KESKUSTELUT > RISTIKOT > HISTORISTIKKO JA MUUT TEEMARISTIKOT

1879. Historistikko ja muut teemaristikot

Eki25.8.2005 klo 09:07
Ajattelin siirtää tämän omaksi aiheekseen, jotta ei huku "Päivän Iltiksen" moninaisiin juttuihin.

Lähettäjä: Libero 24.8.2005 klo 21:12

Eki, taas tienasi tiistainen (23.8.) Ilta-Sanomat hintansa. Historistikko sai lähes kyynelehtimään. Charmantti herra ja hänen elämäntyönsä olivat tälläkin kertaa koskettava teema.

Historistikot ovat kullanarvoisia. Ne tuovat mieleen upeita muistoja ja ainutkertaisia elämyksiä. Usein niissä on kiitettävästi myös kulttuurisanastoa. Toissijaista mielestäni on se, minkä verran kello tikittää historistikon ratkonta-aikaa. Muita ristikoita voi joillakin kriteerein verrata toinen toisiinsa, mutta historistikko on aina uniikkikappale.

Historistikko on kaiketi Ilta-Sanomien monopoli ainakin tällä nimikkeellä. Olisiko vastaavanlaista harkittavissa Pelikaaniin, paksuun tai mieluiten punaiseen? Kulttuurinen ja/tai historiallinen ristikkoaukeama voisi olla vaikka kerran vuodessa. Kun tonimikael hauskassa haastattelussaan mainitsi laulavansa ooppera-aarioita, niin ehkä hän laatisi ensin oopperateemaristikon. Sitten muut kulttuuriaiheet tulisivat vuorollaan.

Kulttuuri on avara käsite. Siihen kuuluu urheilukin. Miltä kuulostaisi teemaristikko suomalaisen rata-autoilun historiasta? :) Ehkä sellainen historistikko on ollutkin.
2. Eki25.8.2005 klo 09:51
Kun tuo Historistikon paikka aukesi ja sitä ehdotin, en ihan vielä tajunnut, mitä kaikkea sillä voi tehdä. On vähän kuin olisin löytänyt vanhan ystävän ja uuden lisämotivaation työlle, kun tuo teemaristikkoversio siitä syntyi. Hassua on, että Historistikko yrittää nyt olla samalla myös Uutisristikko, koska aihe valikoituu usein sen mukaan, kuka täyttää vuosia tai mikä on menossa. Sen myötä on huomannut, että maailma on todella teemoja täynnä.

Uutisristikossa tuota jo pariin otteeseen harjoittelin laatimalla teemat mm. juuri kuolleista Humphrey Bogartista ja Katharine Hepburnista. Onhan niitä toki ollut myös mm. IS-Pehmiksissäni.

Laatiessani Iisakin lehtiin yli 20 vuoden ajan (1971-1992) sillä porukalla oli joskus 70-80-luvuilla tosi kova henki päällä. Joka lehdessä oli teemaristikoita eri aiheista. Tulikohan meillä jossain vaiheessa semmoinen olo, että aiheet on koluttu, kun se rauhoittui liki nollaan. Pelikaaneissakaan ei monta teemaristikkoa (paitsi että katso kirjoitukseni viimeinen kappale!) ole ollut (muistan mm. Suomen euroviisuedustajat vuoden 2002 kisojen aikana keskiaukeamalla). Nyt otan kyllä asian uuteen mietintään, ja on se jo takaraivossa takonutkin viime kuukausina.

Iisakissa yksi omista mieleen jäävimmistä sarjoistani oli kunnat ja kaupungit lääneittäin. Isommat läänit oli jaettu kahteen ristikkoon ja kaikki ristikot olivat vähän erikokoisia, riippuen tilantarpeesta. Monta kertaa tuntuu, että haluaisi tehdä toisen samasta aiheesta, kun sanoja jää vaikka kuinka paljon yli. Historistikossa kuitenkin uudet aiheet painavat päälle, joten siihen ei yleensä ole mahdollisuutta. Ensi viikon Historistikossa muistelen vähän tuota Suomi-teemaa, ajankohtaisesti ja aika vaikeastikin. Autourheilua on joskus ollut jossakin, esim. Nykypäivässä F1-kuskit joskus 80-90-luvulla, mutta jos Historistikoita saamme tehdä, varmasti tulee lisää. Ja jos ei sinne, niin vaikka Pelikaaneihin.

Teeman hankaluus on asia sinänsä. Usein täydellisyyteen pyrkiminen pilaa ristikon sanastoa. Finlandia-palkituissa sain tungettua kaikkien sukunimet paitsi ekan, jolloin teema esiteltiin: ”Erno Paasilinna oli ensimmäinen vuonna 1984. Monta on ollut välissä. Kuka voittaa tänä vuonna?” Vihjeenä oli sitten vuosiluku. Tässä oli sekin hauska puoli, että teemaa ei suoraan kerrota, vaan pitää tietää jotain päästäkseen alkuun. Joskus teema on laatijalle liiankin helppo, kuten Bondin esittäjät, mutta kun Batmanin esittäjistä oli myös kuvat, se vaikeutti asiaa huomattavasti, vaikka määrä oli samaa luokkaa.

Mainitsen vielä lopuksi, vaikka ”mitä vähemmän näitä lehtiä täällä mainitaan, sen parempi” oman päätoimittajansa suulla, että Kirppu-lehdet ovat olleet viime vuosina teemaristikoiden tyyssijoina. Myös sellainen lehti kuin Teemaristikot ilmestyy, mutta hassua kyllä, sen sisältö ei liity tähän aiheeseen mitenkään.

Teemaristikoita pienellä teellä ovat myös mm. Hesarin tapahtui- ja anagrammiristikot. Lisäksi pitää vielä ihan erikseen mainita yli vuosikymmenen pitkä Mirja Pihlajamäen ristikoiden sarja Pelikaaneissa ja Suomen Kuvalehdessä. Aluksi ne olivat yhdyssanaristikoita, mutta sittemmin on joukkoon tullut monenlaisia teemoja, joista on tykätty laajasti. Teemu Pallonen on Pehmiksissä viime kuukausina tehnyt mm. Remeksen tuotannosta ja erilaisista urheiluaiheista. Toni Pitkäläkin näytti Haddockin manauksia sisältäneessä Historistikossa, että sieltäkin voi hyviä teemoja odottaa. Laatijat itse, tässä mainitsemattomatkin, tai heidän faninsa voinevat kertoa, mitä on tullut tehtyä tai nähtyä.
3. ile25.8.2005 klo 09:59
Tällaisia jonkin teeman mukaan nimettyjä ristikkolehtiä näkee silloin tällöin. Itsekin olen ollut laatimassa ristikoita muun muassa euro- ja olympia-aiheisiin ristikkoalbumeihin.

En osaa sanoa, kuinka hyvin lehdet ovat käyneet kaupaksi.

Tällainen tapa laatia jonkin annetun ohjeen viitoittamana on itse asiassa melko mukavaa puuhaa. Nytkin olen alkanut tuumailla jotain uutta näkökulmaa tulevia jouluristikoita varten. Nimittäin vaikka ulkona lämpötila nouseekin jopa hellelukemiin, on laatijaparan ajateltava jo paukkuvia pakkasia. Ei kestäne montaa viikkoa, kun sähköpostiljooni kantaa kirjeen kuvaputkelle: 'Nyt vikkelästi jouluaiheisia ristikoita tänne toimitukseen!'

Tatit vasta nostavat päätään, mutta sieniristikoita on turha enää tarjota kustantajalle.

Syksyn lehtien sato on jo korjattu.
4. Teemu Pallonen25.8.2005 klo 10:03
Keväällä oli Liberon kaipaama autourheiluteema Historistikossani. Ristikossa oli 16 (ehkä) tunnetuinta Formula 1 -mestaria. Ja eiköhän lisää autourheiluakin ole tulossa.

Historistikon laatiminen on mukavaa vaihtelua "tavallisiin" ristikoihin, vaikka yliyrittäminen tahtoo joskus kostautua ja pyyhekumi pääsee tavallistakin kovempaan käyttöön. Ei vain haluaisi jättää niitä nimiä tai muita käyttämättä...
5. Eki25.8.2005 klo 10:03
Nuo ilen mainitsemat teemalehdet sisältävät tavallisesti ristikoita, joissa on teeman aiheinen pääkuvan aihe. Itse ristikot lienevät harvemmin teemaristikoita? Mutta teemalehti on mielenkiintoinen sekin. Pelikaaneissahan (anteeksi nyt että taas mainitsen) on ollut teemakuukausia (tälläkin hetkellä löyhä Suomi-teema), mutta teema on samalla tavalla rajoittunut yleensä pääkuvaan.

Kyllä teemaristikoita on silti enemmän ollut kuin äkkiseltään ajattelisi.
6. iso S25.8.2005 klo 10:29
ilen mainitsemat taisivat tosiaan olla "puoliteemaristikoita". Itsekin olin jossakin teemalehdessä mukana. Olettaakseni ja muistaakseni muutkin tekivät enemmän tai vähemmän samalla tavalla kuin minä: pääkuva ja siitä lähtevät lauseet olivat teeman mukaisia. Muuhun sanastoon otin teemaan liittyviä sanoja silloin kun se onnistui lähes normaalilla ponnistuksella. Muiden sanojen vihjeet valitsin teemaa sivuavasti silloin kuin se luontevasti onnistui.

???-lehdissä on silloin tällöin ollut oikeita teemaristikoita, tyyliin "kaloja". Ulkomuistista en lähde syyllistämään kyseisten laatijoita!

Itselläni oli tilaustyönä laatijauran alkupuolella (no, eihän tuo vieläkään ole kovin pitkä) läpi vuoden kulkeva teema Helpoissa Ristikoissa. Jokaisena kuukautena julkaistussa lehdessä oli ristikko, minkä aiheena oli ajankohtainen horoskooppimerkki. Näisäkin teema rajoittui päälauseisiin.

Ennen laatijauraa tein intissä RAUK-aikana ristikon, mihin upotin kaikkien samaan tupaan majoitettujen sukunimet. Tuo tekele ei kestä päivänvaloa, jouduin mm. sallimaan itselleni kolmikirjaimisia sanoja.

Hesarissa oli useita vuosia sitten ristikko minkä teemana oli 20(?) yleisintä ristikkosanaa.
7. JTak25.8.2005 klo 12:06
Ristikkolehdissä mainostetut teemat rajoittuvat valitettavan usein pääkuvan aiheeseen. Itse ristikosta ei teemaan liittyviä sanoja löydy kepillä kaivamallakaan. Teemaristikot-ristikkolehdelle onkin siinä mielessä keksitty aika paradoksaalinen nimi.

Itse olen joskus laatinut myös Remeksen tuotannosta. Ilmeisen suosittu aihe, kun Teemukin on tehnyt samasta. En osaa sanoa kumpi on ehtinyt ensin, mutta tehtävät on tehty joka tapauksessa toisista tietämättä.
8. Eki25.8.2005 klo 12:21
Liberon mainitsema ooppera-aihe oli muuten Mirja Pihlajamäellä Suomen Kuvalehdessä tänä vuonna. Kyllä siinä silti riittää aihetta enempäänkin.
9. Aulikki Nenonen25.8.2005 klo 12:41
Jos ei karta järjestelmällisesti kryptoja, löytää Krypto Pelikaanista muiden vaihtelevien tehtävien ohessa myös hyvin monenlaisia teemoja. On syvennyttävä teemaan päästäkseen tehtävässä eteenpäin, ellei halua pysyä sokkokryptolinjalla. Mutta kukapa niitä kryptoja noteeraa, ellei laatija itse.
Sitä sivistystäkin sieltä voi löytyä, vaikken kovin suuressa määrin sen pysyvään vaikutukseen uskokaan. Ainakin itse joudun tutkimaan paljonkin hakuteoksia välttääkseni asiavirheitä, mutta myöhemmin tarkistan samat asiat uudestaan, jos ne kohdalle sattuvat.
10. Eki25.8.2005 klo 13:02
Totta. Kuten Krypto Pelikaanin juhlanumerossa totesin, Aulikki on tehnyt lehden historian aikana reilusti yli sata teemakryptoa. Olen jättänyt ne hänelle, koska hän ne niin hyvin hallitsee. Toki itsekin jotain teemakryptoon vivahtavia tehtäviä olen laatinut runsaastikin.

Kuten tässäkin on tullut jo käytännössä ilmi, on aika vaikea vetää raja sille kohdalle, missä teeman arvoisen laatimuksen raja on.

Sekin on mahdollista, että laatimus on ihan tavallinen (ainakin melkein ajattelematta teemaa tehty) ja sitookin vihjeet tiettyyn teemaan.
11. ile25.8.2005 klo 13:12
Älä, iso S, väheksy laatijanurasi mittavuutta, sillä onhan laatimuksiasi julkaistu jopa Nostalgiaristikoissa.

Kaloista puheen ollen tänään tapahtui surullinen juttu.

Akvaarioni ikäpresidentti, 16-vuotias lehtikalakoiras heitti kuppinsa nurin. Sen av(i)opuoliso kuoli jo viisi vuotta sitten, ja todellista uskollisuutta osoittaa se, ettei koiras huolinut enää uutta naiskalaa rinnalleen. Se suorastaan vihasi muita lehtikaloja, joita olen sille seuraksi hankkinut.

Tällä erää vanhin kala pytyssäni on viidentoista vuoden ikään ehtinyt maatiaispartamonninaaras.

14-vuotias siaminpiikkisilmä odottaa piikkipaikkaa omassa luolassaan. Sen sukupuolesta minulla ei ole mitään hajua.
12. iso S25.8.2005 klo 14:01
ile, oletko varma? Itse en muista huomanneeni. Näkemissäni Nostalgioissa ei tosin ollut laatijoiden nimiä, mutta olisi luullut oman tekeleensä tunnistavan. Kirppiksillä olen kyllä nähnyt itseni alennusmyynnissä, mikä on melkein vastaava saavutus.

Osanottoni lehtikalan poismenon johdosta. Et ole sattunut löytämään tilalle ristikkolehtikaloja?

Siaminpiikkisilmästä saattaisi tulla mieleen kysyä ilkeästi, onko omistajalla siansilmät. Vaan kun tiedän ettei ole niin ehdotan uutta ristikkosanaa: piikkisiansilmä.
13. Libero25.8.2005 klo 14:14
Olen lukenut ihan hengästyneenä näitä juttuja. :) Olen näemmä kävellyt monet kerrat onneni ohitse. :(

Vaikka vainuan lievätkin teemaristikot, niin nyt surettaa, että esimerkiksi Mirja Pihlajamäen oopperaristikko ja Teemu Pallosen F1-ristikko ovat jääneet ratkomatta. Myös jälkimmäisen kimppuun olisin käynyt kuin sika limppuun, kun autourheilu on minulle vielä lähes valloittamaton alue.

Aulikki Nenonen: Hankin Krypto Pelikaanin juhlanumeron, jos sitä vielä "ärrällä" on. Kiinnostaa katsoa, mistä sinä ja eki noin mukavasti kirjoitatte.
14. ile25.8.2005 klo 14:29
Saattaahan tuo olla tottakin, iso S, ettei vanhimpiakaan ristikoitasi ole vielä nostalgioitu.

Ihmettelen kyllä miksi minun ristikoitani siihen (niihin) julkaisuun (julkaisuihin) päätyi.

Olenhan paljon nuorempi kuin sinä.
15. iso S25.8.2005 klo 15:16
Juu, mutta samoihin aikoihin aloitettiin laatiminen nostalgisointipuljuun, ja minä olen varmaan ikäisekseni paremmin säilynyt :)
16. ile25.8.2005 klo 15:29
Senhän näkee vasta sitten, kun olen saman ikäinen kuin sinä nyt.

Mutta toki luotan siihen, että viidenkympin rajapyykillä meikäläiseenkiin iskee se ulkomuotoa nuorentava villitys.

Viimeksi tänään vihelsin naiselle.

Vai oliko se eilen???
17. Pekka Pietari25.8.2005 klo 15:42
Ilmoittaudunpa minäkin teemaristikoita laatineitten joukkoon. Nimimerkkini mukaisesti teen lähinnä raamatturistikoita kristillisiin lehtiin, lähinnä Sana-lehteen ja Suomen Lähetyssanomiin. Esim. syyskuun Sanassa vastaukseksi riittää, kun löytää ristikosta Paavalin seitsemän työtoverin nimet. Kerran olin sijoittanut laatimukseeni 10 Raamatun ns. pikkuprofeettaa, jolloin vastaukseksi riitti kahden puuttuvan löytäminen.
18. tonimikael25.8.2005 klo 16:03
Ensimmäisen teemaristikkoni tein lähisukulaisilleni. Laitoin siihen vanhempieni yhdeksäntoista lastenlasten nimet. Vihjeeksi jokaiselle 1/19. Muuta vihjausta teemaan ei ollut. Pääkuvassa velipoikani kantoi halkoja työpaikalleen, jonka nimi on Silmäkulma. Arvannette siitä tulevan lauseen. :)
19. Pekka Pietari25.8.2005 klo 16:12
tonimikael, olisiko tuo lause ollut Pilkettä silmäkulmaan?
20. tonimikael25.8.2005 klo 16:34
PP, naulankantaan! ;)
21. MM25.8.2005 klo 16:41
Joitain teemoja/aiheita voi melko keveinkin eväin myös kuvituksella tukea, vaikkei ratkaisusana aina pääteemaan liittyisikään.
Näyte lätkäaiheisesta ristikosta;
http://www.kolumbus.fi/markku.makela/Kuvat/tepsipa la.jpg
22. ile25.8.2005 klo 17:11
Loistavaa!

Arabille vielä kypärä päähän niin olisi ollut täydellinen :-)
23. Eki25.8.2005 klo 17:32
Tarkemmin kun ajattelee, useimmat erikoislehdille tekemämme (Sanaris) ristikot ovat teemaristikoita. Ei se teema kovin valtavasti vallalla ole, mutta sitä ryyditetään sanallisin vihjein ja piirtäjät panevat tosiaan lusikkansa soppaan sekä pyynnöstä että pyytämättä eli juuri niin kuin pitääkin.
24. Matti26.8.2005 klo 21:20
Itse tykästyin Ekin ristikoihin, joissa teemana oli sanat, joissa jokin vierasperäinen kirjain esiintyi ainakin kahdesti - sama kirjain kussakin ristikossa, läpi ristikon. C-ristikossa oli mm. Cicciolina ja Iacocca.

Kansa vaatii lisää! Eki, pliide!
25. Eki26.8.2005 klo 21:31
Joo, se oli aika kiva kovissarja mullekin laatijalle, mutta käytin kaikki vieraat kirjaimet, osan useammankin kerran. Myös tämänhetkinen kovis on vähän turhan pieni. Ehkä jossain muualla. Joskus. Ainakin kerran. Tai useamminkin.
26. tonimikael26.8.2005 klo 21:57
Minäkin tykkäsin niistä. Ja minäkin tahdon niitä. Lisää! :)
27. iso S26.8.2005 klo 22:40
Iso mies ja poraa, tee-se-itse! Ai juu, ratkomisnautinto kärsii omatekoisessa karvan verran ja kaikilla ei ole siihen varaa :)
28. Eki26.8.2005 klo 22:45
Tonimikael, saa niitä muutkin tehdä, tulee erilaisia... ei oo kopiraittia.
29. tonimikael26.8.2005 klo 23:02
Eki, Saa saa. Muttakuntämäpoika haluais iteki ratkoa. Mutta katsotaan...
30. Eki26.8.2005 klo 23:03
Mäkin haluaisin joskus ratkoa. Mutta ei ne loppujen lopuksi kovin vaikeita olleet, vaikeinta oli oikeinkirjoitus ja tajuta, mitä kuva esittää.
31. tonimikael26.8.2005 klo 23:18
Eki. Minähän lähetän sulle silloin tällöin jopa kohtalaisen mukavia ristikoita. Ratko niitä! Eipä tarvis mun lähettää ratkaisua ollenkaan. ;)
32. iso S26.8.2005 klo 23:25
Hitaana ei-hämäläisenä haluaisin täsmennyksen: oliko niissä CC-tyyppisissä muuten normaalit säännöt voimassa eli peräkkäin toistuvat kirjaimet eri ruuduissa, vai olivatko tuplalliset siten ristissä että esimerkiksi CC kirjoitettiin yhteen ruutuun?

Sanasepossa näkee silloin tällöin jälkimmäisen kaltaisella teemalla tehtyjä ristikoita tai sitten sellaisia kuin viimeksi: siellä täällä on isoja 2*2-kokoisia ruutuja, joihin kaikkiin tulee sama sisältö (1 tai useampi kirjain). Kahdessa vierekkäisessä ja kahdessa päällekkäisessä sanassa pitää siis olla jättiruudun kohdalla sama kirjain tai samat kirjaimet. Yllättävää harvakseltaan käytettynä, varsinkin silloin kun yhteinen osa on yhtä kirkjainta pitempi. Vitsi väljähtyy nopeasti jos näitä tulee vastaan liikaa.
33. Eki26.8.2005 klo 23:28
Nämä olivat ihan tavallisia ristikoita, joissa reunoilla oli pääosin valokuvilla esitettyjä, kulloistakin kirjainta korostavia sanoja. Ja aina kuvien sanoissa vähintään kaksi sitä kirjainta, kuten Matti totesi, ja kuvia oli kyllä vielä siellä täälläkin, jos jäi tilaa.
34. Matti27.8.2005 klo 20:20
Eki, jos nykyinen kovis on liian pieni, miten olis tiistain keskis+?
35. Eki27.8.2005 klo 20:47
Ei hassu idea!
36. Eki2.4.2009 klo 22:05
Edellisen ja ensi maanantain historistikoissa Teemu Pallonen käy läpi kaikki USA:n presidentit. Sitä seuraava IS-ristikkoextra ilmestyykin maanantaipyhän takia tiistaina 14.4.
37. Ritu14.2.2018 klo 19:31
Kysymykseni sivuaa tämän säikeen aihetta, niin laitanpa sen tänne.
Tänään ratkoin HS Metron ristikon 14.2.2018. Eki oli aloittanut toisen säikeen koskien tuon ristikon laadintaa ja pääkuvasta tulevien sanojen sijoittelua. Sieltä lainaan suoran pätkän tähän.
"Sivun kokoisiin ristikoihinkin tilaaja usein ehdottaa selvästi liian pitkiä lauseita - ja usein liian monta. "

Siis miten tavallista tuo on, että tilaaja ilmoittaa itse mitä lauseita haluaa julkaistavaan ristikkoon tulevan?Tai määritteleekö tilaaja sen, mitä pääkuvan tulee esittää?
38. Eki14.2.2018 klo 20:00
Ei koske tällaisia yleislehtiä. Silloin kun halutaan mainostaa jotakin tai lehdellä on tarkka profiili. Täällä julkaistavista esimerkiksi Terveestä metsästä saadaan pääkuva ja siihen faktaa, mutta lauseiden rakentelu ja määrä on laatijan työstä riippuvainen.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *