelin, kun kukaan aiemmin ei ollut moista kuningasideaa keksinyt.

Järkytys oli hirvittävä, kun näin valmiin tuotoksen lehdessä (Yritän vieläkin omat tekeleeni nähdä myös painon jälkeen lehdessä aina kun vaan suinkin mahdollista). Tehtävä oli kuin pakanamaan kartta. Täysi sekasotku. Tämä jäi tyylin ainoaksi kokeiluksi. Yritän pysyä muutamassa päävärissä. En missään nimessä suosittele tätä kuningasideaa kenellekään aloittelevalle tai harjaantuneellekaan laatijalle.

Tämä tarina on tosi, ottakaa opiksenne tai olkaa ottamatta. Kaikki kokeilut omalla vastuulla...
43. Eki19.7.2017 klo 19:06
Meillä oli koviksessa kerran oranssin värinen kuva viitaten väriin. Tietenkin IS:n taitossa oli vaihdettu toimitukselliseen ulkoasuun paremmin sopiva väri.
44. MM20.7.2017 klo 08:46
Ihan ensimmäiseen värilliseen lehdessä julkaistavaan teelmykseensä, ei kannata mitään väriin liittyviä vihjeitä, maiden lippuja tms, tällätä. Kannattaa ensin tsekata miten värit toistuvat painetussa lehdessä ja verrata sitä oman monitorinsa näyttöllä olevaan samaan ristikkoon.

Varmimmin saa värit painettunakin stemmaamaan kun ristikon muuntaa CMYK-väreihin ja tekee itse siihen värierottelun.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *