KESKUSTELUT > RISTIKOT > VÄRIÄ ELÄMÄÄN

1419. Väriä elämään

Eki24.2.2005 klo 10:53
Ristikot ovat yhä useammin ja hyvä enemmän värikkäitä.

Pelikaaneissakin askel askeleelta lisätään. Käsin piirtävät taiteilijat ovat myös käsin värittäneet tehtävänsä, omalla tavallaan. Näin ovat jo tehneet HeliKoo, PAM, ReimaÄmmä ja HeidiHoo. Seuraavissa numeroissa mm. MirjaPee liittyy mukaan. Olisi mukava kuulla ratkojilta. mitä mieltä he näiden värikkäämmistä ristikoistaan ovat. Helihän on värittänyt myös viikonlopun IS-Koviksensa.

Osalla näistä piirtäjistä ei olisi edes mahdollisuutta värittää koneella, osa voisi yhtä hyvin tehdä niinkin. Se on tavallaan helpompaa ja monen mielestä varmaan parempaa ja hienompaa. Tämän taiteen lienee pisimmälle vienyt Markku Mäkelä (joka kirjassani kertookin kyllästyneensä käsiväritykseen laadun ja työläyden takia). 80-luvulta tuttu ristikkopiirtäjä Hannu Naski on palannut uusimmassa Mustassa ja hän elävöittää Pekka Tuomiston aiemmin itse käsin piirtämiä ristikoita. Viitamäkikin on ihan itse antanut ristikoilleen väriä ja siirtynyt konekantaan.

Sitten olemme me valokuvaristikoiden tekijät. Väriä on helppo saada sellaiseen ristikkoon vaikka kuinka paljon. Mielipiteet vellovat laidasta laitaan. Pienistä kuvista herkästi valitetaan ja muitakin yksityiskohtia kritisoidaan. Siitä vaan! Jokainen sydämestä tuleva mielipide on arvokas. Kuvien selvyydessä on mielestäni menty eteenpäin. Väritysideologiani on, että otan yhden päävärin, käytän sitä kirjaimissa ja valkoisten kirjainten taustana ja pyrin sen avulla luomaan kuitenkin jollakin tavalla tasapainoisen kokonaisuuden. Tähän olen ihan itse tällaisena ei-varsinaisena-taiteilijana päätynyt.

Mielipiteitään aiheesta saavat luonnollisesti esittää niin tekijät itse kuin ratkojatkin.

Tämä tavallaan menee päällekkäin aiheen "Kysykää ristikoiden toteutuksesta!" kanssa. Tällä kertaa yritän kysyä mm. seuraavia asioita, olenhan yksi maksavana osapuolena olevista: "Arvostatko värien lisäämistä? Millaisin metodein mielestäsi tuntuvat syntyvän parhaat väriristikot? Onko sinulla ykkössuosikkia?"
2. Eki24.2.2005 klo 10:55
Unohdin oikolukea ensimmäisen kappaleen - ainakin:

Ristikot ovat yhä useammin ja yhä enemmän värikkäitä.
3. kirre24.2.2005 klo 11:08
Itse pidän eniten väritetyistä ja humoristisista ristikko-
kuvista.Huomaan ratkovani sellaiset ensimmäiseksi.
Ykkössuosikkini onkin helppo arvata,eli Markku Mäkelä.
4. Lettu24.2.2005 klo 12:18
Onko värejä itsessään käytetty vihjesanana (esim. punainen ympyrä = tomaatti)?

Jos on, niin tämä saattaa rajata pois sellaisia ratkojia, joilla on näkökykyä rajoittava sairaus - esim. värisokeus.
5. Eki24.2.2005 klo 12:23
Hannes Tiira ratkoo ristikoita, vaikka on näkövammainen!

Värisokeus ja sen ongelmat tuli ilmi IS:n kaksosissa. Niistä väreistä selvän ottaminen ei kyllä onnistunut aina "normaaleiltakaan"!

Näistä asioista huolimatta värejä pitää voida jossain määrin käyttää myös vihjeiden pohjaideoina?
6. Lettu24.2.2005 klo 12:40
Aivan. Esimerkkini oli aika pelkistetty. Tuo "tomaatti" ratkeaisi varmasti muiden risteilevien sanojen avulla.

Toivottavasti en ole loukannut ketään henkilökohtaisella mielipiteelläni. Pahoitteluni, jos näin on päässyt käymään.
7. Eki24.2.2005 klo 13:02
Et varmaankaan loukannut.
8. Lettu24.2.2005 klo 13:07
Huh helpotus!

Tupakkapausilla aivoissa välkähti kuva järistyttävän Taalin tuhosta. Hesarissahan noita harmaaksi rasteroituja palloja riittää ja valikoimasta ei ole pulaa.
9. Pekka Pietari24.2.2005 klo 13:26
Kuvaristikoiden väripohjat vaikeuttavat huomattavasti varsinkin sanavihjeiden luettavuutta. Viimeksi harmittelin tätä uusimman PP:n kohdalla, esim. Luukkalan ristikossa. Eikö luettavuus ole kuitenkin väriä tärkeämpi ominaisuus?
10. MM24.2.2005 klo 14:13
Ei nuo pelkät värit vihjeenä kovin harvinaisia ole, esim. ratkaisusanoihin LILA, SINI tai PUNA.

Ihan ensimmäiseen tilattuun väriristikkoon niitä ei kannata kuitenkaan laittaa, ennenkuin näkee miten värit toistuvat painettuina. Kun tuppaavat nuo omassa monitorissa näkyvät kauniit ja puhtaat värit joskus joissakin julkaisuissa oudosti muuttumaan.
11. Lettu24.2.2005 klo 16:53
MM > Ainakin Pro -lehden paperiversiossa (1/05) väritys on onnistunut. Plussaa tulee erityisesti kuvien taustaväristä, sillä onnistuneella värin valinnalla itse vihjeet (kuvalliset/sanalliset) pääsevät oikeuksiinsa.

Pekka Pietari > Olen kanssasi samaa mieltä sanallisten vihjeiden luettavuudesta (joka on kytköksissä julkaisuissa käytetyn paperin laatuun) "mattapintaiselle" paperille painetuissa ristikoissa.
12. Urpo24.2.2005 klo 17:09
Kyllä värittämätön ristikko on kaikista mieluisin. Esim. Lavoniuksen selkeät piirustukset, niitä on mukava ratkoa.

Valokuvaristikot epäselvine kuvineen jäävät usein ratkomatta. Huonoin vaihtoehto.

Onko väritys ollut ratkojien toive?
13. MM24.2.2005 klo 17:39
Lettu,
Pro-lehden paperiversiota en ko. ristikosta ole vielä nähnytkään, mutta jo muutaman sinne tehneenä tiedän että siinä värit toistuvat ihan "oikein".

Urpo,
Väritys on lähestulkoon aina tilaajan, eli palkkion maksajan toive.
Makuasioista on turha nahistella, mutta kyllä minun on vaikea ymmärtää josko esim. Heli Kärkkäisen selkeät piirrokset olisivat jotenkin huonompia silloin kun niissä on väriä!
14. Urpo24.2.2005 klo 17:49
MM,
Ei kai ne sen huonompia ole värillisinä kuin mustavalkoisina, mutta yksi tykkää tyttärestä ja toinen äidistä. Elämähän on valintoja täynnä!
15. RA24.2.2005 klo 18:15
Liki kahden vuoden takaa on jäänyt erityisesti mieleen Aulikki Nenosen & Terhi Liinalaakson ristikko (PP 4/2003). Siinä oli käytetty värejä taitavasti vihjeiden osana ja siksipä kai mieleen jäikin;

Siinä oli mm. punainen viiva (ooppera), vihreäksi värjätty naama (kateus), keltainen maakasa (Kiina), punainen lankarulla ja -kerä (juonet), vihreä Au (metsä).

Muuten en itse kiinnitä juurikaan huomiota värillisyyteen/mustavalkoisuuteen. Molempi parempi.
16. Kravattimies25.2.2005 klo 04:24
Kun palstan nimi on Väriä elämään, niin pujahdanpa tässä hetkeksi ristikoiden ulkopuolelle... Kaikki aistit mukaan nyt! Kuinka värikäs maailma onkaan vastassa! Kuulen lintujen laulavan, tuulenvire hivelee ihoa, maassa mätänevien mangojen tuoksu pistää nenääni, jäk!

Tiesittekö, että punainen väri auttaa pysymään terveenä? Pitää muistaa syödä ja juoda punaista! Väriä elämään!

Illan tiedeohjelmassa puhuttiin aluksi punaviinistä ja sen hyvistä ominaisuuksista, myöhemmin maoreista, joiden ruokavalioon on kuulunut punertava makea peruna, kumara. Niille, jotka ovat jättäneet kumaran pois, on tullut uusia tauteja, kuten suolistosyöpää, tavallista useammin. Toinen esimerkki: Kraatterin reunalla kasvaa 430 miljoonaa vuotta vanhaa punaista jäkälää, kun rinteellä kasvaa samaa, mutta paljon nuorempaa ja vihreää. Tutkijoiden mukaan punainen väri on merkki stressistä. No, mielestäni kellä tahansa olisi stressiä, jos asuisi kraatterin reunalla! Punainen väri merkitsee sitä, että kasvi kestää stressiä, elää kauemmin! Siinä on hyviä aineksia ihmiselle, joten lisätäänpä punaisen osuutta jokapäiväiseen elämään: omenat, viinimarjat, rypäleet, kumara, viinit... ja mitä kaikkia niitä onkaan. Pöytään mukaan myös pitkäikäinen Punainen Pelikaani!
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *