KESKUSTELUT > RISTIKOT > SK 4/2022

10011. SK 4/2022

Eikka27.1.2022 klo 16:12
Jari Keräsen ***:n tavoitteena varmaan pitkä viikonloppu. Ristikkohan on selvä kuin anopin tipaton tiistai, mutta kesti aikansa saada ajatukset Keräsen taajuudelle. Onnistui lopulta, anopin kanssa sen sijaan jatkamme harjoituksia, etänä.

Pääkuvaa katsoessa tulee kaiholla muisteltua SK:n värillistä aikaa.
2. Jiikoo27.1.2022 klo 20:19
Ei tuo Keräsen ***-kovis kovinta lajia ollut, mitataanpa sitä sitten Rockwell-, Brinell-, Vickers- Mohs- tai Knoop-asteikolla tai sen perusteella, että minäkin sain sen kohtuuajassa mielestäni järkevällä tavalla täyteen (joskaan en välttämättä oikein ratkotuksi). Parkkispiiliksen olin tuhertanut täyteen ennen sitä. Mielenkiintoisia ja laatuunkäypiä tehtäviä kumpainenkin, joten nöyrimmät kiitokset laatijamestareille!
3. Eikka27.1.2022 klo 20:42
Lainaus: 2. Jiikoo 27.1.2022 klo 20:19
Ei tuo Keräsen ***-kovis kovinta lajia ollut, mitataanpa sitä sitten Rockwell-, Brinell-, Vickers- Mohs- tai Knoop-asteikolla tai sen perusteella, että minäkin sain sen kohtuuajassa mielestäni järkevällä tavalla täyteen (joskaan en välttämättä oikein ratkotuksi). Parkkispiiliksen olin tuhertanut täyteen ennen sitä. Mielenkiintoisia ja laatuunkäypiä tehtäviä kumpainenkin, joten nöyrimmät kiitokset laatijamestareille!

Loppujen lopuksi samaa mieltä. Mittaisin mieluiten Brinellin asteikolla (siihen sopivat esineethän tuossa ovat valmiina) ja oli se sen verran kova, ettei (xxxxx)päätään siihen kannattanut hakata, vaan ennemminkin kannatti mennä tosiaan Keräsen logiikkaan. Kuitenkin kävi kuin anopilta saaduille lahjoille: aika monen joutui vaihtamaan (oikeasti sain anopilta vain yhden lahjan: etikkapullon, tyhjän, palautusarvo sentään 10 senttiä, oli juonut sen uutena vuotena).

Muutama miina tuli helpoimmista, esim. pääkuvan alla. Jostain syystä päätin siihen nimeksi keittolinjastaan kertoneen ja siinä vieressä olin hetken ihan turhaan ulalla. Jostain syystä koko pääkuvan alla oleva alue jäi viimeiseksi, vaikka se olikin muuhun verrattuna helpohko.

Mukavaa tässä oli se, ettei yksikään ratkaisu jäänyt askarruttamaan, vaikka muutama kohta aukesi vasta, kun olin kirjoittanut ratkaisusanan. Varsinaisesta vastaussanasta ei sen enempää, kai tuo(kin) on oikein, ehkä se tarkoittaa iloista baltialaiseen maakuntaveroon siirtymistä. Tapahtunee myös Indonesiassa, jotta saavat rahoitettua maakuntauudistuksensa.
4. Elva28.1.2022 klo 12:21
Jari Keräsen kolmitähtinen oli mielestäni melko visainen, löytyi useitakin haastavia kohtia, joista onneksi selvisin. Kivat kuvasta tulevat sanat, joita joutui vähän funtsimaan. Hieno laatimus.

Parkkisen piiliskin oli mainio. Ensi vaikutelman helppous ei pitänytkään paikkansa, vaan hankaluuttakin löytyi tarpeeksi.
5. Heppu28.1.2022 klo 14:00
Kyllähän tämä hoksottimia kysyi. Minulle visaisin oikea alakulma. Soitin on rikki ja taas Raija sekosi -vihjeet eivät minulta pisteitä saa. QQ metallissa jäi ratkaisu ymmärtämättä. Kierroksen loppupuoli ei minun versiona oikein suomelta tunnu. Mutta oli hyvä kimurantti keitos.
6. Eikka28.1.2022 klo 14:15
Lainaus: 5. Heppu 28.1.2022 klo 14:00
Kyllähän tämä hoksottimia kysyi. Minulle visaisin oikea alakulma. Soitin on rikki ja taas Raija sekosi -vihjeet eivät minulta pisteitä saa. QQ metallissa jäi ratkaisu ymmärtämättä. Kierroksen loppupuoli ei minun versiona oikein suomelta tunnu. Mutta oli hyvä kimurantti keitos.

”Soitin on rikki” hämäsi minua viimeisellä sanallaan ja yritin epätoivoisesti tunkea sinne ao. lyhennettä ja perinteistä ristikkosoitinta. ”Taas raija sekosi” oli mielestäni hyvä tuunaus iänikuisesta vihjetyypistä.

En tiedä onko QQ-vihjetyypille nimeä, mutta melkein joka ristikkossahan noita on.

”Kierroksen loppupuoli” on ihan ok, mutta itse olisin joko jättänyt ”-puoli” pois tai vaihtanut ”kierroksen” tilalle sen osaa kuvaavan sanan. Tuosta jäi sellainen käsitys, että laatija ei ole täysin perillä lajin terminologiasta. Smaksak…
7. Eikka28.1.2022 klo 14:41
Keksin mielestäni sittenkin sopivamman selityksen tuohon ”kierrokseen”, vihje ja ratkaisu siten täysin ok, perun siltä osin puheeni.
8. Elva28.1.2022 klo 14:58
Eikka, hyvä kun keksit, ehdinkin jo vähän ihmetellä. Mielestäni KIERROKSEN LOPPUPUOLI, TAAS RAIJA SEKOSI ja QQ METALLISSA ovat kaikki hienoja vihjeitä.
9. Eikka28.1.2022 klo 15:08
Lainaus: 8. Elva 28.1.2022 klo 14:58
Eikka, hyvä kun keksit, ehdinkin jo vähän ihmetellä. Mielestäni KIERROKSEN LOPPUPUOLI, TAAS RAIJA SEKOSI ja QQ METALLISSA ovat kaikki hienoja vihjeitä.

Samaa mieltä noista kaikista. Olin vaan liian kierroksilla tuon kierroksen kanssa. Ratkaisusana hämäsi perinteisyydellään ja olisi pitänyt ottaa kierros ennen kierrosta. Normaalistihan se otetaan sen jälkeen.
10. Heppu28.1.2022 klo 16:15
Minulle tuo qq etymologia yhtä vieras kuin Eikan anoppi. Sivistin itseni aihepiiristä ja sittenhän se on helppo.
11. PM29.1.2022 klo 09:20
Ensimmäisen kerran ratkoin nyt SK:n tehtäviä netissä. Ratkoessani puuttui tieto laatijoista. Vain osan ristikosta näkyessä kerrallaan näytöllä ratkonta vaikuttaa etenevän hitaammin kuin koko ristikon ollessa näkökentässä paperilla.

Piilosanan ratkoin ensin. Oli vaikeutta sopivasti ja uutuuksia sanoissakin, jotka kuitenkin löytyivät aikanaan. Viimeisenä oli vs11, joka ei vain juolahtanut mieleen, vaikka onkin lopulta selkeä.

Ristikko teetti jonkin verran enemmän töitä kuten kolmitähtiseltä voi odottaakin. Kaakko ja luode vaativat pisimpään pohdintoja ja täyttyivät vasta lopussa.

Paperinen SK ei eilen tullut ja puuttuu edelleenkin jostakin tuntemattomasta syystä.
12. Jukkis6.2.2022 klo 09:51
Tämän piilosanassa tämä edellä mainittu vaakasuoraan 11 jää vähän hämäräksi:

Nuottien paikka, missä epämiellyttävä saa osakseen pilkkaa. (8)

VIIVASTO tästä varmaankin tulee, mutta vihjeen piilosanamainen osa ei oikein avaudu. IVA tullee "pilkaa"-sanasta, mutta miten vastaus muuten muotoutuu?
13. Ylläpito6.2.2022 klo 10:07
Siinä on aika vaikea sana piilosanaan, visto, joka löytyy Nykäsestä.
14. Jukkis6.2.2022 klo 11:18
No olishan tuon viston voinut tosiaan itsekin tarkistaa Nykäsestä, taisi laiskuus iskeä ratkontavaiheessa. Muistaakseni epäilin että oliskohan tosiaan tuollainen sana olemassa.
15. matts6.2.2022 klo 13:14
PM paperinen SK ei tullut…

Olen huomannut että minulta jää n. 2 kertaa vuodessa SK tulematta perjantaina. Se tulee sitten yleensä ma-ti. Saman jakelun alueella ystävälläni sama juttu mutta eri viikonloppuina. Ilmeisesti jakajalla on systeemi jolla saa luettua lehdet kun sopivasti jättää vuorollaan lehen itselleen viikonlopuksi?d
16. Eikka6.2.2022 klo 14:08
Lainaus: 15. matts 6.2.2022 klo 13:14
PM paperinen SK ei tullut…

Olen huomannut että minulta jää n. 2 kertaa vuodessa SK tulematta perjantaina. Se tulee sitten yleensä ma-ti. Saman jakelun alueella ystävälläni sama juttu mutta eri viikonloppuina. Ilmeisesti jakajalla on systeemi jolla saa luettua lehdet kun sopivasti jättää vuorollaan lehen itselleen viikonlopuksi?d

Lehdet ryhmitellään kai katujen nimien mukaan aakkostettuihin pinkkoihin. Siksi luulisi, että samalla kadulla tulisi lehti samaan aikaan.
17. kaplas21.2.2022 klo 19:54
Kirjastoreissulla tämän kopsasin, tarkoituksella 3-tähtisen eli testi. En ole juurikaan näitä täytellyt.
Aluksi tuntui hankalalta, pikku hiljaa lähti menemään.
Ratkojista muutaman katsoin. Ehkä ilman olisin ollut pulassa..
Nooh, täynnä on kaikki tyyni...
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *